רוכשים קריפטו בבורסות זרות? זה מה שחשוב לדעת

קריאה של 7 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

ענף הקריפטו חוצה גבולות גיאוגרפיים במובן הכי רחב שאפשר לדמיין. מגוון האפשרויות שהקריפטו הביא איתו לכלכלה החדשה, מאפשר לקנות ולמכור מטבעות קריפטו בכמה לחיצות כפתור על גבי הבלוקצ'יין מכל מקום ולכל מקום בעולם. במערכת הבנקאית המוכרת לעומת זאת, העברות כספים בינלאומיות, כרוכות בבירוקרטיה איטית ומסורבלת, עמלות שירות והמרות יקרות.

אולם, למרות הקידמה האדירה של הקריפטו, ישנם עדיין לא מעט אתגרים כאשר סוחרים בבורסות זרות.

נכון, מסחר בבורסות קריפטו זרות אולי נעשה בקלות ועל גבי ממשק משתמש צבעוני ומושך, אך ככל שמדובר בבורסות שאינן מפוקחות, אין אף גורם בדרך אשר מונע מהמוסד הפיננסי פשוט להשתמש בכסף שלכם למטרותיו שלו.

דבר נוסף הוא גם שהבנקים לא יהיו נכונים לקבל את הכספים שמקורם ממקור שאינו מוכר.

למה הכוונה? המשיכו לקרוא.

הבעיה של מסחר והחזקת קריפטו בגופים שאינם מפוקחים

לאחר התהפוכות הרבות שחווה ענף הקריפטו ב-2022, חודדה לכולנו תמונה ברורה: כאשר אתם סוחרים בקריפטו בגוף שאינו מפוקח, אין לכם שום ערובה שהכסף שלכם באמת שמור כמו שצריך.

ואיך אומרים? כבר היו דברים מעולם: חברת הלוואות הקריפטו הישראלית־אמריקאית הלא מפוקחת, צלזיוס, הודיעה ביוני בשנה שעברה על הקפאת משיכות כספים מהפלטפורמה, ולאחר מכן על פשיטת רגל של מיליארדים.

כמו כן בורסת FTX הענקית הייתה תחת פיקוח רגולטורי רופף מאוד באיי הבהאמה, והתנהלה עקב כך בצורה לקויה (בלשון המעטה) עם כספי ההפקדות שלה, והגיעה לקריסה מהגדולות שידע שוק הקריפטו.  

מיליארדים רבים של דולרים נמחקו השנה ממסחר בקריפטו, משום שהגופים המחזיקים לא היו שקופים בהתנהלות שלהם, וגרמו להפסדי ענק למחזיקים. היכן שלא היה רגולטור כדי לרסן את תאוות הבצע, התרחשו מחדלים גדולים באמת.

הבעיה היא, שהחרטה על הפקדות בבורסות לא מפוקחות, מתרחשת לא פעם רק לאחר שהסוסים כבר יצאו מהאורווה.

גם כאשר יש עדויות להתנהלות בעייתית. כזאת למשל הייתה ממש לאחרונה, כאשר פורסם כי בורסת הענק בינאנס "ערבבה" הפקדות של לקוחות ביחד עם כספים אחרים של החברה.

בקצרה, נסביר שבינאנס מאפשרת מסחר של אתריום וביטקוין על רשת הבלוקצ'יין הפרטית שלה, ה-BNB blockchain.

איך היא עושה זאת? היא מחזיקה כעירבון מטבעות צמודים על גבי הבלוקצ'יין שלהם, המכונים Binance-peg tokens או B-Tokens.

בינאנס התחייבה לאחרונה שמטבעות אלו יהיו שקופים בארנק ייעודי ויוחזקו ביחס של אחד-לאחד, אולם כעת, מפרסום במגזין בלומברג, היא מודה שהפרה את הכלל עליו הצהירה, ובאותו ארנק הופיעו יותר מטבעות ממה שאמורים היו להיות, היות והמטבעות ששימשו כעירבון נשמרו בטעות (לטענתה) עם מטבעות אחרים של לקוחות. 

לקנות מטבעות דיגיטליים

מהי המשמעות של פיקוח על גוף הנותן שירותי מסחר בקריפטו?

למרות התפוצה הרחבה של קריפטו ובלוקצ'יין, עדיין מדובר במושגים חדשים יחסית מבחינה כלכלית, ומחוקקים ברחבי העולם מגיבים בקצב שונה להתפתחויות הטכנולוגיות בתחום. 

ברמת הפיקוח על נותן שירותים בתחום הקריפטו (חלפן או בורסה), נכון להיום בכל מדינה בארצות הברית למשל יש שוני בין המדינות השונות לנושא ונהלי אסדרה שונים בכל מדינה.

ברמה הפדרלית בורסות לקריפטו יכולות לפעול תחת פיקוח, ויכולות שלא להיות מפוקחות: אלו שכן מפוקחות, עושות זאת תחת חוק הסודיות הבנקאית (ה-Bank Secrecy Act), ועליהן להירשם אצל FinCEN, סוכנות פדרלית שמטרתה למנוע ולאכוף כללים שונים בנושא הלבנת הון, וכן עליהן לנהל רישומים מסודרים של לקוחות, ולדווח לרשויות המתאימות בכל מיני סוגים שונים של אירועים.

עם זאת, מן התקשורת עולה כי הבית הלבן עוסק רבות בפיתוח מסגרת חקיקתית מקיפה ומתקדמת לנושא הקריפטו.

ביטקוין

בישראל הרגולטור עשה לא מעט עבודת מטה בתחום. למשל בשנה שעברה פורסם דו"ח אגף הכלכלנית הראשית לאסדרת תחום הנכסים הדיגיטליים, ואיתו כמה הצעות קונקרטיות להתחלה של חקיקה בנושא.

בינתיים מוסדות מדינה שונים החלו ליישם נהלים שונים: מספר חברות וביניהן ביטס אוף גולד, קיבלו רישיון למתן שירות בנכס פיננסי מורחב מאת רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון. 

היתרון של גוף מפוקח מול הבנקים

בנובמבר 2022 פרסם בנק ישראל את התיקון להוראת ניהול בנקאי תקין מספר 411, שנתן  משמעות נוספות לנושא הפיקוח על נותני שירות בקריפטו.

לפי הנוהל, בנק לא יהא רשאי לסרב סירוב גורף לקבל כספים שמקורם בקריפטו.

לאור עדכון ההוראה, פרסמו הבנקים הנחיות להעברת כספים מקריפטו, בהנחה שעומדים באותן הנחיות.

למשל, הבנקים פירטו מהם התנאים לקבלת כספים שמקורם בקריפטו בחזרה אל לחשבון, מתי לא תאושר העברה כזאת, מי הם נותני השירות המאושרים על ידי הבנק, וכן מהם המטבעות המאושרים למסחר על ידי הבנק.

השינוי הזה הפך סכסוכים משפטיים בין לקוחות לבין בנקים שהגיעו עד לבית המשפט העליון, לפשוט לא רלוונטיים.

כאן טמון יתרון גדול במסחר בקריפטו באמצעות גוף מפוקח, אל מול גוף שאינו מפוקח: כאשר סוחרים דרך גוף מפוקח, הבנק לא רשאי לסרב לקבל באופן גורף את כספי הקריפטו לחשבון הלקוח.

אם לעומת זאת מדובר בגוף שאינו מפוקח, אזי הבנק רשאי לסרב, ואז למעשה אין דרך חוקית לממש חזרה לחשבון הבנק את כספי הקריפטו שלכם.

ישנם משקיעים בישראל שסחרו בבורסות שאינן מפוקחות בחו"ל, ואינם יכולים לממש ולהכניס למערכת הבנקאית את מטבעות הקריפטו שלהם.

כיצד להתנהל נכון עם קריפטו

היטיב לנסח זאת יותר מכל בריאן ארמסטרונג, מנכ"ל קוינבייס, שהיא בורסת הקריפטו הגדולה בעולם ודווקא מפוקחת כנותנת שירותי מטבע מטעם במדינת נבדה בארצות הברית, ובבריטניה מטעם ה-UK Financial Conduct Authority.

ארמסטרונג אמר כי הפיקוח הרגולטורי הוא צו השעה: "(היעדר הפיקוח) הוא הסכנה הגדולה ביותר לצרכנים, וכולם מסכימים שהפיקוח הוא נדרש.

הפרי הזה בשל לקטיפה". הפיקוח על קריפטו היא הדרך שבה הענף יוכל לצעוד קדימה, והכלכלה העולמית תוכל להרוויח מכך המון. 

האחריות על הקריפטו היא בסופו של יום על כל מי שמבצע מסחר במטבעות דיגיטליים בין אם ביצע קניה או מכירה של קריפטו.

כל אחד מאיתנו צריך לבדוק ולהכיר היטב היכן נמצא הכסף, האם המסחר שמתבצע הוא מול גוף מפוקח ובעל רישיון, והאם יש לנו אפשרות לממש את מטבעות הקריפטו מהבורסה או מהחלפן, בחזרה אל המערכת הבנקאית.

קראו גם על: כריית ביטקוין

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

רוכשים קריפטו בבורסות זרות? זה מה שחשוב לדעת - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

רוכשים קריפטו בבורסות זרות? זה מה שחשוב לדעת - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן