שתפו

גילוי מרצון 2024 – דגש מיוחד לשוק הקריפטו

Getting your Trinity Audio player ready...

מהו הליך גילוי מרצון, מה הרלבנטיות של ההליך למשקיעי הקריפטו, מהם היתרונות בפניה בהליך הגילוי מרצון, והאם מדובר באמת בהזדמנות שצריך למהר ולנצל? רשות המיסים הודיעה על החזרת נוהל גילוי מרצון עם דגש מיוחד למשקיעי הקריפטו, לפניכם כל המידע הרלבנטי כדי לסייע לכם לקבל החלטה מושכלת בנגע להליך הגילוי מרצון.


גילוי מרצון – מודה ועוזב ירוחם

נוהל גילוי מרצון נועד לתת הזדמנות נוספת לאזרחים נורמטיביים שהפיקו הכנסות החייבות במס, ולא דיווחו עליהם לרשות המיסים בזמן אמת. 

פקודת מס הכנסה קובעת רשימה של עבירות מס וקובעת ענישה פלילית בגינן.

הנפוצות שבהן הן עבירת אי הדיווח הקבועה בסעיף 216 לפקודת מס הכנסה, ומסירת דיווח כוזב בכוונה להתחמק ממס הקבועה בסעיף 220 לפקודת מס הכנסה.

 

מתוך הבנה שחלק ניכר מאותם אזרחים שלא דיווחו על מלוא הכנסותיהם הינם אזרחים נורמטיביים ולא עבריינים, ומתוך כוונה להכניס לרשת המס את אותן הכנסות בלתי מדווחות, השיקה רשות המיסים בעבר נוהל לגילוי מרצון, נוהל שאפשר לבעלי הכנסות בלתי מדווחות – בעיקר בעלי חשבונות בנק בחו"ל – לפנות ביוזמתם לדווח על ההכנסות ושלם את המס, תוך קבלת חסינות מפני העמדה לדין פלילי בגין אותן עבירות מס. 

החזרת הנוהל לגילוי מרצון בשנת 2024 נועדה לאותה מטרה, מתן הזדמנות לאותם אזרחים נורמטיביים שלא דיווחו על הכנסות חייבות במס, ולבוא ביוזמתם, לדווח על אותן הכנסות, לשלם את המס, ולהימנע מסנקציות אזרחיות ופליליות בעתיד.

נוהל גילוי מרצון כולל גם הכנסות מקריפטו

עוד טרם להשקת הליך הגילוי מרצון, הצהיר מנהל רשות המיסים מר שי אהרונוביץ, על הכוונה לפרסם נוהל גילוי מרצון שיאפשר למשקיעי הקריפטו לדווח על הכנסותיהם, זאת מתוך ידיעה שמדובר במגזר שלם של משקיעים נורמטיביים, אשר פעלו במשך שנים והשקיעו בשוק המטבעות הדיגיטליים, מבלי לדווח לרשות המיסים על השקעותיהם, ומבלי להבין במרבית המקרים את חשיפת המס שלהם. 

הרצון להסדיר את ההשקעות בשוק הקריפטו, יחד עם הצורך במציאת מקורות תקציביים חדשים בעקבות מלחמת חרבות ברזל, הביאו את רשות המיסים לצאת דווקא כעת בנוהל גילוי מרצון, תוך מתן דגש לאותם משקיעים במטבעות דיגיטליים.

עו״ד גיא סרוסי, יו"ר ועדת קריפטו בלשכת עורכי הדין

אלו עסקאות חייבות בדיווח

הפסיקה בישראל אימצה את עמדת רשות המיסים לפיה מטבעות דיגיטליים מהווים "נכס הון". המשמעות היא, שכל עסקה למכירת מטבעות מהווה "אירוע מס" החייב בדיווח לרשות המיסים, ובתשלום של המס הנובע מן המכירה.

בפרסומים נוספים קבעה רשות המיסים כי המרת מטבעות דיגיטליים (לדוגמה, המרת ביטקוין באתריום כספא או כל מטבע אחר) מהווה מכירה, אף אם לא בוצע מעבר לפיאט בהמרה. 

המשמעות היא, שכל המרת מטבעות מהווה אף היא "אירוע מס" החייב בדיווח ובתשלום מס רוחי הון, שכן ברגע ההמרה מבחינת רשות המיסים בוצעה מכירה של המטבע החייבת בדיווח. 

מכאן, שכל עסקה שבוצעה במהלך השנים, בין אם המרת מטבעות דיגיטליים מסוג אחד בסוג אחר, ובין אם מימוש תמורת פיאט, חייבה דיווח לרשות המיסים, ואי הדיווח מהווה עבירת מס.

עו"ד אמנון סמרה, מומחה מיסוי, סגן יו"ר פורום מיסוי ארצי לשכת עורכי הדין

מקור ההשקעה וסך הרווחים

במסגרת הפניה להליך גילוי מרצון, דורשת רשות המיסים לקבל נתונים בנוגע למקור הכספים (הפיאט) אשר שימשו להשקעה במטבעות הדיגיטליים, במטרה לוודא שמדובר בכספים לגיטימיים, כספים שהופקו ודווחו כדין בעבר, טרם להשקעה בשוק הקריפטו.

הוכחת מקור ההשקעה בחלוף השנים, עשויה לעורר קשיים, ולכן מומלץ להסתייע בענין זה עם אנשי מקצוע הבקיאים בתחום.

על מנת לרכז את כל הנתונים הנוגעים לרווחים שנצברו במהלך השנים, יש צורך באיסוף המידע מתוך הזירות השונות בהן פעלתם, סוגי המטבעות בהם השקעתם, הוצאות בהן עמדתם. 

חשוב להבין שאיסוף הנתונים יציג גם את ההפסדים שנגרמו לכם בדרך, כך שסכום המס אותו תשלמו יופחת בהתאמה.


אישור מחלקת החקירות ודיוני השומה

הפניה בנוהל גילוי מרצון מתבצעת בשלב הראשון למחלקת החקירות ברשות המיסים. מחלקת החקירות בוחנת את אמיתות המידע שמסרתם, ובודקת האם יש לה מידע מוקדם עליכם. 

ככל ואין בידי רשות המיסים מידע קודם על הכנסותיכם הבלתי מדווחות, תאשר מחלקת החקירות את הפניה, ותפנה את המייצגים לדיון שומות בפני פקיד השומה האזרחי.

גילוי מרצון 2024 - דגש מיוחד לשוק הקריפט

במסגרת דיוני השומה, ייבחן פקיד השומה את הדיווחים שמסרתם בנוגע להכנסות שצברתם, ויגיע להסכמה עם המייצג בנוגע לחבות המס שלכם. 

כיוון שתחום הקריפטו מעורר לעיתים שאלות מקצועיות מורכבות, כדאי לוודא כי הגורם המייצג אתכם בהליכי השומה בקיא הן בתחום הקריפטו והן בתחום המיסים.


סיום ההליך – תשלום המס וקבלת חסינות

בסיום דיוני השומה, ייערך הסכם שומה במסגרתו ייקבע סכום המס אותו תדרשו לשלם. במסגרת ההליך לא יוטלו קנסות מכל סוג שהוא.

עם תשלום המס, תקבלו הלכה למעשה את החסינות מהעמדה לדין פלילי, ואת חותמת רשות המיסים להליך.


למידע נוסף על תהליך גילוי מרצון השאירו פרטים ונחזור אליכם>>

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

הפקדת קריפטו מבורסות זרות וארנקים פרטיים

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו