איך הבלוקצ'יין יכול לעזור בפתרון האתגרים הגלובליים?

קריאה של 9 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

החיים בישראל של לפני ה-7.10.23 נראים עכשיו כמו מציאות רחוקה. באותו יום התרחש אחד מאירועי הטרור הרצחניים בהיסטוריה, ומאז, ישראל נמצאת במלחמה בחזית הדרומית והצפונית במטרה להגן על הצורך הבסיסי ביותר של כל אדם - ביטחון לאזרחיה והחזרת החטופים לביתם ולמשפחותיהם.

העיסוק באתגרים הגלובליים שמעסיקים את שאר העולם נראה בימים אלה כמותרות: התחממות כדור הארץ ושינויי האקלים, מחסור במים לשתייה וחקלאות, חוסר ביטחון תזונתי, אי-שוויון כלכלי וחוסר נגישות לשירותים פיננסיים, או קשיים בשרשראות האספקה הגלובליות. 

אנחנו מייחלים ליום שבו האתגרים הללו יחזרו להיות הבעיות הבוערות על סדר היום שלנו בישראל. עד שזה יקרה,  אנחנו רוצים לספר לכם על הדרכים החדשות שטכנולוגיית הבלוקצ'יין מציעה להתמודדות עם האתגרים הגלובליים, בזכות השקיפות, הביזור והאמון שהיא מאפשרת.

תזכורת קצרה: טכנולוגיית הבלוקצ'יין פותחה במקור לניהול חשבונאי של מטבע הביטקוין. (קראו על מה זה ביטקוין) אבל השימוש בה לא מתמצה בניהול מטבעות דיגיטליים. היא מערכת ניהול רישומים דיגיטלית המאחסנת מידע בצורה מאובטחת מאוד ומהווה מסד נתונים ציבורי, שקוף ובלתי ניתן לשינוי. כשמה, היא מהווה "שרשרת של בלוקים" דיגיטליים שכל אחד מהם מכיל נתונים.

ברגע שמידע נוסף לבלוק, הוא מקושר לבלוק הקודם, דבר המקשה מאוד לשנות את הנתונים מכיוון שהוא מצריך שינוי של כל הבלוקים בשרשרת. כל מי שמשתמש בבלוקצ'יין מקבל העתק של הבלוקצ'יין באופן אוטומטי ויכול לראות את השינויים בזמן אמת, כך שכל המשתתפים יכולים לעקוב אחר עסקאות ורישומים ללא צורך במערכת ניהול מרכזית ששומרת את המידע.

בנוסף לרישום, רשת הבלוקצ'יין מאפשרת גם ניהול ואכיפה אוטומטית של חוזים חכמים, שיכולים לשנות את הדרך שבה נחתמים ומבוצעים הסכמים.

איך יכול הבלוקצ'יין יכול לייצר השפעה חיובית ולקדם אותנו לעולם שוויוני, בטוח ומקיים יותר? הנה כמה דוגמאות שאספנו עבורכם.

איך הבלוקצ'יין יכול לעזור בפתרון האתגרים הגלובליים? - Bits of Gold - Blog

שרשראות אספקה

תחום הלוגיסטיקה ושרשראות האספקה הוא תחום עם מורכבות עצומה וכמויות אדירות של נתונים. לעתים קרובות המידע הלוגיסטי נמצא ב"סילואים", כלומר מנותק מיחידות אחרות בארגון, קשה לגשת אליו, הוא שמור בפורמטים לא עקביים וקשה לנתח אותו. מכאן שגם יישומים פשוטים של בלוקצ'יין יכולים להוביל לייעול עצום בשרשראות האספקה. 

הבלוקצ'יין יכול לאפשר לכל הגורמים המעורבים בשרשרת האספקה לגשת למידע בזמן אמת, ולעקוב אחר מלאים, מיקום וסטטוס של סחורות, דבר שעשוי לעזור במניעת עיכובים, שיבושים וטעויות בשרשרת האספקה. הוא גם יכול לאפשר ללקוחות לעקוב אחר ה"מסע" של המוצר, מהייצור ועד האספקה, מידע שצרכנים רבים בעלי רגישות חברתית וסביבתית רוצים היום. 

העובדה שהמידע בבלוקצ'יין אינו ניתן לשינוי והשקיפות שהוא מספק, יכולים לסייע במניעת זיופים, הונאות וסחר בלתי חוקי. הבלוקצ'יין גם יכול לעזור לחברות וארגונים לזהות צווארי בקבוק פוטנציאליים ולתת להם מענה. האפשרות להשתמש בחוזים חכמים בבלוקצ'יין יכולה לייעל תהליכים ולשלב אוטומציה בפעולות כמו הזמנות רכש, הודעות משלוח, ניהול מלאים ודיווח. 

שיוויון והכללה פיננסית

על פי הבנק העולמי, ב-2021 חיו כ-8% מאוכלוסיית העולם בעוני קיצוני והתקיימו על פחות מ-$2.15 ליום (סכום המייצג את קו העוני הבינלאומי). ההערכות הן כי 1% מעשירי העולם מחזיקים כיום בכמחצית מהעושר הגלובלי, וכי למעלה מ-80% מהעושר מרוכז בידיהם של 10% מהאוכלסיה בלבד. המספרים הללו מייצגים פערים הולכים וגדלים בין עשירים ועניים בארבעת העשורים האחרונים, כלומר אי שיוויון הולך וגובר בהכנסות ומשאבים.

איך הבלוקצ'יין יכול לעזור בפתרון האתגרים הגלובליים? - Bits of Gold - Blog

הבלוקצ'יין יכול לעזור לצמצם את אי השוויון ולהגביר את ההכללה הפיננסית במספר דרכים. הטכנולוגייה מאפשרת ליצור ארנקים דיגיטליים וחשבונות פיננסיים לכל מי שיש לו אוריינות דיגיטלית וחיבור לאינטרנט, גם באזורים מרוחקים או נחשלים. זה מאפשר גישה לשירותים פיננסיים גם לאנשים שקודם לכן נדחו על ידי המערכת הבנקאית המסורתית, והם יכולים לבצע תשלומים ולחסוך בעלויות ועמלות כיוון שיש פחות מתווכים בדרך.

זה גם הופך שירותים פיננסיים לנגישים יותר לאנשים עם משאבים מוגבלים. לדוגמה, הבלוקצ'יין מאפשר עסקאות חוצות גבולות ללא צורך בהמרת מטבעות ועלויות העברת כספים בינלאומיות יקרות. זה שימושי מאוד למהגרי עבודה ששולחים כסף הביתה ומאפשר להם לשמור אצלם חלק גדול יותר מההכנסות שלהם.  

לרבים מהאנשים בקהילות נחשלות גם חסרים מסמכי זיהוי רשמיים. מערכות זיהוי מבוססות בלוקצ'יין יכולות לספק זהויות מאובטחות ומאומתות, המאפשרות לאנשים אלה לגשת לשירותים שונים, כולל בנקאות, חינוך ובריאות.

 פלטפורמות מבוססות בלוקצ'יין יכולות לאפשר גם מיקרו-אשראי והלוואות, כמו במקרים של מימון עמית לעמית (P2P) והלוואות קטנות. אנשים יכולים להלוות וללוות סכומים קטנים של כסף מבלי להסתמך על בנקים מסורתיים, מה שהופך את האשראי לנגיש יותר עבור משתמשים עם ביטחונות מוגבלים או היסטוריית אשראי מוגבלת.

חוזים חכמים, (עליהם גם הרחבנו בפרק מיוחד בפודקאסט שלנו) הם הסכמים המבוצעים אוטומטית על פי התנאים המוגדרים מראש בקוד, יכולים לייעל עסקאות פיננסיות בין שני צדדים ולייתר את הצורך בעירוב גורמים נוספים. חוזים כאלה עשויים להפחית את הסיכון להונאה ושחיתות ולקדם אמון במערכות פיננסיות, כיוון שהשקיפות של הבלוקצ'יין מבטיחה שרשומות פיננסיות מתועדות במדויק ולא ניתן לשנותן כדי לבצע תרמיות. 

שינויי אקלים: צמצום פליטות פחמן ויצירת שוק של פתרונות אנרגיה מבוזרים

למרות שרשתות בלוקצ'יין מסורתיות מסתמכות על תהליכי כרייה עתירי אנרגיה, בשנים האחרונות פותחו מנגנוני קונצנזוס חלופיים כמו PoS ו-DPoS, שהם חסכוניים יותר באנרגיה. (DPoS הוא וריאציה של PoS, והוא מנגנון קונצנזוס שבו המשתתפים בוחרים נציגים שיאמתו את הבלוקים בבלוקצ'יין). בנוסף, טכנולוגיית הבלוקצ'יין עצמה מציעה פתרונות להפחתת פליטות פחמן ולמערכות אנרגיה מבוזרות. 

אחד השימושים האפשריים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא פיתוח מערכות שקופות ומאובטחות למעקב ואימות של קיזוזים (קרדיטים) והפחתת פליטות פחמן. באמצעות תיעוד ברשת הבלוקצ'יין וחוזים חכמים, ארגונים יכולים למדוד, לתעד ולסחור בקרדיטים שלהם, אותם היתרים המאפשרים לבעליהם לפלוט כמות מסוימת של פחמן דו חמצני.

מערכות כאלו יכולות לתמרץ עסקים וממשלות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם, לפתח שוק של פרויקטים לקיזוז פליטות פחמן, ובכך לקדם אחריות סביבתית וקיימות.

איך הבלוקצ'יין יכול לעזור בפתרון האתגרים הגלובליים? - Bits of Gold - Blog

טכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה גם למלא תפקיד מרכזי באימוץ פתרונות אנרגיה מבוזרים, כמו מכירת אנרגיה בין עמית לעמית (P2P) ורשתות של אנרגיה מתחדשת. באמצעות פלטפורמות מבוססות בלוקצ'יין, אנשים וקהילות יכולים לייצר, לאחסן ולסחור באנרגיה מתחדשת ישירות זה עם זה, ולהפחית את ההסתמכות על רשתות אנרגיה מרכזיות המבוססות על דלקים.

בנוסף, השימוש ברשת הבלוקצ'יין מאפשר עסקאות אנרגיה שקופות ומאובטחות יותר, מגביר את האמון בין המשתתפים וסולל את הדרך לשוק אנרגיה ירוק יותר. שוק כזה תורם למאמץ העולמי להגברת היעילות האנרגטית, הפחתת פליטת גזי החממה, מלחמה בשינויי האקלים ושימוש אחראי ונקי יותר באנרגיה.

ניהול משאבי מים והגברת הביטחון תזונתי

כמעט כל היבט של משבר האקלים העולמי נוגע למים - משטפונות וזיהום מים וקרקע, ועד בצורת ומחסור במי שתייה. האו"ם מעריך כי ל-2 מיליארד בני אדם בעולם אין גישה למי שתייה בטוחים וכי מספר האנשים הסובלים מתת תזונה גדל בשנת 2022 ל-828 מיליון. 

לטכנולוגיית הבלוקצ'יין יש פוטנציאל להילחם במחסור במים ומזון על ידי הגברת השקיפות והאחריות לאורך שרשראות האספקה. ניתן לתעד באופן מאובטח ולעקוב אחר כל שלב בייצור, בהפצה ובאספקה של מזון ומים, לסייע במניעת זיהומים ולשפר את הבטיחות והאיכות של המים והמזון. בנוסף, מערכות מבוססות בלוקצ'יין יכולות גם לסייע לתשלום הוגן יותר לחקלאים ויצרני מזון ולשמירה על אחריות סביבתית ואתיקה.

לדוגמה, ניתן להשתמש בבלוקצ'יין למעקב אחר מקור המזון, כדי להבטיח שהוא בטוח ויוצר באופן בר קיימא. ניתן גם לנהל באמצעותו משאבי מים, כדי להבטיח שימוש יעיל והוגן. דוגמה של פלטפורמת בלוקצ'יין למלחמה בחוסר ביטחון תזונתי ולשימוש הוגן במים כוללות את IBM Food Trust, פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין העוקבת אחר מסע המזון מהחווה לצלחת כדי להבטיח את בטיחות המזון ושקיפות בתהליכי הייצור וההפצה שלו.

איך הבלוקצ'יין יכול לעזור בפתרון האתגרים הגלובליים? - Bits of Gold - Blog

ניהול סיוע הומאני ופילנתרופי

טכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה לשפר את השקיפות של תרומות פילנתרופיות וסיוע הומניטרי, ולוודא שהכספים מגיעים ליעדם. באמצעות הבלוקצ'יין ניתן לעקוב אחר תרומות בצורה מאובטחת ושקופה, למנוע הונאות ושחיתויות, ולאפשר לתורמים לדעת בוודאות שהכספים שלהם משמשים למטרות עבורן נתרמו. בנוסף, הבלוקצ'יין יכול לסייע בהפחתת מספר המתווכים והעלויות של פעולות והעברות, כך שיותר מכספי התרומות יופנו לסיוע עצמו.

הצעד הראשון שלך ברשת הבלוקצ'יין

ביטקוין ואתריום, המטבעות הדיגיטליים הנפוצים ביותר בשימוש היום, עושים שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין כאשר הם נסחרים באופן פעיל ברשתות בלוקצ'יין. אם חיפשת דרך קלה להיכנס לעולם הבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו, אפשר לקנות מטבעות דיגיטליים בדרך מהירה, פשוטה ומגוף ישראלי ובעל רישיון. הצוות שלנו זמין עבורכם לשאלות גם בווטסאפ.

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

איך הבלוקצ'יין יכול לעזור בפתרון האתגרים הגלובליים? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

איך הבלוקצ'יין יכול לעזור בפתרון האתגרים הגלובליים? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן