השקעה בשוק תנודתי: איך להתנהל נכון ולא להתרגש מכל עלייה או ירידה

  • ראשי
  • פוסטים
  • השקעה בשוק תנודתי: איך להתנהל נכון ולא להתרגש מכל עלייה או ירידה
קריאה של 8 דקות

מה הופך את שוק הקריפטו לתנודתי במיוחד, מה כדאי לדעת לפני שמשקיעים בשוק תנודתי, אילו אסטרטגיות כדאי לאמץ ומה ההיסטוריה יכולה ללמד אותנו? מאמר נוסף בסדרה על כל מה שחשוב למשקיע המתחיל לדעת

מאז נוצר לראשונה הביטקוין בשנת 2009, שוק המטבעות הדיגיטליים הפך להשקעה בשוק תנודתי מאוד, כזה שהמחירים בו עולים ויורדים בחדות לעתים קרובות.

כששער הביטקוין יכול לעלות או לרדת במאות או אלפי דולרים ביום אחד, השקעה במטבעות דיגיטליים עלולה להרתיע. אך עם מעט ידע והבנה של הגורמים לתנודתיות הגבוהה ואיך כדאי להתמודד עמה - תוכלו להתנהל נכון, לשמור על הכסף שלכם, ולהישאר רגועים גם בימים סוערים.

מה הופך את שוק הקריפטו לתנודתי במיוחד?

נקודת המוצא היא שכל מערכת פיננסית מבוססת על מוסכמות ואמון. למטבעות הרשמיים (מטבעות פיאט) יש ערך כי הם מהווים מוסכמה חברתית. גם אפיקי השקעה רבים מבוססים על אמון המשקיעים בהם, וכאשר אמון זה מתערער, משקיעים נוטים למכור את החזקותיהם בבת אחת והדבר מביא לתנודות בשווקים.

שוק המטבעות הדיגיטליים אינו יוצא דופן בהקשר זה ומבוסס גם הוא על אמון. אמון זה רגיש מאוד לשינויים, במיוחד לאור העובדה שהשוק עדיין צעיר מאוד, והשימוש במטבעות דיגיטליים כמכשיר השקעה עדיין חדש ביותר.

אירועים חדשותיים בנוגע לשוק, כמו הודעות של ממשלות וחברות ידועות, זוכים לסיקור נרחב ומשפיעים מיידית על משקיעים. כך לדוגמה ציוצים של אילון מאסק מנכ"ל טסלה על ביטול האפשרות לרכוש את רכבי החברה בביטקוין, או הודעות מטעם ממשלת סין על מדיניותה כלפי המטבעות הדיגיטליים הביאו לירידות שערים גדולות.

להבדיל, כניסת גופים גדולים כמשקיעים, תחזיות חיוביות של אנליסטים וענקיות תשלומים כמו פייפאל או מסטרקארד לזירת המסחר במטבעות דיגיטליים, הגבירו את העניין בשוק הקריפטו והובילו לעליות שערים.

בנוסף, התפיסה של מטבעות הקריפטו כ"מאגר ערך" (store of value), כלומר כנכס שיכול לשמור על ערכו בעתיד, גם היא תנודתית מאוד בהשוואה למטבעות הפיאט.

ערך הביטקוין מושפע בין היתר מהכמות המוגבלת של מטבעות ביטקוין שיונפקו אי פעם (21 מיליון). דבר זה שונה מאוד מהתנהלות עם מטבעות פיאט, בהן הממשלה יכולה לנהל כרצונה את המטבע ולהשפיע על כמותו וכך על ערכו.

הכמות הקטנה והמוגבלת של הביטקוין יוצרת בפני עצמה את "אפקט המחסור" שמגביר את הביקוש למטבע. לעומת זאת, אם המטבע לא נמצא בשימוש של מספיק אנשים או מכובד על ידי מספיק עסקים וכלכלות, הביקוש אליו עלול להיפגע.

ישנם גורמים נוספים שעשויים להשפיע על התנודתיות כמו מכירת כמות גדולה של מטבעות ב״מכה״. פעולה של משקיע יחיד שמחזיק כמות משמעותית של מטבעות עלולה בפני עצמה להרעיד את השוק.

בנוסף, שינויי רגולציה גם הם עלולים להשפיע על תנודתיות המטבעות – כמו במקרה של החלת מס על רווחים ממטבעות דיגיטליים, ורצון של משקיעים לממש את ההשקעה לפני כניסת השינוי לתוקף.

מה חשוב לדעת לפני שמשקיעים בשוק תנודתי?

חשוב להבין שהרבה עליות בשווקים הפיננסיים הן תוצאה של הפחד להחמיץ (FOMO), והרבה ירידות נגרמות משנאת הפסד. כלומר משקיעים רבים נכנסים לשוק דווקא כשיש עליות, עת שכולם נכנסים והשערים גבוהים.

לעומת כך, משקיעים רבים נוטים ״לברוח״ מהשוק כשיש ירידות גדולות והם לא יודעים לצפות אם ומתי הירידות הללו ייפסקו. בפועל, מה שהופך את ההשקעה להפסד היא מכירת המטבע במחיר נמוך מהמחיר בו קניתם אותו. כל עוד לא מכרתם, ההפסד הוא רק "על הנייר", והוא נתון לשינויים. 

מכיוון שאי אפשר לצפות כמה המטבע ימשיך לרדת או לעלות, לא ניתן לתזמן את הקנייה בדרך שתבטיח שמיד אחריה המטבע יתחיל לעלות. אבל כן מומלץ לזכור לא למהר למכור במהלך הירידות או ברגעי השפל, דווקא כשהכי קשה.

ההיסטוריה עד היום מלמדת, גם בשוק ההון וגם בשוק הביטקוין, שלאורך זמן השוק עלה, וגם כאשר היו ירידות גדולות, במוקדם ובמאוחר הן הסתיימו והשוק חזר לעצמו.

חשוב להיכנס לשוק בידיעה שהתנודתיות היא חלק ממנו, ורצוי עם הסבלנות הנדרשת בכדי להישאר בו למשך תקופה בינונית-ארוכה, לא רק שבועות או חודשים בודדים. עשו זאת אם אתם מוכנים להשקיע מבלי לבדוק את השער כל יום, ומתחייבים כלפי עצמכם לא לתת לאירועים בחדשות להשפיע על החלטות הקנייה או המכירה שלכם.

יש מי שמעדיפים להיכנס לשוק לטווח קצר ו״לעשות את המכה״, כלומר לקנות בשער נמוך ולמכור בשער גבוה יותר תוך זמן קצר. אם תבחרו בגישה זו, עליכם "לחיות" את השוק ולהיות כל הזמן עם האצבע על הדופק כדי לנצל את ההזדמנות ברגע המתאים. אפשרות זו מצריכה על פי רוב היכרות מעמיקה עם השוק ולכן אינה מתאימה לכולם.

אסטרטגיות השקעה נפוצות כשמשקיעים בשווקים תנודתיים

אם אתם רוצים להתנהל נכון במסגרת השקעה בשוק תנודתי, בלי להתרגש מכל ירידה או עלייה של שערי המטבעות הדיגיטליים, יש מספר אסטרטגיות מומלצות שכדאי לכם לאמץ:

  •  השקיעו במטבעות קריפטוגרפיים רק כסף פנוי שאתם לא מפחדים לאבד.

  •  בחרו באסטרטגיה של "קנה והחזק" (buy and hold), כלומר השקעה לטווח ארוך. רק מספר ימים מצומצם מאוד בכל שנה אחראי על העליות הגדולות בשוק, וכדאי להיות שם כשזה קורה.

  •  נקטו בגישה של "שגר ושכח". הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לא לבדוק את שווי המטבעות הדיגיטליים שלכם. אם תערבו רגשות, אתם עלולים למכור בזמן הלא נכון, פשוט תנו למטבעות לעבוד בשבילכם.

  •  העבירו את פעולת הרכישה לביצוע אוטומטי במועד קבוע ובסכום קבוע (הוראת קבע). כך מחיר הקנייה שלכם יתפרש על פני תקופות שונות ויהיה הממוצע של כל שערי הקנייה שלכם עד היום.

  •  גוונו את תיק השקעות הקריפטו שלכם. מטבעות דיגיטליים שונים מתאפיינים בתנודתיות שונה, ולכן השקעה בכמה מטבעות במקביל עשויה למתן את תנודתיות כלל התיק.

ללמוד מההיסטוריה: מה קרה למטבעות הדיגיטליים בעשור האחרון

השקעה בשוק תנודתי
מקור: אתר coinmarketcap.com (בתאריך 8.10.2021)

הביטקוין, שהחל להיסחר ב-2009, עשה את קפיצת הערך הראשונה שלו ב-2011, כאשר עלה משווי של 1$ באפריל ל-32$ ביוני של אותה שנה, ואז ירד ל-2$ בנובמבר.

את 2013 החל הביטקון בשער של 13.40$, קפץ ל-220$, ירד שוב ל-70$, ובדצמבר חצה את קו ה-1,000$ כשכמה ימים אחר כך ירד שוב, הפעם ל-760$. ערכו הגיע בתחילת 2015 ל-315$.

ב-2017 קפץ שער הביטקוין בחודש מרץ מכ-1,000$ לכ- 20,000$. אחר כך שערו ירד שוב והוא נסחר רוב הזמן מתחת ל-10,000$, עד הגעת הקורונה בשנת 2020.

בשנת 2020, בעקבות נפילת שוק ההון וחששות המשקיעים, שער הביטקוין שהיה בתחילת השנה כ-7,200$, הגיע בסופה ל-24,000$. מגמת העלייה נמשכה אל תוך 2021, כשבינואר הביטקוין שבר שיא של 40,000$, ובאפריל הגיע שערו ל-64,000$. מאז הספיק השער להיחתך ב-50%, עד ל-32,000$ ולהתאושש שוב ולחצות את רף ה-50,000$ מעליו הוא נסחר נכון לאמצע אוקטובר 2021.

אם אתם נכנסים לשוק מתוך מטרה להישאר בו לטווח ארוך, אחד הדברים שיעזרו לכם לא להתרגש מכל ירידה ועלייה, הוא להחזיק מול העיניים את תמונת הגרף המתאר את ההיסטוריה של הביטקוין. בהסתכלות היסטורית כוללת על מחיר הביטקוין (ביחס למחיר הדולר) – המגמה נשארת מגמת עלייה.

אז איך תתנהלו נכון בשוק תנודתי ובלי פחד?

  •   הכירו את הסיבות לתנודתיות.
  •   הבינו את הגורמים המשפיעים על משקיעים בקבלת החלטות - האם מתאימה לכם השקעה לטווח ארוך או שיש לכם את הידע והכלים המתאימים להשקעות לטווח הקצר?
  •   לימדו ופעלו על פי האסטרטגיות המתאימות להשקעה בשוק תנודתי.
  •   אמצו התבוננות רחבה וראיית מגמת מאקרו ולא מיקרו.

ההמלצה שלנו להשקעה בשוק תנודתי? להתחיל בקטן ובסכום קבוע בהוראת קבע. עוד מידע כאן!

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

השקעה בשוק תנודתי: איך להתנהל נכון ולא להתרגש מכל עלייה או ירידה - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

השקעה בשוק תנודתי: איך להתנהל נכון ולא להתרגש מכל עלייה או ירידה - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן