סיפורו של מטבע: סולאנה (Sol)

קריאה של 6 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

אחד הפרויקטים המסקרנים שהוא מאלו שבאמת טוענים לכתר, הוא פרויקט הבלוקצ'יין סולנה (Solana) והמטבע שלו סול (Sol). בתקופת השיא שלו, המטבע סול הגיע לשווי שוק של מעל ל-70 מיליארד דולרים, והיה המטבע המועדף של כמה מהבורסות הבולטות בענף. בתשעת החודשים של 2023, רשם המטבע עלייה של יותר מ-50%. לפניכם כל מה שבאמת צריך לדעת על רשת הבלוקצ'יין סולנה, והמטבע שלה, סול.

היסטוריה

אנטולי יקובנקו (Anatoly Yakovenko), אוקראיני-אמריקאי, למד לתכנת כבר בהיותו נער. עוד בסוף שנות ה-90 ניסה להקים אנטולי סטארט-אפ, אך לא הצליח בסופו של דבר ליצור משהו רווחי. לאחר שסיים את לימודיו האקדמיים ב-2003, התקבל לעבודה בענקית הטכנולוגיה האמריקאית, קוואלקום, בה עבד כ-12 שנה; במקביל לעבודתו בקוואלקום, עבד בתפקידים בכירים בחברת Dropbox ו-Mesosphere.

סיפורו של מטבע: סולאנה (Sol) - Bits of Gold - Blog

אולם גם בהיותו שכיר בקוואלקום ופעיל בעוד המון דברים נוספים, הראש של אנטולי לא הפסיק לחפש רעיונות טכנולוגיים חדשים. במהלך תקופתו בחברה, אנטולי פיתח פרויקט צידי של ייצור חומרה לבינה מלאכותית. על מנת לממן את הפרויקט שלו, החל אנטולי בכרייה של ביטקוין לייצור הכנסות.

עם זאת, כריית ביטקוין גרמה לאנטולי לפתח עניין בטכנולוגיית קריפטו, שכבר הייתה די מפותחת בשלב הזה. במהלך העיסוק שלו בקריפטו, הגה אנטולי רעיון למנגנון קונצנזוס חדש: הוכחת-היסטוריה (Proof of History).

בנובמבר 2017 פרסם אנטולי מסמך עקרונות (White Paper) המתאר את מנגנון הוכחת-ההיסטוריה (נסביר עוד על כך בהמשך). מעט לאחר מכן, אנטולי חבר לשני חבריו מקוואלקום, גרג פיצג'רלד וסטפן אקרידג', והם הקימו את Solana Labs, כאשר אנטולי משמש גם כמנכ"ל החברה. השם סולנה נבחר בתור מחווה לעיירת החוף סולנה מצפון לסן דייגו, בה השלושה היו הולכים לגלוש בתקופתם בקוואלקום. הבלוקצ'יין של סולנה עלתה לאוויר בשנת 2020, וכמו המייסדים שלה, גם היא עלתה על הגל מהר מאוד.

הטכנולוגיה

סולנה היא רשת בלוקצ'יין המאפשרת כתיבה של חוזים חכמים, ודומה מהבחינה הזאת לרשת אתריום. עם זאת, לסולנה יש סקיילביליות גדולה הרבה יותר מזו של אתריום: בעוד רשת אתריום יכולה לעבד כ-30 עסקאות בשנייה, סולנה יכולה לעבד כ-65,000. בנוסף לכך, עלויות ההעברה בסולנה הן נמוכות משמעותית לעומת אלו של אתריום (שברי סנטים בודדים לכל היותר).

סיפורו של מטבע: סולאנה (Sol) - Bits of Gold - Blog

בדומה לאתריום (לאחר שדרוג מערכת), סולנה מבוססת על מנגנון קונצנזוס של הוכחת סיכון. עם זאת, לסולנה יש "טוויסט" נוסף למערכת, שהופך אותה לבטוחה ביותר, והוא מנגנון הוכחת היסטוריה: לפי הכתוב באתר של סולנה, אנטולי שם לב כי ברשתות בלוקצ'יין כגון ביטקוין ואתריום, בהן אין שעון, הסקיילביליות של המערכת נמוכה מאוד.

בזמן שאנטולי עבד על דרופבוקס ו-Mesosphere, הוא הבין שבהנחה ושעון המערכת אמין, סנכרון רשתי ואימות עסקאות יהיה מאוד פשוט ובטוח מחד, וכן מהיר מאוד מנגד. אנטלי פתר את הבעיה של היעדר הסכמה בין מחשבים על שעה, על ידי שימוש בחותמות זמן מוצפנות לצורך אימות עסקאות, ואפשר למערכת יכולת גבוהה לאין שיעור מזו של אתריום בעיבוד עסקאות. 

ערכו של המטבע

בהיותה רשת המאפשרת כתיבה של חוזים חכמים, סולנה הפכה פופולרית מאוד. כמו כן, החל מסחר ב-NFTs על גבי פלטפורמת סולנה כמתחרה של אתריום, הן במרקטפלייס המוביל של OpenSea וכן ב-Magic Eden (מרקטפלייס פחות מוכר, אך ייעודי לסולנה). אפילו מייקל ג'ורדן השיק קולקציית NFT על הבלוקצ'יין של סולנה. האפשרות למסחר ב-NFTs ברשת סולנה, הייתה דלק מרכזי לערך הפרויקט. בשיא בועת ה-NFTs מטבע סול היה שווה 250 דולרים, עם שווי כולל לפרויקט של יותר מ-70 מיליארד דולרים. בשנה אחת (2021) עלה שווי המטבע ב-21,000%.  

יתרונות וחסרונות

סולנה על פניו היא סוג של אתריום, אך בצורה שונה: היא יותר סקיילבילית, מבוזרת ומאובטחת. למעשה, סולנה היא הבלוקצ'יין היעילה והמהירה ביותר עבור מפתחים, ומאכלסת לפחות 400 DAAPS שונים (אפליקציות מבוזרות. מדובר בסוג של יישום תוכנה מבוזר בקוד פתוח הפועל על רשת הבלוקצ'יין עמית לעמית (P2P) ולא על מחשב בודד). לפי הספר הלבן של הפרויקט, היא יכולה לתמוך עד ל-710,000 עסקאות בשנייה.

עם זאת, הרשת קרסה מספר פעמים לאורך קיומה, פעם אחת במשך 17 שעות רצופות. באותם רגעים הרשת כמעט עמדה בפני פיצול, עד שהמשבר נפתר. משברים נוספים עקב עומסים ובאגים שונים חזרו לאורך 2022, והנושא פגע מאוד באמינות הרשת. חיסרון נוסף של הרשת, נעוץ בטענה לפיה הרשת אינה מבוזרת דיה: שליש מהמאמתים שלה מחזיקים ביותר מ-35% ממטבעות הרשת. 

סיפורו של מטבע: סולאנה (Sol) - Bits of Gold - Blog

מבט לעתיד

אנטולי יקובנקו עצמו אמר שהמטרה של סולנה היא לא "לחסל את אתריום"; לדבריו, אין אפשרות באמת "לחסל" מיזם קוד פתוח (כגון אתריום או סולנה). עם זאת, לדבריו המטרה היא לשבש את וול סטריט והשווקים הגלובליים. 

 

לאחרונה הפכה סולנה לרשת הבלוקצ'יין הראשונה שהשיקה סמארטפון ייעודי בשם סאגה מובייל, עם אפליקציות קריפטו מובנות במכשיר. כיום סולנה היא עדיין אחד הפרויקטים החשובים ובעלי הפוטנציאל הגדולים בעולם הקריפטו, בין היתר לאור הפיתוחים הרבים שנעשים על גבי הרשת. הרבגוניות של Solana, יחד עם המהירות, המדרגיות והאבטחה שלה, הופכים אותה לפלטפורמת בלוקצ'יין אטרקטיבית עבור מגוון רחב של מקרי שימוש ויישומים.

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

סיפורו של מטבע: סולאנה (Sol) - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

סיפורו של מטבע: סולאנה (Sol) - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן