שתפו

הנתונים מראים: אחוז הנשים המשקיעות בקריפטו בעלייה

Getting your Trinity Audio player ready...

השם שרון לכטר לא אומר הרבה לרובנו, אבל את ספרה "אבא עשיר, אבא עני" כמעט כולנו מכירים. המדריך להתעשרות שכתבה לכטר בשנת 1997 עם שותפה המתוקשר יותר, רוברט קיוסאקי, הפך לרב מכר עולמי שהניב גם ספרי המשך, שנמכרו ב-27 מיליון עותקים בכ-100 מדינות. 27 שנים חלפו, ולאחרונה פרסמה לכטר ספר נוסף, ששמו: "איך כסף עובד בשביל נשים: קחו שליטה או שתאבדו אותו".

שמות הספרים של לכטר מספרים את הסיפור כולו: אם בסוף האלף הקודם, הסיכוי לעושר התגלם בדמותו של אב המשפחה, הספר החדש מעביר את האחריות ליצירת העושר לידיהן של הנשים וקורא להן לקחת שליטה על הכסף שלהן.

זה לא סוד שנשים משקיעות עדיין פחות מגברים – וזה נכון גם כשמדובר בקריפטו. כך, למשל, מחקר של NerdWallet העלה שרק ל-48% מהנשים יש כסף שמושקע בשוק המניות, לעומת כ-66% מהגברים. עם זאת, שיעור הנשים המשקיעות נמצא בעלייה: סקר של פידליטי שבדק השקעות של נשים (מעבר לחיסכון לפנסיה) מצא ש-67% מהנשים השקיעו ב-2021, לעומת 44% בשנת 2018. מה שנכון לעולם ההשקעות בכלל, תופס כמובן גם כשמדובר בהשקעות בקריפטו.

נכון ל-2023, נשים היוו 26% מהמשקיעים בקריפטו בארה"ב ו-37% מהמשקיעים בעולם – ובמספרים: כ-155 מיליון מבין 420 מיליון משקיעי קריפטו בעולם ב-2023 היו נשים. לפי מחקר אחר, 29% מהנשים בארה"ב השקיעו בקריפטו נכון לתחילת 2024, לעומת 18% שנה קודם לכן. גם בעולם ניכרת עלייה מתמדת בשיעור הנשים המשקיעות בקריפטו: ב-2018, נשים היוו רק 8.5% מהמשקיעים במטבעות דיגיטליים (הנתונים מבוססים על מחקרים של ג'מיני, Etoro, טריפל-איי ו-Security.org). גם אצלנו ב-Bits of Gold אנו רואים בשנה האחרונה הכפלה במספר המשקיעות. ויחד עם זאת, הדרך לשוויון במספר המשקיעים והמשקיעות בקריפטו ארוכה.

מי שרואה את הדברים מדי יום היא נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי. "כשאני עורכת אירועים שהאיגוד מקיים למשקיעי הביטקוין, הקהל והדוברים הם ברובם גברים. תמיד יהיו כמה נשים, האמיצות שלא אכפת להן להיות ליד הגברים, אבל אנחנו לא רואים אותן מספיק – גם בקהל וגם על הבמה", מודה משיח.המיעוט של נשים בתעשיית הקריפטו מביא לכך שלעתים הוא נראה לנשים כ"מועדון גברי" שאינו נגיש עבורן ולעתים אף מזלזל בהן.

"מהפידבקים שאנחנו מקבלים באיגוד הביטקוין הישראלי אנחנו לומדים שנשים מעדיפות ללמוד על השקעות בקריפטו בסביבה נשית. זה בא לידי ביטוי בפתיחה של קבוצות פייסבוק למשקיעות בקריפטו וגם במפגשים שאנחנו עורכים עבור נשים משקיעות. אנחנו רואים שההיענות של נשים להגיע למפגשים שמיועדים למשקיעות גבוהה יותר מאשר למפגשים שמיועדים לשני המינים", מספרת משיח.

נעה משיח, מנכ״לית איגוד הביטקוין

חלוקת התפקידים המסורתית בין גברים לנשים רואה בגברים אחראים לרווחה הכלכלית של המשפחה: במשך מאות שנים, גברים נחשבו האחראיים הראשיים ואף הבלעדיים לפרנסה ולרווחה הכלכלית של המשפחה. למרות שתפיסות אלה הולכות ומשתנות, גם בעידן המודרני התפיסה שרואה בגברים את המפרנס העיקרי או הבלעדי עדיין רווחת, אפילו בחברות ליברליות.

התפיסה שגברים אחראים "להביא כסף הביתה" חילחלה גם לאחריות על חשבון הבנק וההשקעות. שימו לב לעובדה המדהימה הזו: עד 1974, רק גברים אמריקאיים היו רשאים להחזיק בכרטיס אשראי על שמם. רק באותה שנה תוקן החוק ונשים אמריקאיות סוף סוף זכו בחופש לגהץ את כרטיס האשראי שלהן, ולא של הבעל.

אז נכון, נשים עשו כברת דרך עצומה בעשרות השנים האחרונות לכיוון של שוויון, אבל הפערים המגדריים עדיין נוכחים, וגם תפיסות עולם לא משתנות ביום אחד. לפי סקר פידליטי מ-2023, 48% מהנשים מרגישות שהן לא מבינות מספיק איך להשקיע את הכסף שלהן לקראת הפרישה, ו- 27% לא חסכו כי הן מרגישות שאין להן מספיק כסף.

לנשים יש "פחות זמן" לעסוק בהשקעות?

פי סקר של YouGov, רק 55% מהנשים אומרות שהשקעות נמצאות במקום גבוה בסדר העדיפויות שלהן, לעומת 62% מהגברים.האם הסיבה לכך היא שנשים חושבות שכסף הוא פחות חשוב, או שאולי הן טרודות יותר במטלות ״נשיות״ מסורתיות, כמו גידול הילדים או תחזוקת הבית? כנראה שקצת משניהם. הנתון המעודד הוא שגם זה הולך ומשתנה. לפי הסקר של פידליטי מ-2023, ככל שנשים הן צעירות יותר, כך הן גם משקיעות יותר: 71% מבנות דור ה-Z משקיעות בשוק המניות, לעומת 63% מבנות דור ה-Y ו-55% מבנות דור ה-X.

תעשיית הפיננסים בכלל, והקריפטו בפרט, היא עדיין מועדון עם רוב גברי, המכוון ברובו לקהל גברי: סקר של BNY  מאלון אינווסטמנט מנג'מנט מ-2021 העלה כי רק 10% ממנהלי ההשקעות בחברות שרואיינו היו נשים, וכי 73% ממנהלי ההשקעות סבורים שאם היו יותר מנהלות השקעות בתעשייה, יותר נשים היו משקיעות בשוק ההון.  86% ממנהלי ההשקעות אמרו כי ברירת המחדל מבחינתם היא משקיע גבר. כלומר, מדובר בתעשייה עם רוב גברי, שעדיין פונה בעיקר לקהל גברי.

בעולם הקריפטו המצב לא שונה בהרבה: פחות מ-10% מהמייסדות של חברות בתחום הקריפטו הן נשים. נכון ל-2023, נשים מהוות כ-26% מהעובדים בענף הקריפטו העולמי, אבל רק 6% מהמנכ"לים.

נשים נוטות לבצע מחקר יותר מעמיק לפני שהן נכנסות להשקעה

שורה של מחקרים מצביעים על כך שנשים (בהכללה) משקיעות זמן רב יותר ברכישת ידע לפני שהן מחליטות "לקפוץ למים" ולהשקיע בנכס מסוים. זה נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר במטבעות קריפטו. הפער בין לשקול להשקיע בקריפטו להשקיע בפועל ניכר היטב בנתון הבא: לפי המחקר של ג'מיני, רק 26% מהמשקיעים בקריפטו הן נשים, אבל 53% מהנשים מביעות "סקרנות" לגבי השקעות בקריפטו. במלים אחרות: חלק גדול מהנשים עדיין "יושבות על הגדר" ושוקלות אם ומתי להיכנס להשקעות בקריפטו. הנתון הזה הוא סיבה טובה להאמין שמספר המשקיעות ימשיך ויעלה.

נשים נוטות לאמץ טכנולוגיה בקצב איטי יותר: לדברי לכטר, אחת הסיבות לכך שנשים נכנסות להשקעות בקריפטו לאט יותר מגברים היא שהן מאמצות טכנולוגיה בקצב איטי יותר, וזה תקף גם לטכנולוגיית בלוקצ'יין. משיח מאמינה שזה רק עניין של זמן עד שמספר משקיעות הקריפטו בישראל ישתווה למספר הגברים. "הקריפטו הוא חלק מכלכלת העתיד, הוא לא מאוד מסובך להבנה ואין שום סיבה שרק גברים ייהנו מהיתרונות שלו. כמו שיש לכל אשה סמארטפון, כדאי שיהיה לך גם ארנק דיגיטלי או החזקה של קריפטו באמצעות משמורן בשנים הקרובות".

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

איך למכור קריפטו מהארנק הקר המנוהל?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו