העתיד כבר כאן: כך מעצב הקריפטו את הכלכלה העולמית מחדש

  • ראשי
  • פוסטים
  • העתיד כבר כאן: כך מעצב הקריפטו את הכלכלה העולמית מחדש
קריאה של 6 דקות

מטבעות קריפטוגרפיים כגון ביטקוין, אית'ריום ומטבעות נוספים, הפכו נושא מדובר מאוד בשנים האחרונות, הן בעולם ההשקעות, הן בעולם הטכנולוגיה, ולמעשה כמעט בכל עולמות התוכן שתוכלו לחשוב עליהם. בכלל, נראה שלכולם יש דעה על קריפטו: גם אם לא כולם מבינים עד הסוף את הטכנולוגיה שעומדת מאחורי מטבעות הקריפטו השונים, קשה למצוא מישהו שנותר אדיש וחסר דעה ביחס לכלכלה החדשה ומטבעות כגון ביטקוין, אית'ריום ואסימוני ה-NFT. 

אולם ההבנה הזאת של "למה קריפטו מהווה מהפכה" היא חשובה: במידה רבה, היא מה שגורם לאנשים לראות בקריפטו את העתיד.

בכתבה הבאה נתמקד באופן התשתית לביצוע עסקאות והשקעות בעתיד הלא רחוק, וכיצד הן מתעצבות כבר היום דרך ההתפתחות של הבלוקצ'יין.

החשיבות של כללי המשחק השוויוניים

ב-2008 התפרץ אחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדות הכלכלה הגלובלית, המכונה על פי רוב "משבר הסאב-פריים".

רצף האירועים הדרמטיים הוא מורכב, אולם לעניינו, חשוב בעיקר לדעת את מה שהביא לפתרון המשבר: עם קריסתו של בנק ההשקעות הענק ליהמן ברדרס, הבין אז בן ברננקי (כעת חתן פרס נובל), יו"ר הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארצות הברית), כי אם המדינה לא תתערב להצלתה של חברת הביטוח הענקית AIG, ארצות הברית והעולם כולו ייקלעו למשבר כלכלי הרסני וארוך נוסח השפל הגדול בשנות ה-30, אז ההמון איבד אמון לחלוטין במערכת הבנקאית.

הקונגרס האמריקאי, בהובלתו של מזכיר האוצר הנרי פולסון, קיבל את עמדתו של ברננקי, והוזרמו מאות מיליארדי דולרים (מכספי משלם המיסים) לבנקים וגופים פיננסים, על מנת שאלו לא יקרסו. 

אולם למרות שהכלכלה העולמית ניצלה במידה רבה בזכות אותה התערבות, האמון של הציבור במערכת הפיננסית נשחק: הציבור הבין שהטייקונים והשחקנים החזקים בכלכלה, אינם משחקים לפי אותם הכללים שהם נאלצים לשחק, ולמעשה המשחק במידה רבה מכור: החזקים עושים מה שהם רוצים, והציבור נאלץ לספוג זאת.

דבר נוסף שקרה באותם ימים, הוא שהחלו להישמע הלחישות הראשונות אודות מושג חדש בשם ביטקוין: מטבע קריפטוגרפי ומבוזר, ללא שליטה של אף בנק מרכזי.

באותם ימים, הרעיון של מטבע ללא בנק מרכזי קסם ללא מעט אנשים, והיווה לממעשה זרז להצלחתו של הביטקוין.

אחד החידושים הטכנולוגיים שהביא הביטקוין הוא טכנולוגיית הבלוקצ'יין: מעין ספר חשבונות דיגיטלי, המתעד את כל העסקאות במטבע.

כדי לשנות רישום עסקה בבלוקצ'יין, נדרשת פעולה קולקטיבית של יותר מ-50% מן המאמתים (nodes) של הרשת: היות ומדובר במספר רב מאוד של אנשים, מעשית מדובר בפעולה בלתי אפשרית, ולכן רשת הבלוקצ'יין מאוד בטוחה. 

ביטקוין

משום כך, הביטקוין והבלוקצ'יין הביאו לאנושות בשורה, שהרי תיאורטית הם מאפשרים משהו שהמערכת הפיננסית הקלאסית לא מציעה: חוקי משחק שוויונים, בטיחות רבה, ושקיפות.

ככל שהאמון במערכות המוניטריות הקיימות נשחק, וככל שהמערכות הקיימות ימשיכו להציב חסמי כניסה בפני גורמים מסוימים (כגון אנשים רבים ברחבי העולם שאין להם גישה למערכת הבנקאית), כך ימשיך לגדול הביקוש לקריפטו, עד שבנקודה מסוימת, הוא עשוי להפר את ההגמוניה של המערכת הפיננסית הקיימת כיום. 

אמון הוא שם המשחק

עולם העסקים הנוכחי מושתת על אמון: אין טעם להתקשר עם פלוני בהסכם, כאשר לא אפשרי לתת אמון בכך שפלוני יקיים את חלקו בעסקה.

אולם טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת לגשר על הפערים הללו, ולמעשה לייתר את הצורך באמון בשותף העסקי שלנו: על גבי רשת הבלוקצ'יין ניתן לתכנת מה שנקרא "חוזים חכמים"; מדובר בשורת פקודות בקוד המערכת המבוצעות באופן אוטומטי, בהתאם למצבים מוגדרים מראש.

חוזים חכמים מהווים תשתית תיאורטית לכך שבפועל לא נהיה תלויים במתווכים מסורתיים כגון בנקים או מלווים אחרים; "השותפים העסקיים" שלנו יהיו למעשה תוכנות, ללא צורך ברשות כזו או אחרת לה נהיה חייבים דין וחשבון. 

יש בכך יתרונות אדירים: אמון רב יותר בעסקים והמערכת הפיננסית, מאפשר צמיחה גבוהה יותר.

כמו כן, יש הפחתה בעלויות העסקה (עקב הורדת רמת הסיכון) בעולם העסקים, מה שגם מאפשר צמיחה.

בנוסף, הבלוקצ'יין מאפשרת שימושים טכנולוגיים נוספים שיכולים לתרום להתפתחות הכלכלה, כגון אחסון מידע חשוב, פיקוח על חוליות אספקה ועוד (ולכן גופים רבים מאמצים את טכנולוגיית הבלוקצ'יין, גם ללא שימוש ישיר במטבעות קריפטו).

העברת כספים

נשמע רחוק? משאל שנעשה מטעם פורבס בקרב 1,300 בנקאים מן המובילים והמשפיעים בעולם, מצא כי רובם מאמינים שתוך 5–10 שנים, מטבעות הקריפטו יחליפו את מטבעות הפיאט המסורתיים.

למעשה, אנחנו בעיצומו של תהליך: עוד ועוד גופים וחברות ברחבי העולם מקבלים תשלום בקריפטו. כמו כן, מבחינה רגולטורית, עוד ועוד גופים שונים בתחום הקריפטו מקבלים הכרה מטעם הרשויות המתאימות, בדיוק כמו הרישיון שקיבלה ביטס אוף גולד מטעם רשות שוק הון בספטמבר 2022.

גם בישראל, דרך האתר של ביטס אוף גולד, ניתן לקנות מטבעות קריפטו באופן בטוח ונגיש בכל מקום ובעברית, לקחת חלק בפעילות כלכלית חוצת-גבולות, ולהיות הבעלים של מטבעות דיגיטליים.

עולם כלכלי חדש מתהווה ממש לנגד עינינו, וכדאי להכיר אותו היטב ככל האפשר.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

העתיד כבר כאן: כך מעצב הקריפטו את הכלכלה העולמית מחדש - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

העתיד כבר כאן: כך מעצב הקריפטו את הכלכלה העולמית מחדש - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן