שתפו

עמדה בציפיות: מסכמים את המחצית הראשונה של 2024 בשוק הקריפטו

Getting your Trinity Audio player ready...

בלי ששמנו לב, חצי משנת 2024 כבר מאחורינו. ואיזו מחצית זו היתה!
ששת החודשים הראשונים של 2024 ייזכרו כאחת התקופות המעניינות בהיסטוריה הקצרה של שוק הקריפטו.

הנה סיכום קצר של האירועים שעיצבו את השנה בתחום מטבעות הקריפטו עד כה,  והצצה למה שאולי צפוי לנו בהמשך השנה.

ביטקוין בשיא של כל הזמנים

המחצית הראשונה של השנה האירה פנים למשקיעים במטבע הקריפטו הוותיק והפופולרי ביותר, שערכו עלה בכ-44%, מכ-44 אלף דולר בתחילת השנה לכ-62 אלף דולר בסוף יוני. 

בין האירועים שהשפיעו לחיוב על הביטקוין ניתן לציין את אישור הקרנות עוקבות הביטקוין בתחילת ינואר ואירוע החצייה באפריל.

בשיא טירוף הביקושים, הביטקוין אף רשם שער שיא של כל הזמנים – 73,780 דולר.

המחצית הראשונה של 2024 המשיכה את המגמה החיובית שבה נסחר הביטקוין ב-2023, שאותה סיים בעלייה של 156%. 

לשם השוואה, מדד s&p-500, המאגד את 500 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסת ניו יורק, עלה בכ-14.5% במחצית הראשונה ומדד נאסד"ק (מדד מניות הטכנולוגיה) עלה בכ-18.1%.

גם מטבע האית'ר נהנה ממחצית ראשונה חיובית, עם עלייה של 47%.

מסכמים את המחצית הראשונה של 2024 בשוק הקריפטו

קרנות סל עוקבות ביטקוין ראשונות יוצאות לשוק

השנה התחילה בסערה, בהחלטה ההיסטורית שקיבלה רשות ניירות ערך האמריקנית ב-11 בינואר לאשר 11 קרנות סל ראשונות עוקבות ביטקוין. ההחלטה פתחה אופציה נוספת להשקיע במטבע הקריפטו המוביל בעולם בעיקר בקרב גופים מוסדיים גדולים, ובכך סייעה להזרים ביקושים מצד קהלים נוספים שעד היום לא השקיעו בביטקוין. 

אבל החשיבות שלה ומה שהפך אותה ל"היסטורית" נובעת מהעובדה שהיא הסירה את המחיצות שהפרידו בין ביטקוין למערכת הפיננסית המסורתית וסייעה לגופים מוסדיים ועסקיים להטמיע אותו כחלק מתיק הנכסים שלהם.

במידה רבה, ההחלטה נתנה את ה"חותמת" הסופית לכך שביטקוין הוא כבר לא "בן חורג" של המערכת הפיננסית אלה חלק אינטגרלי ממנה. נכון להיום, פועלות בארה"ב לא פחות מ-34 קרנות עוקבות ביטקוין, המנהלות כ-55 מיליארד דולר.

לפי נתונים של חברת ההשקעות River, כמחצית מקרנות הגידור המובילות בארה"ב הצהירו כי הן משקיעות בביטקוין, ולפי חברת המחקר Kitco, השקת קרנות עוקבות ביטקוין הביאה לגידול משמעותי במחזורי המסחר במטבע.

 


אירוע החצייה

ב-20 לאפריל התרחש אירוע שאמנם היה צפוי מראש, אך יש לו משמעות אדירה עבור כל קהילת הביטקוין בעולם. 

"אירוע החצייה" מתרחש אחת ל-4 שנים בממוצע כחלק מפרוטוקול ההפעלה של רשת ביטקוין, כפי שנוסח ב"white paper" שפרסם מייסד הרשת, סאטושי נאקאמוטו (מדובר בשם בדוי. זהותו האמיתית אינה ידועה).

במסגרת אירוע החצייה, מספר מטבעות הביטקוין שמקבלים כורי הביטקוין כתגמול לעבודת הכרייה נחתך בחצי – זאת, במטרה למנוע מצב של הצפת השוק במטבעות חדשים, דבר שיביא לירידה בערך המטבע. 

התגמול הראשוני לכורי הביטקוין עמד על 50 מטבעות עבור כל "בלוק" של עסקאות ביטקוין, מאז הוא נחתך בחצי מדי 4 שנים, ובאפריל האחרון הוא נחתך שוב, מ-6.25 מטבעות לבלוק ל-3.125 מטבעות.

אירוע חציית התגמול לכורים מפחית מהמוטיבציה שלהם לכרות מטבעות חדשים ולכן הוא נחשב כגורם שמקטין את היצע המטבעות ו"לוחץ" את מחיר המטבע כלפיי מעלה, אם כי ישנם כמובן גורמים נוספים שמשפיעים על מחיר המטבע ועשויים "לאזן" את השפעת אירוע החצייה.

 


תעשיית הקריפטו מפגינה "שרירים פוליטיים"

במאי רשמה תעשיית הקריפטו הישג משמעותי כאשר בית הנבחרים האמריקני אישר, ברוב גורף של 279 תומכים (משתי המפלגות) לעומת 135 מתנגדים, את "חוק החדשנות הפיננסית והטכנולוגית למאה ה-21 (FIT21) הצפוי להפוך את המועצה למסחר בחוזים על סחורות (CFTC) לרגולטור המרכזי המפקח על תעשיית הקריפטו, במקום ה-SEC, רשות ניירות ערך האמריקנית, הנחשבת לבעלת מדיניות "קשוחה" יותר כלפי התעשייה. הצעת החוק שאושרה קובעת כי ה-CFTC תפקח על נכסים דיגיטליים ברשתות בלוקצ'יין מבוזרות – הגדרה שמכסה את רוב המטבעות הדיגיטליים.

כעת ההצעה עוברת לאישור הסנאט, שם לא ברור אם יש לה רוב, אך עצם אישורה בבית הנבחרים מהווה עדות להשפעה הפוליטית הגוברת של תעשיית הקריפטו. 

ההשפעה הזו ניכרת גם במערכת הבחירות לנשיאות, לאור סקרים שנערכו בארה"ב  בחודשים האחרונים, המצביעים על כך שלראשונה, העמדות של המועמדים כלפיי השקעות בקריפטו צפויות להוות שיקול בהצבעה.


סם בנקמן פריד נשלח לכלא ל-25 שנה

בחודש מרץ נגזרו על מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX, שהיה אחראי לאחת ההונאות הגדולות בתולדות התעשייה, 25 שנות מאסר. 

חודש לאחר מכן נשלח מייסד בייננס, צנגפנג זהאו, למאסר של 4 חודשים לאחר שהודה בהלבנת הון. כתבנו על הפרשה בהרחבה גם בערוץ חדשות הקריפטו בטלגרם. לחצו כאן להצטרפות לערוץ.

 

מטבעות ה-MEME מתפוצצים

צד מטבעות הקריפטו העיקריים, המחצית הראשונה התאפיינה בביקוש גובר למטבעות MEME – מטבעות קריפטו שמונפקים כמחווה ל-MEME מסוים. MEME הוא רעיון משעשע שמובע בדרך ויזואלית, על ידי תמונה או וידאו. 

לפי הדו"ח של CoinMarketCap) CMC), מטבעות MEME הפכו לקטגוריה הפופולרית ביותר בשוק מטבעות הקריפטו במחצית הראשונה של השנה, עם נתח שוק של 22%.

רשת סולנה היא הדומיננטית ביותר בתחום מטבעות ה-MEME, עם נתח שוק של 9.64%. לפי הדו"ח, מטבעות ה-MEME של רשת סולנה רשמו תשואה של 8,469% בממוצע מתחילת השנה, לעומת 962% "בלבד" למטבעות MEME על רשת אית'ריום.

אחרי מחצית ראשונה כזו, אפשר רק לנחש אילו הפתעות צופנת לנו המחצית השנייה של השנה.

לא נסתכן בניחושים, אבל נזכיר שני אירועים מרכזיים שצפויים להתרחש ושתהיה להם, ככל הנראה, השפעה רבה על הענף: הראשון הוא האפשרות להשקיע בקרנות עוקבות אית'ריום. 

האישור העקרוני של ה-SEC להשקת 8 קרנות עוקבות אית'ריום ראשונות התקבל כבר בחודש מאי אך כדי שאפשר יהיה להשקיע בהן בפועל נותר להשלים כמה שלבים טכניים, מה שצפוי לקרות על פי הערכות כבר בחודש יולי. 

בבורסת הקריפטו ג'מיני מעריכים כי קרנות אלה יגייסו הפקדות של 5 מיליארד דולר בחצי השנה הראשונה לפעילותן, ויחד עם הקרן של גרייסקייל המשקיעה באית'ר ומיועדת כיום למשקיעים כשירים בלבד), היקף הנכסים בקרנות ה-ETF עוקבות האית'ר עשוי להגיע ל-13-15 מיליארד דולר עד סוף השנה.

 

האירוע השני שצפוי להשפיע על הענף הוא הבחירות לנשיאות בנובמבר. אם בעבר, היה קשה לאתר הבדלים דרמטיים בין הנשיא ביידן לנשיא לשעבר טרמאפ בכל הנוגע למדיניותם בנושא קריפטו, הרי שבשנה האחרונה, טרמאפ מפגין גישה פתוחה יותר מממשל ביידן.

יהיו תוצאות הבחירות אשר יהיו, תהיה להן השפעה רבה גם על הרגולציה של ענף הקריפטו בשנים הקרובות. יש למה לצפות במחצית השנייה של 2024.

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

איך למכור קריפטו מהארנק הקר המנוהל?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו