מטבעות צמודי ערך: מהם ולמה צריך אותם?

קריאה של 7 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

שוק הקריפטו מאופיין בתנודתיות ערך שערי המטבעות, ועבור רבים, התנודתיות הזו היא בדיוק מה שמסקרן מושך בהשקעות קריפטו. אבל עבור אחרים, כלומר משקיעי המיינסטרים, התנודתיות היא מה שמונע אימוץ נרחב של המטבעות הדיגיטליים. זה האתגר שהוביל לפני מספר שנים לפיתוח מטבעות יציבים. מהם היתרונות והשימושים של מטבעות Stablecoins? 

התשובות בסקירה כאן לפניכם>>

מטבעות יציבים, Stablecoins, הנקראים גם מטבעות צמודי ערך, הם מטבעות קריפטו שהערך שלהם מוצמד לערכו של מטבע מסורתי, סחורה או מכשיר פיננסי אחר. זאת במטרה לספק אלטרנטיבה לרמת התנודתיות הגבוהה של מטבעות הקריפטו המוכרים, דוגמת ביטקוין ואתריום, שפחות מתאימה לעסקאות יום יומיות. מטרת ההצמדה לנכסים אחרים היא לשמור על יציבות המחיר של המטבע צמוד הערך ולהבטיח שערכו נשאר קרוב לערך של אותו נכס שהוא בדרך כלל יציב יותר. ההצמדה הנפוצה ביותר היא של מטבע יציב אחד לשווי של 1 דולר אמריקאי, כמו במקרה של מטבע ה-USDC למשל. ביולי 2023, הכריזה חברת PayPal על מטבע יציב משלה, מטבע ה-PYUSD, שעליו כתבנו כאן

מטבעות צמודי ערך: מהם ולמה צריך אותם? - Bits of Gold - Blog

מהם היתרונות של מטבעות יציבים?

המטבעות צמודי הערך מספקים מספר יתרונות למשתמשים בהם על פני מטבעות קריפטו "רגילים":

יציבות מחיר רבה יותר ותנודתיות מופחתת

מטבעות יציבים מספקים למשתמשים את היתרונות של מטבעות קריפטו, כמו מהירות ביצוע עסקאות ועלויות נמוכות יותר במסחר בין מדינות, תוך הימנעות מהתנודתיות הגבוהה המאפיינת את חלק ממטבעות הקריפטו.  היציבות הזו מאפשרת יותר ודאות לגבי שער המטבע, כך שבעסקאות יום-יומיות ערך המטבע נשמר לאחר קבלת התשלום בו. לדוגמה, אם בעלים של חנות מקוונת מכרו בגד שמחירו $18 תמורת מטבע יציב בערך זהה, הסכנה פוחתת משמעותית ששלוש שעות לאחר הקנייה ערך המטבע היציב יאבד 50% מערכו ובעלי החנות יעברו מרווח להפסד על אותו הבגד.

 

ביצוע עסקאות באופן חלק ויעיל

שליחה וקבלה של מטבעות יציבים ברשת הבלוקצ'יין היא קלה ומהירה. כאשר משתמש יוזם העברת מטבעות, מתקיים תהליך מהיר מאוד בו פרטי העסקה נרשמים כבלוק חדש בבלוקצ'יין ומספר חברים ברשת מאמתים את לגיטימיות העסקה ואת קיומה של רזרבה כספית בצד השולח. האופי המבוזר של הרשת, מנגנון הקונצנזוס הקיים בבלוקצ'יין והיעילות של התהליך מאפשרים לבצע העברות של מטבעות יציבים במהירות, לרוב תוך שניות, ללא קשר לגבולות גיאוגרפיים. יעילות זו, יחד עם עמלות נמוכות יותר עקב היעדר מתווכים, הופכת את ביצוע העסקאות במטבעות יציבים למהיר, חלק, יעיל וחסכוני.

בטחונות ושקיפות

מטבע יציב בעל מוניטין יהיה מגובה ברזרבות שמבטיחות יחס של 1:1 לנכס אליו הוא צמוד. המשתמשים יכולים לאמת את כמות הביטחונות הקיימים למטבע, וכך להגביר את האמון ולהבטיח שקיפות בקהילת המשתמשים של אותו מטבע.

נגישות פיננסית

מטבעות יציבים מהווים פתרון אפשרי לאוכלוסיות ברחבי העולם שאין להן חשבון בנק וגישה לשירותים פיננסיים. מי שיש לו גישה לאינטרנט יכול להשתמש במטבעות יציבים כדי לאחסן ערך ולבצע פעולות כספיות גם ללא צורך בחשבון בנק מסורתי.

גידור מפני תנודות השוק

בתקופות של תנודתיות גבוהה בשוק מטבעות הקריפטו, משקיעים וסוחרי קריפטו יכולים להמיר את נכסיהם למטבעות יציבים ולהשתמש במטבעות היציבים כדי לגדר את נכסיהם ולהגן על כספם מפני ירידות פתאומיות.

מטבעות צמודי ערך: מהם ולמה צריך אותם? - Bits of Gold - Blog

סוגי מטבעות יציבים

מטבעות יציבים נחלקים למספר סוגים:

מטבעות יציבים שמגובים במטבעות פיאט או מתכות

סוג זה של מטבעות יציבים מגובה בדרך כלל ברזרבות של מטבעות פיאט, כלומר מטבעות מסורתיים כמו הדולר האמריקאי או האירו. עבור כל מטבע יציב שהונפק, מוחזק סכום זהה של מטבע פיאט במשמורת שנבדק ומבוקר באופן קבוע. דוגמאות למטבע יציבים עם בטחונות של דולר אמריקאי הוא למשל מטבע ה- USDC שהונפק לראשונה באוקטובר 2018 על-ידי תאגיד Centre שהוקם בשיתוף חברת Circle ובורסת Coinbase (המפוקחת גם על ידי הרגולטור האמריקאי) וערכו של המטבע שהנפיקה מוצמד לדולר האמריקאי. כמטבע יציב, הוא אינו חווה תנודתיות בדומה למטבעות שהם אינם מטבעות יציבים.  צורות נוספות של בטחונות יכולות לכלול מתכות יקרות כמו זהב או כסף, וסחורות דוגמת נפט גולמי.

מטבעות יציבים המגובים במטבעות קריפטו

זהו סוג של מטבעות יציבים שמגובים במטבעות קריפטו אחרים תוך הסתמכות על בטחונות יתר של המטבע האחר כדי לשמור על יציבותם. מכיוון שמטבע הקריפטו ברזרבה עלול גם הוא להיות חשוף לתנודתיות גבוהה, ערכו של מטבע הקריפטו המוחזק ברזרבה עולה על ערך המטבע היציב שאותו הוא מגבה.

לדוגמה, בהנפקה של מטבע יציב מגובה קריפטו בשווי של מיליון דולר, יישמר מטבע קריפטו בשווי של 2 מיליון דולר, המבטח את המשקיעים מפני ירידה של 50% במחיר המטבע שברזרבה. הדוגמה הבולטת ביותר היא המטבע היציב DAI, אשר מגובה על ידי Ethereum.

מטבעות יציבים אלגוריתמיים

סוג שלישי של מטבעות צמודי ערך הוא מטבעות יציבים אלגוריתמיים. הם נבדלים מהמטבעות היציבים האחרים בכך שהשמירה על ערכם מתבצעת באמצעות שליטה על ההיצע והאספקה שלהם על ידי אלגוריתם, כלומר תוכנה שמריצה נוסחה מוגדרת מראש להנפקתם. המטבע היציב DAI, שהוזכר לעיל כמטבע יציב מגובה באתריום, הוא גם מטבע יציב אלגוריתמי.

מטבעות צמודי ערך: מהם ולמה צריך אותם? - Bits of Gold - Blog

שימושים אפשריים במטבעות יציבים

למטבעות יציבים יכולים להיות שימושים מגוונים:

העברות ותשלומים חוצי גבולות -עקב היותם של מטבעות יציבים פתרון מהיר וחסכוני לעסקאות חוצות גבולות, מהגרי עבודה, לדוגמה, יכולים לשלוח באמצעותם כסף למשפחותיהם שבארץ המוצא תוך חיסכון ניכר בזמן, עמלות ועלויות. 

כלכלה מבוזרת (DeFi) - מטבעות יציבים משתמשים בפרוטוקולי DeFi שונים, ומשתמשים יכולים ללוות, להלוות ולהרוויח ריבית על מטבעות יציבים בלי צורך להסתמך על בנקים מסורתיים.

 

נזילות - סוחרים במטבעות קריפטו יכולים להשתמש במטבעות יציבים לשמירת ערך הנכסים שלהם כאשר הם בין עסקאות, מבלי צורך להמיר את מטבעות הקריפטו בחזרה למטבעות פיאט, וכך לשמור על נזילות גבוהה תוך שימוש במאגר ערך אמין בדרך כלל.

 

מסחר אלקטרוני - פלטפורמות מסחר אלקטרוני יכולות להציע ללקוחותיהן תשלום באמצעות מטבע יציב כדי להבטיח חווית קנייה חלקה יותר ועסקאות גלובליות ללא המרת מטבע.

בין אם אתם מעוניינים להיכנס לתחום הקריפטו עם מטבע פחות תנודתי או לשמור על ערך הנכסים שלכם בין עסקאות קריפטו, מטבעות יציבים עשויים להיות הפתרון המתאים עבורכם. אם אתם מעוניינים לרכוש ביטקוין או אתריום, אנחנו מציעים לכם פלטפורמה דיגיטלית, מפוקחת קלה ונוחה עם מעטפת שירותים נוספים של שירותי משמורת באמצעות הארנק הקר המנוהל של Bits of Gold, ניכוי מס במקור ושירות הוראת קבע.

אנחנו זמינים לסייע לכם בכל צעד בתהליך הקניה, שמירת המטבעות והמכירה.

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

מטבעות צמודי ערך: מהם ולמה צריך אותם? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

מטבעות צמודי ערך: מהם ולמה צריך אותם? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן