שתפו

מהאינטרנט של התאגידים לאינטרנט של המשתמשים: Web 3.0 משנה את החוקים

Getting your Trinity Audio player ready...

דמיינו עולם שבו אתם באמת שולטים בכל הנתונים שלכם, ואין אף חברה שיכולה להשתמש בהם בלי רשותכם. עולם שבו הכסף שלכם לא עובר דרך הבנק, ואתם המנהלים הבלעדיים של התוכן שאתם יוצרים ומשתפים. זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, אבל זו בדיוק המציאות החדשה שמתפתחת עכשיו בזכות Web 3.0.

אם עד היום התרגלנו ל-Web 2.0, שבו ענקיות הטכנולוגיה כמו פייסבוק וגוגל שולטות במידע שלנו, מנטרות את הפעילות שלנו ומכתיבות את הכללים, Web 3.0 מביא איתו עידן חדש: האינטרנט מבוזר, והכוח עובר מידי התאגידים למשתמשים. הטכנולוגיות שמאפשרות את זה, כמו בלוקצ'יין וקריפטו, בונות עולם שבו כל אחד מאיתנו יכול להיות "בעל הבית" של הנכסים הדיגיטליים שלו.

אז למה זה אמור לעניין אתכם? כי Web 3.0 לא סתם משנה את הדרך שבה אנחנו גולשים באינטרנט – הוא כבר משנה את הדרך שבה אנחנו חיים, עובדים, מעבירים כסף, ומתקשרים אחד עם השני. זה העתיד של האינטרנט, וכדאי לכם להכיר איך הוא יכול להשפיע על החיים שלכם.

השליטה עוברת למשתמשים: איך Web 3.0 מחזיר לנו את הכוח

בואו נודה באמת – אנחנו חיים בעידן שבו אנחנו "הלקוח" אבל מרגישים יותר כמו המוצר, כשכל הנתונים האישיים שלנו יושבים אצל חברות ענק. Web 3.0 נועד לשנות את התמונה הזו ולהחזיר לנו את השליטה. תחשבו על זה כעל קאמבק ענק של המשתמשים!

לדוגמה, ב-Web 3.0, לכל אחד מאיתנו תהיה האפשרות להיות "הבעלים" של התוכן שאנחנו יוצרים – מהתמונות, הסרטונים ועד הפוסטים שאנחנו מעלים לרשת. זה מתאפשר בזכות טכנולוגיות כמו NFTs (אסימונים חסרי תחליף), שמאפשרים לנו להוכיח בצורה חד-משמעית שהתמונה שהעלינו היא שלנו – כמו חתימה דיגיטלית.

עוד נושא מרתק הוא ארגונים אוטונומיים מבוזרים (DAOs) – סוג של "קהילה עסקית" שבה כל אחד מחליט יחד על כל החלטה, ממש כמו דירקטוריון פתוח לכולם. אלה לא סתם מילים, כבר היום קיימים ארגונים שמשתמשים בטכנולוגיה הזו כדי לקבל החלטות ולהתחלק ברווחים בצורה שקופה והוגנת.

עולם ה-DeFi משנה את הכלכלה העולמית

DeFi (פיננסים מבוזרים) הוא אחד התחומים המרתקים ביותר ב-Web 3.0, ובשנת 2025 הוא צפוי לעבור כמה שינויים משמעותיים שישפיעו על עולם הכלכלה בצורה עמוקה. אחד הטרנדים המרכזיים שנראה בשנה הקרובה הוא השימוש הגובר ב"מטבעות ממשלתיים דיגיטליים" ( CBDCs), שבהם גם בנקים מרכזיים בעולם מתעניינים.

ה-CBDCs מתפקדים כמו כסף דיגיטלי אבל מונפקים ומנוהלים על ידי בנקים מרכזיים, והם יהוו גשר בין המערכת הפיננסית המסורתית לעולם ה-DeFi.

נושא נוסף שמתרחש הוא הופעתם של "אסימוני ממשל" (Governance Tokens) – טוקנים המאפשרים למשתמשים להשתתף בהחלטות הנוגעות לפלטפורמות מבוזרות. ב-2025, צפויים להיות הרבה יותר אנשים שישתמשו בטוקנים הללו כדי לקבל החלטות שקשורות לפרויקטים ולהשקעות שלהם בעולם הפיננסים המבוזרים.

בנוסף, ה-DeFi מחולל שינוי גם בתחום היצירה וההעצמה של כלכלת היוצרים. טכנולוגיות הבלוקצ'יין מאפשרות ליוצרים לגייס מימון על ידי שימוש ב-NFTs כדי להמיר יצירותיהם לאסימונים שאפשר להלוות או להשתמש בהם כבטוחה לקבלת הלוואות. לדוגמה, יוצרים יכולים להשתמש ב-NFTs כדי ללוות כסף שיאפשר להם להמשיך לעבוד על פרויקטים יצירתיים. בעזרת טכנולוגיות אלה, היוצרים זוכים לגישה למימון יצירתי בצורה הרבה יותר חופשית ונגישה מאשר במערכות הפיננסיות המסורתיות.

מהכיס למכשיר: הכניסה שלכם לעולם ה-Web 3.0

תחשבו על הארנק הדיגיטלי שלכם כעל "הכרטיס כניסה" לעולם החדש של Web 3.0. בדיוק כמו שהדפדפנים היו הדרך שלנו להתחבר לאינטרנט, עכשיו הארנק הדיגיטלי הוא הדרך שלנו להתחבר לעולם הקריפטו, DeFi, ו-NFTs. כלומר, כל הכסף הדיגיטלי, התמונות, ואפילו היצירות שאנחנו מחזיקים ברשת – מאוחסנים בארנק הזה.

מה שמעניין הוא שבאזורים בעולם שבהם אין הרבה גישה לשירותי בנק מסורתיים, הארנקים הדיגיטליים הפכו להיות המפתח להתחבר לכלכלה העולמית. נכון להיום, מעל 6.4 מיליארד אנשים משתמשים בסמארטפונים, שהם בערך 80.6% מאוכלוסיית העולם. ב-2026 המספר הזה צפוי לגדול ל-7.5 מיליארד.

זהות דיגיטלית ואימות ב-Web 3.0

ב-Web 3.0, הזהות הדיגיטלית שלנו הופכת להרבה יותר פרטית ומאובטחת. כיום, המידע שלנו מרוכז אצל חברות גדולות כמו פייסבוק וגוגל, מה שמשאיר אותנו פגיעים לדליפות ולפריצות. ב-Web 3.0, בזכות טכנולוגיות כמו בלוקצ'יין, אנחנו נוכל לשלוט על מה שנשתף.

לדוגמה, במקום לתת לאפליקציה את כל הפרטים שלנו כשאנחנו נרשמים, נוכל לחשוף רק את המידע הנדרש, כמו הוכחה שאנחנו מעל גיל מסוים ולא יותר מזה. זה יעניק לנו יותר שליטה ויבטיח שהמידע האישי שלנו מוגן​.

בסופו של דבר, Web 3.0 הוא כמו האינטרנט שכולנו קיווינו שיהיה – מקום שבו אנחנו באמת מנהלים את העניינים שלנו. בלי מתווכים, בלי שליטה של מונופולים ודואופולים, אלא רשת שבה אנחנו מחליטים מה שייך לנו ואיך אנחנו רוצים להתנהל. זה השלב שבו האינטרנט הופך להיות קצת יותר אישי, קצת יותר פרטי, והרבה יותר בשליטה שלנו.

יש לראות בכל המפורסם בעמוד זה כפרסומת, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסים מוסדרים), תשע"ו-2016. התוכן באתר אינו מהווה ייעוץ מקצועי ו/או פיננסי.

 

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

הפקדת קריפטו מבורסות זרות וארנקים פרטיים

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו