תשמרו על הביטקוין שלכם: כך תיזהרו מעוקצי קריפטו ברשת

קריאה של 6 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

כאשר אנו מחזיקים מטבעות דיגיטליים, עלינו לדעת כיצד לשמור עליהם בצורה הטובה ביותר, כדי שתתאפשר רק לנו גישה אליהם בתור הבעלים. בכתבה הבאה תוכלו לדעת איך לשמור על הקריפטו שלכם מפני הונאות ברשת

אל סשה (שם בדוי) פנה מישהו דרך הרשתות החברתיות, שהציע לו להשקיע בביטקוין לטובת רווח.

אותו גורם התחזה לנציג של ביטס אוף גולד, ונתן לסשה מספר טלפון של שירות לקוחות פיקטיבי.

הוא התפתה להעביר לו את כתובת הארנק הדיגיטלי שלו ובו הגישה למטבעות הביטקוין, רק כדי לגלות שלא היה מדובר בנציג של ביטס אוף גולד, אלא בנוכל אנונימי שנעלם עם הכסף. 

סיפור העוקץ של סשה הינו רק דוגמה לתופעה המלווה את האינטרנט מהיום שהוא החל, וזו התופעה של הונאות ברשת באמצעות ניצול המרחק והאנונימיות.

רואים זאת לא פעם בהקשר של קריפטו: מעת לעת אנו שומעים על פניות שנעשו לאנשים תמימים שמחזיקים קריפטו, בניסיון לגרום להם לשלוח את כספם למתחזים בכל מיני אמתלות שווא, או שמשכנעים אנשים תמימים לקנות קריפטו רק כדי להעביר אותם לחשבון אחר.

לאחרונה אנו רואים עדויות רבות לכך שנעשות פניות מהסוג שתואר לעיל, בעיקר כלפי אנשים מבוגרים, ובעיקר דוברי רוסית.

הפניות הללו ברובן מספרות את אותו הסיפור: ניסיונות שכנוע לקנות ביטקוין עם הבטחה לתשואה מהירה על ההשקעה; הקורבנות רוכשים את הביטקוין (או מטבעות קריפטו אחרים), חושפים בפני הנוכלים את כתובת הארנק שלהם, מאבדים את כספם, ואז עומדים מול שוקת שבורה כשהם מנסים לקבל את כספם בחזרה. 

תשמרו על הביטקוין שלכם: כך תיזהרו מעוקצי קריפטו ברשת - Bits of Gold - Blog

אז איך איך נוכל לשמור על הקריפטו שלנו באופן הבטוח ביותר? הגיע הזמן לעשות סדר בכמה עקרונות של קריפטו שחשוב להכיר.

התופעה של הונאות ברשת

ביטקוין ומטבעות קריפטו נוספים הם מטבעות מבוזרים. אנו מניחים שכבר שמעתם בעבר את המונח "מטבע מבוזר", אבל חשוב לדעת מה זה באמת אומר: מטבע מבוזר, הוא מטבע שאין אף גוף ששולט ומנהל אותו "מלמעלה": המטבע מתנהל באופן עצמאי לפי סט מורכב מאוד של הוראות ומנגנונים, אותם לא ניתן לשנות בשום דרך.

לכן כאשר אנחנו מבצעים העברה של מטבעות קריפטו מארנק אחד לארנק אחר, אף גורם שלישי לא מעורב בתהליך: זה רק אנחנו בצד אחד והאדם הפלוני שעומד בצד השני.

זה חשוב כי במקרה שבצד השני מדובר בנוכל, אין לנו אף גורם שאליו אנחנו יכולים לפנות ואי אפשר לבטל את ההעברה: אין שירות לקוחות או "הנהלת ביטקוין" שאפשר להתלונן בפניה. 

חשוב להבין שזה לא "באג במערכת", אלא פיצ'ר: כך זה נועד להיות, וחשוב להבין זאת כדי שניקח אחריות על המטבעות הדיגיטליים שלנו.

מעבר לכך, ביטקוין וקריפטו במקור נועדו להיות אנונימיים: כאשר אתם רואים כתובת ארנק, אין לכם דרך לאתר שום פרט מזהה הקשור לכתובת הזאת.

משום כך, אם אנחנו מעבירים קריפטו לאדם שאיננו מכירים, והפרטים שלו חסויים, אין לנו דרך לאתר אותו לאחר מכן בשום אמצעי.

משום כך, העוקצים הללו שבהם אנשים מתפתים להעביר את הקריפטו שלהם לגורמים עלומים, הם במובן מסוים הפשע המושלם, משום שאין דרך ריאלית לאתר את הגנב לאחר המעשה.

תשמרו על הביטקוין שלכם: כך תיזהרו מעוקצי קריפטו ברשת - Bits of Gold - Blog

איך תשמרו על הקריפטו שלכם? טיפים חשובים

קריפטו היא טכנולוגיה מתקדמת וחדשנית; היא מציעה המון אפשרויות שיכולות לשנות את העולם והדרך בה אנחנו מבצעים העברות כספים, ועבור רבים היא יכולה להוות גם הזדמנות להשקעה.

אז מה בכל זאת עושים אם אנחנו רוצים לקנות ביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים? כמה נקודות מעשיות שכדאי לשים אליהן לב:

קניה מגוף מפוקח; ביטס אוף גולד הוא גוף הפועל ברישיון הרגולטור הישראלי. בין היתר המשמעות של עובדה זו היא שאף אחד מביטס אוף גולד לא יפנה לאנשים זרים באמצעות הרשתות החברתיות, ויציע לקנות ולהשקיע קריפטו.

אם פנו אליכם תוך מצג של השתייכות לביטס אוף גולד, הטילו ספק, ופנו ישירות אל שירות הלקוחות שלנו כדי שנוכל לעזור לכם ולמנוע מצב של הונאת מטבעות מחשבונכם.

מעבר לכך, במידה ופנו אליכם עם הצעה מפתה לרכישת קריפטו מאדם שלא פגשתם מעולם - נורות האזהרה צריכות להבהב לכם: למה פנו דווקא אליכם, האם זו צורת התקשרות סבירה לחברה שהפונה כביכול מייצג? תנסו להתחקות אחר הפונה, ותוודאו שמדובר בגוף לגיטימי ומפוקח.

  • אומרים לכם שאפשר לקנות קריפטו ללא עלות? נורות האזהרה צריכות להבהב: לעסקאות בקריפטו יש עמלות שמובנות במערכת; אי אפשר לעקוף אותן.
  • מציעים לכם להשקיע סכום כסף מסוים כדי לשחרר סכום כסף גדול יותר? זו כנראה עוד וריאציה של העוקץ הניגרי המפורסם. מרבית הסיכויים שמדובר בתרמית.
  • תשואה מובטחת? נורות האזהרה צריכות להבהב. אין תשואה מובטחת בשום מקום בעולם, ובוודאי לא בקריפטו.
  • אל תחשפו בפני אף אחד את כתובת המפתח הפרטי שלכם, המשויך לארנק הדיגיטלי שלכם. הדבר דומה לחשיפת הגישה אל חשבון הבנק שלכם.
  • תעבירו קריפטו רק לכתובות-ארנקים שקיבלתם מאדם שאתם מכירים, או כאשר אתם באמת יודעים בוודאות גבוהה מיהו האדם בצד השני.
  • מבקשים מכם את פרטי כרטיס האשראי? הטילו ספק באדם ובמטרה שלשמה מבקשים את הפרטים. העדיפו תמיד לבצע קנייה באינטרנט בעצמכם או בעזרת אדם שאתם מכירים באופן אישי. בנוסף, מומלץ לעבור על פירוט החיובים בכרטיסי האשראי בכל חודש.

לסיכום, אפשר ליהנות מהאפשרויות שהקריפטו והכלכלה החדשה מציעים לנו, ולרכוש מטבעות דיגיטליים בבטחה ומבלי לחשוש מגוף מפוקח ובעל מוניטין, אמינות ושירות לקוחות שזמין לכם לשאלות.

עם זאת, חשוב להכיר את הסיכונים הקיימים: אם נשמור על אמצעי הביטחון שפירטנו לעיל, תדעו איך לשמור על המטבעות הדיגיטליים שלכם בצורה בטוחה ולא לאפשר לנוכלים לגנוב את הקריפטו שלנו.

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

תשמרו על הביטקוין שלכם: כך תיזהרו מעוקצי קריפטו ברשת - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

תשמרו על הביטקוין שלכם: כך תיזהרו מעוקצי קריפטו ברשת - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן