שתפו

מנוע הצמיחה של מטבע SOL: האקוסיסטם של סולנה

Getting your Trinity Audio player ready...

סולנה היא רשת בלוקצ'יין מהירה שיש לה גם מטבע משלה: SOL. היא נחשבת בעיני רבים כמתחרה לאת'ריום, כיוון ששתי הפלטפורמות מאפשרות כתיבה של חוזים חכמים. אך מהירות עיבוד העסקאות של סולנה גבוהה בהרבה, ועלויות העברת המטבע עליה נמוכות משמעותית. בשנה החולפת  שווי מטבע SOL עלה במאות אחוזים (667% מספטמבר 2023) ושווי המטבע באפריל 2024 חצה את רף ה-$200, ונכון לאמצע 2024 הוא אחד מעשרת המטבעות הדיגיטליים המובילים מבחינת שווי שוק. אחד הגורמים לצמיחה הזו הוא האקוסיסטם ההולך ומתפתח של סולנה אליו מצטרפים פרויקטים חדשים ומסקרנים.

כמו מערכת אקולוגית בטבע, גם אקוסיסטם של מטבע דיגיטלי הוא סך כל האפליקציות, השירותים או הטכנולוגיות שמשתמשות בפלטפורמה. ככל שעוד ועוד פרויקטים ותשתיות נבנים על הפלטפורמה של סולנה, האקוסיסטם של סולנה גדל, ויש יותר שימוש במטבע SOL, דבר המשפיע גם על הביקוש למטבע ועל השווי שלו. אז מה קרה באקוסיסטם של סולנה בשנה האחרונה שהשפיע כל כך על המטבע?

מסחר בבורסות מבוזרות - DEX

אחד הגורמים המרכזיים לצמיחה המהירה של סולנה הוא העלייה בהיקף הכלכלה המבוזרת (DeFi) ובכלל זה השימוש ב"בורסות מבוזרות" (DEX – Decentralized Exchange). הכוונה היא למסחר ישיר בין שני משתמשים ללא גורם מתווך כמו בורסה, חלפנות, או בנק. חלק ניכר מהבורסות המבוזרות פועלות על גבי רשת סולנה, ונעשה בהן שימוש רב בטוקנים שהונפקו על רשת סולנה. היקף המסחר ב-DEX הגיע לשיא של 54.6 מיליארד דולר ביולי 2024, ומספר הכתובות הפעילות היומיות ברשת סולנה הגיע גם הוא לשיא של 1.7 מיליון. גם מספר העסקאות היומיות עלה ב-18.2%, מה שהוביל לעלייה מרשימה גם בשער של מטבע ה-SOL – במהלך כשבועיים בחודש יולי 2024 ערכו של ה-SOL אף עלה בלמעלה מ-30%. 

מנגנון ה-Jito Restaking

מנגנון ה-Jito Restaking הוא חידוש טכנולוגי של סולנה שנועד לשפר את יעילות השימוש ב-SOL, על ידי מתן אפשרות למשקיעים ״להשקיע מחדש" את המטבעות שלהם ולקבל תשואות נוספות על ההשקעה. איך זה עובד? כאשר משתמשים מחזיקים ב-SOL ומעוניינים להרוויח ממנו תשואה, הם יכולים לבחור להשתתף בתהליך שנקרא "סטייקינג" (Staking), שבו הם "נועלים" את המטבעות שלהם לתקופה מסוימת ומשתתפים באבטחת הרשת על ידי אימות עסקאות. בתמורה, הם מקבלים תגמול במטבעות SOL נוספים.

ה-Jito Restaking לוקח את הרעיון הזה צעד אחד קדימה. במקום להסתפק בתשואה הראשונית, מנגנון זה מאפשר למשתמשים להשקיע מחדש את מטבעות ה-SOL שהם מקבלים כתגמול בתהליך סטייקינג נוסף ובאופן אוטומטי. בכך המנגנון מאפשר למשקיעים להגדיל את התשואה הכוללת שלהם לאורך זמן ולהפיק את המירב מהמטבעות שלהם, בלי צורך בהתערבות ידנית חוזרת. האפשרות הזו הופכת את ההשקעה ב-SOL לאטרקטיבית יותר עבור משתמשים, ומגבירה את המעורבות שלהם ברשת סולנה. 

ככל שיותר משתמשים משתתפים בסטייקינג, הרשת של סולנה נעשית בטוחה ויציבה יותר. מנגנון ה-Jito Restaking מעודד יותר אנשים להשתתף בתהליך הזה ותורם לאימוץ רחב יותר של הפלטפורמה על ידי משקיעים ומפתחים שמחפשים דרכים למקסם את ההשקעות שלהם בטכנולוגיות מתקדמות. זו דוגמה מצוינת לדרך בה טכנולוגיות חדשות מחזקות את האקוסיסטם של סולנה וממשיכות למשוך משתמשים ולהגדיל את השווי של מטבע ה-SOL. 

עליית ה-Memecoins

Memecoins הם מטבעות קריפטו שנוצרים סביב תרבות אינטרנטית של בדיחות או ממים (memes), שלעיתים קרובות מתחילים כבדיחה או פרודיה. כמה memecoins הצליחו לצבור קהילה גדולה ותומכת, ולעיתים אף ערך כלכלי משמעותי. דוגמה מפורסמת לכך היא Dogecoin, שצמח ממם והפך למטבע פופולרי. היכולת לבצע עסקאות מהירות וזולות בסולנה הופכת אותה לפלטפורמה אטרקטיבית עבור סוחרי Memecoins, מה שמוביל לעלייה משמעותית בהיקפי המסחר, מגביר את האימוץ שלה כפלטפורמה ומרחיב את האקוסיסטם שלה. 

Drift והחדשנות של סולנה בשוק ה-DeFi

Drift הוא פרויקט DeFi (פיננסים מבוזרים) ייחודי שנבנה על גבי סולנה, ומאפשר למשתמשים לבצע מסחר במטבעות קריפטו עם מינוף, כלומר, לקיחת הלוואה כדי להגדיל את היקף ההשקעה. השילוב של מהירות גבוהה של סולנה, עלויות נמוכות ואפשרויות מתקדמות כמו מינוף, הופכים את Drift לאחד מהפרויקטים המובילים שמושכים משקיעים לפלטפורמת סולנה. זהו עוד פרויקט שמוסיף שכבות חדשות של שירותים ושימושים, מגדיל את המעורבות של המשתמשים ברשת של סולנה, ותורם לגידול האקוסיסטם של המטבע.

אתרים ליצירת טוקנים על רשת סולנה

SPL tokens הם טוקנים קריפטוגרפיים הפועלים על גבי הרשת של סולנה. הם יכולים לייצג מגוון רחב של נכסים דיגיטליים כמו מטבעות קריפטו, מטבעות יציבים (stable coins), מטבעות לשימוש בתוך אפליקציות מבוזרות, NFTs, ועוד. היתרון הגדול של מטבעות SPL הוא המהירות הגבוהה ועלויות העסקה הנמוכות של רשת סולנה, מה שהופך אותם ליעילים לשימוש במגוון רחב של מקרים כמו פיננסים מבוזרים (DeFi) ו-NFTs. קיימים היום אתרים ליצירת טוקנים SPL שמאפשרים לייצר טוקנים בכמה לחיצות כפתור, מה שמעודד שימוש נוסף ברשת סולנה.

מנוע הצמיחה של SOL

כיום, סולנה היא אחת הפלטפורמות המועדפות על מפתחים בשל המהירות הגבוהה והעלות הנמוכה שהיא מציעה. המאפיינים האלה מאפשרים למפתחים לבנות ולפרוס יישומים מבוזרים (dApps) בצורה יעילה ומהירה, מה שהופך את סולנה לפלטפורמה אטרקטיבית במיוחד בשוק הקריפטו ותורם לצמיחת האקוסיסטם שלה.

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

הפקדת קריפטו מבורסות זרות וארנקים פרטיים

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו