הצעד של אל סלבדור: השלכות על ישראל

קריאה של 4 דקות

אל סלבדור מכירה בביטקוין כמטבע רשמי במדינה - איך המהלך צפוי להשפיע מחוץ לגבולות היבשת הדרומית והאם הוא יגיע גם לישראל?

לפני כחודש אל סלבדור עשתה היסטוריה כשהפכה למדינה הראשונה בעולם שהכריזה על ביטקוין כמטבע רשמי וחוקי במדינה לצד הדולר האמריקאי.

ההכרעה הדרמטית התקבלה ברוב מוחץ של 62 קולות מתוך 84 בפרלמנט, מספר ימים בודדים לאחר שנייב בוקלה, נשיא אל סלבדור, הכריז בכנס הביטקוין במיאמי על כוונתו לאמץ את ביטקוין כמטבע במדינה. משמעות ההכרעה בפועל היא כי בתוך 90 ימים מרגע שהתקבלה, אזרחי אל סלבדור יוכלו לעשות בביטקוין שימוש כמעט יום יומי - להציג בו מחירים, לרכוש מוצרים בעסקים מקומיים, לשלם מיסים, כל זאת בזמן שטרנזקציות במטבע, או המרת המטבע באחר, לא יחויבו במס.

לעת עתה, הבנק העולמי דחה את בקשת אל סלבדור לעזרה בהטמעת הביטקוין בנימוקי בעיות רגולטוריות ופגיעה בסביבה, מה שעלול לעכב את יישום ההכרעה מהזמן שנקבע לה.

אל סלבדור אמנם נחשבת למדינה ענייה ולכלכלה קטנה בהיקפה (6 מיליון תושבים בלבד), עם זאת לצעד שעשתה משמעות גדולה. בעקבותיה החלו מדינות נוספות ביבשת הדרומית ביניהן ברזיל, ארגנטינה, פנמה ואורוגוואי לצאת בהצהרת כוונות דומות ואף לאמץ סממני הזדהות המוכרים עם קהילת הביטקוין. בפרגוואי למשל הודיע חבר הקונגרס כי הוא עובד על חקיקת ביטקוין שתוצג כבר בחודש הבא.

הצעד של אל סלבדור: השלכות על ישראל - Bits of Gold - Blog

האם ההכרעה תשפיע על ישראל?

בעשר השנים האחרונות בהן המטבעות הדיגיטליים נכנסו לחיינו, הם תפסו נתח משמעותי במסחר הגלובלי. מכאן שמדינות רבות, בהן ישראל, נדרשות להסדרת התחום גם בפן המיסוי.

אחד ההיבטים החשובים של המהלך ישפיע באופן ישיר על סוגיית המס באל סלבדור - היות וביטקוין יהפוך למטבע חוקי לכל דבר ועניין - לא ימוסו טרנזקציות במטבע.

בישראל נכון להיום (לפי פס״ד קופל), ביטקיון מוכר כנכס ולא כמטבע. אחד הנימוקים לקביעה זה שסיפק בית המשפט בסוגיית המטבעות הדיגיטליים, הוא כי ביטקוין אינו מוכר כמטבע באף מדינה ריבונית. והנה, לראשונה בעולם, ביטקוין הופך להילך חוקי במדינה ריבונית. 

לפי הגדרתו הנוכחית של ביטקוין, הרווח ממכירתו איננו הפרשי שער, אלא רווח הון חייב במס ואינו זכאי לפטור שניתן להפרשי שער. השינוי האמור, מערער את הנימוק שניתן להגדרתו כנכס ועשוי לאתגר את עמדת בתי המשפט ורשות המיסים וכן לפתוח את הדיון במעמדו מחדש, גם בישראל.

שינוי בחקיקה הנוכחית עשוי להיות משמעותי ביותר עבור סוחרי המטבע, אך מנגד גם צפוי לצמצם את הכנסות קופת המדינה שמכניסה מיליארדי שקלים בשנה כתוצאה מפעילותם של ממשי המטבע, לכן מעניין יהיה לראות אם וכיצד יתפתח.

הסכר נפרץ

נייב בוקלה נחשב לנשיא מודרני שכבר הספיק לבצע מספר מהלכים שנויים במחלוקת עוד לפני ההכרה בביטקוין כמטבע, אך אין ספק שזה בין הבולטים שבהם.

הצעד הנוכחי של אל סלבדור מסמל רגע שרבים בתחום הביטקוין חיכו לו מזה שנים - יריית הפתיחה. ברגע שישות מדינתית אחת פתחה את השער לביטקוין, מדינות נוספות מקבלות את הלגיטימציה לעשות זאת גם כן, והדרך לשם, כנראה, תהיה קלה יותר.

שאלות רבות עדיין מרחפות סביב המהלך והשלכותיו - האם הביטקוין יוגדר כהצלחה באל סלבדור ודומותיה?

האם יפרוץ את גבולות היבשת הדרומית ויצליח לאתגר את הגדרתו הנוכחית כנכס?

האם יקבל הכרה כמטבע גם במדינות מפותחות ויציבות כלכלית?

ובכן, רק הזמן יגיד, אך מה שבטוח - השיח בנושא כבר התעורר, וככה נראים ניצנים של שינוי.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

הצעד של אל סלבדור: השלכות על ישראל - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

הצעד של אל סלבדור: השלכות על ישראל - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן