מי הוא סאטושי נאקמוטו?

קריאה של 9 דקות

קשה להגיד בוודאות מי היה או היתה או היו סאטושי נאקומוטו, אבל אנחנו כן יודעים להגיד מה "הוא" עשה. על הפעילות, התרומה לקהילה ותיאוריות הקונספירציה מאחוריי השם. 

סאטושי נאקמוטו היה הממציא של פרוטוקול הביטקוין, ומי שפרסם מאמר חלוצי בנושא קריפטוגרפיה באמצעות רשימת הדיוור עוד בנובמבר 2008. בשנת 2009 פרסם נאקומטו את גרסת התוכנה הראשונית של ביטקוין עבור משתמשי הקצה ולקח חלק בפרויקט עם אנשים נוספים באמצעות רשימות דיוור, עד שלקראת סוף 2010 הלך ונעלם מהקהילה. נאקמוטו אמנם עבד עם אנשים בצוות הקוד הפתוח, אך דאג שלא לפרסם על עצמו פרטים אישיים. למעשה הפעם האחרונה שמישהו שמע עליו היתה באביב 2011, כאשר אמר שהוא "ממשיך לדברים אחרים".

אבל הוא היה יפני, נכון?

פירוש המילה "סאטושי" בשפה היפנית הוא חשיבה בהירה/ תבונה/ חכמה. פירוש המילה "נאקה" הוא בינוני/ בתוך/ או מערכת יחסים. פירוש המילה "מוטו" הוא מקור או יסוד. כל אלה יכולים להתייחס לאדם שייסד תנועה על ידי תכנון של אלגוריתם חכם. הבעיה כמובן כיאה לשפה היפנית, היא שלכל מילה יש מספר פירושים אפשריים. איננו יכולים לדעת בבטחה אם נאקמוטו היה יפני או לא או אם שמו היה אמיתי או שמא מדובר בשם בדוי. למעשה, די יומרני להניח בכלל שמדובר בגבר.

האם מישהו יודע מי היה נאקמוטו?

כנראה שאף אחד לא יודע באמת מי הוא היה, אך לעיתים שיטות החקירה המשמשות את אלו המנסים לנחש, מסקרנות  אפילו יותר מהתשובה עצמה. ג'ושוע דייויס מה- New Yorker טען במאמרו שסאטושי נאקמוטו היה מייקל קליר, בוגר לימודי קריפטוגרפיה מטריניטי קולג' בדבלין. למסקנה הזו הוא הגיע על ידי אנליזה של 80,000 מילים מכתביו המקוונים של נאקמוטו וחיפוש אחר רמזים לשוניים. ״חשוד״ נוסף היה הסוציולוג הכלכלי ומפתח המשחקים לשעבר, וילי לדונבירטה הפיני. באופן לא מפתיע, שניהם הכחישו כי הם ממציאי הביטקוין.

אדם פננברג דחה טענה זו, וטען תחת זאת כי ייתכן שבפועל נאקמוטו הוא שלושה אנשים: ניל קינג, ולדימיר אוקסמן וצ'רלס בריי. הוא הגיע למסקנה זו על ידי הקלדת ביטויים ייחודיים ממאמרו של נאקמוטו בגוגל, כדי לבדוק אם ישנה התאמה כלשהי ונעשה שימוש בביטויים אלה גם במקומות אחרים. אחד הביטויים, "computationally impractical to reverse" (בלתי מעשי מבחינה חישובית להפוך על פיו), הופיע בבקשה לרישום פטנט על עדכון והפצת מפתחות קריפטו של שלושת האנשים האלה. שם הדומיין bitcoin.org בו השתמשו במקור כדי לפרסם את המאמר נרשם שלושה ימים לאחר שהוגשה הבקשה לרישום הפטנט. הבקשה נרשמה בפינלנד, ואחד מכותבי הפטנט נסע לשם שישה חודשים לפני שהדומיין נרשם. שוב, כולם מכחישים זאת.

בכל מקרה, כאשר bitcoin.org נרשם ב-18 באוגוסט 2008, הרושם השתמש בפועל בשירות רישום יפני אנונימי, ואירח אותו באמצעות שימוש ב-ISP יפני. רישום האתר הועבר לפינלנד רק ב-18 במאי 2011, עובדה המחלישה במעט את התאוריה על פינלנד.

מי הוא סאטושי נאקמוטו?

יש החושבים שהיה זה מרטי מאלמי, מפתח מפינלנד שהיה מעורב בביטקוין מאז תחילתו, ופיתח את ממשק המשתמש שלו. היו שהצביעו גם על ג'ד מקקאלב, חובב התרבות היפנית שמתגורר ביפן, שיצר את בורסת הביטקוין Mt. Gox שסבלה מקשיים והיה שותף בייסוד מערכות התשלומים המבוזרות Ripple, ובהמשך Stellar. תיאוריה אחרת טוענת כי מדעני המחשבים דונאל או'מאהוניי ומייקל פירס הם נאקמוטו, בהתבסס על מאמר שכתבו ביחד עם היטש טווארי על תשלומים דיגיטליים, שהיה מבוסס על ספר שפרסמו יחד. או'מהוני וטווארי גם למדו בטריניטי קולג', שם למד מייקל פירס.

החוקרים הישראלים דורית רון ועדי שמיר ממכון ויצמן חזרו בהם מטענותיהם לפיהן קיים קשר בין סאטושי ובין Silk Road, אתר האינטרנט של השוק השחור שנסגר על ידי ה-FBI באוקטובר 2013. הם טענו לקשר בין כתובת שהייתה לכאורה בבעלותו של סאטושי ובין האתר. הכתובת הייתה בבעלותו של חוקר הבטיחות דסטין ד. טראמל, וטענות שהופרכו טענו כי הוא היה סאטושי.

במאי 2013, חלוץ האינטרנט טד נלסון זרק שם נוסף לזירה ה״חשודים״: המתמטיקאי היפני פרופסור שיניצ'י מוצ'יזוקי, למרות שהוא הודה שהראיות לגביו נסיבתיות במקרה הטוב. בפברואר 2014, טענה כתבת הניוזוויק 'לאה מקגרת' גודמן כי עלתה על עקבותיו של סאטושי נאקמוטו האמיתי. דוריאן ס. נאקמוטו הספיק מאז להכחיש כי הוא יודע דבר כלשהו על ביטקוין ואף פרסם הצהרת רשמית לעניין בעזרת עו״ד. מייקל וובר, האל פיני ווידי די ומספר מפתחים אחרים היו בין אלה ששמם הוזכר מעת לעת בדיווחים בכלי התקשורת ובדיונים באינטרנט כמי שעשויים להיות נאקמוטו.

מי הוא סאטושי נאקמוטו? - Bits of Gold - Blog

עקבו אחרינו

היו הראשונים לקבל את הפוסטים שלנו ישירות לתיבת המייל שלכם

קבוצה אחרת של מומחי בלשנות פורנזית מאוניברסיטת אסטון מאמינים שהיוצר האמיתי של ביטקוין הוא ניק סאבו, בהתבסס על ניתוח ה- White Paper של ביטקוין. דומיניק פריסבי קומיקאי וסופר, טוען גם הוא שיוצר BitGold סאבו הוא המועמד הסביר ביותר להיות סאטושי בספרו, "Bitcoin The future of money"(ביטקוין: עתיד הכסף). הניתוח המפורט שלו כולל בלשנות של כתיבתו של סאטושי, בחינת רמת המיומנות הטכנית בשפת C++ ואפילו תאריך אפשרי ליום ההולדת של  נאקמוטו. בספרו של נתניאל פופר, "Digital Gold", (זהב דיגיטלי) שראה אור במאי 2015, מגלה פופר שבמפגש נדיר באירוע, סאבו שב והכחיש את היותו סאטושי.

אחר כך בראשית דצמבר 2015 בדיווחים של Wired ושל Gizambo נטען טנטטיבית כי נאקמוטו זוהה והוא היזם האוסטרלי קרייג ס רייט. Wired ציטט "מקור אנונימי קרוב לרייט" שסיפק זיכרון של הודעות דוא"ל, תעתיקים ומסמכים אחרים המצביעים על תפקידו של רייט ביצירת הביטקוין. Gizmodo ציטט זיכרון של מסמכים שמקורם ממישהו שטוען כי פרץ לחשבון הדוא"ל האישי של רייט, וכן מאמצים לראיין אנשים שקרובים אליו. את הרעיון לפיו הקשר רייט-סאטושי אינו אלא תרמית העלו משקיפים, אף כי אין ספק שאופיין המשכנע של הראיות שפורסמו יעורר בזמן הקרוב ספקולציות.

ברוב המקרים, כל הסאטושים הפוטנציאלים האלה התעקשו שאינם נאקמוטו.

מי הוא סאטושי נאקמוטו?

אז מה כן ידוע לנו עליו?

בהתבסס על ראיונות שנערכו עם אנשים שהיו מעורבים איתו בשלב מוקדם של פיתוח הביטקוין, דבר אחד ידוע בוודאות: נאקמוטו  חשב על המערכת שיצר לעומק. לדברי מפתח הליבה ג'ף גרזיק, הקוד שתכנן לא היה קוד קונבנציונלי, שכן הוא לא יישם בדיקות מחמירות שהיינו מצפים ממהנדס תוכנה קלאסי.

עד כמה הוא עשיר?

ניתוח שערך סרג'ו לרנר, בר סמכה בנושא ביטקוין וקריפטוגרפיה, מצביע על כך שנקמוטו כרה רבים מהבלוקים המוקדמים ברשת הביטקוין, וכי הוא צבר הון של כמיליון מטבעות שטרם בוזבזו. כמות זו אמורה להיות שווה מיליארד דולר לפי שער החליפין של נובמבר 2013 . נכון לרגע כתיבת כתבה זו עומד הונו על 8 מיליארד דולר.

מה הוא עושה עכשיו?

איש אינו יודע מה מתכוון סאטושי לעשות, אבל באחת מהודעות הדוא"ל האחרונות ששלח למפתח תוכנה איתו עבד ב- 23 באפריל 2011, אמר "המשכתי לדברים אחרים. זה בידיים טובות של דאווין וכולם."

האם עבד עבור הממשלה?

כמובן שיש לא מעט שמועות. רבים פירשו את שמו כ"בינה מרכזית", אבל אנשים נוטים לראות מה שהם רוצים לראות. זהו טבען של תיאוריות קונספירציה. השאלה הברורה מאליה היא מדוע שאחת מסוכנויות הביון תהיה מעוניינת ליצור מטבע קריפטו שישמש בהמשך כמנגנון מסחר אנונימי, שיגרום לסנטורים ול-FBI להתפתל מתוך אי ידיעה כיצד לפעול לגבי טרור פוטנציאלי ויוזמות פליליות אחרות. לתיאורטיקנים שעוסקים בתיאוריות קונספירציה יש בוודאי דעה גם על כך.

ואולי זה לא חשוב. מפתח הליבה ג'ף גרזיק מסכם את העניין בתמציתיות: "סאטושי פרסם מערכת קוד פתוח כדי שלא יהיה צורך לדעת מי הוא, לסמוך על מי הוא, או לדאוג לגבי הידע שלו". קוד פתוח אינו מאפשר להסתיר סודות. "קוד המקור דיבר בשם עצמו". יתרה מכך, היה זה חכם להשתמש בשם בדוי לטענתו כי זה אילץ אנשים להתמקד בטכנולוגיה עצמה ולא באישיות שעומדת מאחוריה. בסופו של דבר, עכשיו ביטקוין גדול בהרבה מסאטושי נאקמוטו.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

מי הוא סאטושי נאקמוטו? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

מי הוא סאטושי נאקמוטו? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן