שתפו

האם 2024 מסמלת את שבירת המחזור הארבע שנתי של ביטקוין?

Getting your Trinity Audio player ready...

אירועי החצייה של ביטקוין נחשבים זה מכבר לאחד המניעים המרכזיים של תנועת המחיר שלו. מבחינה היסטורית, אירועים אלה יצרו מחסור, הפחיתו את היצע הביטקוין החדש וגרמו לעליית מחירים בשוק. עם זאת, על פי דו"ח עדכני של חברת Outlier Ventures, ייתכן שמחזור חציית הביטקוין המסורתי בן ארבע שנים כבר לא מהווה מנבא אמין של מגמת המחיר. שינוי זה מסמן התפתחות משמעותית בשוק המטבעות הדיגיטליים ומעלה שאלות לגבי האופן שבו משקיעים מנווטים בנוף הקריפטו הרחב יותר. 

מהו אירוע החצייה?

אירוע החצייה מתרחש בממוצע כל ארבע שנים (לאחר כריית 210,000 בלוקים) בעוד האספקה הכוללת של ביטקוין מוגבלת ל-21 מיליון, האירוע מאט את קצב כריית המטבעות הנותרים. במהלך כל אירוע חצייה, התגמול שמקבלים הכורים על הוספת בלוקים חדשים לבלוקצ'יין נחתך בחצי. תהליך זה מקטין את הקצב שבו ביטקוין חדש נכנס למחזור, תיאורטית מגדיל את המחסור ומעלה את המחיר (אם הביקוש נשאר קבוע או עולה). 

היסטורית, אירוע החצייה מעורר ציפייה בגלל היכולת לעורר עליות מחירים. ההיצע המופחת, בשילוב עם הגדלת הביקוש, גרמו לרבים להאמין שהחצייה תגרום לעליית מחירים. עם זאת, מגמות אחרונות מצביעות על כך שהמחזור המסורתי הזה ב-2024 מתנהג אחרת מבשנים קודמות.

החצייות הקודמות וזו הנוכחית

חציית 2012 חציית הביטקוין הראשונה התרחשה בנובמבר 2012. לפני החצייה, הכורים הרוויחו 50 BTC לבלוק, שהופחתו ל-25 BTC לאחר החציה. אירוע זה סימן את תחילתה של עליית המחירים הגדולה הראשונה של ביטקוין. בשנה הראשונה שלאחר החצייה, שער הביטקוין זינק ביותר מאלף אחוזים ובכך חיזק את ההבנה שלאירוע החצייה הייתה השפעה ישירה ומשמעותית על מחיר הביטקוין.

חציית 2016

ביולי 2016 התרחש אירוע החצייה השני שהפחית את התגמול מ-25 BTC ל-12.5 BTC.  בעוד שעליית המחירים לאחר החצייה לא הייתה דרמטית כמו ב-2012, ביטקוין עדיין ראה עלייה של מאתיים אחוז בשנה שלאחר החצייה. תקופה זו עזרה לחזק את התפיסה כי החצייה מפחיתה את ההיצע ומשפיעה על המחיר.

חציית 2020

החצייה השלישית שהתרחשה במאי 2020 הפחיתה את התגמול מ-12.5 BTC ל-6.25 BTC. רבים ציפו לעלייה נוספת במחיר, ובעוד שהביטקוין אכן עלה, הדו"ח של Outlier Ventures מצביע על כך שהחצייה עצמה לא הייתה הסיבה העיקרית. במקום זאת, מגיפת COVID-19 הובילה להזרקת הון מסיבית, כאשר היצע הכסף של ארה"ב (M2) גדל רבות. נזילות חסרת תקדים זו, יחד עם צמיחת תחום הכלכלה המבוזרת (DeFi), מילאו תפקיד משמעותי בעליית המחירים של הביטקוין.

התפנית באירוע החצייה של 2024

החצייה האחרונה שהתרחשה באפריל 2024 קיצצה את התגמולים בבלוק מ-6.25 BTC ל-3.125 BTC. עם זאת, חצייה זו הייתה שונה. למרות הציפיות הרגילות לעליית מחירים, המחיר של הביטקוין ירד ב-8% כ-125 ימים לאחר החצייה. זה מסמן את ביצועי המחיר הנמוכים ביותר לאחר כל אירוע חצייה עד כה בהשוואה לעלייה חציונית של 22%+ שנראתה בעבר. לפי Outlier Ventures, ההשפעה של אירוע החצייה פחתה ככל שהשוק של הביטקוין התבגר והתגוון. יתרה מכך, אישור קרנות המסחר בביטקוין (ETFs) בתחילת 2024 גרם לעליית מחירים חדה לפני חצייה, מה שהפך את השפעת החצייה לזניחה בהשוואה לעלייה מונעת הביקוש מקרנות הסל.

האם ביטקוין הוא הזהב החדש?

סופר מחזור?

שנת 2024 עשויה להיות השנה שבה שוק הביטקוין ייכנס למה שמכונה “סופר-מחזור” – עלייה מתמדת בערכו, ללא קשר למחזורי החצייה הקודמים, בשל ביקוש חדש ממוסדות פיננסיים גדולים ואימוץ גובר במדינות מתפתחות. למרות שזה לא מבטיח יציבות מלאה, זה מצביע על כך שהביטקוין עשוי לשבור את המחזוריות הארבע-שנתית המוכרת שלו ולהתחיל דינמיקה חדשה לגמרי.

מדוע חציית המחזור ב-2024 מאבדת השפעה?

הסיבות העיקריות לשינוי מחזור ארבע השנים קשורות לכך ששוק הקריפטו התבגר ונעשה מגוון יותר, שוק שבו ההשפעה של הפחתת תגמול הכורים הפכה לזניחה. תנועת המחיר של ביטקוין מושפעת כעת יותר מגורמים כלכליים רחבים יותר ואירועים כמו אישורי קרנות סל ושינויים מאקרו-כלכליים. לדוגמה, עליית המחירים החדה לאחר החצייה ב-2020 לא נבעה רק מהירידה בהיצע, אלא בגלל הזרמת ההון המסיבית במהלך מגיפת הקורונה, כאשר ארה"ב הגדילה את היצע הכסף שלה ביותר מ-25%.

בשנת 2024 אישור קרנות הסל עוקבות ביטקוין גרמו לעליית מחירים לפני החצייה. אישור קרנות הסל יצר ביקוש לביטקוין, שהאפיל על ההשפעות הרגילות של צמצום ההיצע מהחצייה. ההפרדה הזו בין זרזי ביקוש והיצע מרמזת שהחצייה כבר אינה גורם דומיננטי בקביעת המחיר של הביטקוין.

לסיכום

בעוד שאירועי החצייה של ביטקוין מילאו פעם תפקיד משמעותי בהנעת עליות המחירים, נראה שהשוק התבגר ושהשפעתם דועכת. החצייה ב-2024 הוכיחה שלשינויים מאקרו-כלכליים, המירוץ לנשיאות בארה״ב ולזרזים מונעי ביקוש יש כעת השפעה גדולה יותר על תנועות המחירים. ייתכן כי משקיעים יסיטו את המיקוד שלהם מהמחזור המסורתי בן ארבע השנים וישימו לב גם למניעים כלכליים רחבים יותר.

יש לראות בכל המפורסם בעמוד זה כפרסומת, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסים מוסדרים), תשע"ו-2016. התוכן באתר אינו מהווה ייעוץ מקצועי ו/או פיננסי.

 

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

הפקדת קריפטו מבורסות זרות וארנקים פרטיים

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו