הפיקוח על מטבעות דיגיטליים מגיע לישראל

קריאה של 4 דקות

לאחר מאבק ממושך, ועדת חוק, חוקה ומשפט אישרה את צו איסור הלבנת הון לנותני שירותים פיננסים. כיצד הולך הצו החדש להשפיע על נותני השירותים בתחום, וכמובן, על הקונים והמוכרים מטבעות דיגיטליים בישראל?

השנתיים האחרונות היו בגדר ציפייה מורטת עצבים עבור נותני שירותים פיננסים ובכללם גם עבור קהילת המטבעות הדיגיטליים המבקשים לרכוש ולמכור מטבעות בישראל. במשך הזמן הזה, ישראל פעלה ללא צו איסור הלבנת הון בתוקף. המשמעות היא שבהיעדר פיקוח על מטבעות דיגטליים - רלוונטי, גופים בעלי ״אישור המשך עיסוק״, יכלו להמשיך לפעול ולפרש את הנהלים בדרכם. מנגד, גם המערכת הבנקאית יכלה לעשות את אותו הדבר בדיוק.

המצב הפוליטי הלא יציב בישראל והחלפת הכנסת היו למכשול בכל הנוגע לקידום אישור הצו, ונדרשה הגשה מחודשת שלו. לאחרונה ולאחר מאמצים רבים וחוזרים, הוגש הצו בשנית לאישור הועדה ע״י משרד האוצר.

לאחר תקופה ארוכה מאוד של לחצים רבים מצד התעשיה המיוצגת על ידי איגוד הביטקוין, לפני כשבועיים החלה הוועדה לדון בבקשת אישור הצו, אך עקב מורכבות הפרטים בו נקבע דיון נוסף שנערך היום (שלישי, 2/2/2021), בסופו אושר הצו בועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת בראשות ח״כ אשר יעקב. 

צו איסור הלבנת הון המתוקן עתיד להכנס לתוקפו בעוד 8 חודשים לאחר נוסחו הסופי והוא יכניס תחת משטר איסור הלבנת הון את כל נותני שירותי המטבע, בהם גם נותני שירותים במטבעות דיגיטליים (בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים מוסדרים, תשע״ו 2016), מתוך כוונה לאפשר פיקוח גם על שירותים פיננסיים שאינם בנכסים מוחשיים.

הצו המתוקן בעניין פיקוח על מטבעות דיגיטליים, מסדיר את כל הכללים הנחוצים לשם מניעה וצמצום של סיכוני הלבנת הון ומימון טרור והוא יחיל על כל אותם נותני שירותי אשראי את החובה לזהות ולאמת את פרטי לקוחותיהם, ובתנאים מסוימים גם לדווח על פעולות כספיות.

פיקוח על מטבעות דיגיטליים

חתימת הצו מאפשרת לקדם בפועל את מה שאנחנו בביטס אוף גולד דוחפים אליו מהיום הראשון להקמתנו, וזה אסדרה של המטבעות הדיגיטליים בארץ. המשמעות היא סופו של עידן שבו הבנקים טוענים שאין אסדרה ופיקוח על מטבעות דיגיטליים.

המעטפה הרגולטורית החדשה והפיקוח על התחום צפויים לאפשר העברות כספיות חלקות יותר לטובת רכישה או מכירה של מטבעות דיגיטליים מול המערכת הבנקאית, שקודם לכן טענה כי לא היתה בעלת הידע או הכלים לניהול הסיכון הקיים בתחום. הצו, שמהווה סנונית ראשונה למהלכים נוספים שיסייעו באסדרת התחום, יאפשר לבנקים להתמודד עם ניהול חשבונות המסחר בביטקוין.

יובל רואש מנכ״ל ביטס אוף גולד מספר: מה שהיה למטרת מובילה אצלנו בחברה עוד מהקמתה ב- 2013, מתוך תפיסה אסטרטגית כי הביטקוין צריך להיכנס בדלת הראשית, קרה סוף סוף אתמול, ואת זה אנחנו חוגגים.

הלכה למעשה, ביטס אוף גולד פועלת שנים תחת רגולציה קפדנית עם מדיניות איסור הלבנת הון ומימון טרור ברמה בנקאית. החברה החזיקה מ-2013 ברישיון נותן שירותי מטבע (רישיון נש״מ), אך בצו לרישיון זה לא היתה התייחסות מפורשת למטבעות דיגיטליים. מהיום, מעל ל-80 אלף לקוחותינו יוכלו ליהנות משירותים תחת אסדרת החוק יחד עם צו איסור הלבנת ההון.

מדובר בצעד לא פחות מפורץ דרך עבור תעשיית הביטקוין הישראלית שמתאימה את עצמה לסטנדרטים בינלאומיים בתחום שכבר מיושמים במדינות רבות בעולם. אנו מברכים את איגוד הביטקוין הישראלי, בראשות מני רוזנפלד שהובילו את קידום הצו ואת כל מי שסייע לכך, זהו יום חג!

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

הפיקוח על מטבעות דיגיטליים מגיע לישראל - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

הפיקוח על מטבעות דיגיטליים מגיע לישראל - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן