Getting your Trinity Audio player ready...
|
מאז שהביטקוין הומצא בשנת 2009 על ידי סאטושי נקאמוטו, עולם הקריפטו בכללותו עבר דרך ארוכה. נכון לשנת 2024, הקריפטו חווה את קצב האימוץ המהיר ביותר בהיסטוריה שלו, וממשלות, מוסדות פיננסיים וחברות גדולות ברחבי העולם מצטרפים לתחום ומגבירים את האמון והעניין בטכנולוגיה.
אך למרות ההתקדמות המהירה, ההיסטוריה מלמדת אותנו שתהליך האימוץ של טכנולוגיות חדשות דורש זמן והתמודדות עם מכשולים רבים עד שהציבור נותן בהן אמון. אז איך הקריפטו יכול ללמוד מהדרך שעשו טכנולוגיות כמו החשמל, הטלוויזיה, האינטרנט והבינה המלאכותית? קדימה, בואו נתחיל.
האימוץ האיטי של החשמל – ומה הקריפטו יכול ללמוד מזה
כשהחשמל החל להיכנס לשימוש בסוף המאה ה-19, לקח לו כמעט 50 שנה להפוך לטכנולוגיה נפוצה ומאומצת בצורה רחבה. בשנות ה-20 של המאה ה-20, פחות מ-10% מהבתים בארה"ב היו מחוברים לחשמל, ורק בשנות ה-40 החשמל הפך להיות חלק בלתי נפרד מהחיים היומיומיים של רוב האוכלוסייה.
השוואה זו מעניינת במיוחד בהקשר של הקריפטו. מאז הופעתו של הביטקוין לראשונה עברו רק כ-15 שנים, וכבר ישנם ישנם לא פחות מ-562 מיליון אנשים המחזיקים במטבעות קריפטוגרפיים – נתון המייצג כ-6.8% מאוכלוסיית העולם.
במונחים יחסיים, אפשר לראות שהקריפטו נמצא בנקודת זמן מקבילה לשלב בו החשמל החל לצבור תנופה, אך עדיין לא הגיע לאימוץ רחב ומסיבי. אם נבחן את קצב האימוץ הנוכחי, הקריפטו מתקדם בקצב מהיר יותר מהחשמל, אך עדיין יש דרך ארוכה לפני שהוא יהפוך לטכנולוגיה המשולבת בחיי היומיום של כולנו. ההיסטוריה מלמדת אותנו שעל מנת להגיע לנקודה זו, יהיה צורך בהשקעה משמעותית בהנגשה, חינוך והסדרת הרגולציה כדי להתמזג עם המערכות הפיננסיות המסורתיות.
מהרדיו ועד הטלוויזיה – איך הקריפטו משחזר את הצלחתן של טכנולוגיות המדיה?
בעוד שלקח לחשמל כמעט 50 שנה להפוך לנפוץ, הטלוויזיה והרדיו זכו לאימוץ מהיר הרבה יותר. עם הופעת הרדיו בשנות ה-20 והטלוויזיה בשנות ה-50, תוך פחות מ-20 שנה הם הפכו למוצרים שנמצאים בכל בית – הטלוויזיה למשל, הגיעה ליותר ממחצית הבתים בארה"ב עד סוף שנות ה-60.
הסיבה להצלחה המהירה של הטכנולוגיות האלו הייתה היכולת לספק תוכן ברור, מרתק ונגיש לכל שכבות האוכלוסייה. העובדה שהציבור הבין במהרה את הערך המוסף שהן הביאו, הפכה את התהליך לבלתי נמנע.
עבור הקריפטו, קיימות כיום עדויות לכך שאנו נמצאים בשלב דומה של אימוץ. כך שאם הוא היה בעבר נתפס כמוצר נישה, בשנתיים האחרונות הוא מציג צמיחה מרשימה, "תופעה גלובלית" הנוגעת בכל שכבות המשק. מדובר בתעשייה שמצליחה לשלב בתוכה מגוון רחב של סקטורים, כמו חברות ציבוריות המחזיקות בביטקוין, כגון מיקרוסטרטג'י עם 244.8 אלף BTC וקרנות כמו בלאקרוק.
ממשלות כמו ארה"ב וסין צברו עתודות ביטקוין משמעותיות, ועסקים רבים מאמצים את הקריפטו כאמצעי תשלום לגיטימי, כולל פרויקטים בתחום ה-DeFi המאפשרים שירותי השקעות מבוזרות ומתקדמות.
צומח מהר מהצפוי: איך הקריפטו משווה קצב עם האינטרנט?
האינטרנט התחיל לצבור תאוצה בתחילת שנות ה-90 ובתוך 7 שנים בלבד, הצליח להגיע לכ-2% מאוכלוסיית העולם – כ-70 מיליון משתמשים. בקצב מהיר זה, הוא הגיע למיליארד משתמשים בתוך כעשור נוסף. הקריפטו, לעומתו, אמנם קיים 15 שנה, אך קצב האימוץ שלו מרשים במיוחד. נכון ל-2024, מעל 560 מיליון אנשים מחזיקים במטבעות קריפטוגרפיים – המהווים 6.8% מאוכלוסיית העולם – מה שמראה שהוא נמצא במסלול של צמיחה אקספוננציאלית.
אם מסתכלים על השנים הראשונות של הקריפטו, כ-5 מיליון איש בלבד השתמשו בו בשנת 2016, וכעבור 5 שנים בלבד המספר קפץ ל-221 מיליון משתמשים בשנת 2021, יותר מכפול מהגידול שנראה בשנותיו הראשונות של האינטרנט. לפי ההערכות, הקריפטו עשוי להגיע למיליארד משתמשים עד 2028-2029 – כשנתיים עד שלוש מהר יותר ממה שלקח לאינטרנט להגיע לאותו מספר.
מה שמחזק את מעמדו של הקריפטו הוא שהאימוץ שלו לא מוגבל רק לאנשים פרטיים. כאמור, גם חברות גדולות, מוסדות פיננסיים וממשלות בעולם אימצו את הקריפטו כחלק בלתי נפרד מהפעילות הפיננסית שלהם – וככל שזה יימשך כך גם מגמת האימוץ תגדל.
המהפכה של הבינה המלאכותית (AI) – שיעורים על אימוץ מיידי וההתבססות של הקריפטו בתוך הממסד הפיננסי
הצמיחה המסחררת של ChatGPT עם 200 מיליון משתמשים בתוך פחות משנתיים היא בהחלט מדהימה. אין ספק. אבל בניגוד למגמת ה-AI שנכנסה בצורה חלקה למערכות קיימות בתור כלי שמייעל ומשפר תהליכים קיימים, הקריפטו מתמודד עם אתגר הרבה יותר נועז: הוא לא רק מבקש לשפר את המערכת הפיננסית – הוא מנסה לבנות אותה מחדש.
ובכל זאת, הקריפטו הצליח להיכנס ולהתבסס עמוק בתוך השוק הפיננסי המסורתי. גופים כמו BlackRock ו-JP Morgan, ענקיות שמרניות שבנו את המוניטין שלהן על מסורות פיננסיות קלאסיות, לא רק שהחלו לשלב קריפטו בשירותיהם אלא רואים בו מרכיב אסטרטגי לצמיחה והרחבת תיקי ההשקעות שלהם. גם בנקים מובילים כמו HSBC, Deutsche Bank, ו-SBI Holdings ביפן, מיישמים כיום את הקריפטו כחלק מאסטרטגיית הליבה שלהם בשוק תחרותי ומשתנה.
ומה גורם לכך שהקריפטו מצליח לחדור אל אותם גופים מוסדיים? הוא משלב כעת את אותם שיעורים שה-AI מלמד אותנו: פשטות, פתרון העונה לצורך אמיתי, ושילוב מהיר בחיי היומיום. פלטפורמות קריפטו עושות מאמצים לייצר ממשקים אינטואיטיביים וידידותיים למשתמש, מה שמקל על אנשים להחזיק ולהשתמש במטבעות דיגיטליים.
במקביל, חווית המשתמש והמוצר עצמו מתמקדים בערך המוסף של הקריפטו – החל מהגנה מפני אינפלציה ועד אפשרויות השקעה חדשניות. לסיכומו של דבר, העובדה שהקריפטו הצליח לשנות את עמדותיהם של גופים כה מבוססים ומסורתיים, מוכיחה שהפוטנציאל שלו להוות את עמוד השדרה הפיננסי החדש הוא אמיתי ובלתי ניתן להתעלמות. במקום להוות רק תוספת חיצונית למערכות, הקריפטו משתלב כמרכיב חיוני במבנה הפיננסי הגלובלי, מאתגר את הממסד המסורתי מבפנים ומכתיב סטנדרטים חדשים לכלכלה של המאה ה-21.
יש לראות בכל המפורסם בעמוד זה כפרסומת, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסים מוסדרים), תשע"ו-2016. התוכן באתר אינו מהווה ייעוץ מקצועי ו/או פיננסי.