שתפו

קריפטו ונדל"ן. בונים עתיד

Getting your Trinity Audio player ready...

השינויים הגיאופוליטיים שאנחנו חווים בתקופה האחרונה בין האם איראן תתקוף את ישראל, שוק המניות התנודתי ושינויים נוספים מחזקים עוד יותר את הפוטנציאל של עולם הקריפטו שמתחיל להיות מורגש בתחומים רבים בחיינו, אבל ההשלכות שלו על שוק הנדל"ן הוא אחד המרתקים ביותר שבהם. 

בשנת 2021, עולם הנדל"ן חווה רעידת אדמה דיגיטלית, כאשר חברת Magnum Real Estate Group הצליחה למכור נכס מסחרי במנהטן בשווי 29 מיליון דולר באמצעות ביטקוין, במה שתואר אז כאחת מהעסקאות הגדולות ביותר שבוצעו אי פעם באמצעות מטבע דיגיטלי.

העסקה הזו, שבוצעה במרכז העיר, סימנה את כניסת הביטקוין לשוק הנדל"ן המסחרי הגדול, והפכה לנקודת ציון חשובה בהיסטוריה של הקריפטו, שכן היא הוכיחה, לפי מגזין Forbes, כי הביטקוין אינו רק נכס פיננסי ספקולטיבי, אלא אמצעי תשלום לגיטימי ויעיל בעסקאות נדל"ן גדולות.

קריפטו ונדל"ן. בונים עתיד

על פי נתוני CoinMarketCap ו-CoinGecko, נכון לאוגוסט 2024 שווי השוק הכולל של כלל מטבעות הקריפטו הוא כ-2.15 טריליון דולר (מתוכם מהווה הביטקוין 55%), כאשר רק ב-5 השנים האחרונות הוא צמח ביותר מ-1,000% – דבר שמוביל במהרה אנליסטים רבים להעריך כי הביטקוין יהפוך לנכס מרכזי בכלכלה הדיגיטלית, עם פוטנציאל להחליף את המטבעות המסורתיים בכלל הענפים המסורתיים.

אחד מאותם ענפים הוא הנדל"ן, שבו נרשמת מגמה עקבית של נהירת משקיעים לעבר הקריפטו, מגמה שמתגברת לאור החששות ממצב הכלכלה הגלובלית וחיפוש אחר נכסים שאינם תלויים במערכת הפיננסית המסורתית.


עם זאת, כבר עכשיו חשוב להדגיש: עסקאות נדל"ן בקריפטו הן לא המצאה מקורית של השנים האחרונות. למעשה, כבר ב-2014 דווח על עסקה כזו.

אולם, רק ב-5 השנים האחרונות החלה התופעה לצבור תאוצה לאחר שכמה חברות נדל"ן הודיעו כי יחלו לקבל תשלומים עבור נכסים במטבעות דיגיטליים.

בין החברות שתרמו למהלך בולטת ענקית הנדל"ן האמריקאית 'קרוסו', שהחלה ב-2021 לכבד תשלומי שכירות בקריפטו, ובכך הפכה לחברת הנדל"ן הגדולה בארה"ב שמכבדת תשלום גם במטבעות דיגיטליים. 

 

מדובאי ועד פלורידה: כך נכנס הקריפטו לעולם הנדל"ן

הדוגמה שהובאה בראשית הכתבה מהווה נקודת שיא, וכפועל יוצא של מגמת צמיחה רוחבית שנמשכת עד היום. אך הפעם הראשונה שבה הציבור נחשף לשימוש בקריפטו בעסקאות נדל"ן היה בספטמבר 2017, כאשר חברה מדובאי בשם Aston Plaza & Residences החליטה להציע דירות יוקרה בפרויקט כשהם מוצעים בהנחה של 15%-20% לרוכשים שמשלמים בביטקוין במהלך השלב הראשון של המכירות, מה שמשך תשומת לב בינלאומית רבה.

הרעיון היה פשוט: לנצל את העניין הגובר בקריפטו ולמשוך משקיעים טכנולוגיים מכל רחבי העולם. הפרויקט כלל בנייני מגורים יוקרתיים והציע דירות במחירים נגישים יחסית – הכל תמורת הביטקוין.

כך, הפכה דובאי לעיר הראשונה בעולם שהציעה נכסים לרכישה במטבעות דיגיטליים, ויצרה תקדים שסומן כבר אז כתחילת המהפכה בשוק הנדל"ן העולמי. 

ב-2022 רשמה פורטוגל את עסקת הנדל"ן הראשונה בקריפטו, כאשר בעל נכס העביר כתובת של ארנק דיגיטלי לקונה, שביצע העברה והפך לבעלים החדש של דירה בשווי 110,000 אירו – קצת פחות משלושה ביטקוין באותה תקופה.

"קריפטו הוא מציאות", הכריז אז בחגיגיות נשיא לשכת הנוטריונים הפורטוגלית, חורחה סילבה.

פורטוגל, למי שלא יודע, נחשבת מאז לגן עדן למשקיעי קריפטו בשל העובדה שאין לה מס רווחי הון עבור מטבעות קריפטו ומעניקה שלל הטבות מפתות למשקיעים. 

באותה שנה דיווחו כלי התקשורת בעולם על היסטוריה נוספת, שבה ריאלטורית בפלורידה מכרה נכס כאסימון NFT.

העסקה, שכללה מכירה במטבע את'ריום (ETH), הייתה הראשונה מסוגה בעולם ונסגרה תמורת כ-630,000 דולר לאחר המרה.

בארצות הברית, אגב, זאת ממש לא הפעם הראשונה שעסקאות נדל"ן נעשות בקריפטו.

עסקאות דומות נרשמו גם באוסטין, טקסס, ב-2017, שם הבית הותאם במיוחד לבקשת הרוכש ששילם בביטקוין, וההמרה למטבע אמריקאי התבצעה באמצעות הבלוקצ'יין בתוך כ-10 דקות; וכך גם ב-2023 בקנטקי. 

גם בישראל מתחילים לראות את השינוי. בשנים האחרונות החלו מספר חברות נדל"ן כמו ספיר קורפ, יובלים סיטי-בוי וקרדן נדל"ן, החלו לשלב  מטבעות דיגיטליים בעסקאות שלהן, מתוך הבנה כי הקריפטו יכול להוות אמצעי תשלום יעיל ובטוח.

עם זאת, לפי שעה לא ידוע על עסקת נדל"ן שבוצעה כל כולה באמצעות קריפטו.

כיצד יראה שוק הנדל"ן בקריפטו בעשור הקרוב?

היכולת לבצע עסקאות נדל"ן במהירות וללא צורך במתווכים רבים היא אחד היתרונות הגדולים של הקריפטו: טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת אישור מיידי של עסקאות והעברת בעלות באופן מאובטח ושקוף, דבר שמשנה את כללי המשחק, במיוחד בעסקאות בינלאומיות שיכולות לקחת שבועות ואף חודשים במערכת המסורתית.

על פי התחזיות, עד שנת 2030 היקף עסקאות הנדל"ן הנעשות בקריפטו יגיע לכ-30% מכלל העסקאות.

רכישת דירה חדשה באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ’יין כוללת שני מישורים: העברת הבעלות בנדל"ן והעברת התשלום.

כך, בעוד הדיווח לרשויות המס דורש אסמכתאות שלא תמיד זמינות בארנקים דיגיטליים, מרבית המערכות הקיימות בעולם – לרבות ישראל – אינן תומכות ברישום בעלות על גבי הבלוקצ’יין, ולכן העברת הבעלות נעשית בדרכים קונבנציונליות.

בהקשר זה, אגב, כדאי לציין כי באמצע 2023 פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הגוף הממונה על ניהול ורישום בטאבו, מכרז לגיוס מומחי בלוקצ'יין, במטרה לקדם פרויקטי פיתוח ואינטגרציה של מערכות רישום הנדל"ן בישראל על גבי הבלוקצ'יין.

מהלכים דומים נרשמו גם במדינות אמריקה הלטינית, שוודיה, קנדה, אוסטרליה ועוד, שהחלו כבר בפיילוטים. 


בנוסף לאתגרי העברת התשלום והרישום, נדרשות תקנות מחמירות למניעת הלבנת הון באמצעות מטבעות דיגיטליים ולכן מנסים למצוא דרכים לפקח ולהסדיר את השימוש בהם.

הקושי נובע מהטבע המבוזר של מטבעות הקריפטו, מה שמקשה על מעקב ופיקוח יעיל.

כדי להתמודד עם האתגרים הללו, מומלץ להשתמש בפלטפורמות מפוקחות, Bits of Gold, היא אחת מהן, שיכולות להמיר מטבעות דיגיטליים ולהפיק אישורים מתאימים. 

בכל זאת, ​​בשורה התחתונה צריך לזכור כי הצלחת עסקאות נדל"ן במטבעות דיגיטליים בארה"ב, אירופה, דרום אמריקה, המזרח התיכון ועוד, צפויה להגביר את האמון בטכנולוגיה ולדחוף את מקבלי ההחלטות להאיץ את שילובה במערכות הממשלתיות. 

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

הפקדת קריפטו מבורסות זרות וארנקים פרטיים

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו