האם ביטקוין הוא הזהב החדש?

קריאה של 7 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

זרימת הכספים להשקעות בביטקוין והפדיונות מקרנות סל העוקבות אחרי הזהב יצרו מחדש את הדיון בין המומחים בשאלה האם הביטקוין צפוי להדיח את המתכת הזהובה ממעמדה כנכס המרכזי השומר על ערכו לאורך זמן ואף מהווה "חוף מבטחים" בעת משבר.

בינואר 2024, הושקו קרנות סל העוקבות אחר ביטקוין, וזרימת הכספים להשקעות במטבע בעלייה. במקביל, קורה דבר מעניין מאוד: קרנות סל העוקבות אחר מתכת הזהב חוות יציאה משמעותית של כספים מהן.

לא מעט מומחים בוול-סטריט מעריכים שהמגמה ההפוכה של זרימת הכספים – פנימה לקרנות הסל על הביטקוין והחוצה מהקרנות על הזהב – מעידה על כך שהביטקוין אולי מאיים על מעמדו של הזהב כנכס הפיננסי המרכזי שנוטה לשמור על ערכו לאורך זמן, ואף מהווה "מקלט בטוח" בעתות משבר.

הדיון סביב השאלה האם הביטקוין צפוי להחליף את הזהב מעסיק מומחים כבר שנים. מי צודק ואיך כל זה עשוי להשפיע על עתידו של הביטקוין? לא אנחנו נקבע, אבל ריכזנו עבורכם את מה שחשוב לדעת על הנושא, כדי לסייע לכם לגבש דעה משלכם.

העידן המוזהב: ממתכת יקרה לסטנדרט כלכלי עולמי

כדאי לזכור: הזהב נהנה ממעמד מיוחד בתרבות האנושית אלפי שנים – כסמל לעושר ושפע, כמתכת לייצור תכשיטים, כמטבע מסחר ועוד.

אזכורים למרכזיות של הזהב, כנכס תרבותי וכלכלי, אפשר למצוא כבר בתנ"ך, במיתולוגיה היוונית, אצל הפרעונים במצרים ועוד.

אימפריות קמו ונפלו – ובכל הזמן הזה, הזהב שמר על מעמדו האוניברסלי כמתכת יקרת ערך.

זה חלק גדול ממה שמעניק לו את מעמדו כנכס השומר על ערכו לאורך זמן – המונח המקצועי שכלכלנים משתמשים בו הוא .

Store of Value מדובר בנכס פיננסי, סחורה או מטבע שהערך שלו נוטה להישאר יציב לאורך זמן ואף לעלות.

זהב ומתכות יקרות אחרות נחשבים לנכסים ששומרים על ערכם לאורך זמן, מאחר שיש להם חיי מדף בלתי מוגבלים והזמינות שלהם לא גדולה.

גם אג"ח של ממשלת ארה"ב נחשבות לנכס כזה, בשל האמינות הרבה שממנה נהנית הכלכלה האמריקאית.

האם ביטקוין הוא הזהב החדש? - Bits of Gold - Blog

ככל הידוע, הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש בזהב כמטבע המשמש למסחר היתה בממלכת לידיה (בשטח שהיום הוא טורקיה).

עם זאת, מאחר שמתכת הכסף היתה נפוצה יותר, עיקר המסחר נעשה במטבעות כסף, בעוד שמטבעות זהב הנדירים יותר שימשו לעסקאות גדולות.

שתי המתכות, זהב וכסף, המשיכו לשמש לייצור מטבעות וכאמצעי תשלום מרכזי עד לעידן המודרני.

במהלך המאות ה-19 וה-20, הזהב התבסס כמטבע הגלובלי שעליו מושתתת הכלכלה העולמית, כאשר מדינות אימצו בזו אחד זו את "תקן הזהב" – מדיניות שלפיה אמצעי תשלום הוא כמות מסוימת וקבועה של זהב.

במסגרת תקן הזהב, מאחורי כל שטר כסף שמנפיקה המדינה קיימת כמות פיזית, מסוימת וקבועה, של זהב הנמצאת בבעלות המדינה.

תקן הזהב לא נכפה על המדינות אלא אומץ על ידן מבחירה, עדות נוספת למעמד המיוחד של המתכת כנכס השומר על ערכו לאורך זמן.

בתקופה זו גם החלה תופעת "הבהלה לזהב", במסגרתה המוני אנשים זרמו לקליפורניה, שנודעה כאזור שבו ניתן לכרות זהב, בניסיון לכרות את המתכת היקרה ולהתעשר.

באותה תקופה החלו גם להשתמש בקראט כיחידת מידה לזהב.

הזהב מגיע לשוק החופשי

במהלך מלחמת העולם הראשונה, מדינות נטשו את תקן הזהב על מנת שיוכלו להדפיס כסף. אבל גם בשנות המלחמה והמשברים הכלכליים שבאו אחריה, הזהב שמר על מעמדו כ-Store of Value ואף כ"חוף מבטחים" (Safe Haven) – נכס ששומר על ערכו גם בזמן מלחמות, משברים פוליטיים וכלכליים, ולכן הלך הרוח היה שכדאי להחזיק בו בכל עת, ובמיוחד בעתות משבר.

במהלך השפל הגדול של 1929, ממשלת ארה"ב אף הלאימה זהב מאזרחיה.

האם ביטקוין הוא הזהב החדש? - Bits of Gold - Blog

בתום מלחמת העולם השנייה, כחלק מהשלטת ההגמוניה האמריקנית בעולם, קידמו האמריקנים הסכם חדש בין עשרות מדינות, שהפך את הדולר למטבע העולמי דה פקטו, במקום הזהב.

ההסדר החדש קבע שהמטבע האמריקאי ייסחר בשווי קבוע של 35 דולר לאונקיית זהב.

רק בתחילת שנות ה-70  של המאה ה-20 החל הזהב להיסחר בשוק החופשי, אבל קרן הסל הראשונה העוקבת אחרי הזהב הושקה רק ב-2004.

נכון להיום, קרנות סל העוקבות אחר הזהב ברחבי העולם מנהלות 210 מיליארד דולר.

"יש תחלופה של כסף מזהב לביטקוין"

האם הביטקוין, מטבע שקיים בסך הכל 15 שנה, יכול בכלל לאיים על הזהב, ששמר על מעמדו במשך אלפי שנים של היסטוריה אנושית? יש בוול-סטריט לא מעטים הסבורים כך, לפחות במה שנוגע למעמד של הזהב כ-store of Value וכמקלט בטוח למשקיעים.

אלה מפרשים את הגיוסים הגבוהים לקרנות הסל עוקבות הביטקוין, המתרחשים במקביל לפדיונות מהקרנות על הזהב, כסימן לכך.

בזמן שהיקף הנכסים המנוהלים על ידי קרנות הסל עוקבות הביטקוין צמח משבוע לשבוע, בקרנות הסל עוקבות הזהב התרחשה מגמה הפוכה: שתי הקרנות הגדולות, SPDR Gold Shares ו-iShares Gold Trust, ספגו פדיונות של 2.6 מיליארד דולר ו-507 מיליארד דולר, בהתאמה.

11 מתוך 14 קרנות סל העוקבות אחר הזהב ספגו פדיונות באותה תקופה.

האם ביטקוין הוא הזהב החדש?

אנדרה דרגוש, ראש מחלקת המחקר בקבוצת ETC, מעריך ש"ייתכן שזהו סימן מקדים לכך שהביטקוין 'גונב' את הכתר מהזהב כנכס ה- Store of Value העיקרי".

דרגוש העריך כי המגמה הזו תימשך לאורך זמן וכי "בסופו של דבר, הביטקוין יפגע במעמדו של הזהב כנכס ה- Store of Value החשוב ביותר".

אחת התומכות החשובות בעמדה הזו היא המשקיעה קתי ווד, מייסדת ומנכ"לית חברת ההשקעות Ark Invest, הנחשבת בעיני רבים ל"גורו השקעות".

בשיחה שקיימה בתחילת פברואר בתוכנית של בית ההשקעות שלה, BIG IDEAS 2024, אמרה ווד כי "רבים מתייחסים לביטקוין כאל 'הזהב הדיגיטלי, Store of Value. יש תחלופה של כסף מזהב לביטקוין ומגמה זו צפויה להימשך"..

ווד ציינה כי במרץ 2023, כששוק המניות האמריקאי ספג זעזוע קל עקב חשש ליציבות בנקים אזוריים בארה"ב ומדד הבנקים האזוריים קרס,  הביטקוין עלה במקביל ב-40%, וכי אירוע זה מחזק את הטענה שלפיה הביטקוין מבסס את עצמו כנכס שמהווה "חוף מבטחים", שהמשקיעים נוהרים אליו בעתות משבר או כשהשווקים רועדים. 

הביטקוין עשה דרך ארוכה ארוכה ב-15 השנה האחרונות ועד לימינו, הדיון סביב השאלה האם הוא "הזהב הדיגיטלי" ממשיכה לסקרן רבים, אנחנו כמובן נעקוב.

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

האם ביטקוין הוא הזהב החדש? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

האם ביטקוין הוא הזהב החדש? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן