החיבור בין ביטקוין לבין NFTs. מעכשיו, יש דבר כזה

קריאה של 6 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

מה ההבדל בין ה-NFTs ששיגעו את העולם לרגע ב-2021, לבין מה שקורה בשבועות האחרונים, והאם ההיסטריה יכולה לחזור על עצמה?

בשנת 2021 מלבד משבר הקורונה, התרחשו להן בעולם עוד כמה תופעות דרמטיות. אחת מהן הייתה הגאות הגדולה בשוק ה-NFT, עם עסקאות בנפח עשרות מיליארדי דולרים שהגיעו כמעט משום מקום (ב-2017 ובשנים שקדמו לה, נפח המסחר ב-NFT היה זניח לחלוטין). אולם לקראת סוף 2022 המסחר ב-NFTs ירד ב-99%.

למה בעצם עולה שוב נושא ה-NFTs? הטוקנים האלו עושים סוג-של קאמבק, ועוד מכיוון לגמרי לא צפוי. למה לא צפוי? ראשית, נוודא שכולם סגורים אחת ולתמיד על שאלת השאלות: "מה זה בכלל NFT?"

חידוש טכנולוגי בעולם הקריפטו

בראשית ברא סאטושי נקמוטו את הביטקוין (אי שם ב-2009). הייתה זו פריצת דרך דרמטית שיצרה יש מאין את שוק הקריפטו. אולם לאחר שהעולם נחשף למטבעות קריפטו ובלוקצ'יין, התחילו אחרים לעשות גרסאות שונות בעצמם לבלוקצ'יין ומטבעות קריפטו. 

פרויקט נוסף היה האתריום, רשת בלוקצ'יין חכמה וורסטילית יותר מזו של הביטקוין. אתריום התפתחה לפי חזונם של כמה מהנדסי תוכנה גאונים בראשות ויטליק בוטרין, ותהליך ההתפתחות שלה נעשה בצורה פומבית ומתמשכת על גבי שרתי Github.

לאחר כמה שלבי פיתוח אפשרה האתריום, בניגוד לביטקוין, להטביע אסימונים (Tokens) שהם מעבר לאסימון הבסיס (ה-Eth)

החיבור בין ביטקוין לבין NFTs

אחד מאותם שדרוגים היה תקן מסוג ERC-721, שהוא אסימון שאפשר תכונה מתקדמת: ניתן להפוך אותו לאסימון "חסר תחליף". למה הכוונה? ה-ERC-721 אפשר לקודד לאסימון מידע ייחודי, שהפך את אותו אסימון לייחודי, כזה שלא ניתן להחליף אותו באסימון אחר מבלי שיהיה שינוי בערך שלו.

עד אז, מטבעות קריפטו עבדו כמו מטבעות ושטרות בעולם האמיתי: כמו שלא מפריע לכם להחליף שטר של מאה שקלים בשטר אחר של מאה שקלים, כך לא לא היה משנה אם נחליף אסימון אחד באחר. 

זאת עד שהופיעו ה-NFTs (ראשי תיבות של Non-Fungible Tokens), כלומר, ללא אפשרות החלפה ומייצג נכס ייחודי. באמצעות פרוטוקול ERC-721, אפשרו לקודד לתוכם מידע ייחודי.

אותם NFTs שימשו ברובם להטבעה של אומנות דיגיטלית, וכך איפשרו מסחר בבעלות על האומנות הדיגיטלית, שכאמור הגיע בשיאו לנפחי מסחר אסטרונומיים.

חידוש טכנולוגי ברשת הביטקוין

האפשרות ליצור אסימונים חסרי תחליף הייתה תחילה נחלתה הבלעדית של רשת אתריום, ולאחר מכן של רשתות נוספות כגון סולאנה וכמה רשתות נוספות.

אולם אפשרות זו לא הייתה קיימת ברשת הביטקוין: ביטקוין מוגבל לשימוש באסימונים, אולם אתריום אפשרה למפתחים לכתוב ולפתח את הרשת כל הזמן

עם זאת, מדי פעם נעשים שדרוגים ברשת הביטקוין, שקצת משנים את האופן שבו עובדת הפלטפורמה.

לא מדובר בשדרוגים דרמטיים נוסח "המיזוג" של האתריום 2.0, אולם עדיין הם חלים על כלל התפקוד של הרשת. בזכות שדרוג המערכת (שדרוג SegWit ב-2017, ושדרוג Taproot ב-2021), החל פרויקט בשם האורדינלס להטביע מידע ייחודי סטייל-NFT על מטבעות סאטושי.

סאטושי הן יחידה קטנה של ביטקוין (כפי שאגורות הן עבור השקלים). מטבע סאטושי אחד לא שווה כמעט כלום (ליתר דיוק: כל ביטקוין שווה מאה מיליון סאטושי בדיוק).

עם זאת, פרויקט האורדינלס הצליח להטביע קבצי תמונות על גבי סאטושי בבלוקצ'יין של ביטקוין.

הטענה היא שבכך הם ייסדו את שוק ה-NFTs על גבי רשת ביטקוין, שיאפשרו לסחור ולהחליף סאטושי שהוטבעו עליהם קבצים דיגיטליים ייחודיים. 

החיבור בין ביטקוין לבין NFTs. מעכשיו, יש דבר כזה - Bits of Gold - Blog

למיטיבי לכת, נציין כי בעבר היו פרויקטים של NFTs שהטביעו כביכול NFTs באמצעות שימוש בביטקוין, אולם היה מדובר בפתרון Layer 2 ולא בהטבעה על רשת הבלוקצ'יין עצמה, כפי שקורה כעת עם אורדינלס. 

מה המשמעות?

ההשפעות של אורדינלס על גבי רשת הביטקוין יכולות להיות בעייתיות. מומחים טוענים שאם יתחילו לסחור ב-NFTs על גבי רשת ביטקוין, הדבר יפגע ביעילות הבלוקצ'יין, יבזבז הרבה שטח אחסון, וכן עשוי לייקר את השימוש ברשת.

כאן חשוב לציין כי רשת הבלוקצ'יין של ביטקוין מאומתת על ידי Nodes, המחזיקים על גבי מחשב ה-Node שלהם את המידע בצורה קשיחה (כל המחשבים מחזיקים אותה יחדיו בצורה מבוזרת, וזו המשמעות של בלוקצ'יין בגדול).

היות ועד עכשיו הריצו על הרשת מידע מקודד בלבד, בלוקים חדשים לא מיצו את מגבלת המקום שלהם.

אולם אם יטענו את הבלוקים בקבצי Jpeg, הבלוקים יתפסו הרבה-הרבה יותר נפח אחסון.

כמו כן, אם משתמשים יצטרכו להוריד את כל המידע הזה כשהם מאמתים עסקאות, הדבר יגדיל את העלות של הפיכה ל-Node. 

מנגד, יש מי שיטען שהדבר עשוי להגביר את הביקוש לביטקוין, שהרי כך ישנה עוד סיבה לרכוש ביטקוין.

אולם האם יש לאורדילנס סיכוי לשחזר את סנסציית ה-NFTs? כאן רק העתיד יקבע, אולם אלו שסוחרים כעת באורדינלס, מקווים ליהנות מהבום ההתחלתי של המסחר, כפי שחווה סקטור ה-NFTs בהתחלה.

מצד שני, העולם זוכר גם את הירידה הגדולה של NFTs, ולכן סביר שמשקיעים וסוחרים יהיו מעט יותר סקפטיים, לפחות בהתחלה. 

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

החיבור בין ביטקוין לבין NFTs. מעכשיו, יש דבר כזה - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

החיבור בין ביטקוין לבין NFTs. מעכשיו, יש דבר כזה - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן