רצים מהבנקים ובוחרים בביטקוין

קריאה של 5 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

מה גורם לביטקוין לעלות כבר 66% מתחילת השנה?

הביטקוין חווה בתקופה האחרונה עליות בשער המטבע, מהסוג שלא נראה כבר זמן רב: נכון לרגע כתיבת שורות אלו, שוויו של המטבע עומד על 27,792 דולרים לביטקוין.

מדובר בעלייה של 66% מתחילת השנה, ועלייה שבועית של 33%, הזינוק השבועי הכי משמעותי בשער המטבע מאז תחילת 2021.

שווי שוק הקריפטו כולו עלה משווי כולל של פחות מ-800 מיליארד דולרים בתחילת השנה, ל-1.2 טריליון דולרים.

האימוץ ההולך וגובר של קריפטו הוא מסקרן במיוחד, נוכח תופעה נוספת שהולכת ומתגברת בשבועות האחרונים: משבר האמון העולמי בבנקים.

המשבר החל עם קריסתו של SVB סיליקון ואלי בנק (הקריסה הגדולה ביותר בבנק בארצות הברית מאז 2008), והמשיך עם נפילתו של Signature Bridge Bank, שהיה בעבר מהבנקים המובילים בארצות הברית וכעת קרס גם הוא.

המשבר לא פסח גם על בנק פירסט ריפבליק מסן פרנסיסקו, שהודיע על הפסקה של חלוקת דיבידנדים, והשלים צניחה שבועית של יותר מ-70% בערך המניה שלו.

דיווחים מדאיגים נוספים הגיעו מכיוונו של בנק קרדיט סוויס, שייאלץ לקחת הלוואה של כ-54 מיליארד דולרים מהבנק המרכזי של שוויץ.

למעשה, מאז קריסת בנק SVB אנו רואים ירידות ממושכות במניות של בנקים ברחבי העולם, כולל בבנקים החזקים והאמינים ביותר. 

רצים מהבנקים ובוחרים בביטקוין - Bits of Gold - Blog

כיצד הירידה בערכם של בנקים בכלל קשורה לעלייתו של מחיר הביטקוין, והגידול באימוץ הקריפטו? כדי להבין זאת באמת, צריך לחזור אחורה, אבל ממש אחורה.

תקופת השפל הגדול

שנות ה-30 בארצות הברית זכורות בעיקר לאור אחד האירועים המעצבים בהיסטוריה הכלכלית של העולם, השפל הגדול.

המשבר דאז החל נוכח בועת מניות נוראית שהתפוצצה במה שמכונה "יום חמישי השחור" (ועוד כמה אירועים עוקבים דומים), אז מניות רבות פשוט איבדו כמעט את כל ערכן בבת אחת. 

אולם קריסת הבורסה הייתה רק הזרז לשפל הגדול. מה שבאמת גרם למשבר הזה להימשך היה מחסור באמצעי תשלום במשק: המודל העסקי של בנקים היה אז (וכך למעשה גם היום), הוא להלוות יותר כסף ממה שיש להם נזיל בספרי הבנק, מתוך הנחה שלא כל המפקידים ידרשו את הכסף שלהם בו זמנית.

כאשר מסה קריטית של בעלי פיקדונות רוצים לקבל את הכסף שלהם בחזרה, הבנק מהר מאוד לא יכול לשלם לכולם והוא קורס. בתקופת השפל הגדול התמוטטו יותר מחמשת אלפים בנקים.

ההתמוטטויות הללו התרחשו משום שבכל פעם שנוצר חשש של בעלי החשבונות מיכולתו של הבנק לשלם, המפקידים רצו אל הבנק, או בביטוי היותר מוכר: Run to the bank כך שתוך זמן קצר מאוד הבנק התמוטט באופן בלתי נמנע, והמפקידים איבדו את כספם, כך בכל פעם מחדש.

רצים מהבנקים ובוחרים בביטקוין - Bits of Gold - Blog

המשבר הזה במערכת הבנקאית והחשש בזמינות באמצעי תשלום (הדולר האמריקאי), הביא לכך שרבים חיפשו אלטרנטיבות למערכת המוניטרית הבנקאית. כתוצאה מכך, הביקוש לזהב בתקופת השפל הגדול היה בשיא: מחירה של אונקיית זהב כמעט הכפיל את עצמו בתקופת השפל הגדול.

הזהב שמר על מחירו הגבוה אך עם ירידות מתונות יחסית בשנים שלאחר מכן, כאשר ארצות הברית נכנסה למלחמת העולם השנייה, והאמון אט אט חזר לכלכלה.

החשש מריצה אל הבנקים והאלטרנטיבה בקריפטו

ההיפר-אינפלציה בארצות הברית, החשש מקריסת הדולר והשחיקה המתמשכת באמון במערכת הבנקאית, כל אלו דוחפים אנשים רבים לאמץ יותר את ההשקעה בקריפטו.

הימור מעניין שפורסם בימים האחרונים ב-cointelegraph הוא הערכה פומבית של Balaji Srinivasan, לשעבר CTO של בורסת קוינבייס, לפיה הביטקוין יגיע לשווי של מיליון דולר תוך שלושה חודשים. ניאלץ להמתין ולראות האם התחזית הזו שלו אכן תתממש.

מכל מקום, לנוכח החשש ההולך וגובר מקריסתם של בנקים נוספים, והחשש בציבור מעצם ההפקדה של כספים בבנקים, הנחשבים בזמנים רגילים למקום הבטוח ביותר, נראה בלתי נמנע שרבים מחפשים אפיק גידור למערכת הבנקאית.

אם כן, אין מניעה להסיק כי המגמה בשבועות והחודשים האחרונים, והחשש מקריסות נוספות, הם אלו שגורמים לרבים להעדיף להשקיע את הכסף שלהם או חלק ממנו ברכישה של ביטקוין או בקריפטו בכללותו, כאמצעי לגידור ההשקעות, ויתכן כאלטרנטיבה מלאה למערכת המוניטרית כולה.

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

רצים מהבנקים ובוחרים בביטקוין - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

רצים מהבנקים ובוחרים בביטקוין - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן