שלושה פיתוחים שישנו את אופן השימוש בביטקוין

קריאה של 5 דקות

למרות הפוטנציאל המהפכני של ביטקוין, הוא עודנו בעיצומו של תהליך. פיתוחים טכנולוגים בנושאי סקלביליות, פרטיות ופונקציונליות עשויים לקחת את התהליך הזה למדרגה הבאה ולהשפיע על הדרך שבה אנחנו משתמשים ונשתמש בעתיד במטבע.

גם בשנת 2020, המערכות הקיימות בנמצא לניהול הכספים והתשלומים שלנו רחוקות מלהיות מושלמות.

ביטקוין, המטבע הדיגיטלי המוביל בשוק הוא מקבילה למערכת בעלת פוטנציאל לפתור רבות מהבעיות הטמונות באותן מערכות - מערכת תשלומים דיגיטליים מבוזרת.

היעילות והאמינות הטמונים במטבע בפרט ובמטבעות הדיגיטליים בכלל, יחד עם השחרור מכבלי מוסדות המדינה שהם מביאים והחירות האישית, מערערים ואף מאיימים על אותן מערכות עתיקות. 

אך למרות הפוטנציאל המהפכני של ביטקוין, הוא עדיין נמצאים בעיצומו של תהליך, ומדובר בתהליך ארוך.

ההתפתחות שעובר המטבע נוטה לעורר מחלוקות לא מעטות בין התומכים ובין אלו שמעבירים עליו ביקורת, ונראה שבדרך לאימוץ המוני, הנושאים הללו עשויים להפוך גורליים, בואו נסקור כמה מהם.

סקלביליות

היכולת של הרשת לגדול ולהכיל עוד ועוד משתמשים, היא הכרחית להצלחה של ביטקוין בטווח הארוך.

מציאת פתרון סקלבילי מוסכם (כזה שלא פוגע באחד האלמנטים החשובים של המערכת - ביזור), הוא ללא ספק בין האתגרים הקשים והמתמשכים שמתמודדים איתור מפתחי המטבע והקהילה שסביבו.

האימוץ של SegWit וקיומה של רשת הברק המווה פתרון שכבה שנייה לרשת הביטקוין, היו אמורים לפתור את בעיית הסקלביליות לכאורה.

בפועל, מאז השקתה ועל אף חשיבותה, היא נתפסת מעט ״אנמית״ ואפליקציות וארנקים המשתמשים בפרוטוקול הרשת אינם ידידותיים מספיק למשתמש.

הרשת נותרה בגדר חידוש ופחות כפונקציית ליבה של המערכת.

אך עובדה זו עשויה להשתנות ברגע שהרשת תגדל. נכון להיום, הנפח של טרנזקציות יומיות נמוך מספיק בכדי לאפשר העברות מבלי להשתמש ברשת הברק, אך ביום שהנפח הזה יכפיל את עצמו, ביטקוין עשוי למצוא את עצמו בבעיה.

בנוסף לזה, גם אישורי העברה איטיים ועמלות גבוהות לביצוע העברה כפי שהם נראים היום, הופכים את רשת הלייטנינג והשימוש בה לאטרקטיבי יותר ויותר.

פרטיות

ביטקוין הוא לא אנונימי לגמרי, ויש שיטענו שהוא אינו מאפשר פרטיות במידה מספקת. ועל אף שאין הוא מאפשר חשיפה לנתוני זיהוי כמו שם פרטי או מספר תעודת זהות של השולח או המקבל, ניתן לעקוב ולנתח כל טרנזקציה שנעשית ע״ג רשת הבלוקצ׳יין.

אלטקוינים מסוימים דוגמת מונרו, זי-קאש ודאש, ניסו לפתור זאת ע״י שימוש במגוון מנגנוני עירפול, אך לא כולם עולים בקנה אחד עם רשויות החוק והרגולציה ומכאן גם נובע שלא כל הבורסות והחלפנים יסכימו לקבל אותם גם.

מפתחי ביטקוין רבים מתמודדים עם סוגיה זו ומנסים למצוא לה פתרון מספק במשך שנים רבות.

אחד הפתרונות הידוע בשם bulletproofs ומשתמש בהוכחת אפס ידע (Zero Knowledge Proofs) מאפשר לשולחי ומקבלי הטרנזקציות להבטיח ולהוכיח שהם יודעים את ערך ההעברה גם מבלי לחשוף כיצד, ובכך לשלוח ולאשר עסקאות באופן פרטי, אך עדיין מבוזר.

גם פתרונות נוספים להתגבר על בעיית הפרטיות נמצאים במסגרת פיתוח. ואמנם מוקדם עוד לומר מי מהם יהפוך לסטנדרט, אך אין ספק שבקרוב טכנולוגיה כזו או אחרת שתוטמע בביטקוין תצעיד אותו לעבר פרטיות מוגברת.

יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון גם את התקנות הבינלאומיות בנושא מטבעות דיגיטליים ולבחון איך טכנולוגיה המאפשרת פרטיות דיה מתיישבת עימן.

פונקציונאליות

היכולת להעביר נכסים בפלטפורמה דיגיטלית היתה מטרה נעלה עבור מפתחי קריפטו, ועל גלגוליה השונים של יכולת זו כפי שהיא נעשית היום, עמלו במשך שנים רבות טובי המפתחים.

גם העמקת הפונקציונליות הזו והפיכתה לאוטומטית יותר, היא בגדר אלמנט חשוב בדרך לשינוי האופן בו אנחנו משתמשים במטבעות דיגיטליים וככל הנראה, הביקוש להידוק הפונקציונליות בין ביטקוין ואית׳ריום הוא הגבוה ביותר. 

בציוץ של ויטאליק בוטרין, ממציא האית׳ריום הוא אמר:

עלינו להשקיע משאבים תומכי החלפה - אקסג׳יינג׳ מבוזר בין ביטקוין לאית׳ריום. זה מביך שעדיין איננו יכולים להחליף בקלות בין שתי מערכות הקריפטו הגדולות ביותר ללא אמון.

נראה שעל מנת ליצור אימוץ המוני של ביטקוין ושימוש יום יומי במטבע, ובכדי להתנתק מאותם מוסדות מדינה כלכליים באופן אמיתי, ישנה דרך ארוכה לעבור.

הדרך הזו כוללת הנגשה, חינוך, רגולציה ועוד אלמנטים רבים שעלינו להשקיע בהם.

אך מעבר לזה, פיתוחים טכנולוגים בנושאי בעיית הסקלביליות, פרטיות וגם פונקציונליות הם נושאים מרכזיים המשנים כבר היום את הדרך שבה אנחנו משתמשים במטבעות דיגיטליים ועוד ישנו אותה בעתיד ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתפתח והם בעלי השפעה לא מעטה על שיעור השימוש בו.

 

למקור.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

שלושה פיתוחים שישנו את אופן השימוש בביטקוין - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

שלושה פיתוחים שישנו את אופן השימוש בביטקוין - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן