תחילתה של אסדרה רגולטורית, האמנם?

קריאה של 5 דקות

לאחר שאושר בחודש האחרון בכנסת - קצינת הציות של ביטס אוף גולד, עו״ד יעל נאמן בן ארי מסבירה על המשמעויות של צו איסור הלבנת הון, ועל יישומו בפועל שכנראה יקח עוד זמן.

לפני כחודש אושר תיקון לצו איסור הלבנת הון בועדת ״חוקה חוק ומשפט״ החל על נותני שירותים פיננסיים והעוסקים במתן שירותים במטבעות דיגיטליים. מדובר בשינוי חקיקה משמעותי שחברות ישראליות כמו ביטס אוף גולד, ביטוסי ועוד הפועלות בתחום חיכו לו מזה תקופה ארוכה. תהליך מקביל של רישוי על ידי רשות שוק ההון ביטוח וחסכון יהפוך גופים אלה לגופים פיננסיים מפוקחים בצורה מלאה תחת תקופת הסתגלות של 8 חודשים מרגע האישור.

המהלך הופך דה פקטו את אותם נותני שירותים, למוסדות פיננסיים רשמיים ומוכרים גם בעיני הגופים הפיננסיים המסורתיים. לאור העובדה, כי גופים אלו משמשים שער כניסה בחיבור בין העולם המסורתי לעולם הדיגיטלי - השינוי יאפשר לגופים אלו שיתוף פעולה למתן שירותים עם גופים מסורתיים ויקל על לקוחותיהם בקבלת והעברת כספים אל ומחשבון הבנק שלהם. פעולה בסיסית לכאורה, אשר לעיתים לצורך ביצועה, נדרשת מעורבות של עורכי דין ובתי משפט.  

מדובר בצעד רגולטורי חשוב ויישור קו עם סטנדרטים עולמיים לצורך קידום חקיקה במעמדם של המטבעות הדיגיטליים. צעד זה מגיע לאחר שארגון ה- FATF (ארגון בינלאומי העוסק באימוץ ויישום מדיניות שנועדה להיאבק בהלבנת הון ובמימון טרור, אליו הצטרפה גם ישראל לאחרונה) הוציא בעבר מספר הנחיות בנושא המאפשרות לנהל את הסיכון ביעילות יתרה.

עוד חשוב לדעת על חברת ביטס אוף גולד

חברת ביטס אוף גולד מאז היווסדה לוקחת חלק פעיל באסדרה הרגולטורית של תחום המטבעות הדיגיטליים בארץ, נציגינו לוקחים חלק אקטיבי בדיונים רבים מול הרגולטורים השונים, מתוך הכרה בחשיבות הרגולציה על התחום כולו. עבור החברה, אסדרה רגולטורית הינה אסטרטגיה מובנית, והחברה פעלה כל אותן השנים לקידום התחום בישראל. לשמחתנו, הרגולטורים השונים השכילו להכניס תחת נותני שירותים פיננסיים את תחום המטבעות הדיגיטליים, בתואם לעמדתנו מתחילת הדרך.

כפי שהגדילה להגיד ד״ר שלומית ווגמן, יו״ר רשות איסור הלבנת הון: ״כאשר נכנסים תחת השמש, התעשייה יכולה לנהל סיכונים״. לאור מורכבות שוק המטבעות הדיגיטליים בו פועלים גם גורמים לא מפוקחים, האסדרה הנוכחית מייצרת הפרדה ברורה בין גופים שעובדים באופן חוקי לגופים שפועלים במחשכים. פיקוח רגולטורי הדוק יאפשר ללקוחות הגופים המפוקחים נוחות נוספת בהתקשרות עם גופים אלה. 

למרות הצעד הרגולטורי החשוב שבחקיקת הצו, מהיכרותי את עולם הבנקאות, שינויים במדיניות הבנקים צפויים להגיע בהדרגה ולא באופן מיידי. מבנה המערכת הבנקאית הוא סבוך ומסורבל והטמעת שינויים וההסתגלות אליהם לוקחת זמן. יחד עם זאת, רף הסטנדרטים הגבוה אשר נקבע במנגנוני הפיקוח בתחום הרישוי ובתחום מניעת הלבנת הון מיישר סטנדרט עם מנגנוני הפיקוח המובילים בעולם וזהה ברוב המובנים לסטנדרטים הקיימים כיום במערכת הבנקאית ולכן התהליך הולך להיות  באופן הדרגתי אך בכיוון הנכון.

כאחת שישבה פעם בכיסא ההוא של קצין הציות הבנקאי, אני מבינה את חששות המערכת הבנקאית אשר השמרנות טבועה עמוק ב-DNA שלה. יחד עם זאת, בשלב זה מדובר בשוק בוגר עם מנגנוני פיקוח בשלים ופתרונות טכנולוגיים רבים המאפשרים פיקוח ובקרה יעילה למיגור הסיכונים בתחום.

אני מעריכה, כי זו היא תחילתה של שינוי במגמה אשר תעודד גם שחקנים בנקאיים וגם שחקנים בשוק ההון לשתף פעולה בצורה חלקה מבעבר עם חברות פינטק הפועלות בתחום לצורך הנגשת השירותים לקהל הרחב, בדומה למגמות שכבר קיימות באירופה וארה״ב. הגיע זמנם של גופי האכיפה השונים להצטרף וללמוד כיצד נכון לנהל את התחום הזה מבחינת סיכוניו השונים. רשת הבלוקצ׳יין, והביטקוין בפרט, בנויים באופן שנותן המון מידע על עסקאות והעברות כספים. מידע שניתן באמצעותו לנהל נכון את סיכוני הלבנת ההון ומימון הטרור, ברמת וודאות גבוהה, כזו שאינה קיימת במערכת הבנקאית.

לסיכומו של דבר

אנו בביטס אוף גולד, נמשיך להוביל ולקדם את אימוץ תחום המטבעות הדיגיטליים במיינסטרים הפיננסי בכל זירה שנדרש. מדובר בצעד חשוב לקהילת המטבעות הדיגיטליים, אך יש עוד דרך לעבור עד לאימוץ רחב של הפעילות ע״י המערכת הפיננסית המסורתית בישראל ואנו נדאג להיות שם כדי לקדמו ולהובילו.  

 

הכותבת היא עו״ד יעל נאמן בן ארי, מנכ״לית ומייסדת משרד בוטיק Ne’eman Ben Ari- Risk, Compliance and AML Services המתמחה במתן שירותי ייעוץ בתחומי הרגולציה הפיננסית. במסגרת פעילותה מכהנת כסגנית יו״ר ועדת הציות של לשכת עורכי הדין בישראל ושותפה להליכים הרגולטוריים בדבר אסדרת תחום המטבעות הקריפטוגרפים בארץ.

תחילתה של אסדרה רגולטורית, האמנם?

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

תחילתה של אסדרה רגולטורית, האמנם? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

תחילתה של אסדרה רגולטורית, האמנם? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן