האם משקיעי הקריפטו יכריעו מי יהיה נשיא ארה"ב הבא?

קריאה של 7 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

בחירות 2024 הן הראשונות שבהן עמדות המועמדים לנשיאות כלפי שוק הקריפטו צפויות לשחק תפקיד משמעותי בהצבעה – כך עולה משורה של סקרים שפורסמו בארה"ב * מה חושבים ביידן וטרמאפ על הענף ומי מהם כבר התחיל לשנות את הטון בניסיון למשוך מצביעים?

מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב נפתחה באופן רשמי, אחרי שהנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ הבטיחו את מועמדותם מטעם מפלגותיהם. במובנים רבים, בחירות 2024 נראות כשידור חוזר של בחירות 2020 – המועמדים הם אותם מועמדים וגם הפעם מסתמן מירוץ צמוד במיוחד. כמו בכמה מרוצים קודמים, גם בחירות 2024 עשויות להיות מוכרעות על-ידי כמה מאות אלפי מצביעים, אולי אפילו כמה אלפים בודדים, במדינות המפתח ה"מתנדנדות".

על הרקע הזה, שני הצדדים מחפשים את "שוברי השוויון", אותם נושאים שעשויים לגרום למספר קטן של מצביעים לעבור צד ולהעניק להם את הניצחון. באחרונה מתפרסמים יותר ויותר סקרים ומאמרי פרשנות המצביעים על כך שאחד הנושאים שעשויים להטות את הכף הוא היחס של המועמדים לשוק הקריפטו.

האם משקיעי הקריפטו במדינות המתנדנדות יכריעו?

לפי הפרשנים בארה"ב, בחירות 2024 הן הפעם הראשונה שמצביעי הקריפטו הופכים ל"גוש" שרואה ביחס המועמדים לקריפטו שיקול משמעותי בהצבעה. על-פי הערכות, כ- 20% מהאמריקאים – למעלה מ-50 מיליון איש – מחזיקים בקריפטו. לפי סקר טרי שנערך עבור חברת Paradigm, המבצעת השקעות הון סיכון בענף הקריפטו, 24% מהאמריקאים השקיעו בקריפטו בשלב כלשהו – מהם 19% הזדהו כדמוקרטים וכ-18% כרפובליקנים. לפי סקר אחר, של Coinbase ו-Morning Consult, כ-22% מהמחזיקים בקריפטו מזדהים כדמוקרטים, 18% מזדהים כרפובליקנים וכ-22% כעצמאיים. 60% משתייכים לדור ה-Y או ה-Z (כלומר – ילידי שנות ה-80 ואילך) וכ-41% מזדהים כבני מיעוטים.

האם משקיעי הקריפטו יכריעו מי יהיה נשיא ארה"ב הבא? - Bits of Gold - Blog

בחברת המחקר Morning Consult החליטו לבדוק לעומק את עמדות משקיעי הקריפטו בכמה ממדינות המפתח ה"מתנדנדות" – ניו המפשייר, נוואדה, אוהיו ופנסילבניה. בבחירות 2020, ביידן ניצח בנוואדה בפער של 34 אלף קולות בלבד, ובפנסילבניה בפער של 82 אלף קולות.

המסקנות של הסקר מרתקות: 18% מהבוחרים במדינות אלה (כ-3.4 מיליון איש) מחזיקים בנכסים דיגיטליים, ו-55% מתוכם אמרו שפחות סביר שהם יצביעו למועמדים שעומדים בדרכם של ערכי עולם הקריפטו. במלים אחרות: כ-1.9 מיליון מצביעים ב-4 מדינות מפתח שעשויות להכריע את הבחירות אומרים שהיחס לקריפטו ישפיע על אופן הצבעתם. מספיק שרק חלק קטן מאותם 1.9 מיליון ישנו את הצבעתם בפועל בשל היחס של המועמדים לקריפטו כדי להכריע את התוצאה באותן מדינות, ואולי אף להכריע את הקרב על הנשיאות.

הסקר של Paradigm העלה ממצאים שאמורים להדאיג את הנשיא המכהן: 48% מבעלי האחזקות בקריפטו אומרים שיצביעו לטראמפ, לעומת 39% שאומרים שיצביעו לביידן (13% עוד לא החליטו). לפי אותו סקר, היתרון של טראמפ בקרב מחזיקי הקריפטו גדול מזה שיש לו בקרב כלל המצביעים (45%, לעומת 42% לביידן).

מה שלא פחות מעניין – מהסקר עולה שבבחירות הקודמות, אותם מצביעים העדיפו את ביידן: 43% ממחזיקי הקריפטו זוכרים שהצביעו לו ב-2020, לעומת 39% שאומרים שהצביעו לטרמאפ.

האם משקיעי הקריפטו יכריעו מי יהיה נשיא ארה"ב הבא? - Bits of Gold - Blog

רצוי כמובן להתייחס לסקרים בקורטוב של ספקנות, גם מאחר שמדובר בשלב מוקדם של הקמפיין והרבה עוד עשוי להשתנות גם מאחר שהסקרים עצמם משמשים לעתים כלי משחק בקמפיינים. כך, למשל, חברת Public Opinion Strategies, שביצעה את הסקר עבור Paradigm שהצביע על יתרון לטראמפ, מוגדרת כעיתונות האמריקנית כנוטה לצד הרפובליקני של המפה.

ביידן כמעט לא מדבר על קריפטו

נראה שגם בקמפיינים של המועמדים מתחילים לזהות את ההשפעה שיש לעמדות כלפי קריפטו במערכת הבחירות הנוכחית. עד לאחרונה, אף אחד מהם לא נתפס כאוהד של התעשייה. ביידן אמנם לא נוהג להתבטא בנושא קריפטו באופן ישיר אבל המדיניות של הממשל שלו ביחס למטבעות הדיגיטליים נתפסת כלא אוהדת. כך, למשל, בחודש האחרון חזר הממשל לקדם הצעה (שכבר עלתה בעבר) להטיל מס של 30% על עלויות האנרגיה שמשמשת את החברות לכריית ביטקוין, ומועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן אף ציינה שמטרת המס היא "לגרום לחברות לשאת באחריות לנזק שהן גורמות לחברה".

ההצעה זכתה לביקורת לא רק מצד בכירים בתעשיית הקריפטו אלא גם מצד פוליטיקאים רפובליקנים, כמו הסנטורית סינתיה לומיס מואיומינג, שכתבה בחשבון ה-X שלה כי "ההצעה לענישה כנגד כורי המטבעות הדיגיטליים באמצעות הטלת מס של 30% תהרוס כל אחיזה של התעשייה הזו באמריקה".

בשנה שעברה, ביידן האשים "משקיעי קריפטו עשירים" בניצול פרצות בחוקי המס האמריקניים. אחת מבכירות המפלגה המקורבת לביידן, הסנטורית אליבזת וורן, נחשבת לאויבת התעשייה.

מ"תרמית" ל"עוד סוג של מטבע": שינוי הטון של טרמאפ

טרמאפ, מצידו, סיפק שלל התבטאויות חריפות כלפי הביטקוין. ב-2019 הוא כתב בטוויטר שלו: "אני לא אוהד את הביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים – הם אינם כסף, הערך שלהם מאוד תנודתי ומבוסס על אוויר". ב-2021 הוא אמר ל"פוקס": "ביטקוין – זה נראה פשוט כמו תרמית. אני לא אוהב אותו כי הוא עוד מטבע שמתחרה בדולר".

האם משקיעי הקריפטו יכריעו מי יהיה נשיא ארה"ב הבא? - Bits of Gold - Blog

עם זאת, בראיון שהעניק בחודש האחרון ל-CNBC, הוא נשמע יותר מפויס: "אני אוהב להישאר עם הדולר ולא אאפשר למדינות לוותר על הדולר, כי זה יהיה כמו להפסיד במלחמה, אבל היה הרבה שימוש בביטקוין ואני לא חושב שארצה למנוע את זה בשלב הזה". הוא הגדיר את הביטקוין "עוד סוג של מטבע" וציין שכאשר השיק נעליים תחת המותג שלו, חלק משמעותי מהרכישות בוצעו באמצעות קריפטו.

לפי הפרשנים הפוליטיים בארה"ב, הסיבה לשינוי הטון מצד טרמאפ הוא שהמועמד הרפובליקני זיהה את אי שביעות הרצון מהמדיניות של ממשל ביידן בנושא הקריפטו והחל "לזרוק כמה פירורים" למשתמשי הביטקוין. עוד סימן לשינוי הטון של טרמאפ ביחס לקריפטו הוא העובדה שהוא השיק ב-2022 אוסף כרטיסי NFT, שהניב לו הכנסות באת'ריום בשווי של מיליוני דולרים.

ההשפעה הגוברת של שוק הקריפטו על הפוליטיקה האמריקאית בכלל, ועל בחירות 2024 בפרט, באה לידי ביטוי גם בהתגייסות של בכירים בשוק הקריפטו לתרום למועמדים המביעים עמדות חיוביות כלפי התעשייה. אחד הסימנים המוקדמים לכך היה הבחירות לסנאט של מדינת קליפורניה, שם בכירים בענף השקיעו 10 מיליון דולר במועמדים בעלי עמדות חיוביות כלפי קריפטו, מה שתרם להפסד של נציגת הדמוקרטים קייטי פורטר.

לאחרונה אף נאספו 75 מיליון דולר לארגון איסוף תרומות (super PAC) שמטרתו המוצהרת היא לקדם מועמדים התומכים בענף בבחירות הקרובות, כאשר בין התורמים נמנים מנכ"ל קויינבייס בריאן ארמסטרונג ומייסדי ג'מיני, טיילר וקמרון וינקלווס.

המרוץ לנשיאות עדיין בתחילתו ועד לבחירות בנובמבר 2024 יזרמו עוד הרבה מים במיסיסיפי, אבל כל הסימנים מראים שלראשונה, הקריפטו הופך לסוגיה משמעותית במערכת הבחירות הנוכחית של ארה״ב.

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

האם משקיעי הקריפטו יכריעו מי יהיה נשיא ארה"ב הבא? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

האם משקיעי הקריפטו יכריעו מי יהיה נשיא ארה"ב הבא? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן