הנייר הלבן של ביטקוין מציין 13 שנים

קריאה של 3 דקות

ב-31 לאוקטובר 2021 ימלאו 13 שנים לפרסומו של ה- White Paper המפורסם שהביא אלינו את הביטקוין, הכנו עבורכם סיכום קצר בנושא.

כסף הוא מרכיב קדום ובסיסי בחיים של כולנו הממלא בהם תפקיד משמעותי. ביטקוין בפרט הוא כמו ענק שהתעורר מתרדמת ושינה לעד את משמעות הכסף, אבל חשוב מזה, הוא שינה את מאזן הכוחות שהשתמר לאורך שנים רבות. נראה כי זהו ההיבט החשוב ביותר של ביטקוין ולמעשה של מטבעות דיגיטליים בכלל- ביזור ה״כוח״ לכמה שיותר אנשים. למעשה זה מה שסאטושי נאקמוטו ניסה ליצור, דמוקרטיזציה לכסף וחירות אינדיוידואלית.

השינוי שהביא עימו הביטקויין אמנם עצום, אבל חשוב לזכור, שום דבר לא ב״חינם״ ומה שהרווחנו בחירות העצומה שהסב לנו הביטקוין, איבדנו בביטחון הידיעה שאדם אחר אמון על הגנת הכסף שלנו.

השאלה שכל אחד צריך לשאול את עצמו, היא מה עדיף? האם הייתם מעדיפים לנתב את הכסף שלכם בדיוק איך שאתם רואים לנכון, לקבל את ההחלטות הכלכליות שלכם בעצמכם ולהיות בטוחים מפני גחמות של מנהיגים פוליטים, או שמא עדיפה הנוחות בידיעה כי אם לא תצליחו לעמוד על המשמר הכלכלי, מישהו אחר ידאג לזה עבורכם?

הנייר הלבן של ביטקוין מציין 13 שנים

במובנים רבים, אנשים תמיד יחפשו איך לחדש, לכן נכון להגיד כי ביטקוין היה הצעד ההגיוני לקרות. ביטקוין הוא התוצר הטבעי של אנשים שנכבלו זמן רב מידי ביידי מערכת ששמה אותם בעמדת נחיתות משמעותית אל מול החזקים. זוהי מערכת שאיפשרה ואף שימרה את המצב הקיים בו אלה ששולטים בכסף גונבים אותו מאלה המשתמשים בו וחוסכים אותו עבורם ועבור משפחותיהם.

אין כל צורך לחזור אחורה בהיסטוריה כדי לראות מה עלה בגורלן של ממשלות שהתרשלו במדיניות המוניטרית שלהן והזניחו את חובתן להגן לא רק על מטבע המדינה, אלא גם על ערכו. מה שכדאי ללמוד מההיסטוריה הוא שזה קרה הרבה יותר פעמים ממה שאנחנו חושבים ושלמעשה, זה קורה כל הזמן.

13 שנים חלפו מאז פרסם סאטושי נאקאמוטו לראשונה את ה״נייר הלבן״ של ביטקוין שהפך לתנ״ך הלא רשמי של הקהילה. בבסיס המאמר שהוציא סאטושי נמצאת סקירה טכנית מקיפה המדברת על עיקרי הפרוטקול, מטרתו והדרכים לביצועו. ועל אף שספקולציות רבות התעוררו המהלך השנים לגבי זהותו של אותו אדם מסתורי, גם היום, 13 שנים אחרי, היא נשארה כלוט בערפל. 

לקריאת ה- White Paper המקורי של ביטקוין 

לקריאת ה- White Paper מתורגם לעברית (בנדיבות מני רוזנפלד) 

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

הנייר הלבן של ביטקוין מציין 13 שנים - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

הנייר הלבן של ביטקוין מציין 13 שנים - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן