קריפטו בזירה הספורטיבית

קריאה של 6 דקות

על כניסתם של ״שחקנים״ חדשים למגרש הספורטיבי- המטבעות הקריפטוגרפים.

מאז ומעולם היוותה הכלכלה גורם משמעותי בספורט המקצועני, אך נדמה שבשנים האחרונות השפעתה של הכלכלה על הספורט המודרני - מסחרי הפכה למשמעותית אף יותר, כאשר קבוצות ספורט החלו להסחר בבורסה (מנ׳ יונייטד, יובנטוס וגרין ביי פאקרס למשל). הדבר הוביל לעליית ערכם של הסכמי פרסום\ חסות וזכויות שידור באמצעים שונים, המשנים את כללי המשחק על המגרש ומחוצה לו.

כעת נכנסים ״שחקנים״ חדשים למגרש הספורטיבי- כלכלי המשפיעים על אספקטים רבים ומשנים את ״חוקי המשחק״ – המטבעות הקריפטוגרפים.

המגמה החלה בדצמבר 2017, כאשר בשיא המסחר בביטקוין קבוצת ״הארונוסטספור״ הטורקית קנתה שחקן בביטקוין כמעין גימיק שיווקי אבל גם כתפיסה כלכלית חדשה בספורט. לאחר מכן, קבוצת ההוקי הדנית ״רונגשטד״ חתמה על הסכם חסות עם חברת Suisse Bitcoin, במסגרתו כוכב הקבוצה הפך לספורטאי המקצועי הראשון שקיבל שכר בביטקוין ובנוסף, שם האיצטדיון שונה ל״ביטקוין ארנה״.

קריפטו בזירה הספורטיבית
סמלי קבוצות הפרמיירליג

לפני כחודשיים, חברת eToro הישראלית חתמה עם 7 קבוצות פרמיירליג (טוטנהאם, לסטר, ניוקאסל, סאות'המפטון, קרדיף, ברייטון וקריסטל פאלאס) על הסכם שיתוף פעולה שנועד לשנות את שיטת המסחר בכדורגל האנגלי והעולמי בכל הנוגע לתקציבי הקבוצות, העברות שחקנים, חוזי תשלום משכורות וגם על הצרכנים -אוהדים (רכישת מנויים וכרטיסים, מרצ׳נדייז וכיו״ב).

בנוסף,משמשת eToro כספונסר של איינטרכט פרנקפורט הגרמנית והטניסאי גאל מונפיס.

כעת, לראשונה בישראל חברת Bits Of Gold, חברת הביטקוין הגדולה והוותיקה בישראל תהפוך לנותנת החסות הרשמית של קבוצת הכדוריד מכבי ראשון לציון.
במסגרת ההסכם הייחודי, החסות עצמה תינתן במטבע הביטקוין, כאשר שחקני הקבוצה יוכלו להמיר חלק ממשכורתם לביטקוין וסמל החברה יופיע על מדי הקבוצה ובאיצטדיון הכדוריד.

קריפטו בזירה הספורטיבית
שחקני קבוצת מכבי ראשון לציון בכדור-יד
קריפטו בזירה הספורטיבית
שחקני קבוצת מכבי ראשון לציון בכדור-יד
קריפטו בזירה הספורטיבית
שחקני קבוצת מכבי ראשון לציון בכדור-יד

 

יובל רואש, מנכ״ל ביטס אוף גולד שיחק בעבר במדי הקבוצה ואף זכה עימה באליפות בעונת 2016/2017.

״כדוריד, כמו ביטקוין, הוא ענף מרתק שלא זוכה לפופולריות המגיעה לו. נפלה בחלקי ההזדמנות להחזיר בצורה זו לענף ולקבוצה, שנתנה לי כל כך הרבה. לביטס אוף גולד ולמכבי ראשל"צ יש לא מעט ערכים משותפים, בהם מקצוענות, חתירה למצוינות, והרצון העז לתת בחזרה לקהל ולקהילה.

אנו רואים איך הקבוצה מצעידה את הענף קדימה ואנו רוצים להיות איתם לאורך הדרך.. מטרה נוספת בשיתוף הפעולה, היא להנגיש וללמד את התחום המתפתח, והחברה מחויבת להשקיע במתן כלים להבנת חשיבות הכלכלה החדשה שצפויה לשנות את העולם הפיננסי״ אמר מנכ״ל החברה.

קריפטו בזירה הספורטיבית
יובל רואש, מנכ״ל ביטס אוף גולד במדי מכבי ראשון לציון

מנכ״ל הקבוצה אורי קליסקי ציין כי ״המועדון שלנו הוא משפחה מנצחת. אני רואה לא מעט שחקני עבר הופכים לאנשי מקצוע, ורבים מהם חוזרים לקבוצה, מי בתור מתנדב, מאמן או אפילו בתור קהל. הקהילה שלנו יוצרת את התמיכה המאפשרת לנו ליצור קבוצה מקצועית ומנצחת ואני גאה על שיתוף הפעולה, שלא רק יתמוך בקבוצה אלא גם יביא אלינו חדשנות מתחום מתפתח וצומח. אנו מאמינים, שביטס אוף גולד מובילה שינוי הרבה יותר גדול ממה שניתן להעריך, ושמחים להיות שותפים בדרך שלהם ולייצגם בכבוד".

 

טוקניזציה בספורט

כניסת המטבעות הקריפטוגרפיים לספורט משפיעה כאמור הן על הקבוצות והשחקנים והן על האוהדים, המהווים מרכיב חשוב כצרכנים נאמנים (מנויים וכרטיסים, מרצ׳נדייז, צפייה בפלטפורמות שונות) ולעיתים כ״שותפים\ בעלים״ בקבוצות מסוימות (קבוצות בבעלות מלאה ו\ או חלקית של אוהדים כפי שיש בגרמניה, בברצלונה וריאל מדריד למשל, כאשר אוהדים חברי דירקטריון וכו׳).

חברת “Socios” (בבעלות ChiliZ) פיתחה פלטפורמה למכירת מטבעות דיגיטליים לאוהדים והנפיקה מטבע ייעודי (FTO – Fans Token Offering, מעין ICO לאוהדים) בפאריס סן ז׳רמן וביובנטוס (לצד הסכם חסות עם הקבוצות). המטבע מקנה לאוהד זכויות הצבעה בהחלטות, מרצ׳נדייז, הטבות ייחודיות והשתתפות באירועים בלעדיים. בכך, המטבע מחזק את המעורבות והשייכות של האוהד למועדון ומספק אפיק רווח נוסף לקבוצה.

מידע על נזילות ICO >>

קריפטו בזירה הספורטיבית
שחקני יובנטוס האיטלקית (יח״צ Socios)
קריפטו בזירה הספורטיבית
שחקני פאריס סן ז׳רמן (האתר הרשמי של הקבוצה)

לצד הפיתוח הספציפי של ChiliZ, הרעיון של אסימון (Token) ייעודי מתחבר באופן טבעי לפנטזי ספורט - משחק המתרחש במרחב הוירטואלי במקביל למרחב הפיזי (פוטבול, בייסבול, כדורסל, פרמיירליג וגם בליגת העל) במהלכו האוהד משמש כ״בעלי קבוצה״ המנוהלת ע״י תקציב מוגדר בטוקנים. מכאן שהשימוש בטוקנים ״בעולם הוירטואלי״ של הפנטזי ספורט, דומה ברמה התפיסתית לטוקנים בבלוקצ׳יין וקריפטו, לכן החיבור מתבקש ויכול להיות פופולרי בקרב האוהדים לאימוץ הרעיון של בלוקצ׳יין ככלל.

השימוש במטבעות וירטואלים עשוי להשפיע על התנהלות הספורט בצורה משמעותית בעתיד ולשנות את חוקי המשחק באספקטים רבים, האופי ה״קהילתי״ של המסחר ברשת הבלוקצ׳יין עשוי לשנות את מבני הבעלות של הקבוצות ומאפשר דינאמיות וגמישות הן מבחינת השחקנים, הקבוצות, האוהדים והגורמים הכלכליים- מסחריים.

הכותב הוא אמיר לוי, רכז האופרציה של ביטס אוף גולד, לשעבר עורך תוכן ומדיה באתר ״רשת״ ובקר שידור ב״ספורט 1״.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

קריפטו בזירה הספורטיבית - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

קריפטו בזירה הספורטיבית - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן