הקשר האמיתי בין מחיר הביטקוין למחיר הזהב

קריאה של 7 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

הביטקוין ביסס עצמו לאורך השנים בתור אפיק השקעה לצד שוק המניות, ממש כמו הזהב בשוק הסחורות. אולם הקשר בין הביטקוין לזהב מורכב בהרבה. מדוע? נתחיל עם מעט היסטוריה

הסיפור על הקשר בין ביטקוין לבין זהב הוא סיפור ותיק ומורכב מכפי שנדמה לכם. ברשותכם, נתחיל אותו ממש בהתחלה.

לאורך ההיסטוריה, עוד בימי אכד ומצרים העתיקה, השתמשו בזהב לשם מסחר.

ככל שהמסחר התפתח, כך גם השימוש בזהב כאמצעי מסחר. במאה ה-17 החלה באמסטרדם שבאירופה הפעילות הבנקאית הראשונה שהייתה קרובה לזו שאנו מכירים היום: סוחרים היו מפקידים זהב בבנק, ובתמורה היו מקבלים שטרות שהיו מציינים את הבעלות שלהם בכמות זהב פיזית שנשמרה בבנק.

הפעילות הזאת התפשטה מהר מאוד לכל אירופה, וכל בנק החל להנפיק שטרות משלו (בשלב מסוים, היו חמשת אלפים סוגים של שטרות באירופה, סוג אחד לכל בנק).

השלב האבולוציוני הבא התרחש באנגליה של המאה ה-18, אז כבר החלה הממלכה המאוחדת להדפיס שטרות מדינתיים, שזיכו את המחזיק בשטר לזכות לכמות מסוימת של זהב שנמצא פיזית בבנק המדינתי. 

כך החל להתבסס לו תקן הזהב בכל מדינה בעולם. בכל מדינה שבה היה בנק מרכזי, שטרות הכסף במדינה היו מגובים בכמות כזו או אחרת של זהב שהוחזקה בידי המדינה.

כדי לא להרחיב את היריעה יותר מדי, נציין שבשנות ה-40 של המאה הקודמת, בהסכם ברטון וודס, הכפיפו עצמן עשרות מדינות בעולם לדולר האמריקאי.

באותו הסכם נקבע שכל מדינה תקבע את שער החליפין של המטבע שלה בצמוד לדולר, ולא לזהב, מתוך התפיסה שארצות הברית תמשיך לשמור על תקן הזהב (וכך כל המדינות היו צמודות לזהב בעקיפין). 

הקשר האמיתי בין מחיר הביטקוין למחיר הזהב - Bits of Gold - Blog

התפנית בסיפור הזהב

בשנות ה-70 התנתקה גם ארצות הברית מתקן הזהב, ונוצר הדולר כפי שאנו מכירים אותו היום: כסף פיאט שערכו אינו מגובה בדבר, מלבד האמון של האזרחים בכלכלה ובמדינה שלהם.

למרות החששות שהיו אז, כלכלות העולם המערבי דווקא לא נקלעו להיפר-אינפלציה וחוו צמיחה אמיתית, בעיקר בזכות השוק החופשי והסכמי הסחר הגלובליים שעשו קפיצה בין היתר בזכות ברטון וודס.

עם זאת, קרנו של הזהב לא ירדה לחלוטין, והוא עבר אבולוציה נוספת בתור אפיק השקעות חליפי לשוק מטבעות הפיאט, ובמובן מסוים מהווה גידור לאפשרות שבה חלק מהמטבעות הללו יחוו אינפלציה בשיעורים הפסדיים (כלומר יאבדו מהאמון שלהם).

איך זה קשור לביטקוין?

לאורך השנים האמון בבנקים ובמדינות ידע ימים טובים יותר וטובים פחות, אולם לא הייתה שום אלטרנטיבה לשיטה הקיימת. התפנית הגדולה הייתה בשנת 2007, עם השחיתות שהתגלתה במשבר הסאב-פריים בארצות הברית, שהתגלגל למשבר עולמי שחשף התנהלות פיננסית מושחתת במדינות רבות בעולם.

בעקבות כך, נוצר אי אמון נרחב כלפי המערכת הפיננסית ברחבי העולם, מה שהביא בשנת 2009 להנפקה  של הביטקוין בתור אלטרנטיבה אמיתית למערכת הפיננסית, בדומה לזהב. 

הקשר האמיתי בין מחיר הביטקוין למחיר הזהב - Bits of Gold - Blog

הסיבה המרכזית שאנשים קוראים לביטקוין ״זהב דיגיטלי״ הוא העבודה שיש כמות מוגבלת וקבועה שלו מהיום שהפרוטוקול נולד.

אי אפשר להגדיל או להקטין את כמות הביטקוין בעולם באופן מלאכותי, ולא יהיו יותר מ 21 מיליון ביטקוין בעולם. עצם העובדה שישנה כמות מוגבלת וסופית של ביטקוין גורמת לכך שאין אדם או גוף שיכולים לייצר עוד ממנו (בשונה מכסף המונפק על ידי ממשלות - ״פיאט״ ומנכסים פיננסים אחרים כמו מניות או אגרות חוב). 

דמיון נוסף בין השניים הוא הכרייה: גם את הביטקוין, כמו את הזהב, "מגלים" ומפיצים לציבור הרחב על ידי השקעת משאבים בכרייה.

כמובן שתהליך ה״כרייה״ של הביטקוין שונה מאוד מתהליך הכרייה של זהב, אבל העיקרון שעומד בבסיס הוא זהה ודומה לכל משאב מוגבל אחר, ככל שנשאר פחות מהמשאב זמין לכרייה ככה יותר קשה לכרות אותו. 

עוד דמיון חשוב בין ביטקוין וזהב זה שאנשים יכולים להחזיק ולהעביר את שניהם ללא צורך בגוף מתווך או מגשר וללא תלות בצד שלישי כדי לבצע עסקאות.

תיאום מדהים בין הגרפים מאמצע שנת 2020, ניתוח גרפים של שוק המניות וניתוח גרף המחיר של ביטקוין בדולרים, הראה שביטקוין משתנה בערכו במידה רבה בהתאם למגמות בשוק המניות.

ניתן להסביר זאת בכך שהן ביטקוין כאפיק השקעה והן שוק המניות, הושפעו במידה רבה משערי הריבית הנמוכים בעולם, שהביאו לכך שכספי משקיעים זרמו לכיוונים הללו.

עם זאת, בחודשים האחרונים של 2022 מגמה אחרת בלטה במיוחד: הדמיון בין תנודות הערך בין ביטקוין לזהב וכן למדדי הסחורות. המגמה הזאת המשיכה גם בינואר ופברואר של 2022, כאשר שני המדדים חוו עלייה דרמטית בפברואר, והאטה מסוימת בתחילת פברואר.

התנודות הללו מחזקות את הדימוי של ביטקוין בתור "הזהב הדיגיטלי". בהקשר זה התנהגות המחיר של ביטקוין שבה למגמה שהיתה לפני שנת 2020.

קריפטו למתחילים ולמתקדמים. מאיפה כדאי לדעת וללמוד?

חשוב לומר שיש הבדלים בין ביטקוין לזהב: בעוד לזהב יש קיום פיזי וערך אינטרינזי (אפשר להתיך אותו לתכשיטים), לביטקוין יש קיום דיגיטלי בלבד. במובן הזה, ביטקוין דומה במובן מסוים לכסף פיאט.

עם זאת, הן ביטקוין והן זהב מהווים באופן בולט אלטרנטיבה לשוק בחודשים האחרונים, במיוחד לאור התנודות הרבות בשוק ההון, הנובעות מדו"חות האינפלציה והריבית. 

המשמעות האמיתית של גידור לשוק

אם כן, אפשר לטעון במידה רבה שיש מתאם אמיתי בין ביטקוין לזהב.

אולם השאלה היותר מעניינת היא מה המשמעות של מתאם שכזה? במובן מסוים, הזהב הוא גידור אפשרי לכך שהעולם יחזור להיות קצת "כמו פעם": חוסר אמון ציבורי בכלכלה ובממשלות, שיביא להיפר אינפלציה והתבססות על זהב לצורך מסחר.

הדברים הללו קרו לאורך ההיסטוריה. מעניין לציין גם שבשנות ה-70 המאוחרות ותחילת שנות ה-80, התרחשה עלייה מטורפת בערכה של מתכת הכסף, שהחלה מתוך חשש מקריסת הדולר והכלכלה (למיטיבי לכת, חפשו על "יום חמישי של מתכת הכסף").

במובן הזה דומה באמת הביטקוין לזהב כמנגנון חלופי לכלכלה הקיימת כיום, הנשלטת ומנווטת על ידי שלטון מרכזי.

ככל שיורד האמון בשיטה הקיימת, עולה הסבירות לעולם בו האזרחים אינם סומכים על המוסדות כמו בעבר, ומשתמשים במטבע מבוזר שאינו בשליטתו של אף אדם או גורם. 

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

הקשר האמיתי בין מחיר הביטקוין למחיר הזהב - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

הקשר האמיתי בין מחיר הביטקוין למחיר הזהב - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן