כיצד הטיות קוגניטיביות משפיעות על החלטות המסחר שלנו?

  • ראשי
  • פוסטים
  • כיצד הטיות קוגניטיביות משפיעות על החלטות המסחר שלנו?
קריאה של 6 דקות

הטיות קוגניטיביות, כפי שהוצגו כבר ב-1972 על ידי החוקר זוכה פרס הנובל דניאל כהנמן ועמיתו עמוס טברסקי, משפיעות גם היום על החלטותיהם של משקיעים. במאמר זה ריכזנו עבורכם כמה מההטיות הנפוצות שחשוב למשקיעים במטבעות דיגיטליים להכיר ואת הדרכים להתמודד עמן.

לכולנו כבני אדם יש הטיות קוגניטיביות המשפיעות על החלטותינו בתחומים שונים.

בשנים האחרונות, גוברת ההבנה לפיה יש לשים לב להטיות הפסיכולוגיות שעשויות להשפיע על בני האדם גם בתחום ההשקעות בכלל ובהשקעות במטבעות הדיגיטליים בפרט, בעיקר בבחירת ערוצי ההשקעה ודרכי הפעולה בשוק. 

מהן אותן הטיות קוגניטיביות ואילו סוגי הטיות יכולים להשפיע עלינו כמשקיעי קריפטו?

הטייה קוגניטיבית מוגדרת כדפוס או נטייה שיטתית של בני אדם לכשלים בתפיסה, בזיכרון, בחשיבה או בשיפוט. נטייה זו נוצרת כאשר אנשים מעבדים ומפרשים מידע בעולם הסובב אותם, והיא עלולה להיגרם בעיקר בשל בעיות בזיכרון ובתשומת הלב או בשל רגשות, מניעים אישיים, לחץ חברתי או סיבות מנטליות אחרות.

את המושג הטיות קוגניטיביות, טבעו שני החוקרים הישראליים עמוס טברסקי ז"ל ודניאל כהנמן, שאף זכה בפרס נובל בכלכלה על המחקר בתחום זה. 

אומנם קשה להימנע מהטיות קוגניטיביות לחלוטין, אך החדשות הטובות הן שעצם המודעות לקיומן יכולה לסייע למשקיעים לקבל החלטות טובות ומושכלות יותר שייטיבו את תהליך ההשקעה.

להלן כמה מההטיות הקוגניטיביות הנפוצות אשר משפיעות על משקיעים בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם:

הטיית האישור (Confirmation bias)

הטייה זו מתבטאת בחיפוש והעדפת מידע המשתלב עם האמונות או התקוות שלנו ובדחיה או זלזול בראיות שאינן משתלבות עמן. זוהי הטיה שרוב בני האדם חווים ובדרך כלל קשה להם להכיר בכך שהיא משפיעה על החלטותיהם.

כך למשל, כאשר נמצאים בנקודת החלטה לגבי השקעה מסוימת, סביר שנסתכל בעיקר על נתונים או מחקרים שיחזקו ויתמכו את הבחירה העדיפה עלינו ויתעלמו ממידע או דעות שיערערו אותה.

כדי למזער את השפעתה של הטיה זו, מומלץ לצרוך מידע בנושא ממקורות מגוונים, להתייעץ עם גורמים בעלי דעות שונות וזאת בכדי שנוכל להרכיב בעצמנו את התמונה המלאה. רק לאחר מכן, נחליט כיצד נכון לנו להשקיע.

מסחר במטבע דיגיטלי

הטיית הבדיעבד (Hindsight Bias)

הטיה זו באה לידי ביטוי בנטייה להאמין בדיעבד שאירועים היו ניתנים לחיזוי יותר מכפי שהיו בזמן אמת.

כאשר השוק נמצא במגמת ירידה למשל, ישנה נטייה לראות לפתע את כל סימני האזהרה שנראו לפני ביצוע ההשקעה, ונדמה שכבר מהתחלה השקעה זו היתה צפויה להסתיים בירידה. כלומר, הנטייה לראות את המציאות לא בהתאם לחוויה בפועל אלא בהתאם למה שקרה אחר כך (ה"הפסד").

חשוב לזכור, שעצם ירידת הערך של המטבע אינה הפסד. כל עוד לא מכרנו את המטבע והמרנו אותו בחזרה לשקלים (או לכל מטבע פיאט אחר), לא הפסדנו כסף.

ההיסטוריה מלמדת שאחרי כל ירידה חדה הגיעה גם עלייה יפה בערך המטבע, ולכן כדאי להתאזר בסבלנות ולא להתפתות לראות בירידת הערך אובדן כספי מוחלט וסופי. כדי למזער את השפעת נטייה זו, כדאי לאמץ התבוננות שוק רחבה והסתכלות מאקרו.

היוריסטיקת הזמינות (Recency bias)

הטיה זו מתבטאת בנטייה הטבעית של המוח לתת משקל ולייחס אמינות גבוהים יותר למידע שעולה בתודעה במהירות (כמו אירועים שקרו לנו לאחרונה), ולהעריך בסבירות גבוהה שאירועים אלה אכן יתרחשו שוב.

כך למשל, אם הרווחנו מהשקעה לאחרונה, נצפה שיבואו עתה רווחים נוספים, ואם הפסדנו, חווית ההפסד מצטיירת כמשמעותית ובעלת עוצמה ועלולה לגרום לנו לחשוש להשקיע שוב, גם כשמדובר בהזדמנות בעלת פוטנציאל גבוה להצלחה.

גם כאן כדאי להסתכל על השוק בראייה ארוכת טווח ולא נקודתית למגמות והאירועים האחרונים. יתרה מכך, נוכל להקטין את השפעתה של הטיה זו באמצעות שימוש בקריטריונים אחידים שגיבשנו מראש עבור קבלת החלטות מסחר.

ניתן למשל לקבוע נקודות יציאה וכניסה (קנייה/מכירה) או להחליט לפזר את ההשקעות שלנו. קריטריונים אלה יוכלו לסייע לנו לקבל החלטות עפ"י סט כללים אובייקטיביים שקבענו, ולא על פי תחושות סובייקטיביות או חוויות אחרונות.

אפקט העדר (Bandwagon Effect)

הכוונה לנטייתנו לפעול על פי מה שכולם אומרים או עושים ולא בהתאם לניתוח המצב או לידע שלנו. טכנולוגיית הקריפטו והמגמות בשוק יכולים להיות לעיתים מורכבים ולא כולם מבינים אותם במלואם.

מחקרים מראים שבמקרים רבים משקיעים נוטים לקבל החלטה בנוגע לקניה או מכירה של מטבעות דיגיטליים על פי דעת הרוב (המהווה מעין "הוכחה חברתית") במקום להסתמך על הידע וכלי הניתוח שברשותם.

כך למשל, כאשר יש מומנטום של עליית שערים, רבים קונים מטבעות דיגיטליים תוך הסתמכות על החלטה של משקיעים אחרים, או בהשפעת אפקט הפומו (FOMO - Fear Of Missing Out), ולהיפך, כשמתרחש גל של ירידת שערים, רבים "בורחים" ומוכרים בהסתמך על פעולות של אחרים.

כדי להתגבר על הטיה זו אנו ממליצים בכל לשון - ללמוד ללמוד ללמוד. כאשר יש ברשותנו מידע מקיף, רלוונטי ועדכני, אנחנו יכולים לקבל החלטות מבוססות וטובות יותר ולא להסתמך על דעת ופעולות ההמון.

נסכם

מה תוכלו לקחת אתכם ממאמר זה כדי ליישם בהתנהלותכם כמשקיעי קריפטו? היו מודעים לקיומן של ההטיות הקוגניטיביות הנפוצות ונסו לזהות אותן כשהן עולות.

אמנם לא נוכל לבטל את השפעותיהן לגמרי, אך נוכל להערך נכון יותר לקראתן ובכך להתנהל באופן מושכל, לקבל החלטות טובות יותר, ולהתרגש פחות כאשר השוק תנודתי.

הטיפ שלנו? להשקיע במנות קטנות וקבועות ולטווח הארוך. צריכים מידע נוסף או רוצים להתייעץ אתנו? אנחנו זמינים לכם כאן!

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

כיצד הטיות קוגניטיביות משפיעות על החלטות המסחר שלנו? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

כיצד הטיות קוגניטיביות משפיעות על החלטות המסחר שלנו? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן