שחררו את ווילי: לא הלווייתן הקפיץ את ביטקוין ב-2017

קריאה של 3 דקות

מבט מפוכח את המציאות מגלה כי מה שתידלק את העליות הגדולות של 2017, וממשיך לשמור את ביטקוין בתודעה הוא לא תרמית חד פעמית, אלא אמונה בפוטנציאל השינוי של הטכנולוגיה ושל המערכת הפיננסית הגלובלית. מאת יובל רואש מנכ״ל ביטס אוף גולד.

פורסם לראשונה בגלובס.

לאחרונה התפרסמה כתבה ב"בלומברג", המביאה מחקר שקובע כי ליוויתן ביטקוין אחד, שחקן משמעותי בשוק, הוא שהזיז את שערי המטבעות, ויצר את הבועה שהתפתחה בשער המטבע בסוף 2017. החוקרים התבססו על ניתוחי שערים ותנועות בבורסות המסחר, אבל התעלמו לחלוטין ממה שקרה בשטח, בזירת הקריפטו העולמית.

למעשה, העלייה בשער הביטקוין החלה בצורה מתונה כבר חודשים רבים לפני הקפיצה הגדולה. שני גורמים ליוו את אותה התקופה. הראשון, פתרונו של ויכוח יסודי בקהילה המפתחת את הטכנולוגיה של המטבע המבוזר, על כיצד ניתן להגדיל את היכולת של רשת הביטקוין להכיל יותר ויותר העברות בכל בלוק, וכך לאפשר למיליוני אנשים ברחבי העולם לעשות בה שימוש נרחב יותר, והשני, התפתחותה של תעשיית הנפקות נכסים דיגיטליים, ICOs , דבר שהפך קל ופשוט, עם התבססותה של רשת האית׳ריום, עליה ניתן לבצע הנפקות שכאלה בקלות יחסית.

כלומר, מחד, העלאת כמות ההעברות יצרה את האפשרות ליצור רשת העברת מזומנים גלובלית, בעלות אפסית, ללא צורך בגורמים מתווכים, ומאידך מיזמים גייסו כספים באמצעות אותן הנפקות ICO , בדרך שיכולה היתה לייתר בורסות וקרנות הון סיכון. וכדי להשתתף בכל זה, היה צריך לרכוש ביטקוין.

עד כאן ההסברים, אבל התוצאה של שני גורמים אלה בפועל, היתה שהשטח בער. את העליות במחזורי המסחר אפשר היה לראות כבר מתחילת 2017, הרבה לפני אותה מניפולציה שתוארה במחקר, כאשר הביטקוין חצה את רף ה-1,000 דולר למטבע. החל מאוקטובר 2017 חלה קפיצה נוספת, ואפילו בכספומט בשגרירות הביטקוין בת"א נרשמה עסקה בכל שלוש דקות בממוצע. ברוקרים ברחבי העולם נאלצו להציב מאבטחים, ותורים לביטקוין השתרכו. הקצב הזה לא נרגע במשך חודשים- והמשיך עד סוף ינואר 2018.

למי שנמצא בשטח, קשה לקבל את האמירה שעליית השערים התחרשה בשל מניפולציה נקודתית. היתה זו ההבנה כי ביטקוין אינו וירטואלי, וכי תעשיית הקריפטו כאן כדי להישאר, שהתפשטה כאש בשדה קוצים. ויותר מזה, שנתיים אחרי אותה הבועה, ביטקוין לא ירד לערכים מהם טיפס בתחילת 2017 כפי שספקנים ציפו.

מדוע? מכיוון שהמטבעות הדיגיטליים המבוזרים, מייצגים תפיסה אחרת של המציאות הפיננסית העולמית: מטבע מבוזר, המאפשר פוטנציאל ליצירת רשת עולמית של העברת ערך, חופשית מצנזורה, שאינה תלויים בגורמים מתווכים הגוזרים קופון על גב הלקוחות. למעשה, כמו שהאינטרנט שיחרר את העברת הידע מתלות בנייר פיזי, כך בביטקוין טמונה האפשרות לשחרר את הכסף מאחיזתם של הבנקים.

מבט מפוכח את המציאות מגלה כי מה שתידלק את העליות הגדולות של 2017, וממשיך לשמור את ביטקוין בתודעה הוא לא תרמית חד פעמית, אלא אמונה בפוטנציאל השינוי של הטכנולוגיה ושל המערכת הפיננסית הגלובלית. מניפולציות היו, ועם התהדקות הרגולציה אפשר לקוות כי יתמעטו. אך בסוף השאלה היחידה שתישאר היא האם המהפכה תגיע, או שנמשיך לחיות עם המערכת הבנקאית המסורתית, גם במאה השנים הבאות.

הכותב הוא יובל רואש, מנכ״ל ביטס אוף גולד

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

שחררו את ווילי: לא הלווייתן הקפיץ את ביטקוין ב-2017 - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

שחררו את ווילי: לא הלווייתן הקפיץ את ביטקוין ב-2017 - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן