הרשות הפלסטינית: מטבעות דיגיטליים יביאו חופש כלכלי

קריאה של 4 דקות

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה מצהיר כי ממשלתו שוקלת להשתמש במטבעות קריפטוגרפים כאלטרנטיבה לשימוש במטבע השקל הישראלי.

הממשלה הפלסטינית החדשה בראשות מוחמד אשתייה רוצה להוביל את כלכלת המדינה אל עבר מרחב הסייבר כדי להשיג מטרה עליונה: להיפרד מהשקל הישראלי ולעקוף את הסנקציות שישראל מטילה עליה.

בעת פתיחת מרכז המחשוב למצבי חירום ברמאללה בחודש שעבר אמר אשתייה כי הוא יעשה כל מה שנדרש וישקול כל אפשרות שתעצים את הכלכלה הפלסטינית החופשית באופן שתצמצם את מעורבותה של ישראל בה.

המטבעות הדיגיטליים כנתיב לחופש כלכלי

הממשלה הפלסטינית איננה הישות הראשונה שרואה במטבעות קריפטוגרפים אמצעי לעקוף סנקציות כלכליות בינלאומיות. נכון להיום גם איראן, קובה וונצואלה מסמנות את המטבעות הדיגיטליים כנתיב לחופש כלכלי.

עוד עם הופעתו הראשונה בטלוויזיה הפלסטינית לאחר כניסתו לתפקיד לראשונה אמר אשתייה כי לכלכלה הפלסטינית יש יותר מ- 7 מיליארד דולר  (כ- 25 מיליארד ש״ח) שמסתובבים במחזור בכלכלה המקומית, אך אין הכרח להישאר תלויים בשקל.

מלבד השקל הישראלי, הפלסטינים משתמשים גם בדולר, אירו ודינר ירדני. עם זאת, בהתבסס על פרוטוקול פריז שנחתם באפריל 1994 בין ישראל לאש״ף (ארגון שחרור פלסטין), השקל הישראלי שולט בשטחי הרשות הפלסטינית ונחשב כמטבע הרשמי.

בפרוטוקול דאז הוענקו לרשות הפלסטנית המוניטרית (PMA) סמכויות של בנק מרכזי, להוציא את היכולת להנפיק מטבע, מה שמגביל מאוד את יכולתה של הרשות לשלוט במדיניות המוניטרית בפועל. בפרוטוקול נקבע כי השקל הישראלי ישמש כ״אמצעי תשלום לכל מטרה לרבות עסקאות רשמיות״.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה
מוחמד אשתייה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית

האם מטבעות דיגיטליים רלוונטיים לשטחי הרשות

בכר אשתייה, פרופסור מוכר לכלכלה ומדעי החברה באוניברסיטת נג׳אח בשכם דווקא סקפטי לגבי השימוש במטבעות דיגיטליים כשזה נוגע לשטחי הרשות. לדעתו, השימוש במטבע דיגיטלי לא יהיה בר שימוש עבור הפלסטינים ובטח שלא יעזור לשבור את התלות הכלכלית בישראל.

הוא צוטט: ״אם לפלסטין יהיה מטבע משלה, האם היא תוכל למנוע מישראל לעכב כספי שחרור מס או לשלוט במעברים ובתנועות הייבוא והיצוא? האם פלסטין תוכל לקיים סחר ישיר עם מדינות שכנות מבלי שהסחורה המיובאת או המיוצאת תעבור בנמלים מסחריים ישראליים?״

הבעיה של הכלכלה הפלסטינית לדידו היא לא המטבע עצמו כמו הסתמכות כלכלית ופוליטית מורכבת על ישראל. עוד הוא הוסיף כי פלסטינים רבים מרוויים את משכורתם בשקלים וכי למלעלה מ- 80% מהעסקאות בישראל מתממשות הודות לשקל.

מסיבות אלו ואחרות, ישראל לא תסכים להתנהל מול מטבע אחר כשזה נוגע לפלסטינים וסביר שהמצב הנוכחי בו יש עודפים של השקל בשטחי הרשות, יישאר כמות שהוא. 

לפני שהרשות הפלסטינית תוכל בכלל להנפיק מטבע דיגיטלי משלה, היא צריכה לאמוד את היכולת שלה לשמור על יציבות המטבע וערכו. כל מתח פוליטי קטן עם ישראל יביא ישירות לפיחות במטבע, מה שיקשה להשיג את אמון הסוחרים.

בכדי להיות מסוגלת להיכנס לתעשייה הזו, על הממשלה הפלסטינית להגיע לבשלות כלכלית, לצמצם את הסחר עם ישראל ולהחליפו בסחר עם מדינות שכנות אחרות, כך אמר.

כדאי לדעת, התוכנית של ראש הממשלה אשתייה לפיתוח מטבע דיגיטלי לשטחי הרשות הפלסטינית איננה רעיון חדש. עוד במאי 2017 במקביל לה״הייפ״ סביב הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים כבר הודיעה הרשות הפלסטינית המוניטרית על כוונתה להשיק מטבע דיגיטלי משלה בתוך חמש שנים. נשאר לעקוב לאחר ההצהרה האחרונה.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

הרשות הפלסטינית: מטבעות דיגיטליים יביאו חופש כלכלי - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

הרשות הפלסטינית: מטבעות דיגיטליים יביאו חופש כלכלי - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן