NFT: כשאמנות וקריפטו נפגשים

קריאה של 5 דקות

אחרי שיצירת אמנות המוגדרת כ-NFT נמכרה בכמעט 70 מיליון דולר, המושג הזה מסעיר לא רק את עולם הטכנולוגיה, אלא גם את האמנות הדיגיטלית, התרבות והפיננסים.

מייק וינקלמן, אמן דיגיטלי המוכר בכינוי ביפל (Beeple), עשה היסטוריה. וינקלמן מכר קולאז׳ אמנות דיגיטלית שיצר בשם ״5,000 הימים הראשונים״, תמורת 69.3 מיליון דולר.

היצירה שמוגדרת כ- NFT, נמכרה בפורמט JPG במכירה פומבית שהתקיימה בקריסטיז, מבתי המכירות הפומביות הגדולים בעולם.

מה זה NFT?

NFT's (או בשמם המלא Non-Fungible Tokens) - בתרגום לעברית, טוקנים (או אסימונים) יחודים שלא ניתנים להחלפה - הם נכסים דיגיטליים נדירים בעלי סימן זיהוי ייחודי שלא ניתן להעתיק אותם, המשתמשים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין בכדי להעניק לקונים הוכחת אותנטיות והחזקה.

האסימונים הללו משמשים מאין שטר מכר דיגיטלי למהדורות מקוריות של אומנות מקוונות כמו תמונות, גיפים, שירים, יצירות אומנות, סרטונים ועוד.

NFT's הם למעשה נכסים "ייחודיים" בעולם הדיגיטלי. אמנם ניתן לקנות ולמכור אותם כמו כל רכוש אחר, אך אין להם צורה מוחשית משל עצמם.

ניתן לחשוב על האסימונים הדיגיטליים כסוג של תעודות בעלות על נכסים וירטואליים או פיזיים שאינם ברי חליפין.

אם בכסף מסורתי תוכלו להחליף שני שטרות של 50 ש״ח תמורת שטר אחד של 100 ש״ח, הרי הם בני אותו השווי, נכסי NFT's הם בעלי תכונות נדירות שלא מאפשרות את החלפת הנכס באחד אחר הדומה לו.

בעולם שהופך להיות יותר ויותר דיגיטלי, וניתן להוריד או לשכפל בקלות באינטרנט כל קובץ של תמונה, שיר או סרטון - הטכנולוגיה מבוססת בלוקצ׳יין הזו עונה על הצורך ב״סימון״ קובץ המקור ככזה.

יתרה מכך, באמצעותה ניתן ליצור חיבור תמידי בין היוצר לקובץ הדיגיטלי שלו - זוהי תעודת אותנטיות והוכחה למקוריות על גבי רשת הבלוקצ׳יין שלא ניתן להתווכח איתה. 

כוחם של ה- NFT's והביקוש אליהם טמון פעמים רבות בגאוות ההחזקה בהם.

כך למשל, תוכלו לרכוש את הבעלות על מהדורה ראשונה של ספר פופולרי מקוון, וזאת למרות שכל אחד יכול לגשת אליו, להוריד, לשמור, ולהדפיס, פעמים רבות גם בחינם.

בצורה זו, מי שרוכש את ה- NFT's מחזיק אסימון שמוכיח שהוא היחיד שמחזיק בקובץ המקורי.

איך זה עובד?

הפועל המדויק הוא Minting, הטבעה - יציקה של מטבע חדש. האומן מטביע את היצירה שלו והיא מקבלת אישור דיגיטלי (נרשמת בבלוקצ'יין), והאישור הזה מוצע למכירה.

לטוקן מוצמד מזהה ייחודי הבנוי מרצף ארוך של מספרים ואותיות המכיל מידע המאשר מתי נוצר, מי היוצר ועוד.

בפועל ה- NFT's נמכרים לרב במכירות פומביות המתבצעות ברשת האינטרנט, והתשלום בפועל נעשה לאחר מכן בכסף מסורתי או דיגיטלי.

כמה זה עולה?

למה ל- NFT's יש ערך? מאותה סיבה שליצירות אמנות או פריטי אספנות יש ערך  - זה נדיר, ואנשים רוצים את זה. העלות, משתנה ותלויה במה קונים.

ניתן למצוא אסימונים שנמכרו עבור דולרים בודדים, לעומתם ישנן יצירות אמנות דיגיטליות מסוגים שונים שנמכרו במיליונים.

מים פשוט מתוך סרטון היוטיוב הויראלי ״Nyan Cat״ של חתול-עוגייה מקפץ שמשאיר אחריו שובל של קשת בענן, נמכר בכמעט 600 אלף דולר; המוזיקאית הקנדית ואשתו של אילון מאסק, גריימס, מכרה לאחרונה יצירות דיגיטליות בשווי 5.8 מיליון דולר; גם ג׳ק דורסי מנכ״ל טוויטר, מכר את הציוץ הראשון שלו ברשת תמורת 2.9 מיליון דולר, והדוגמאות, במיוחד היקרות ביניהן, ממשיכות לזרום.

NFT: כשאמנות וקריפטו נפגשים
Nyan Cat

לפי דו"ח מטעם L’Atelier BNP Paribas ו־Nonfungible.com, שווי השוק של ה-NFT's גדל בכמעט 300% בשנת 2020 בלבד, וכבר בתחילת שנת 2021 נרשמו מכירות בעלות שווי יוצא דופן, אפילו לפני המכירה המדוברת של ביפל.

למה דווקא עכשיו?

תופעת ה-NFT's איננה חדשה וקיימת בתחומים שונים כמו ענף הספורט וענף המשחקים. היא הפכה פופולרית לקראת סוף שנת 2017 עם שיגעון הקריפטוקיטיז (CryptoKitties) המבוסס על הבלוקצ'יין של איתריום, בה המשחקים יכלו לקנות, למכור, לאסוף ולטפח מהדורות מוגבלות של חתולים דיגיטליים.

ואז הגיע NBA Top shot - ובמקום לאסוף קלפים או מדבקות, NBA Top shot מאפשר לאסוף סרטונים קצרים של רגעים נבחרים מליגת הכדורסל הגדולה בעולם.

מהלכים פופולריים אלה שיאספו ישמשו כמצרך וירטואלי במשחק בו השחקנים יכולים להשתמש נגד שחקנים אחרים ולהשתתף באליפויות וטורנירים מקוונים. וישנם עוד רבים.

כאמור ה-NFT's קיימים כבר כמה שנים, אבל אפשר לשער שה״התפוצצות״ שלהם בחודשים האחרונים מלמדת משהו על רוח התקופה.בשנה שבה לאמנים מכל הסוגים היתה אינטראקציה מינימאלית עם הקהל שלהם, ובטח שהתקשו לייצר רווחים - קל יותר להבין את הבחירה ב-NFT's, שמאפשר גישה ישירה לאמן עם קהל המעריצים, ולרווחים מבלי לחלק עמלות לצדדים שלישים או לחכות לתמלוגים.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

NFT: כשאמנות וקריפטו נפגשים - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

NFT: כשאמנות וקריפטו נפגשים - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן