שתפו

בעקבות ביטקוין: האם גם לסולנה תהיה בקרוב קרן סל עוקבת?

Getting your Trinity Audio player ready...

בסוף השבוע האחרון נרשם ציון דרך משמעותי נוסף בתעשיית הקריפטו בכלל, ובהיסטוריה הקצרה של רשת סולנה ושל המטבע שלה, SOL, בפרט – כאשר בתוך פחות מיממה הוגשו לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) שתי בקשות ראשונות לאישור קרן סל עוקבת סולנה.

החלוצה היתה חברת ניהול הנכסים VanEck, שהגישה בקשה כבר ביום חמישי, ויום אחריה הצטרפה גם Shares21.

אז האם SOL עומד להיות מטבע הקריפטו הבא המאפשר חשיפה אליו באמצעות קרן עוקבת, כמה חודשים אחרי שהביטקוין היה הראשון לזכות באישור ה-SEC?

מה המשמעויות עבור רשת סולנה והמטבע שלה ואיך (גם) זה קשור לבחירות בארה"ב? הפרטים לפניכם.

 

ההודעה שהפתיעה את השוק

המטבע SOL ורשת הבלוקצ'יין סולנה שבאמצעותה הוא נסחר הם פרי פיתוחו של אנטולי יקובנקו, אמריקני ממוצא אוקראיני שהחל להתעניין בעולם הקריפטו בהיותו עובד קוולקום.

מסמך העקרונות (White Paper) להקמת רשת סולנה פורסם ב-2017 והרשת עלתה לאוויר ב-2020.

שם המטבע, אגב, הוא מחווה לעיירת החוף סולנה, שבה נהג יקובנקו לגלוש יחד עם כמה משותפיו לפיתוח המטבע.

למידע נוסף על רשת סולנה, אפשר גם להאזין לפודקאסט שלנו על רשת סולנה.

רשת סולנה מזכירה את רשת אתריום במובנים רבים: כמוה, היא מאפשרת כתיבה של חוזים חכמים ומנגנון אימות העסקאות שלה הוא מנגנון הוכחת סיכון (Proof of Stake), בשונה ממנגנון האימות של ביטקוין, הנקרא "הוכחת עבודה" (Proof of Work). 

עם זאת, בשונה מרשת אית'ריום, היא יכולה לעבד מספר גדול בהרבה של עסקאות ועלויות ההעברה בה נמוכות משמעותית. 

בדומה לאית'ריום, גם סולנה היא רשת שהמטבע SOL הוא רק אחד היישומים שלה, לצד יישומים נוספים, כגון NFT's וממים (MEME). 

המטבע SOL נהנה ממומנטום חיובי השנה, עם עלייה של למעלה מ-45% מתחילת 2024.

מאחורי הבקשות לאישור קרנות עוקבות סולנה, שהצליחו להפתיע מעט את השוק (מסיבות שיוסברו בהמשך), עומדות שתיים מהחברות המנוסות בענף: VanEck היא חברת ניהול נכסים המנהלת כ-90 מיליארד דולר (נכון לסוף 2023, ו-Shares21 כבר מציעה קרן עוקבת ביטקוין וקרנות של חוזים על האת'ר ועל הביטקוין (יחד עם ARK אינווסט).

שתי החברות מתכננות לרשום את הקרנות שלהן למסחר, אם וכאשר יאושרו, בבורסת הנגזרים Cboe BZX Exchange. VanEck הצהירה כי תחשב את שער ה-SOL באופן יומי, על בסיס שער הסולנה המצוטט על ידי חברת המדדים .MarketVectorTM.

Shares21 הצהירה כי תחשב את השער התוך-יומי של יחידות האחזקה בקרן כל 15 שניות, וכי שער ה-SOL בקרן ייקבע כל יום בשעה 16:00 לפי שעון מזרח ארה"ב (שעון ניו יורק). 

האחזקות של הקרן יוחזקו בארנקים נפרדים ברשת סולנה. הקרן לא תיקח חלק באימות עסקאות ולא תבצע הוכחת אחזקה (staking) – הליך שהוא חלק ממנגנון אימות העסקאות בשיטת אימות הסיכון הנהוגה ברשתות כמו סולנה ואית'ריום, במסגרתו משתמשים נדרשים לנעול כמות מטבעות מסוימת בארנק ייעודי כדי שיוכלו לשמש כמאמתי עסקאות וליצור בלוקים חדשים.

 

"הבקשות הן אופציית Call על הבחירות בארה"ב"

כאמור, הגשת הבקשות התקבלה בהפתעה מסוימת, מאחר שרשת סולנה לא עונה על דרישה מקדמית של רשות ני"ע האמריקאית תחת ביידן לאישור קרנות עוקבות קריפטו: קיומו של שוק נגזרים מבוסס ומפוקח. 

מי שעונים על דרישה מקדמית זו הם ביטקוין ואית'ר, עקב קיומם של חוזים עתידיים של קבוצת CME על מטבעות אלה. 

קרנות עוקבות ביטקוין אושרו בתחילת השנה וקרנות עוקבות אית'ר נמצאים בשלבי אישור סופיים ובשוק מעריכים כי הן צפויות לקבל אישור סופי בקרוב מאוד.

העובדה שהבקשות הוגשו למרות העמדה של ה-SEC הביאה פרשנים להעריך כי שתי החברות "בונות" על בחירה של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, שכן לוחות הזמנים לאישור הקרנות יביאו לכך שהליכי האישור יסתיימו לאחר שטרמאפ ייכנס (אם אכן ינצח בבחירות) כבר לבית הלבן. 

טרמאפ נחשב כיום לנוח יותר לתעשיית הקריפטו, לאחר שריכך מאוד את ההתבטאויות שלו ביחס לתעשייה ואפילו החל לקבל תרומות בקריפטו לקמפיין שלו. 

ההערכה היא שאם ייבחר, יו"ר ה-SEC גארי גנסלר יוחלף ביו"ר שיהיה קרוב יותר לעמדותיו של טראמפ ביחס לתעשייה.

האם קריפטו ומניות זזים בהתאמה?

ההערכה כי החברות "מהמרות" על כך שטרמאפ צפוי להיבחר ולהנהיג רגולציה נוחה יותר כלפיי שוק הקריפטו מקבלת חיזוק מלוחות הזמנים לאישור הבקשות: VanEck הגישה עד כה רק מסכמי 1-S – אחד השלבים הראשונים הנדרשים בעת הגשת בקשה להנפקת ניירות ערך. 

עם זאת, כדי שהבקשה תידון, עליה להגיש גם סוג מסמכים נוסף, 19b-4, שעליו ה-SEC מחויבת להגיב בתוך 240 יום.

אם המסמכים האלה יוגשו בימים הקרובים, תשובת ה-SEC תוכל להינתן לקראת סוף פברואר 2025, כחודש לאחר שהנשיא הנבחר אמור להיכנס לתפקידו. 

אינדיקציה נוספת לכך היא ההצהרה של VanEck עם הגשת הבקשה כי SOL הוא סחורה, בדומה לביקטוין ואת'ר, ולא נייר ערך, כפי שטוענת ה-SEC.

 

 ג'יימס סייפרט, אנליסט בלומברג אינטליג'נס, זרוע המחקר של תאגיד בלומברג, העריך בסוף השבוע בראיונות בארה"ב כי "הגשת הבקשה לאישור קרן עוקבת סולנה על ידי VanEck היא סוג של אופציית Call על הבחירות בארה"ב. 

על סמך החלטות עבר של ה-SEC בשנים האחרונות, ניתן להניח שההנהגה הנוכחית של ה-SEC תדחה בקשה לקרן עוקבת סולנה מאחר שלא קיים שוק חוזים עתידיים בסולנה, המפוקח על ידי רשות פדרלית. 

אבל בעלי בית חדשים בבית הלבן וב—SEC שבאים עם גישה נוחה יותר כלפי שוק הקריפטו יכולים לשנות את התחשיב הזה".

נייט ג'רסי, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות ETF Store, העריך בסוף השבוע כי "הסיכוי היחיד לאישור קרן עוקבת סולנה הוא יישום רגולציה שמגדירה בצורה ברורה אילו מטבעות קריפטו הם ניירות ערך ואילו מטבעות הם סחורות, או שה-SEC תסכים להחשיב את סולנה כסחורה". 

הוא ציין מספר תנאים נוספים שלהערכתו, "לא סביר שיתקיימו תחת השלטון הנוכחי, מה שאומר ש-VanEck ו-Share21 מהמרות על כך שהממשל יהיה ידידותי יותר כלפי תעשיית הקריפטו".

 

עלייה של למעלה מ-45% בשער המטבע מתחילת השנה

איך כל זה ישפיע על שער ה-SOL? בינתיים, לפחות, נראה שמשקיעי הקריפטו מקבלים את החדשות בחיוב. 

בדקות לאחר שנודע על פרסום הבקשה של VanEck, שער הסולנה זינק ב-7%, ובסה"כ הוא עלה ב-18% בשבעת הימים האחרונים ובלמעלה מ-45% מתחילת השנה (הנתונים נכונים ל-1.7). 

נראה שהשיח על קרן עוקבת סולנה הצליח להשפיע באופן עקיף אפילו על מטבעות ה-MEME של הרשת, שנהנו מעלייה של 10.4% בשווי השוק המצרפי שלהם ב-24 השעות שבין 30 ליוני ל-1 ליולי .

עם זאת, קשה להעריך מה תהיה ההשפעה של ההליכים לאורך זמן. 

נסיון העבר עם הביטקוין מלמד שאישור קרנות ETF על המטבע תורם להזרמת ביקושים מצד קהלים שלא משקיעים במטבע באופן ישיר ומצד גופים מוסדיים גדולים, אך יש לזכור שהליכי האישור נמצאים בשלב ראשוני ביותר וצפויים לקחת עוד חודשים רבים, במקרה הטוב, כאשר כלל לא ברור מה תהיה ההחלטה הסופית.

כתבות נוספות העשויות לעניין אותך

פודקאסט

Bits&Bytes

סרטוני הדרכה

הפקדת קריפטו מבורסות זרות וארנקים פרטיים

איך לפתוח ארנק דיגיטלי? (Edge)

איך למכור קריפטו מארנק דיגיטלי?

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו בחינם אצלך במייל

להרשמה לניוזלטר שלנו

ניתן להסיר את הדיוור בכל עת​

להרשמה לניוזלטר שלנו