שתפו

האם קריפטו ומניות זזים בהתאמה? המחקר שמנסה לענות על השאלה שמסקרנת את המשקיעים

Getting your Trinity Audio player ready...

האם שער הביטקוין עולה ויורד בהתאמה עם עליות וירידות בשוק המניות? השאלה הזו מרתקת כבר שנים את המומחים ומהווה נושא לאינסוף ויכוחים. 

מחקר שפורסם לאחרונה, והפך בן לילה לשיחת היום, ביקש לענות על השאלה הזו אחת ולתמיד. 

לא נשאיר אתכם במתח: מהמחקר עלה שקיימת קורלציה (מתאם) נמוכה בין תנודות במחירי המניות לתנודות בשער הביטקוין

כדי להבין טוב יותר את מסקנות המחקר ומה ההשלכות שעשויות להיות לו על המשקיעים – סיכמנו עבורכם את כל הפרטים בכתבה הבאה.


המטרה: לאזן הפסדים משוק המניות

המחקר של חברת Glassnode בשיתוף עם Coinbase institutional בדק את המתאם (קורלציה) בין מחיר הביטקוין לנכסים נוספים או במלים פשוטות: האם העליות או הירידות במחיר הביטקוין מתרחשות באותו זמן שישנן ירידות בנכסים אחרים, כגון מניות, אגרות חוב, סחורות ומטבעות קריפטו אחרים.

מתאם הוא ביטוי לקיומו (או אי-קיומו) של קשר סטטיסטי בין שני משתנים ולעוצמת הקשר ביניהם. כאשר קיים מתאם חיובי מלא בין המשתנים, מתקבל הערך 1. כאשר קיים מתאם שלילי מלא בין המשתנים, מתקבל הערך 1-.

במחקר, נמצא מתאם גבוה של 0.79 בין תנודות במחיר הביטקוין לתנודות במחיר האית'ר, מטבע הקריפטו השני בגודלו.

אבל הממצא המעניין יותר היה שקיים מתאם נמוך של 0.11 בין שינוי במחיר הביטקוין לשינוי במדד s&p-500, המרכז את 500 החברות הגדולות ביותר בבורסת ניו-יורק. 

גם בין הביטקוין לנכס מרכזי נוסף – אג"ח ממשלת ארה"ב – נמצא מתאים נמוך.

 

המחקר עורר עניין מסיבה פשוטה: חלק גדול מהכסף של הציבור מושקע בשוק המניות. 

ההיסטוריה לאורך עשרות שנים מלמדת ששוק המניות מניב למשקיעים תשואות נאות לאורך זמן, אך רמת התנודתיות במחירי המניות גבוהה. 

כלומר, ישנן תקופות שבהן שוק המניות עולה בחדות ותקופות שבהן שווי המניות יורד בחדות ומניב הפסדים למשקיעים. כששוק עולה, כולם מרוצים כמובן. 

אבל כשהמסכים אדומים והמשקיעים מפסידים – ההרגשה פחות טובה. כדי למתן את ההפסדים בתקופות שבהן שוק המניות יורד, משקיעים רבים נוהגים לשלב בתיק ההשקעות שלהם אפיקי השקעה שפועלים במתאם נמוך או אף שלילי עם שוק המניות – כלומר, שעשויים לעלות כששוק המניות יורד, או לרדת באופן מתון יותר משוק המניות.

אחד מאפיקי ההשקעה שמיוחס להם מתאם נמוך עם שוק המניות הוא הזהב, שנחשב באופן מסורתי ל"מקום מפלט" למשקיעים בתקופות של ירידות במניות. 

אם קיים מתאם נמוך בין ביטקוין לשוק המניות, הדבר עשוי לעודד מנהלי השקעות לשלב ביטקוין בתיק הנכסים של לקוחותיהם, כגורם "מאזן" לירידות בשוק המניות. אנחנו גם דיברנו על כך בפרק מיוחד בפודקאסט שלנו בפרק ״קריפטו בתיק ההשקעות שלך: מגביר או מפחית סיכון?״


מה משפיע על מחיר הביטקוין?

למה בעצם קיים מתאם נמוך בין מחירי הביטקוין למחירי המניות? כדי לענות על כך, חשוב להבין מה משפיע על התנודות בכל נכס. 

מחירי המניות, למשל, יכולים להיות מושפעים מהתפתחויות עסקיות בחברות (פרסום דו"חות עסקיים, חתימה על הסכם עם לקוח אסטרטגי וכו'). 

מחירי מניות מושפעים גם משינויים בסביבה הכלכלית, כגון עלייה או ירידה באינפלציה, הצמיחה במשק ועוד. 

גורם נוסף שמשפיע על מחירי המניות הוא שינויים במדיניות המוניטרית, כגון העלאת או הורדת ריבית. 

סיבה נוספת לתנודות בשוק המניות היא החלטות רגולטוריות ומדיניות – כגון הכרזה על חברה כמונופול, הטלת מכסים או הטלת סנקציות על המסחר עם מדינות אחרות.


גם הביטקוין עשוי להיות מושפע משינויים בתנאים הכלכליים, במדיניות המוניטרית וברגולציה – אבל באופן שונה ממניות. כך, למשל, הרגולציה על מטבעות קריפטו שונה מהרגולציה על שוק המניות. 

יותר מכך – הרגולציה על מטבעות קריפטו היא חדשה ומתפתחת. כלומר, שוק הביטקוין מושפע משינויים רגולטוריים תכופים, שלא בהכרח "מזיזים" לשוק המניות.

 

גורם נוסף שעשוי להשפיע על הביטקוין באופן שונה מאשר על  מניות הוא היחס בין ההיצע לביקוש. ככלל, כאשר הביקוש לנכס מסוים עולה על ההיצע, הדבר תורם לעליית מחירים, ולהיפך (לדוגמה, היצע הדירות הנמוך בישראל ביחס לביקוש דוחף את המחירים כלפי מעלה). 

ה-"White Paper", מעין פרוטוקול הפעלה של הביטקוין שפורסם ב-2008, הסדיר מראש את מספר מטבעות הביטקוין שייוצרו ואת קצב ייצורם, כדי למנוע הצפה של השוק במטבעות, מה שיגרום למטבע לאבד מערכו בקצב מהיר. 

כאשר מדובר במניות, החברה יכולה, ככלל, להחליט להנפיק עוד מניות שלה. 

גורם נוסף שעשוי להשפיע על שווי הביטקוין הוא העובדה שמדובר בנכס חדש יחסית, שמבוסס על טכנולוגיה חדשנית ומתפתחת. כתוצאה מכך, הוא מושפע מהתפתחויות עסקיות וטכנולוגיות שאינן רלוונטיות לשוק המניות. 

בנוסף, פרופיל המשקיעים שהשקיעו בקריפטו בשנים הראשונות שונה מפרופיל המשקיעים שהחלו להשקיע במטבעות דיגיטליים בשלב מאוחר יותר. 

אין זה מופרך להניח כי המשקיעים בשנים הראשונות היו אנשים שנוטים יותר לאמץ חדשנות.

ככל שמטבעות קריפטו מקבעים את מעמדם כחלק אינטגרלי מהמערכת הפיננסית, נכנסים להשקעה במטבעות קהלים נוספים, שמביאים איתם תפיסות שונות.

 לתפיסות של משקיעים יש השפעה על מחירי הנכסים לא פחות מאשר לנתונים האובייקטיביים.


הויכוח עדיין לא הוכרע

למרות הנתונים המעניינים האלה, חשוב להדגיש ששאלת הקורלציה בין שוק הקריפטו לשוק המניות עדיין רחוקה מהכרעה, מסיבה פשוטה: הביטקוין קיים רק 15 שנה.

זוהי פשוט לא תקופה מספיק ארוכה כדי להסיק ממנה מסקנות לגבי המתאם בין הנכסים לאורך זמן.

יותר מכך, כשבודקים את המתאם בין מניות לביטקוין בתקופות זמן שונות, רואים שישנן תקופות שבהן קיים מתאם גבוה יחסית בין שני סוגי הנכסים, לצד תקופות שבהן המתאם נמוך ואף שלילי.

כך, למשל, לפי מחקר של iSectors מהשנה שעברה, בחמש השנים שבין אוגוסט 2019-יולי 2023 הקורלציה בין מניות לקריפטו עמדה על 0.41%.

כלומר, בחמש השנים האלה הקורלציה היתה גבוהה יותר, אם כי חשוב להדגיש שזוהי עדיין קורלציה נמוכה ביחס לאפיקי השקעה אלטרנטיביים אחרים, כמו סחורות, קרנות גידור או קרנות רי"ט (סוג של קרנות השקעה בנדל"ן).

בחודשים הראשונים של משבר הקורונה, משקיעים רבים נמלטו משוק המניות והשקיעו בביטקוין – כלומר, היתה קורלציה שלילית בין הנכסים (שער הביטקוין עלה בזמן ששוק המניות ירד). 

לאחר מכן, מסוף 2021, במהלך 2022 ובחלק משנת 2023, מחירי מטבעות הקריפטו עלו וירדו במתאם גבוה יחסית למדדי  s&p -500 והנאסד"ק (רמת התנודתיות במטבעות קריפטו לרוב גבוהה יותר, אבל המגמה הכללית היתה דומה). 

בנובמבר 2023, המגמה השתנתה שוב והמתאם בין הנכסים הגיע לשפל שלא נראה מתחילת ימי הקורונה – מינוס 0.23 (הנתון מתייחס ל-30 יום עד ל-15 לנובמבר ומודד את היחס בין הביטקוין למדד המניות העולמי, MSCI).

בתקופה האחרונה נראה שהמתאם בין הנכסים שוב מתחזק. 

אחת הסיבות לכך, לפי פרשנים, היא השקת קרנות הסל עוקבות ביטקוין (ETF), שהביאה לכניסת קהלי משקיעים שונים מהמשקיעים במטבעות באופן ישיר. 

האם הדבר מבשר כי המתאם בין הנכסים יגדל בעתיד? מוקדם לדעת. כבר ראינו שהמתאם בין הנכסים משתנה בתקופות שונות. 

דבר אחד בטוח: שאלת המתאם בין ביטקוין ושאר מטבעות הקריפטו לבין שוק המניות תמשיך להעסיק את המשקיעים בטווח הנראה לעין.

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

הפקדת קריפטו מבורסות זרות וארנקים פרטיים

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו