מהי כלכלת DeFi, האם היא תשנה את העולם הפיננסי? ואיך זה ישפיע עליך?

  • ראשי
  • פוסטים
  • מהי כלכלת DeFi, האם היא תשנה את העולם הפיננסי? ואיך זה ישפיע עליך?
קריאה של 9 דקות

כלכלת דיפיי (DeFi) עשויה לשנות את העולם

בעבר, רק מעטים ידעו שעולם המדיה הולך לעבור פריצת דרך היסטורית. השנה היא 2005, ועולם הוידאו היה מאוד ריכוזי. הצרכנים שילמו על כמה מאות ערוצי כבלים, שבודדים מתוכם באמת היו שווים צפייה. רק חברות גדולות יכלו להפיק תוכן, אבל במשרד קטן מעל פיצרייה בקליפורניה, מספר צעירים הקימו את חברת יוטיוב והתחילו לחולל מהפכה. 

יוטיוב הוציאה את השליטה על יצירת תוכן מידי החברות הגדולות. בעולם החדש כל אחד יכול ליצור תוכן, והצרכן יכול לבחור בין צריכה של סרט אולפן עתיר תקציב, לבין סדרת רשת של יוצר עצמאי שהופקה מטלפון סלולרי. 

לעקוף את המתווך (״Cut out the middle man״)

האינטרנט מאפשר לנו לעקוף את המתווכים. היום אנחנו שולחים מסמכים ללא שירותי דואר, מזמינים טיסות ומלונות בלי צורך בשירות של סוכנות נסיעות, ומזמינים בגדים וקניות בלי לעבור דרך חנות קמעונאית. 

הצעד הבא הוא טכנולוגיית ה-DeFi) Decentralized Finance): מעולם כלכלי ריכוזי, לעולם כלכלי מבוזר. או במילים אחרות: שירותים פיננסיים ללא גוף מרוכז. זה לא חזון לעתיד, ה- DeFi כבר כאן וגדל במהירות. 

הכלכלה כיום היא ריכוזית

כיום, ישנן המון פעולות כלכליות שנעשות על ידי מוסדות פיננסיים כמו בנקים, חברות אשראי, חברות ביטוח, או חברות השקעות. החברות האלו מגובות על ידי מדינות, המספקות מערכת חוק ומשפט, וגם משטרה במקרה הצורך. כדי לעשות פעולות פיננסיות אנחנו זקוקים לשירותיהם ואף לאישורם של המוסדות הפיננסיים הגדולים. אנחנו תלויים בהם במידה רבה, ושירותים רבים שלהם כרוכים בבירוקרטיה מעייפת וממושכת ובעלויות גבוהות.

אם עסקה מסתבכת, למערכת יש גם כלים "כבדים" לטיפול  בלקוחות. עיקולי חשבונות, הוצאה לפועל, דוחות וקנסות. מי שנזקק לסעד של בית משפט - צריך כיסים עמוקים מאוד עבור תשלום לעורכי דין, וסבלנות לתהליכים משפטיים שיכולים לקחת שנים. חמור מכך, לחלק גדול מאזרחי העולם - אין גישה למערכת כלכלית יעילה ומתפקדת. במדינה שבה הממשלה לא אמינה, או שהמוסדות הפיננסיים מושחתים, התוצאה היא כלכלה מקרטעת, ואין דרך לעשות עסקים שלא דרך המערכת.

מהי כלכלת DeFi

ההבדל בין המערכת הפיננסית המסורתית לבין כלכלת ה-DeFi.

ניקח דוגמא פשוטה כדי להמחיש זאת. לחני יש פיקדון של 300K שמיועד לחתונה בעוד מספר שנים. במקום שהכסף ישכב בחשבון (וישחק על ידי אינפלציה), עדיף לחני להלוות אותו למישהו שיש לו שימוש מיידי בכסף. הלוואה כזו יכולה להניב רווח יפה של כמה אחוזים בשנה. לא רק חני מרוויחה מההלוואה, הלוואות ליזמים הן מנוע צמיחה שכל המשק נהנה ממנו. 

אבל חני לא יכולה לעסוק במתן הלוואות. אין לה את האמצעים הדרושים, ולא את הזמן לעשות זאת. חני לא תכתוב חוזה, היא לא תחפש לווים, היא לא תבדוק את הרקע שלהם, ובודאי שלא תעסוק בגבייה. לשם כך בדיוק הומצא הבנק. חני מגיעה לבנק, ומפקידה את הכסף בחשבון חיסכון. הבנק דואג למצוא את הלווה המתאים, וחני מקבלת ריבית של כ-1%. 

אחרי חני, נכנס לבנק ששון. ששון רוצה לפתוח חנות בגדים אונליין. פקידי הבנק בודקים את הלווה, מכינים חוזה לחתימה, ועורכים את החשבונות. לאחר 10 ימי עסקים, ששון יוצא מהבנק עם 300K בחשבון, והתחייבות לתשלום ריבית של 5%. 

הבנק הפך את העסקה לאפשרית. אבל הבנק גם לקח לכיסו את רוב הרווחים. מתוך 5% שששון משלם עבור ההלוואה, חני מקבלת רק 1%. 

ומה אם תוכנת מחשב הייתה יכולה להחליף את הבנק, הפקידים, החוזים, הגבייה, הוראת הקבע, ואפילו את התביעה וההוצאה לפועל במקרה הצורך?

זו דוגמא למהלך כלכלי שניתן לעשות בכלכלה מבוזרת - Decentralized Finance או בקיצור DeFi - כלכלת דיפיי. הקוד יכול להחליף את מרכיבי המערכת הבנקאית ומאפשר לחני להלוות את הכסף ללא מתווכים, ולקבל כמעט את כל הריבית, במקום להסתפק בחלק קטן ממנה. דמיינו אתר שבו חני יכולה להפקיד את הכסף, ותוך שניות הקוד מוצא לווים ומחתים אותם על חוזה. כמעט כל הרווח על ההלוואה יגיע לחני. אין בנק, ואין צורך במוסד שיארגן את ההלוואה. הכל עובד דרך הקוד, אוטומטי ומאובטח הרמטית על רשת הבלוקצ׳יין

הקוד לא רק מארגן את ההלוואה - אלא גם גובה את הכסף! מטבעות הקריפטו (כדוגמת ביטקוין או אית׳ריום) פשוט עוברים מארנק לארנק לפי החוזה. הקוד הוא גם חוזה ההלוואה וגם המכשיר הגובה את הכסף. 

היכונו לכלכלה המבוזרת

חשוב להדגיש: הכלכלה המבוזרת לא תחליף את הכלכלה הריכוזית בעתיד הנראה לעין, ואולי לעולם לא. היוטיוב לא החליף את חברות ההפקה ורשתות הטלוויזיה. היוטיוב הוסיף לעולם המדיה הקיים רמות חדשות של אפשרויות, שלקחו את עולם המדיה קדימה, והפכו אותו לפתוח, נגיש, שוויוני, מהיר ועשיר. ככה הכלכלה המבוזרת יכולה להשפיע על הכלכלה הקיימת. היא תוסיף מרחבים עצומים של אפשרויות, מבלי לפגוע בהכרח במוסדות הקיימים. הכלכלה צפויה להיות הרבה יותר שוויונית, שקופה, מהירה, אוטומטית, ואמינה. 

במקום בתי משפט שאוכפים חוזים - החוזים אוכפים את עצמם ומעבירים את הכסף מכיס לכיס באופן מוסכם מראש. במקום לחכות ימי עסקים - עסקאות מאושרות בשניות. 

אפליקציות ושירותים פיננסיים חדשים מופיעים במהירות שבה אפליקציות מופיעות בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל.

ומה צופן לנו העתיד? תשלום יומי במקום חודשי? אפליקצייה שתשמור את התזרים שלנו חיובי חצי שנה קדימה? ביטוח רכב שיופעל כשנניע את הרכב ויופסק כשסיימנו להחנות? 

צפוי לנו עולם של אפשרויות פיננסיות מעבר לכל דמיון. 

מהי כלכלת DeFi

אז מה כבר נעשה בעולם החדש של ה-DeFi?

כלכלת דיפיי -DeFi עדיין בחיתוליה, ויש כמה סוגיות שעדיין צריכות לעבור שיפורים לפני שהטכנולוגיה תוכל למצות את הפוטנציאל שיש בה. אנחנו כנראה נצטרך מטבעות קריפטוגרפיים חזקים, לכוח חישוב גדול יותר שיאפשר סקיילביליות (יכולת הרחבה לפעילות בסדרי גודל גדולים יותר), וככל הנראה נזדקק לשיפור בצריכת האנרגיה של טכנולוגיות הקריפטו והבלוקצ׳יין. 

נכון לכתיבת שורות אלה, יש מעל 80 מיליארד דולר ״נעולים״ בכלכלה המבוזרת. לא מדינה ולא שום גוף פיננסי יכולים לשים את ידם על הסכומים האלה, או לגבות מהם עמלה. 

בין הפרויקטים המובילים שקיימים היום בכלכלה המבוזרת ניתן למצוא את: 

  • Aave, מערכת מבוזרת של הלוואות עמית לעמית, המאפשרת למשתמשים פרטיים או עסקיים להלוות, ללוות ולהרוויח ריבית על נכסי קריפטו - ללא מתווכים.
  • Uniswap, מערכת אוטומטית לתיכנות אפליקציות פיננסיות. על הפלטפורמה הזו יזמים יכולים ליצור שירותים פיננסיים מתקדמים שיגיעו לטלפון שלכם, ובכך לעקוף ולייתר המון מכשולים בירוקרטיים. 
  • Polygon, שהופכת את מטבע האית׳ריום ליותר נגיש, מהיר, זול, וחסכוני באנרגיה. זה מרכיב חשוב בהתקדמות של הכלכלה המבוזרת, שבה האת׳ריום הוא המטבע הנפוץ ביותר והשימושי ביותר. מעל 60% מנפח המסחר של הכלכלה המבוזרת כיום משתמש במטבע האית׳ריום.

רוצים לקחת חלק בכלכלה המבוזרת?

אם אתם רוצים להתחיל לקחת חלק ב- DeFi, צעד מקדים הוא ללמוד ולהבין איך הבלוקצ'יין עובד ולהתחיל להתנסות במסחר בעצמכם. אנחנו ממליצים להתחיל עם סכום קטן שאתם יכולים להרשות לעצמכם להשקיע בזמן שאתם לומדים לסחור, עם מספר צעדים פשוטים:

הקימו ארנק דיגיטלי שבו תוכלו לאחסן את מטבעות הקריפטו. אנחנו ממליצים על ארנק Edge האמין והמאובטח מכיוון שהוא מאוד פשוט וידידותי למשתמש גם למתחילים. הקפידו לשמור היטב את שם המשתמש והסיסמה כדי לא לאבד את הגישה לארנק.

קנו כמות קטנה של של מטבעות דיגיטליים, ביטקוין או אית׳ריום, כדי להבין ולהרגיש איך זה עובד. אפשר לקנות גם חלקיקי מטבעות קריפטו, אין צורך בעשרות אלפי שקלים בשביל להתחיל. 

כדי להתנסות בכלכלה המבוזרת בלי להיחשף לתנודותיות גבוהה, תוכלו להתחיל בקניית מטבעות דיגיטליים בסכומים קטנים ובמועדים קבועים, באמצעות הוראת קבע. הוראת קבע חודשית מפזרת את הרכישה על פני כל השנה, כך שהמטבעות נרכשים בשערים שונים, ובחישוב שנתי שער הקנייה יהיה הממוצע של כל שניים עשר השערים. באופן כזה, לתזמון הקנייה תהיה פחות משמעות. שימוש בהוראת קבע מתאים להשקעה לטווח ארוך, מרכך את האפקט הפסיכולוגי של התנודתיות, ומתאים במיוחד לאנשים שלא רוצים להיות מושפעים מתנודתיות שער המטבע.

בכל דרך שבה תבחרו להתחיל, עשו זאת לאחר שחקרתם ולמדתם את נושא המסחר במטבעות דיגיטליים, בסכומים קטנים ובאופן שקול וזהיר.

מהי כלכלת DeFi, האם היא תשנה את העולם הפיננסי? ואיך זה ישפיע עליך? - Bits of Gold - Blog

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

מהי כלכלת DeFi, האם היא תשנה את העולם הפיננסי? ואיך זה ישפיע עליך? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

מהי כלכלת DeFi, האם היא תשנה את העולם הפיננסי? ואיך זה ישפיע עליך? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן