עדיין על קו הזינוק: 5 דברים שמונעים מהביטקוין להפוך לאמצעי תשלום עולמי

  • ראשי
  • פוסטים
  • עדיין על קו הזינוק: 5 דברים שמונעים מהביטקוין להפוך לאמצעי תשלום עולמי
קריאה של 5 דקות

רוב ארנקי הקריפטו מאתגרים את המשתמש. הם דורשים ממנו לשמור סיסמה ייחודית, הם מבהירים כי אין להם שום אחריות - לא ממש חוויית המשתמש נטולת הסיכון, שתביא את הדודה בת החמישים מארקנסו להשתמש במטבע. יובל רואש, מנכ״ל ביטס אוף גולד במאמר דעה בנושא.

פורסם לראשונה ב- The Marker

נשיא סין, שי ג'ינפינג, הקפיץ לאחרונה את שער הביטקוין, כשהתייחס בצורה חיובית למטבעות דיגטיליים. לאחר מכן, הודעת הבהרה של הממשל הסיני הורידה בחזרה את השער, ובחודשים האחרונים ההשקה של ליברה של פייסבוק וההתקפלות ממנו הקפיצו את השער ואחר כך הורידו אותו וחוזר חלילה. ובכל פעם, עולות השאלות מחדש - האם זה הסוף? האם זו הפריצה הגדולה?

אבל התשובה היא לא זה ולא זה. הביטקוין ושוק המטבעות הדיגיטליים נסמכים כיום בעיקר על ספקולציה וציפיות - המבוססות על האמונה כי מטבעות אלה יוכלו להחליף חלקים ניכרים מהמערכת הפיננסית העולמית. יותר מעשור לאחר השקת המטבע הדיגיטלי, הגיע הזמן לבדוק מהם המקומות שבהם ביטקוין כושל ומה צריך להשתנות כדי שהציפיות הגדולות ממנו יתממשו, ונוכל להתייחס לביטקוין ודומיו כמטבעות מן המניין.

1. תנו להיכנס בקלות: ניסיתם להוריד את ביט של בנק הפועלים? את Cash האמריקאית? זה פשוט כמו להתקין וואטסאפ. לעומת זאת, רוב ארנקי הקריפטו מאתגרים את המשתמש. הם דורשים ממנו לשמור סיסמה ייחודית, מזהירים אותו כי אם היא תאבד, הלך הכסף, הם מבהירים כי אין להם שום אחריות - לא ממש חוויית המשתמש נטולת הסיכון, שתביא את הדודה בת החמישים מארקנסו להשתמש במטבע.

נכון, לביזור יש מחירים, אבל המחיר כיום הוא כזה שהרוב המכריע של המשתמשים לא מוכן לשלם. כדי שביטקוין יצליח הוא חייב לחצות את המשוכה הזו ולאפשר גם לאנשים הלא טכנולוגיים להוריד, לפתוח ולשלם מיד. כך למשל, Zengo הישראלית מאפשרת פתיחת ארנק באמצעות זיהוי פנים, כשנתוני הפנים הם גם הגיבוי לארנק. 

2. תנו לשלם מהר: כשאנחנו ניגשים לשלם בחנות בכרטיס אשראי, העברת הכסף מסתיימת ברגע שגיהצנו את הכרטיס. הרכישות גדולות יותר לפעמים יקחו כמה שניות, בזמן שהקופה תבדוק עם חברת האשראי שיש לנו כיסוי, אבל בתום חצי דקה, כבר תהיו עם השקיות בדרך לאוטו. וביטקוין? יקחו עשר דקות בממוצע כדי לוודא שההעברה סופית.

מצד המוכר זו בעיה חמורה אף יותר - כך למשל, אם מכרתם לפטופ והקונה כבר עזב את החנות, זו יכולה להיות תגלית כואבת במיוחד. ביטקוין זקוק לפרישה מלאה של רשת, דוגמת רשת הלייטנינג, שתאפשר העברות מהירות ותוכל להכיל עשרות אלפי העברות בשנייה, באופן מידי, ללא עיכובים, במהירות הברק.

3. שחררו את הרגולציה המיותרת: ברבות ממדינות העולם, ביטקוין מוגדר כיום כנכס. למעשה, אם ניגשתם לקנות לחם וחלב במכולת השכונתית באמצעות ביטקוין, לאחר שתסיימו את הקנייה, יחד עם ארוחת הבוקר המושקעת שתכינו, תצטרכו גם למלא דו"ח על אירוע מס למס ההכנסה, ולשלם מס רווחי הון על הפרשי השער בין הרגע שקניתם את הביטקוין לרגע שבו קיבלתם בשבילו את המצרכים, כל זאת על פי הערכים הנקובים בשקלים. מייגע? אכן.

כדי שביטקוין יוכל לפרוץ, יש צורך להטמיע שינוי רגולטורי פשוט שיאפשר שימוש בסכומים קטנים במטבע הדיגיטלי, ללא נטל הדיווח המיידי לרשויות, או ללא דיווח כלל היכן שלא צריך.

4. צרו אמון עם המערכת הבנקאית: גם אם התסריט האופטימי יתממש, ומטבעות דיגיטליים יחליפו חלקים ניכרים מהמערכת הפיננסית, עדיין יהיה צורך בממשק פתוח ונוח עם המערכת הבנקאית. אך גם ב-2019, חלק מהבנקים הגדולים בעולם נמנעים מלטפל בכספים שמקורם במטבעות דיגיטליים. חלקם מתוך חוסר ידע בנושא, חלקם מתוך שנאת סיכון מופרזת.

על מנת לאפשר למטבעות הדיגיטליים לפרוץ, צריכים להיווצר ממשקי אמון בין המערכות ואימוץ כלים שיאפשרו לרשויות אכיפת החוק לנטר בשקיפות את המערכת ולמנוע בה פשיעה.

5. תנו לסייע במשבר: כשנועם ברדין, המנכ"ל האגדי של וויז, מבקש להסביר איך פרצה החברה, הוא מביא את הדוגמה של הקארמגדון בלוס אנג'לס. סגירה של כביש מרכזי אילצה את הנהגים לחפש דרכים חלופיות, ו-ווייז היתה שם כדי לסייע, והשאר היסטוריה.

ייתכן שגם הביטקוין זקוק למשבר גדול כדי לסייע לאנשים להתמודד אתו, כפי שראינו במשברים שהיו ביוון, ונצואלה וארגנטינה, שבהם אימוץ הביטקוין היה מידי. למעשה, הביטקוין נבנה כתגובה למשבר של 2008, שבו בנקים התמוטטו, ולטכנולוגיה לא היתה תשובה הולמת.

לא ברור איך, ייתכן שהכל בכלל יתחיל ממטבעות יציבים (stable coins) מבוססי מטבע מדיני שינפיקו המדינות עצמן, אבל מה שבטוח הוא שהצורך במטבעות מבוזרים כדוגמאת הביטקוין קיים. המערכת הבנקאית מיושנת, מאובנת וזקוקה לניעור. השאלה היא האם נוכל להתגבר על המכשולים בדרך ולהביא את בשורת אמצעי התשלום המבוזרים - הקלים, הפשוטים והחופשיים מצנזורה - אל העולם, ובכך לעשות את המהפכה שרבים כל כך מחכים לה.  

הכותב הוא יובל רואש, מנכ״ל ביטס אוף גולד

לרכישת ביטקוין בצורה מאובטחת>>

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

עדיין על קו הזינוק: 5 דברים שמונעים מהביטקוין להפוך לאמצעי תשלום עולמי - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

עדיין על קו הזינוק: 5 דברים שמונעים מהביטקוין להפוך לאמצעי תשלום עולמי - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן