המדינה מייבשת את תעשיית הביטקוין והיזמים בתחום בורחים

  • ראשי
  • פוסטים
  • המדינה מייבשת את תעשיית הביטקוין והיזמים בתחום בורחים
קריאה של 3 דקות

עד שהמדינה תקבע את עמדתה לגבי מה חשוד ומה לא בתעשיית המטבעות הדיגיטליים, הבנקים מתייחסים לכל הפעילות בהם כחשודה ■ המכשלה הביורוקרטית שולחת לחו"ל חברות שיכלו להישאר בישראל, להעסיק עובדים ולשלם מסים. מאמר דעה של יובל רואש מנכ״ל ביטס אוף גולד שפורסם לראשונה בדה מרקר.

ב–2005, אחרי שנים של מאבקים, נחקק חוק הספורט המוטורי בישראל. אבל אז קרה דבר בלתי צפוי. הכנסת התפזרה והתקנות המפעילות את החוק, לא תוקנו.

ארבע שנים לקח למחוקק לדגור על רשימת תקנות שכבר היתה קיימת בגרסה כזו או אחרת, ורק ב–2009 נזכרו לאשר אותן.

כיום תעשיית המטבעות הדיגיטליים, הקיימת כבר יותר מעשר שנים, עומדת בפני מצב דומה.

ב–2016 חוקק לראשונה חוק שמכניס את הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים תחת מסגרת חוקית, חוק נותני שירותים פיננסיים.

כללי המשחק הוגדרו ולחוק צריך היה להתוסף צו איסור הלבנת הון. במלים פשוטות, הצו הזה משמש את הבנקים וגורמי האכיפה להבדיל בין הטובים לבין מי שצריך לבדוק לעומק.

החוק מכיל סדרת דרישות שיש לעמוד בהן, כמו גם דגלים אדומים שמאפשרים לרשויות להבין אם עסקה בעייתית מתרחשת ולעצור את הפעולה במידת הצורך.

עד כאן, נשמע מצוין. אבל גם אחרי חקיקת החוק החליטו בציניות כמה בנקים להיאחז בהיעדר הצו ולהמתין.

כלומר, עד שהמדינה תקבע את עמדתה לגבי מה חשוד ומה לא, הם מתייחסים לכל הפעילות במטבעות דיגיטליים כחשודה, ולכן דוחים אותה עד לכינון הצו, תוך שהם סוגרים את הדלת בפני חברות לגיטימיות ואזרחים שומרי חוק.

בינתיים, נכנס החוק לתוקף. למעשה, כבר מיוני 2017 היו אמורים כל המפוקחים לפעול על פי צו איסור הלבנת ההון, אבל המדינה טרם אישרה את הצו, אז הוא אינו קיים.

זו לא רק בעיה של כמה משקיעי ביטקוין קטנים. לפי מחקר שערך איגוד הביטקוין הישראלי, בסוף 2019 פעלו בישראל 134 חברות בלוקצ'יין, שהעסיקו 1,781 איש וגייסו סכום השווה ל–7.3 מיליארד שקל לפעילותן מכל רחבי העולם.

צריך להבין: החברות הללו מגייסות כספים במטבעות דיגיטליים, וכדי לשלם משכורות, מסים ושכירות הן צריכות להמיר אותם לשקלים — ולהפקיד את השקלים האלה בבנק.

אבל עד שאין צו, חלק מהבנקים לא מוכנים לקבל את הכסף. ואם אין כסף בבנק, אי אפשר לשלם משכורות, אי אפשר לשלם שכירות ואי אפשר לשלם מסים. תעשייה שלמה תקועה — כי אין צו.

בעיניים כלות מסתכלים אנשי תעשיית המטבעות הדיגיטליים על היזמים בתחום הנאלצים לעקור לחו"ל או להיסגר.

המכשלה הביורוקרטית שולחת לחו"ל חברות נפלאות, שיכלו להישאר כאן בישראל, להעסיק עובדים ולשלם מסים — ומונעת הכנסת אנשים מוכשרים חדשים לתעשייה בארץ.

אין כאן בקשה להקלות או מענקים, רק דרישה לגיטימית — שהחוק יקוים.

אחרת, החלומות על תעשיית מטבעות דיגיטליים מפותחת בישראל יגוזו, ונוכל לחזות בהם מתגשמים רק מעבר לים.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

המדינה מייבשת את תעשיית הביטקוין והיזמים בתחום בורחים - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

המדינה מייבשת את תעשיית הביטקוין והיזמים בתחום בורחים - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן