שתפו

ההשפעות הפסיכולוגיות המשפיעות על משקיעי הקריפטו

Getting your Trinity Audio player ready...

מ-FOMO ועד אשליית השליטה - מבט מעמיק ומרתק לתובנות הפסיכולוגיות שמתדלקות את שוק הקריפטו ומשפיעות על החלטות המשקיעים.

 השקעה בביטקוין ומטבעות דיגיטליים הפכה לפופולרית יותר ויותר בעשור האחרון, ובכתבה הבאה ביררנו מה באמת מניע את המשקיעים בשוק הקריפטו; האם מדובר רק בציפייה לרווח, השקעה בטכנולוגיה, או שמא ישנם גורמים פסיכולוגיים עמוקים יותר המשפיעים על ההחלטות של המשקיעים? כדי להבין את התשובה, יצאנו לבחון את ההשפעות הפסיכולוגיות המורכבות שמעוררות את המשקיעים בעולם הקריפטו – וחזרנו עם תובנות מרתקות.

לא מפחדים מהפחד

אחד מהכוחות הפסיכולוגיים המשפיעים ביותר בשוק הקריפטו הוא הפחד מפספוס. מה שנקרא "FOMO" – Fear of Missing Out, שמשמעותם בעברית היא "פחד מהחמצה". שזה במילים אחרות, אותו הרגש שגורם לנו לחפש ולמצוא הזדמנויות השקעה מתוך חשש לפספס את "הדבר הגדול הבא". 

מחקר שנערך על ידי Journal of Behavioral and Experimental Finance מצא כי משקיעים שחוו FOMO נטו לקבל החלטות מהירות וברוב המקרים, מוטעות, שהובילו להפסדים משמעותיים​. זה נכון בכלל בשוק המניות, ובקריפטו שבעתיים: השוק ידוע בתנודתיות הגבוהה שלו, מה שהופך את התגובות הרגשיות להרבה יותר חזקות ומהירות. 

המדיה החברתית – שמשחקת תפקיד אדיר בעולם הקריפטו – היא הגורם מספר 1 להגברת ה-FOMO, עם סיפורים על משקיעים שהתעשרו בן לילה בזכות השקעה מוצלחת במטבעות דיגיטליים. דוגמה קטנה מאוד לכך ניתן ללמוד ממה שקרה בשנת 2017, אז הביטקוין חווה עלייה מהירה בערכו, מה שגרם למשקיעים רבים להיכנס לשוק מתוך תחושת FOMO כאשר השוק הגיע לשיא של כמעט 20,000 דולר למטבע לפני שצנח  לשווי של כ-3,000 דולר למטבע בשנה שלאחר מכן​.

מכוונים ואז מסמנים מטרה

משקיעי קריפטו רבים נוטים לחפש מידע שמאשר את האמונות וההשקפות הקיימות שלהם, ולהתעלם ממידע שסותר אותן. ההתנהגות הזו מכונה "הטיית אישור" (Confirmation Bias), או במילים אחרות, לירות – ואז לסמן את המטרה. התופעה הזו נפוצה במיוחד בעולם הקריפטו, שבו המשקיעים מפרשים וזוכרים מידע שמחזק את האמונות הקיימות שלהם לגבי שוק המטבעות הדיגיטליים ומתעלמים ממידע שסותר, מבקר או מזהיר מפני סיכונים ברורים ומיידיים לאמונה שלהם.

מחקר שנערך ב-2014 מצא כי משקיעים שמפגינים ׳הטיית אישור׳ נוטים לבצע החלטות מהירות ומוטעות בהשקעותיהם, מה שעלול להוביל להפסדים.  לכן, העצה החשובה מכולן היא נטרול של רעשי רקע: היעזרו במגוון מקורות, כולל כאלו שאתם יודעים שמציעים דעות מנוגדות – אל תישארו מקובעים רק במה שאתם יודעים וחושבים. בנוסף, גבשו תוכנית השקעה מסודרת ודבקו בה גם במצבי אי-ודאות בשוק. שמירה על קור רוח ובחינה תקופתית של האסטרטגיה יסייעו לכם להימנע מהחלטות פזיזות המבוססות על רגשות, ולהתמקד בעובדות מוצקות.

אשליית השליטה

רוב האנשים נוטים להאמין שהם מעל הממוצע: אינטליגנטיים יותר, כנים יותר או שיש להם עתיד מזהיר יותר מהאדם הממוצע באוכלוסייה. כדי לסבר את האוזן עד כמה התפיסה הזו אבסורדית הנה הנתון ה(לא) מפתיע הבא: חוקרים גילו ש-73% מהנהגים בארה"ב טוענים שהם טובים מהממוצע. והנתון הזה הוא כמובן פרדוקסלי מבחינה סטטיסטית. לתופעה הזו יש שם מדעי, קוראים לה אשליית השליטה (Illusion of Control), והיא זו שגורמת לאנשים להאמין שלא בצדק שיש להם יכולת להשפיע על תוצאות בלתי נשלטות. 

לצורך העניין, בעולם הקריפטו, משקיעים רבים מאמינים שבזכות הניתוחים הטכניים והאסטרטגיות האישיות שלהם, הם יכולים לחזות ולשלוט בתנועות המחירים בשוק הקריפטו. התופעה הזו רחבה יותר ממה שנדמה. מחקר שפורסם ב-Journal of Asset Management מצא כי 63.5% מהמשקיעים הושפעו מהטיות רגשיות, כולל אשליית שליטה, מה שהוביל אותם לקחת סיכונים שחלקם גרמו להם  להפסדים. 

 

לסיכומו של עניין, המציאות מראה כי על אף שאנשי השוק מתאפיינים בתודעה כלכלית מפותחת שבאה לידי ביטוי בסקרנות ורצון לחקור לעומק כל פרויקט לפני שנכנסים אליו, 'אשליית השליטה' לא מדלגת אפילו עליהם. חשוב לדעת כי רגשות והשפעות פסיכולוגיות מתדלקות את כל השווקים בעולם; וחשוב לא פחות להיות מודעים לכך ולא לפחד לעצור רגע ולשאול – האם ההחלטה שלנו מבוססת על נתונים או על רגשות? 

השפעת המדיה החברתית

ולבסוף, איך אפשר בלי לדבר על הרשתות החברתיות. המדיה החברתית משחקת תפקיד מכריע בשוק הקריפטו. פלטפורמות כמו X (טויטר לשעבר), רדיט וטלגרם הן מקורות עיקריים למידע עבור משקיעים רבים, והן משפיעות רבות על ערך המטבעות. 

כך למשל, מחקר מעניין שנערך בשנה שעברה על ידי פלטפורמת ההאזנה החברתית Pulsar מצא כי עלייה של 10% בכמות התגובות החברתיות גרמה לגידול של כ-5% במחיר הביטקוין תוך שלושה ימים​.

דוגמה לכך קיבלנו כולנו במאי 2021, כאשר אילון מאסק צייץ בטוויטר שטסלה לא תקבל יותר ביטקוין כתשלום בשל "חששות סביבתיים". בעקבות הציוץ, ערך הביטקוין ירד ב-10% בתוך שעות. לאחר מכן, מאסק צייץ על המטבע דוג'קוין, ותמך במטבע באומרו "דוג'קוין הוא הקריפטו של העם", מה שגרם לעלייה של 20% בערכו של המטבע. מאסק הוא כמובן רק דוגמה אחת להשפעה האדירה של הרשתות החברתיות על עולם הקריפטו. גם אזכורים למשל של דונלד טראמפ על ביטקוין כחלק ממסע הבחירות שלו, עורר את המשקיעים לשיח על המטבע.

בשורה התחתונה, ההבנה של השפעות פסיכולוגיות על המשקיעים בשוק הקריפטו יכולה לסייע לנו לזהות את המלכודות והאתגרים הנפוצים ולנקוט צעדים מודעים כדי להימנע מהן. עם ניתוח נכון, למידה ומחקר עצמאי בהתאם לאופי הסיכון אותו כל משקיע בוחר לקחת, ההשקעה בתחום הקריפטו תוכל להיות מותאמת לכל אחד ואחת בהתאם לאופיו ולתיאבון הסיכון שלו. 

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

הפקדת קריפטו מבורסות זרות וארנקים פרטיים

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו