עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל

קריאה של 15 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

כמה נשים מייסדות ושותפות יש בתחום הקריפטו? למה צריך יותר נשים משקיעות ומנהלות בתחום, ומיהן חלק מן הנשים המובילות בתעשייה בישראל? הסקירה שלנו ששווה לכל משקיעה ומשקיע להכיר. 

מחקר שהתפרסם בדצמבר 2021 מצא שב-121 חברות הקריפטו המובילות של אז, רק 4.13% אחוזים מהמייסדים היו נשים, ולכולן היה שותף-מייסד גבר אחד לפחות.

פחות מ-10% מהשותפים בכל קרנות הקריפטו בשנת עריכת הסקר היו נשים.

גם כשבוחנים את השתתפותן של נשים כמשקיעות בשוק הקריפטו, ניכרים פערים גדולים בין המינים, אם כי הנתונים מראים עלייה גלובלית באחוז המשקיעות: 37% ב-2022 לעומת 21% ב-2021.

על פי מגזין פורבס, מחקרים מראים שגיוון מגדרי משפר מאוד את התוצאות העסקיות, בתנאי שנשים מהוות לפחות 30% מהצוות או מקבוצת קבלת ההחלטות.

חברת המחקר גאלופ מצאה שצוותים מגוונים הציגו ביצועים טובים יותר מאשר צוותים חד-מגדריים, בעיקר כי "נשים וגברים מביאים נקודות מבט שונות, רעיונות ותובנות שוק שונות לפרויקטים".

עם מסה קריטית של נשים בצוות, גברים מעבדים מידע בצורה יסודית יותר, נהיים יותר רפלקטיביים ושומרים על "ראש פתוח" יותר.

זו הסיבה שנחוצות יותר נשים בעמדות מפתח גם בתעשיית הקריפטו.

עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל - Bits of Gold - Blog

כחברת קריפטו שפועלת בישראל כבר עשור, הדגש הארגוני שלנו על גיוון ב-Bits of Gold בא לידי ביטוי גם במספר הנשים והמנהלות בחברה.

לכבוד יום האישה הבינלאומי, דיברנו עם נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין, קרן ולדמן חנן, חוקרת, מרצה ויוזמת קהילת "נשים מדברות קריפטו", ועם חלק מהנשים המובילות ומניעות את העשייה אצלינו ב-Bits of Gold.

יעל נאמן בן ארי - קצינת הציות בחברה (Compliance), לי תורג׳מן, מנהלת האופרציה ומריאל מרסמן-זיו, מנהלת צוות ה-CS.

הכתבה מביאה את התפתחותן ועשייתן בעולם הקריפטו ואין לראות באמור ייעוץ או המלצת השקעה מכל סוג שהוא. 

נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי

ש: ספרי איך הגעת לתעשיית הקריפטו ומה משך אותך לתחום?

נעה: כהכנה לראיון עבודה באיגוד למדתי הרבה על התחום והתלהבתי מהאפשריות הטמונות בו, בעיקר כאלטרנטיבה לבנקים. הארגון שעוסק בחינוך, תקשורת, אירועים, ובכל מה שקשור לקהילת הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים בישראל.

חיפשתי תפקיד עם עשייה חברתית וגיליתי הרבה חברים, בראשם יו"ר האיגוד מני רוזנפלד, שמחוייבים לרעיון של קידום הטכנולוגיה והמטבעות בישראל ותורמים מזמנם וממרצם לגרום לזה לקרות.

עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל - Bits of Gold - Blog
נעה משיח, מנכ״לית איגוד הביטקוין (צילום: דרור סיתכל)

יש לנו סדרות של הרצאות ביוטיוב, למתחילים שרוצים להיכנס לתחום ולמתקדמים, אתר אינטרנט עם הרבה מאוד מידע ופודקאסט שמארח את כל מי שמעניין בתחום בישראל.

יש לנו גם שעות קבלת קהל בשגרירות הביטקוין בתל אביב, ואנחנו מסייעים לכל מי שצריך עזרה בתחום.

החשיבות של האירועים שאנחנו מארגנים לקהילה היא גם המגע הבלתי אמצעי עם האנשים, יצירת הווי משותף, ובעיקר הנאה מהעשייה ומההישגים שהטכנולוגיה הגיעה אליהם במהלך השנים.

ש: מה הפרויקטים, הפיתוחים או ההתפתחויות הכי מרגשים שהיית מעורבת בהם בתחום הקריפטו?

נעה: באוגוסט 2021 פעלנו לבטל את חובת הדיווח על החזקת מטבעות דיגיטליים מעל 200,000 ש"ח.

המשמעות של דרישת דיווח כזו היתה שכל אדם, גם אם לא מכר את המטבעות שלו ואין פה אירוע מס שהוא מחויב לדווח עליו, יהיה חייב לחשוף בפני רשות המיסים שיש לו ביטקוין בסכום כזה.

זה היה מאוד בעייתי היות והמטבעות מאופיינים בתנודתיות במחיר, ויתכן שאדם כלל לא ידע שהוא מחזיק בסכום המחייב דיווח כי לא עשה שום פעולה אקטיבית אבל הערך של הביטקוין שלו עלה, וכך הוא נעשה עבריין למעשה רק כי לא שם לב.

לא היתה כזאת חובה על שום נכס אחר, מה שבעיננו סימן את משתמשי המטבעות הדיגיטליים כקבוצה אחת שחשודה אוטומטית בעבריינות, דבר שכמובן אנחנו לא מסכימים לו וחושבים שמכתים ציבור שלם.

והבעיה הכי גדולה היא הפגיעה בפרטיות - יצירת מאגר מידע על משתמשים, עם כל החששות שיש בהחזקת מאגר כזה מפני דליפה שלו ושימוש לרעה בו.

ש: איזו עצה היית נותנת לנשים שמעוניינות להיכנס לתחום הקריפטו? איך הן יכולות להתגבר על חסמים? 

נעה: הייתי אומרת להן מה שאני אומרת לכל מי שחדש ורוצה להבין את התחום - ללמוד, להבין מה כולל התחום ואיך מתנהלים בו, ורק אחר כך להחליט אם להשקיע בו או לא.

תמיד אפשר גם לפנות אליי לשאלות ולסיוע - תלמדו, תחקרו, ותהנו מלקחת חלק במהפכה הזאת.

קרן ולדמן חנן, משקיעה ומנהלת קהילת "נשים מדברות קריפטו"

קרן ולדמן חנן עוסקת בניהול ובקרת מגה פרויקטים בתחומי התכנון וההקמה במגזר הציבורי.

יש לה ניסיון של מעל עשר שנים בתחום ניהול הפרויקטים, היא מהנדסת תעשייה וניהול ובעלת תואר שני במנהל עסקים.

 בנוסף, קרן משקיעה, חוקרת, מרצה ומנהלת את קהילת הנשים בפייסבוק קריפטו וומן.  

נחשפתי לעולם מרתק שגרם לי ללמוד המון תחומים שלא הכרתי לפני: כסף, טכנולוגיה, השקעות, פיננסים, רגולציה, ניהול סיכונים, בנקאות ועוד ועוד.

עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל - Bits of Gold - Blog
קרן ולדמן חנן, מנהלת קבוצת ׳קריפטו וומן׳

ש: קרן, ספרי איך הגעת לתעשיית הקריפטו ומה משך אותך לתחום?

קרן: על ביטקוין שמעתי בשנת 2017 מחברה, ממש במקרה. אותה חברה הייתה סוחרת במניות, קונה, מוכרת, לפעמים מרוויחה ולפעמים מפסידה.

מה שהדהים אותי בסיפורים שלה זה העשייה עצמה, גם אם היא הפסידה היא עשתה, בניגוד אליי, שהרגשתי שאני יושבת על הגדר ונותנת לכסף שלי להשחק מאינפלציה.

יום אחד אותה חברה סיפרה לי שהיא קנתה ביטקוין.

לא יודעת למה, אבל דווקא באותה נקודה, החלטתי שלא משנה מה, לי יהיה ביטקוין.

בלי להבין יותר מידי מה אני עושה או מה זה המטבע הזה, הלכתי וקניתי ביטקוין. אנשים בסביבתה שלי חשבו שאני מוזרה.

מצאתי את עצמי בוהה ומרותקת לגרפים של מסחר, למרות שלא הבנתי בזה כלום. ממש סקרן אותי לראות איך מתנהל מסחר בקריפטו, מהי התנהגות הקונים והמוכרים ואיך עובדת פסיכולוגיית המשקיעים. לימים הבנתי שמדובר בעולם שלם בפני עצמו.   

המסע שעברתי היה מעשיר, מלמד ומרתק, וממנו לא הייתה לי דרך חזרה. במסע הזה למדתי הרבה על עצמי וזה אומר להיות משקיעה.

נשים צריכות לראות נשים אחרות שמהוות מודל והשראה עבורן - כאלו שהן יכולות להזדהות איתן.

אני רואה את עצמי ככזו - כמי שלא הבינה כלום בתחילת דרכה לא בהשקעות ובטח שלא בקריפטו.

החזון שלי הוא לעצב את העתיד של עולם הקריפטו כך שנשים הן חלק ממנו ומשפיעות עליו.

ש: איזו עצה היית נותנת לנשים שמעוניינות להיכנס לתחום הקריפטו? איך הן יכולות להתגבר על חסמים? 

קרן: קודם כל, משהו גדול קורה פה! תהיו חלק, גם אם לא בתור משקיעות או בתעשייה, לפחות נסו להבין את העולם הזה.

אבל כשמשהו נראה גדול ומורכב, קשה מאוד להבין אותו כצופות מהצד, לפעמים צריך לקפוץ למים, לקחת סיכונים וללמוד תוך כדי תנועה. 

יעל נאמן בן ארי, עו״ד, קצינת הציות (Compliance Officer) | Bits Of Gold

יעל היא קצינת הציות ומנהלת הסיכונים אצלינו ב- Bits Of Gold. מכהנת כסגנית יו״ר ועדת הציות של לשכת עורכי הדין בישראל ומרצה בתחומי הציות וניהול סיכוני איסור הלבנת הון. לפני כן כיהנה שש שנים כקצינת ציות ראשית באחד הבנקים המסחריים בישראל.

לעולם הקריפטו נחשפתי עוד בהיותי קצינת ציות ראשית בבנק, התחלתי לחקור את התחום ולהבין שמתפתחת כלכלה חדשה שאני מאוד רוצה ללמוד עליה ולהיות חלק ממנה.

 

עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל - Bits of Gold - Blog
יעל נאמן בן ארי, קצינת ציות ומנהלת סיכונים

ש: מה התפקיד והעשייה שלך היום בעולם הקריפטו?

יעל: אני משמשת כקצינת ציות ומנהלת הסיכונים של Bits Of Gold. לגופים פיננסיים בארץ יש חובה למנות ק.ציות, ואני למעשה אחראית על תרגום הרגולציה ליישום בפועל ווידוא כי החברה עומדת בהוראות החלות עליה מבחינה רגולטורית.

בתפקידי אני אחראית על הפיקוח והבקרה בחברה, ועלי האחריות לצפות מראש, עד כמה שניתן, את קרות הנזק הפוטנציאלי ולפעול למזעורו מבעוד מועד.

ש: מה הפרויקטים הפיתוחים וההתפחויות הכי מרגשים שהייתי מעורבת בהם ומה הופך אותם לכאלה?

יעל: Bits Of Gold לקחה חלק פעיל באסדרה הרגולטורית של התחום בארץ ואני גאה לומר שהיה לי חלק בעשייה הזו.

תמיד דחפנו לאסדרה וניהלנו קשר שוטף עם הרגולטורים השונים לאורך השנים, עד שנכנס לתוקף צו איסור הלבנת הון לנותני שירותים בנכס פיננסי.

כניסת הצו לתוקף לאחר עבודה קשה של כל העוסקים בתחום בארץ, רק חיזקה את התחום לדעתי.

כחברה אנחנו ממשיכים להתנהל מול האתגרים השונים, פועלים לזיהוי מוקדם של הסיכונים ובמקביל מבצעים התאמות באופן שוטף אל מול רגולציה משתנה בארץ ובעולם.

לשמחתי, לאחר שנים של מאמץ, אנחנו מחזיקים כיום ברישיון קריפטו מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון, אחרי שהרשות בחנה את התהליכים שלנו ומצאה אותנו ראויים להחזיק ברישיון המיוחל, כך שכל השנים של תאבון סיכון נמוך ואימוץ רגולציה דווקנית, הוכיחו את עצמן.

כיום אני ממשיכה להוביל את תחום הציות ב-Bits Of Gold בשמירה על ההוראות הרגולטוריות הקיימות והמתהוות, לומדת על ההתפתחויות  בתחום הקריפטו ובתחום ניהול סיכוני הציות בארץ ובעולם, וממשיכה להרצות בנושאים שתחת אחריותי.

ש: עצה לנשים שמעוניינות להיכנס לתחום הקריפטו ואיך הן יכולות להתגבר על חסמי כניסה שאולי עומדים בפניהן

יעל: קודם כל ללמוד ולחקור את התחום לפני שכל אחת בוחרת להשקיע בקריפטו. כמנהלת סיכונים וקצינת ציות אני רואה יותר ויותר נשים שבוחרות להשקיע, הן מגיעות לאחר שלמדו את המאפיינים של התחום, מבינות את הסיכון הקיים ולמעשה הן מגיעות לאחר שביצעו ניהול סיכונים מושכל.

לי תורג׳מן, מנהלת אופרציה (Head of Operations) | Bits of Gold

מנהלת צוות האופרציה ואחראית על מלאי מטבעות הקריפטו. הגעתי לתעשיית הקריפטו ממש במקרה, דרך חבר טוב שעבד ב-Bits of Gold, והוא בעצם הכיר לי את התחום.

אני מתמקדת בהובלת תהליכים אופרטיביים בחברה, בהוצאה לפועל של דרישות ובקשות ההנהלה או המחלקות השונות, וניהול ליבת החברה בכל הנוגע לקניית מטבעות ביטקוין ואתריום מספקי המטבעות השונים בהתאם לביקושים מהלקוחות.

עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל - Bits of Gold - Blog
לי תורג׳מן, מנהלת אופרציה

ש: מה הפרויקטים, הפיתוחים או ההתפתחויות הכי מרגשים בעיניך בתחום הקריפטו?

לי: במהלך כמעט חמש שנות עבודתי בחברה הייתי שותפה להמון עשייה בתחום הקריפטו. זכור לי במיוחד חודש מרץ 2020, ממש עם פרוץ מגפת הקורונה.

זה היה יום חמישי, שעות לפני היציאה לסופ״ש ותוך כדי פגישה אנחנו רואים במסכי המסחר שלנו את שער הביטקוין צונח בצורה חדה במיוחד.

באותו היום ובשבועות שלאחר מכן, חווינו נהירה עצומה של לקוחות חדשים המעוניינים לרכוש מטבעות ואני זו שבכל רגע דאגתי שמלאי המטבעות יהיה בהתאם לביקוש שגדל מיום ליום.

לקוחות פתחו אצלינו באתר בקשות קניה ומכירה של מטבעות ביטקוין ואתריום. ברגע אחד ניהול האופרציה  שבאחריותי הוכפל בווליום שלו, בכמות הלקוחות, בקשות העזרה והפניות מהלקוחות. 

ההתפתחות של Bits of Gold, שהיא היום מהמובילות בתחום בישראל מבחינת רגולציה, הייתה החברה הפעילה הראשונה שקיבלה רישיון קריפטו, השותפויות וההצלחות שהחברה הובילה ומובילה, ממשיכה לרגש ולתת לי משמעות בעשייה המרכזית שלי בתפקיד ובתחום הקריפטו.

ש: איזו עצה היית נותנת לנשים שמעוניינות להיכנס לתחום הקריפטו? איך הן יכולות להתגבר על חסמים? 

לי: לקרוא וללמוד היטב את העולם הזה כי תמיד חשוב לדעת כמה שיותר לפני שנכנסים לתחום חדש. טכנולוגיית הבלוקצ'יין פותחת ים של אפשרויות בכלכלה החדשה והיא לחלוטין תעצב את העתיד הכלכלי שלנו. המסר שלי לנשים הוא לא לוותר ולקחת חלק במהפכה הזו ופשוט להעז! 

מריאל מרסמן זיו, מנהלת צוות Customer Success ב-Bits of Gold

מריאל מרסמן-זיו אחראית יחד עם הצוות שלה על כל התקשורת מול לקוחות החברה. מריאל מלווה את השימוש של הלקוחות בשירותי החברה, כדי להבטיח את הצלחתם ומתן פתרון לכל שאלה וקושי שעולה מצד הלקוחות בחווית המשתמש והתפעול באתר. כחלק מתפקידה, היא גם אחראית לשקף לחברה את חוויות הלקוחות, על מנת להמשיך ולשפר בהתמדה את חוויית השימוש בפלטפורמה.

עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל - Bits of Gold - Blog
מריאל מרסמן-זיו, מנהלת צוות CS

ש: איך הגעת לתעשיית הקריפטו ומה משך אותך לתחום?

מריאל: בתפקידי כמשקית ת״ש בצבא הייתי עושה לחיילים שלי תוכניות לניהול כספים. תמיד אהבתי לעבוד עם אנשים ואמא שלי באה מהעולם הפיננסי, אז תמיד היה שיח על ניהול כספים נכון בבית. כשפגשתי לראשונה את Bits of Gold, מצאתי חיבור גם לעולם הכלכלי ולחדשנות שהחברה מביאה וכמובן גם חיבור לעבודה עם אנשים ועזרה, משהו שאני רגילה לעשות כל החיים.

לקריפטו נחשפתי יחסית מאוחר והיו המון דברים שלא ידעתי. אבל אם הרעב לידע נמצא - הכל אפשר ללמוד. בגלל שתחום הקריפטו דורש הבנה ולמידה בתחום, אני מאוד אוהבת להיות חלק מהעשייה של החברה שמנגישה את התחום. 

ש: מה התפקיד והעשייה שלך היום בעולם הקריפטו?

מריאל: אני עוזרת לאנשים באופן יומיומי לבצע עסקאות קריפטו בצורה נוחה ובטוחה, והתחלנו גם לא מזמן להנגיש את הידע שלנו לקהל הרחב עם פודקאסט שאנחנו מפיקים, וסרטונים קצרים בעמוד הטיקטוק והאינסטגרם של החברה.

ש: איזו עצה היית נותנת לנשים שמעוניינות להיכנס לתחום הקריפטו? איך הן יכולות להתגבר על חסמים? 

מריאל: תמיד יש לאן לגדול ומה ללמוד, ואם יש תחום שקורץ לך - אז דבר ראשון צריך לקרוא ולשמוע מאנשים בתוך התעשייה (שגם צמאים לחלוק את הידע שלהם). מעבר לזה, יש המון תוכן ברשת, כל מה שצריך לעשות זה לחפש, לקרוא ולא להפסיק לשאול. אני מאוד ממליצה לקחת חברה טובה / אמא / אחות או כל אישה שמעוניינת להעמיק יותר בעולם הזה ולהתחיל לדבר אחת עם השנייה. ממליצה להיכנס לקבוצות בפייסבוק של קריפטו או נשים בקריפטו, ללכת להרצאות, לראות סרטונים ובעיקר להיות סקרנית, להבין וללמוד עוד.

יום האישה עבורינו הוא למעשה תזכורת בלבד לצוות המגוון שלנו. אנחנו גאים בעשייה ובהון האנושי בביטס אוף גולד המניע תהליכים בעולם המטבעות הדיגיטליים, החל מרגולציה, הנגשת התחום והתוכן שאנחנו מגישים למתעניינים בכניסה לעולם הקריפטו.אנחנו זמינים עבורכם לכל שאלה ומידע נוסף לצעד הראשון לעולם הקריפטו בצורה קלה, פשוטה ובטוחה.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

עושות קריפטו! הנשים שבלב תעשיית הקריפטו בישראל - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן