צליל מכוון: איך הבלוקציין והקריפטו משנים את תעשיית המוזיקה

  • ראשי
  • פוסטים
  • צליל מכוון: איך הבלוקציין והקריפטו משנים את תעשיית המוזיקה
קריאה של 9 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

תעשיית המוזיקה עוברת בשנים האחרונות מהפכה עם השימוש ההולך וגדל בבלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים. הטכנולוגיות המתקדמות מייצרות הזדמנויות חדשות לאמנים, קהילות מעריצים ומשקיעים. הכירו את הדרכים בהן הבלוקצ'יין והקריפטו משנים את פניה של תעשיית המוזיקה היום ואיך הם צפויים להשפיע עליה עוד יותר גם בעתיד.

ספוטיפיי נחשבת היום לחברת סטרימינג המוזיקה הגדולה בעולם, עם כ-200 מליון מנויים. אך על פי דיווחים, היא משלמת רק $0.003 עד $0.005 על כל השמעה(!) הסכום הזה לרוב משולם לחברות התקליטים והלייבלים המוזיקליים, ורק מיעוטו מגיע בסופו של דבר אל האמנים עצמם.

לא פלא שבסביבה עסקית כזו, פוטנציאל ההשפעה של הבלוקצ'יין והקריפטו על תעשיית המוזיקה הוא עצום, עם אפשרויות של תשלום ישיר לאמנים, סטרימינג מבוזר, ניהול זכויות יוצרים דיגיטלי, כרטיסי NFT להופעות, בניית קהילות והגברת מעורבות המעריצים. 

יותר שקיפות והוגנות

בתעשיית המוזיקה, ניהול נכון של זכויות יוצרים ותשלום תמלוגים הוא קריטי, מכיוון שהוא משפיע ישירות על ההכנסות והפרנסה של אמנים ויוצרים.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה לפתור רבים מהאתגרים הקשורים היום לזכויות יוצרים ותמלוגים על ידי הגברת השקיפות וחלוקת רווחים שוויונית יותר.

אחד היתרונות המרכזיים של טכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא השימוש בחוזים חכמים. חוזים חכמים הם הסכמים אשר נאכפים אוטומטית על ידי הקוד ברשת הבלוקצ'יין כאשר מתקיימים תנאים מסוימים שהוגדרו מראש.

לדוגמה, בתעשיית המוזיקה ניתן להשתמש בחוזים חכמים כדי לשלם תמלוגים על יצירה מוזיקלית בהתאם לגודל התרומה של כל אחד מהשותפים ליצירה ולהפצה, כגון יוצרים, מבצעים, חברות תקליטים ומפיצים. 

צליל מכוון: איך הבלוקציין והקריפטו משנים את תעשיית המוזיקה - Bits of Gold - Blog

החוזים החכמים מבצעים את חלוקת התשלומים באופן אוטומטי, ומפחיתים את הסיכון למחלוקות על תמלוגים. הבלוקצ'יין יכול גם לספק רישום תשלומים שקוף ומוגן מפני שינויים, וכך ליצור מערכת תשלום הוגנת ויעילה יותר לטובת כל הצדדים.

בנוסף, כמו בכל דבר בקריפטו, אין צורך במתווכים, כך שנתח גדול יותר יכול להישאר בידי היוצרים עצמם. 

הבלוקצ'יין יכול גם לסייע בנושאי רישוי וניהול זכויות. על ידי יצירת מסד נתונים מבוזר ושקוף של בעלות על זכויות יוצרים, הבלוקצ'יין יכול לאפשר מעקב מדויק ויעיל יותר של בעלות על זכויות יוצרים, שימוש ותשלום.

בסך הכל, לבלוקצ'יין יש פוטנציאל ליצור תעשיית מוזיקה שקופה, יעילה והוגנת יותר על ידי התמודדות עם רבים מהאתגרים ארוכי השנים הקשורים לניהול זכויות יוצרים ותשלומי תמלוגים כפי שהיו נהוגים עד היום.

כרטיסי NFT: הרבה מעבר לכרטיסים

תעשיית הכרטיסים להופעות סובלת שנים מבעיות כמו זיוף כרטיסים, עמלות גבוהות למפיצים, ספסרות ומחירי כרטיסים מנופחים, בעיות שפוגעות באמנים ובקהל כאחד: 

כרטיסים מזויפים גורמים הפסדי הכנסות למארגנים ואכזבה קשה לקהל שנשאר בחוץ.

כרטיסי NFT - Non-fungible Tokens מסייעים לצמצם את תופעת הזיופים על ידי יצירת כרטיס שהוא נכס דיגיטלי ייחודי אשר לא ניתן לשכפל או לזייף.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין גם מספקת אבטחה ואמינות גבוהות יותר, שיכולות לצמצם את מקרי הזיוף.

ספסרות ושווקים משניים: כיום, כרטיסים רבים נרכשים במהירות על ידי מי שמספסרים בהם ומוכרים אותם במחירים מנופחים. כרטיסי NFT הם נכסים דיגיטליים המספקים שקיפות על ידי הפיכת הבעלות וההעברה של כרטיסים לגלויים בבלוקצ'יין. זה יוצר מערכת בטוחה ושקופה יותר עבור הקהל והמארגנים, וניתן לעקוב אחרי העברת הבעלות על הכרטיסים ולמנוע סחר לא הוגן בהם. 

הכנסות נוספות לאמנים: כרטיסי NFT אינם חייבים להיות חד פעמיים כמו כרטיסים מסורתיים, ויכולים להמשיך לייצר הכנסות לאמנים מעבר להופעה עצמה. לדוגמה, ניתן להשתמש בהם לאחר האירוע בשביל להעניק באמצעותם הטבות מיוחדות למשתתפי ההופעה, כמו גישה אקסקלוסיבית למזכרות או אירועים מיוחדים. בנוסף, הטוקנים עצמם יכולים לשמש ליצירת הכנסה פאסיבית אינסופית למארגנים או לאמנים. המארגנים רק צריכים להגדיר חוזה חכם שמבטיח להם תמלוגים בצורה אוטומטית, וליהנות מהכנסה נוספת בכל פעם שכרטיס NFT נמכר. 

כך מייצרים ה- NFT's ערך מוסף לבעליהם

בנוסף, מערכות כרטוס מסורתיות עלולות להיות יקרות לאמרגנים קטנים, ואילו חברות הפצת הכרטיסים גוזרות קופון על כל כרטיס, מה שמשאיר פחות כסף בידיהם של האמנים והמפיקים.

כרטיסי NFT, לעומת זאת, מציעים אלטרנטיבה זולה יותר לכל מי שיש לו גישה לבלוקצ'יין ומאפשרים גם ליוצרים קטנים לגשת בקלות ובמחיר סביר למערכת כרטוס שמציעה יותר שליטה ואבטחה, והשארת יותר כסף בידיהם.

ויש גם יתרון שיווקי. בכרטיסים מסורתיים, כמות הנתונים שנאספים מלקוחות היא מוגבלת. בכרטיסי NFT ניתן, על ידי תכנות מתאים, לאסוף נתונים כמו גיל, מיקום והרגלי קנייה שמאפשרים למארגנים להפיק תובנות לגבי הקהל שלהם ולהשתמש במידע לקמפיינים שיווקיים ממוקדים.

הקריפטו בשירות האמנים

בעבר, מעריצים וחובבי מוזיקה תמכו באמנים האהובים עליהם דרך רכישת תקליטים או דיסקים, הגעה להופעות וקניית מוצרי מרצ'נדייז כמו חולצות, פוסטרים וכדומה.

אבל רק חלק זעיר מההכנסות הללו הגיע לאמנים עצמם, ומעבר לכל עסקה כזו לא היה בהכרח קשר נוסף בין האמנים לקהל.

עם שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, ערך נוסף יכול לעבור בין האמן למעריצים בלי צורך במתווכים.

פלטפורמות בלוקצ'יין חדשות מאפשרות לאמן להציע למעריצים הטבות שונות, ולמעריצים לתמוך באופן ישיר באמן האהוב עליהם. לדוגמה, אמנים יכולים ליצור NFTs ייחודיים של היצירות שלהם, כגון רצועות מוזיקה ומזכרות, ולמכור אותם למעריצים ולאספנים.

צעד כזה יכול לעזור לאמנים להגדיל את ההכנסות שלהם תוך כדי בניית קהילה מעורבת ותומכת.

פלטפורמות מדיה חברתית מבוססות בלוקצ'יין דוגמת Steemit, Minds ו-Sapien מאפשרות לאמנים להתחבר למעריצים, לשתף איתם פרויקטים ולקבל תגמול במטבעות דיגיטליים.

חלק מהפלטפורמות משתמשות בבינה מלאכותית (AI) כדי ליצור המלצות מוזיקה מותאמות אישית או ליצור מוזיקה מקורית על סמך העדפות המשתמש.

חלק מהפלטפורמות משתמשות במציאות מדומה (VR) או במציאות רבודה (AR) כדי ליצור חוויות מוזיקה או קונצרטים מרתקים.

הפלטפורמות גם מאפשרות לאמנים לייצר הכנסות מהתוכן שלהם ולבנות קהילה של עוקבים, תוך יצירת קשר מתמשך וקבוע עם המעריצים.

צליל מכוון: איך הבלוקציין והקריפטו משנים את תעשיית המוזיקה - Bits of Gold - Blog

אמנים יכולים גם להשתמש בפלטפורמות מימון המונים מבוססות בלוקצ'יין כדי ליצור קשר עם מעריצים שמעוניינים לתמוך בהם ולגייס כספים לפרויקטים חדשים בדרך מאובטחת ושקופה. 

לאחרונה הכריזה חברת ספוטיפיי על פיילוט המאפשר גישה לפלייליסט ייחודי דרך ארנקי Web3 למי שמחזיקים באסימונים מתאימים. רשימת ההשמעה המיוחדת לוקטה ונוצרה במיוחד עבור קהילות הקריפטו המשתתפות בניסוי, ורק חבריהן, בעלי הטוקנים והארנקים המתאימים, יכולים לקבל אליה גישה.

OneRepublic הפכה ללהקה הגדולה הראשונה בארה"ב שקיבלה תשלום בביטקוין עבור הופעה חיה. זה היה "השלב ההגיוני הבא", אמר הסולן הראשי של הקבוצה. הלהקה קיבלה ביטקוין בתשלום מלא עבור מופע אקוסטי בתיאטרון היסטורי מחוץ לווינה.

לא בלי אתגרים

אף כי ההזדמנויות בעולם המוזיקה רבות, יישום טכנולוגיות מבוססות בלוקצ'יין אינו חף מאתגרים, במיוחד בתחומי המשפט, האתיקה, ואימוץ הטכנולוגיה עצמה.

  • בהיבט המשפטי: במדינות ותחומי שיפוט מסוימים קריפטו ומטבעות דיגיטליים עדיין אינם מוסדרים, מה שמציב סיכונים ואתגרים משפטיים עבור אמנים ופלטפורמות. לדוגמה, ייתכנו בעיות בנוגע למיסוי, רישוי, זכויות קניין רוחני, הגנת הצרכן, איסור הלבנת הון או פרטיות משתמשים. ייתכנו גם התנגשויות או חוסר עקביות בין חוקים או תחומי שיפוט שונים המשפיעים על תקפותם של NFTs וחוזים חכמים, ועל האכיפה שלהם.
  • הסתגלות טכנולוגית: קריפטו ומטבעות דיגיטליים מסתמכים על טכנולוגיות כמו בלוקצ'יין, חוזים חכמים, AI, VR או AR, שאולי לא קל לחלק מן האמנים והמעריצים להבין אותן או להשתמש בהן. ייתכנו גם בעיות טכניות כמו עומס ברשת, עמלות עסקאות גבוהות, מהירות עיבוד איטית או פרצות אבטחה, שמשפיעות על הביצועים או הפונקציונליות של פלטפורמות או שירותים מבוססי קריפטו.
  • השלכות אתיות: יש שיטענו שפלטפורמות מבוססות בלוקצ'יין מטפחות יותר חדשנות ושיתוף פעולה, בעוד אחרים עשויים לטעון שהן מערערות את האיכות או האותנטיות של המוזיקה. חלק יגידו שפלטפורמות מבוססות בלוקצ'יין מפחיתות את טביעת הרגל הסביבתית של תעשיית המוזיקה, בעוד אחרים יטענו שהן צורכות יותר אנרגיה או משאבים. גם אם אין לנו כרגע דרך לדעת מהי האמת המוחלטת, המחלוקת עצמה מוסיפה עוד אתגר לתהליך האימוץ המורכב ממילא של טכנולוגיות חדשות. 

וזוהי רק ההתחלה-לה-לה…

אמנם אנחנו רק בתחילתה של מהפיכת הקריפטו בעולם המוזיקה, אבל כבר היום טכנולוגיית הבלוקצ'יין מספקת לאמנים חלוצים דרכים מרתקות לייצר מעורבות בקרב הקהל שלהם, לבנות קהילת מעריצים נלהבת ומתפתחת, ולהרוויח מיצירתם בדרכים חדשות וחדשניות. ולמרות האתגרים, חלק מהאמנים מקבלים כבר היום תשלום במטבעות קריפטו ומתנסים במה שיש לבלוקצ'יין להציע להם.

אם גם האמנים האהובים עליכם הם בין פורצי הדרך, אתם מוזמנים להצטרף למהפכה ולעשות את הצעד הראשון איתנו בקנייה ומכירה של מטבעות דיגיטליים באופן הקל, הנוח והבטוח ביותר. 

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

צליל מכוון: איך הבלוקציין והקריפטו משנים את תעשיית המוזיקה - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

צליל מכוון: איך הבלוקציין והקריפטו משנים את תעשיית המוזיקה - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן