איך עובד מיסוי הביטקוין בישראל?

קריאה של 6 דקות

הרבה מהמשקיעים בביטקוין מומחים בשוק, מבינים בטכנולוגיה ובעולם המטבעות הקריפטוגרפים. אולם, על מנת לעמוד בכל דרישות החוק בישראל – עליהם להכיר גם את עולם המס. האם מכרתם או המרתם ביטקוין שהיה ברשותכם? אם התשובה לכך היא חיובית, חלה עליכם החובה לדווח על העסקה למס הכנסה, ולוודא מהי חבות המס שלכם על העסקה (הרווח אשר נוצר מאותה פעולה). במאמר קצר זה נפרט על חבות המס, איך היא מחושבת ואילו צעדים עליכם לנקוט על מנת לפעול כחוק.

הכירו את מס רווחי הון

אומנם ביטקוין הוא חלק מהמערכת הפיננסית של העתיד, אבל לבינתיים גם חלק ממערכת המיסוי המסורתית.

מס הכנסה הדגיש פעמים רבות כי מסחר, השקעה או כל פעילות במטבעות וירטואליים (ככה מכונה הביטקוין ושאר המטבעות הקריפטוגרפים במסמכי רשות המיסים) חייבת בדיווח וחייבת במס.

כל תושב ישראלי צריך לדווח על רווחים והפסדים בכל עסקה (ובכלל זאת המרה בין מטבעות קריפטוגרפים) שנעשתה בביטקוין או כל מטבע קריפטוגרפי אחר.

רשות המיסים מתייחסת אל הביטקוין וכל שאר המטבעות הקריפטוגרפים כנכס ולא כמטבע כמו הדולר.

כן, אומנם הביטקוין נקרא מטבע מבוזר, אך לצורכי מס בישראל הוא מוגדר כנכס, בדומה לנדל"ן.

מבחינת מיסוי ביטקוין בישראל, מכירת ביטקוין דומה יותר למכירת אוסף אומנות בעל ערך ידוע, מאשר לעסקת מט"ח.

לכן, חלים על הפעילות בביטקוין כללי מיסוי של עסקאות בנכסים, הכוללים חובת דיווח, והמיסוי החל הוא מס רוחי הון העומד בישראל על 25% ליחידים.

חשוב לזכור שמס ביטקוין, חל אך ורק על הרווח מהמכירה ולא על כל הסכום.

על כל פעולה של מכירה או המרה חל מס רווחי הון

כל פעולה הנחשבת למכירת ביטקוין כפופה למס רווחי הון ולכן גם מחייבת דיווח. מס הכנסה מגדיר מכירה של נכס כפעולה בה הנכס יוצא מרשות בעליו בתמורה למשהו אחר.

זה אומר שגם המרה של ביטקוין בתמורה לשירות, מוצר או נכס אחר (כגון מטבע קריפטוגרפי שאינו ביטקוין) נחשבת בעיני מס הכנסה כפעולת מכירה ולכן מחויבת בדיווח ובמס.

אם, למשל, אתם מעבירים למישהו מטבע ביטקוין בתמורה לכרטיס רכישה באמזון או בתמורה למחשב נייד חדש, בעצם בוצעה עסקת ברטר (המרה) בו התבצעה מכירה של ביטקוין בתמורה למוצר או שירות. לכן כל פעולת תשלום בביטקוין תחשב מכירה.

המחיר בו מכרתם את הביטקוין יהיה שווי התמורה שקיבלתם – אם זה מחשב נייד חדש מחיר המכירה יהיה שווי המחשב שקיבלתם.

חשוב לדעת שיש לדווח על אירועי מס גם אם לא נמשך כסף חזרה לחשבון הבנק שלכם.

ארנק נייר לאיחסון ביטקוין

איך יודעים מה היא חבות המס?

מס רווחי הון מחושב אך ורק על הרווח מפעולת המכירה/ המרה של המטבע הקריפטוגרפי. החישוב מתבצע בשקלים – זהו המטבע בו יש לדווח על אירוע המס.

כך לדוגמא אם התבצעה המרה של  מטבע ביטקוין אחד תמורת 10 מטבעות איתריום - הרווח או ההפסד יחושב כהפרש בין מחיר רכישת הביטקוין בשקלים אל מול שווי מטבעות האיתריום.

אם נרכש מטבע ביטקוין מביטס אוף גולד תמורת 20,000 שקל ובעת ההמרה לאיתריום שער האיתריום יעמוד על 3,000 שקל, הרווח מהמרת הביטקוין ל-10 מטבעות איתריום יהיה 10,000 שקל והמס הנגזר הוא 2,500 שקל (25% מהרווח).

אם המרתם רק חצי ביטקוין תמורת 5 מטבעות איתריום הרווח מהעסקה יהיה 5,000 שקל – חצי ביטקוין עלה לכם 10,000 שקל והתמורה שהתקבלה שווה 15,000 שקל.

איך מדווחים ומתי?

הדיווח למס הכנסה נעשה במסגרת דו"ח שנתי בסוף כל שנת מס. שנת המס בישראל מסתיימת בכל 31 לדצמבר. לדו"ח השנתי יש לצרף את טפסי ה-1399 עבור אירועי המס אשר התרחשו באותה שנת מס (טפסים אלה ניתן לקבל מבלוקסטקס).

זכרו שאין זה משנה אם סחרתם או מכרתם את המטבע בזירת מסחר בחו"ל או אצל ביטס אוף גולד בישראל, חובת הדיווח מוטלת על כל תושב ישראלי על כלל הפעולות שביצע בכל מקום בעולם. שימו לב שיש לדווח על כל שנת מס בנפרד.

המס עובד בשני כיוונים

אל מול חובת המיסוי, המשקיעים יכולים ליהנות ממגני מס שהחוק מעניק להם ומהאפשרות לקזז הפסדים על מנת להפחית את חבות המס ואף לקבל החזרי מס (כסף לחשבון הבנק שלכם ממס הכנסה).

שנת 2018, למשל, אשר הסתיימה בירידות שערים במרבית המטבעות הקריפטוגרפים אפשרה למשקיעים שבחרו לממש את ההשקעה, לרשום הפסדים.

ההפסדים מהשקעה בביטקוין, ניתנים לקיזוז מול רווחי הון מהשקעות הון אחרות. למשל, הפסד שנרשם בביטקוין יכול להתקזז אל מול רווח מהשקעה בנדל"ן או מהשקעה במניות.

באותו האופן, משקיעים שהצליחו לרשום רווחים בביטקוין יכולים לקזז אותם אל מול הפסדים מהשקעה בנדל"ן או מהשקעה בניירות ערך, וכך להפחית את חבות המס.

שימו לב, בכדי להכיר בהפסדים או ברווחים יש צורך במכירה/ המרה של המטבע הקריפטוגרפי.

זכרו, האחריות לדיווח שלם ותקין היא עליכם, המשקיעים בביטקוין. אי דיווח על הפעילות בתחום היא עבירה פלילית וחושפת אתכם להליכי אכיפה מול מס הכנסה.

בלוקסטקס, מספקת דוחות מוכנים להגשה, תמיכה טלפונית ומענה על שאלות. השילוב של תמיכה אנושית ע"י מקצוענים ומערכת מאושרת ע"י מס הכנסה משאירה אותכם עם ראש שקט וביטחון שאתם מכוסים ועונים לדרישות החוק בישראל.

 

הכתבה נכתבה ומובאת מטעם חברת BloxTax.
ביטס אוף גולד אינה אחראית לתוכן האמור ואינה מספקת שירותי מס מכל סוג.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

איך עובד מיסוי הביטקוין בישראל? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

איך עובד מיסוי הביטקוין בישראל? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן