המטבע הדיגיטלי הצמוד לדולר. הכירו את ה- USDC

קריאה של 8 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

המדריך המלא עם כל מה שחשוב לדעת על מטבע USDC>> 

הולדתו של שוק הקריפטו לפני כמה שנים, גרמה לאנשים רבים ברחבי העולם להעלות שאלות פילוסופית למיניהן בדבר מהותם של אמצעי תשלום: "מה זה כסף", "מה נותן לו את ערכו", "ובמה נבדל הקריפטו ממטבעות הפיאט המוכרים ששולטים בעולם מאז המאה ה-20". אולם ישנם כמה פרויקטים בעולם הקריפטו אשר מנסים לגשר על הפער הזה בין כסף פיאט לקריפטו, באמצעות מנגנוני היצע אלטרנטיביים שאינם אלגוריתמיים, אלא צמודים לנכס שאינו קריפטו. 

מטבעות אלו מכונים מטבעות יציבים. אחד מהם, ה- USDC coin, צמוד לדולר, שהוא כמובן מטבע פיאט. אם אתם בכלל לא בטוחים מה זה מטבע פיאט, מהו מטבע יציב, ומהו ה-USDC, הבאנו לפניכם בכתבה הבאה את כל מה שחשוב לדעת על אחד הפרויקטים בולטים בעולם הקריפטו. 

קצת היסטוריה

שמו של המטבע USDC coin, או פשוט USD Coin, הוא מטבע דיגיטלי המנוהל על ידי קונסורציום בשם Centre, גוף לפעילות משותפת של שתי חברות מסחריות: האחת היא בורסת הקריפטו קוינבייס, והשנייה היא חברת סירקל (Circle).

המטבע הדיגיטלי הצמוד לדולר. הכירו את ה- USDC - Bits of Gold - Blog

חברת סירקל הוקמה על ידי יזם טכנולוגי בשם ג'רמי אלייר (Jeremy Allaire). עד להקמתה של סירקל, לאלייר היה כבר רזומה עשיר בעולם הטכנולוגיה: בתחילת שנות ה-90, היה אלייר נלהב מאוד לגבי האינטרנט, ואף ניסח ניירות עמדה בנושאי מדיניות ל-NREN, שהיה מעין גירסה מוקדמת של האינטרנט המסחרי (ניירות העמדה הובאו לוועדה ייעודית בנושא שהייתה אז בסנאט האמריקאי). לאחר התרחבות האינטרנט פיתח יחד עם אחיו את Cold Fusion, שפת פיתוח ששימשה ארגונים שונים בתחילת הדרך של האינטרנט. בהמשך, הקים את חברת מקרומדיה, החברה שבשנות ה-90 ותחילת ה-2000 הביאה את יישומי הפלאש לאתרי אינטרנט (מי שזוכר את האינטרנט באותם ימים, ודאי יודע על מה אנחנו מדברים). החברה נרכשה בהמשך על ידי חברת אדובי הענקית, והתמזגה לתוך הפרויקטים המוכרים היום של החברה (פוטושופ, פרמייר וכדומה). 

לאחר שהיה שותף בכמה וכמה מיזמים גדולים לאורך השנים, התוודע אלייר לתחום הקריפטו. ב-2013 ייסד אלייר את חברת Circle, במטרה להנגיש שירותי אינטרנט והעברת כספים באמצעות קריפטו. ב-2018 פורסם ה-white paper של Centre, והחל המסחר במטבע USDC.

הטכנולוגיה

המטבע USDC הוקם על רשת הבלוקצ'יין של אתריום, באמצעות תקן ERC-20 המאפשר יצירה של מטבעות נוספים על גבי הרשת (מה שמכונה Layer 2 Token). עם חלוף הזמן השיקו את המטבע על בלוקצניים נוספים וכיום, המטבע ניתן להעברה ברשתות בלוקצ'יין נוספות, כגון סולנה, סטלר, Tron, ו-Alogrand.

המטבע הדיגיטלי הצמוד לדולר. הכירו את ה- USDC - Bits of Gold - Blog

אולם מה שבאמת מעניין ב-USDC הוא האופן שבו עובד ההיצע של המטבע. ראשית יש להבין שמטבע פיאט רגיל, נשלט על ידי הממשלה הרלוונטית, במקרה של הדולר היא ארצות הברית. בימי תקן הזהב היצע כמות הדולרים הייתה תלויה בעברה בהתאם לכמות הזהב הפיזי שמחזיקה המדינה. עם זאת, בשנות ה-70 בוטל סופית תקן הזהב בארצות הברית, וכל המדינות בעולם עברו להשתמש במה שמכונה מטבע פיאט. במטבע פיאט, הממשלה שולטת בהיצע הכסף, תיאורטית ללא אף מגבלה. כלומר היא יכולה להדפיס כמה שטרות דולרים שהיא רוצה, ללא תלות או הצמדה כלשהי.

הקריפטו זכה לתהודה בסוף העשור הראשון של המאה ה-21, בין היתר משום המיאוס מהשיטה הזאת. קריפטו מציע מנגנון אחר לשליטה על היצע הכסף: בביטקוין למשל יש מנגנון דיפלציוני מובנה שעובד בצורה הבאה: מאמתי הרשת אחראים על אימות של עסקאות, כאשר בכל עשר דקות בממוצע מתווסף בלוק חדש של תיעוד עסקאות והעברות על הבלוקצ'יין. בכל בלוק שנוסף נותנים תגמול לכורים בצורה של עוד מטבעות ביטקוין אשר מתווספים למלאי הזמין הקיים, וכך אט אט גדל מלאי המטבעות הזמינים לשימוש, התגמול שמקבלים בעבור כל כרייה של בלוק הולך ופוחת עם השנים עד שיום אחד הוא יגיע למכסה שלו (כאשר ייכרו 21 מיליון מטבעות). כלומר הכל מתוכנן לפעול בצורה אוטומטית, מבוזרת, מתוכננת מראש וללא שליטה של מדינה או גוף מרכזי. 

המטבע הדיגיטלי הצמוד לדולר. הכירו את ה- USDC - Bits of Gold - Blog

במטבע ה-USDC לעומת זאת אין מגבלה אפריורית על כמות המטבע המקסימלית האפשרית, ותיאורטית כמות מטבעות ה-USDC האפשריים הוא אינסופי. מעבר לכך, ה-USDC אינו מבוזר, אלא מנוהל על ידי Centre, שהיא עצמה ישות מפוקחת על ידי הממשלה (עוד על כך בהמשך). כאן נבדל ה-USDC ממטבעות קריפטו "רגילים". מעבר לכך, למרות שה-USDC הוא מטבע קריפטו, מנגנון ההיצע אינו מתוכנן מראש, אלא מותנה בגיבוי-דולרי של המחזיקים שלו: מנגנון ההצמדה של המטבע צמוד לדולר, כך שתמיד כל מטבע USDC יהיה שווה דולר אמריקאי אחד. 

איך זה עובד?

כאשר רוכשים מטבע של USDC באמצעות דולר (כסף פיאט כאמור), הדולר הזה נוסף לפקדונות השמורים של Centre על כל מטבע שקניתם. כל רכישה כזאת היא בעצם הטבעה (Mint) של מטבע דיגיטלי מסוג USDC. לעומת זאת, אם אתם פודים את המטבע שלכם ורוצים לקבל דולר, אזי המערכת "שורפת" את ה-USDC והוא אינו קיים עוד. כלומר תמיד על כל USDC שקיים, יש דולר בפיקדון שהוצמד אליו ברכישתו. הפעילות הכלכלית הזאת מפוקחת על ידי פירמת רואי החשבון Grant Thornton LLP, פירמת רואי החשבון ה-7 בגודלה בעולם. רזרבות USDC מוחזקות בניהול ובמשמורת של מוסדות פיננסיים מובילים בארה"ב, כולל BlackRock ו-BNY Mellon.

ערכו של ה-USDC

אם כן שוויו של מטבע USDC הוא תמיד כמעט דולר או דולר שלם. למה לא בדיוק דולר? משום שהוא מושפע מווקטורים של היצע וביקוש כמו כל סחורה; עם זאת, הוא תמיד כמה סנטים מעל או מתחת לדולר, לעיתים בדיוק דולר אחד ואינו מתנתק מבסיס הדולר שלו. 

יתרונות וחסרונות של המטבע

היתרונות המובנים מאליהם של ה-USDC, הוא שכל המטבעות מגובים בנכס צמוד למטבע, קרי דולרים. כמו כן, המטבע נזיל מאוד, ודאי ביחס לפרויקטים אחרים בקריפטו, אפילו ביטקוין. 

אולם נשאלת השאלה, אם כבר יש לכם דולר וה-USDC שווה ממילא דולר בקירוב, למה בכלל לטרוח ולקנות USDC? למה לא להחזיק בדולר וזהו? מה הבשורה בכלל ב-USDC או מטבעות צמודים? כאן אנחנו מגיעים ליתרונות של USDC. למעשה באמצעותו, יותר מהיר ובעיקר הרבה יותר זול לשלוח דולרים; ככה פשוט. העמלות ב-USDC נמוכות הרבה יותר מאלו של המערכת הבנקאית. מעבר לכך, הם משמשים כאפיק לשמירה על כספים מרווחים לקריפטו, עבור אלו שלא רוצים להמיר את הרווחים לכספי פיאט ולבסוף בגלל שמדובר במטבע קריפטו ניתן להמיר אותו בקלות, במהירות וביעילות למטבעות קריפטו אחרים.

המטבע הדיגיטלי הצמוד לדולר. הכירו את ה- USDC - Bits of Gold - Blog

מבט לעתיד

באשר לסירקל עצמה, אלייר תכנן להנפיק את החברה במהלך של מיזוג עם חברת SPAC (חברה בשם Concord Acquisition Corp) לפי שווי של תשעה מיליארד דולרים. עם זאת, הרשות לניירות ערך האמריקאית עיכבה את המהלך, עד שחברת ה-SPAC למעשה התפרקה מבלי להשלים את המיזוג. נכון להיום, סירקל הודיעה שהיא מתמקדת בהשגת צמיחה, והשעתה את התוכנית להנפקה נכון לעכשיו.

אם נסכם, ה-USDC הוא מטבע עם יתרונות רבים. מדובר בפרויקט הנמצא בפיקוח של משרד האוצר האמריקאי, ובמובן הזה הוא חריג מאוד בנוף הקריפטו. בפורום הכלכלי בדאבוס שהתקיים השנה, אלייר אמר שארצות הברית משוועת להגדרות רגולטוריות מעודכנות ביחס לקריפטו. הוא אף הוסיף שהוא מקווה שסירקל תהיה בפיקוח ישיר של הפדרל ריזרב, ותהפוך למוסד פיננסי מפוקח לכל דבר לעניין. למעשה, במהותו, ה-USDC שונה מאוד בעולם הקריפטו: מדובר בפרויקט ממסדי מאוד, לא מהפכני באופיו, שכל כולו משדר יציבות וחשיבה לטווח הרחוק. הוא נזיל מאוד, ומאפשר העברה של כספים בצורה זולה, מה שמקנה לו גם שימוש מעשי. 

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

המטבע הדיגיטלי הצמוד לדולר. הכירו את ה- USDC - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

המטבע הדיגיטלי הצמוד לדולר. הכירו את ה- USDC - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן