סיפורו של מטבע: Litecoin

קריאה של 8 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

זמן מה לאחר שנולד הביטקוין, אנשים מכל העולם החלו להתעניין בקריפטו ובלוקצ'יין. אחד מהם, היה מהנדס מחשבים בגוגל בשם צ'רלי לי. צ'רלי זיהה כמה חולשות בביטקוין, והחליט לייצר לו גירסה משלו. התוצאה? מטבע הלייטקוין, האלטקוין המרכזי הראשון, ששוויו הכולל נכון למועד פרסום כתבה זו הוא מעל ל-5 מיליארד דולרים.

הלייטקוין ידע עליות ומורדות לאורך השנים, אולם ההיכרות עם עולם הקריפטו לא תהיה שלמה באמת, אם לא תכירו קצת יותר את ״האח הקטן של הביטקוין״. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על מטבע ה-Litecoin.

מטבעות לייטקוין - ההיסטוריה של המטבע

בשנת 2008 פורסם לראשונה מטבע הביטקוין, שעשה היסטוריה בתור מטבע הקריפטו הראשון.

אולם מהר מאוד ראו המשתמשים ומתעניינים למיניהם שישנן לא מעט בעיות עם המטבע: היכולת שלו לאשר עסקאות רב של עסקאות מהר נמוכה מאוד, כוחות המיחשוב הנדרשים לצורך כריית ביטקוין הם חזקים ויקרים מאוד, עמלות ההעברה גבוהות, וכריית הביטקוין "זוללת" המון אנרגיה.

מעבר לכך, החשש היה שהיות ונדרשים מחשבים חזקים מאוד כדי לכרות ביטקוין, יווצרו חסמי כניסה גבוהים מדי לקהילת הביטקוין, מה שיביא לריכוזיות-יתר במטבע .

סיפורו של מטבע: Litecoin - Bits of Gold - Blog

היות והוא מתבסס על הקוד של ביטקוין, אפשר להגדיר את הלייטקוין כמיזלוג (Forking) של הביטקוין, והוא מכונה לעיתים "האח הקטן של הביטקוין".

הלייטקוין עלה לפלטפורמת גיטהאב ב-2011 כפרויקט קוד פתוח, ונחשב למטבע האלטרנטיבי הראשון (לפחות הראשון ששווה להזכיר.

למעשה לפני לייטקוין היה ניסיון דומה בשם  Tenebrix, שנכשל בערך מן ההתחלה שלו). 

יש לציין כי בראשית דרכו, הלייטקוין לא נועד להתחרות בביטקוין, אלא להיות "הכסף לזהב של ביטקוין" (הערת רקע: כמו הזהב גם הכסף הוא מתכת נדירה ויקרה, אלא שבניגוד לזהב, לכסף ישנם שימושים רבים בתעשיה, בין השאר, כיוון שזה היסוד עם מוליכות החשמל הגבוהה ביותר.

לכן התפיסה היא שזהב זו מתכת שהשימוש העיקרי בה הוא שמירת ערך ואילו לכסף יש ערך בגלל שימוש בתעשיה. 

לאורך השנים ולמעשה עד היום, מדברים על היחס בין מחיר הזהב למחיר הכסף, כאינדיקציה למגמות כלכליות).

צ'רלי לי סיפר בעבר כי בהתחלה הוא פשוט "השתעשע" עם הקוד של ביטקוין, עד שהדבר תפס חיים משל עצמו. עם זאת, לא היה מנגנון כלשהו שקשר בין שני המטבעות, ובסופו של דבר נוצר בידול בין השניים, כך שהם במובן מסוים מתחרים האחד בשני. 

עם השקתו של המטבע, לא היה ללייטקוין (כמעט) מטבעות שהם Pre-mined (מטבעות שהמייסד שומר לעצמו בטרם הפרויקט יוצא לדרך).

צ'רלי והמפתחים לא דאגו לעצמם עם מלאי של מטבעות, בטרם הפרויקט יצא לדרך.

מהלך כזה, הידוע בקהילת הקריפטו בתור Fair Launch (השקה הוגנת), שיחק גם הוא לטובת ההצלחה של הפרויקט.

הטכנולוגיה

הלייטקוין מתבסס כאמור על קוד התוכנה של ביטקוין, וכן בדומה לביטקוין גם כאן מדובר בפרויקט קוד פתוח, מטבע מבוזר ללא גרעין שליטה, אימות על ידי Nodes, ומנגנון קונצנזוס של PoW - הוכחת עבודה.

עם זאת, ישנם הבדלים טכנולוגיים בין השניים. למשל, בלוק של ביטקוין נכרה בכל 10 דקות בקירוב, מה שאומר שניתן לאשר עסקאות תוך עשר דקות. 

סיפורו של מטבע: Litecoin - Bits of Gold - Blog

לעומת זאת, בלוק של לייטקוין נכרה בכל 2.5 דקות, כך שאישור העסקאות הוא מהיר יותר.

כמו כן, ובדומה לביטקוין, גם תגמול הכורים של הלייטקוין נחתך בתקופות מחזוריות לצורך שמירה על ערך המטבע, אולם הבדל תכנוני בין המטבעות הוא במספר המטבעות המקסימלי של מטבע הלייטקוין (84 מיליון מטבעות. בביטקוין יהיו 21 מיליון מטבעות לכל היותר.

גם בלייטקוין, ההיצע מתוכנן לרדת עם הזמן לצורך שמירה על הביקוש).

הבדל נוסף נוגע לכרייה של מטבע הביטקוין. הלייטקוין משתמש באלגוריתם האשינג שונה מזה של ביטקוין: הביטקוין מאומת באמצעות פונקציית גיבוב SHA256, ואילו הלייטקוין משתמש ב-Scrypt (אגב, את הרעיון לקחו מ- Tenebrix הנזכר לעיל).

ה-SHA256 דורש הרבה יותר זיכרון לצורך עיבוד לעומת הסקריפט, ולכן הביטקוין נכרה באמצעות GPUs, ראשי תיבות של General-purpose computing on graphics processing units.

בתחילת הדרך, לייטקוין נכרה באמצעות מחשבי CPU רגילים, כלומר אפשר היה לכרות לייטקוין מכל מחשב. 

עם זאת, כיום למחשב "רגיל" שמנסה לכרות לייטקוין, אין הרבה סיכוי מול מכונות ASIC המשמשות את מרבית כורי הלייטקוין בעולם (מכונות ASIC הם למעשה מחשבים סגורים וחזקים, שכל מה שהם עושים הוא לכרות קריפטו. חלק מהמחשבים מוקדשים לכריית לייטקוין).

לייטקוין בתחילת דרכו נחשב ל-ASIC-resistant (קרי לא ניתן לכרות אותו באמצעות מכונות ASIC, מה שאמור לתרום לביזור הרשת), אולם כיום משתמשים בכריית ASIC ולמחשבים רגילים אין סיכוי ממש לכרות לייטקוין, אלא באמצעות הצטרפות לכרייה באמצעות מאגר (Mining Pool).

ערכו של מטבע הלייטקוין

לאורך השנים, לייטקוין עשה מסלול דומה לזה של ביטקוין, רק בקטן.

ב-2017 למשל, עלה שווי המטבע מ-3$ עד ל-370$ באותה שנה. עם זאת, ללייטקוין יש שווי לא קטן בפני עצמו.

בשיאו בשנת 2021, עמד השווי של לייטקוין בודד על קרוב ל-350 דולרים (עם שווי שוק מצטבר של למעלה מ-17 מיליארד דולרים). 

סיפורו של מטבע: Litecoin - Bits of Gold - Blog

מצד אחד הלייטקוין הוא מטבע בעל ערך לא מבוטל, בין היתר מהיותו ותיק מאוד ביחס לשוק הקריפטו.

היות ויותר קל לכרות לייטקוין וישנם פחות חסמי כניסה, יש גם יותר היצע של לייטקוין בשוק.

כמו כן, בעוד ביטקוין הוא שם שגור כמעט בפי המון אנשים, הלייטקוין הוא משמעותית פחות מוכר, והביקוש אליו (וכפועל יוצא מכך, הנזילות שלו) נמוך בהרבה מזה של הביטקוין. 

יתרונות וחסרונות

אם כן, אחד היתרונות של לייטקוין הוא שהוא קל יותר ונגיש יותר לכרייה, אולם עדיין נדרש ציוד ייעודי לכך (ASIC) וכן עדיין נדרש ידע מסוים.

כמו כן, רף הקונצנזוס להטמעת שינויים בקוד של לייטקוין הוא 75% מהמחזיקים, בניגוד ל-95% הנדרש בקהילת הביטקוין.

שינויים כאלה הוטמעו בקוד לאורך חייו של הלייטקוין, כגון אימוץ פתרון הסקיילינג של ה-Lightning Network (בעקבות הביטקוין), וכן שדרוג אבטחה המכונה MimbleWimble.

כמו כן, בלייטקוין עמלות העסקה נמוכות משמעותית מאלו של ביטקוין.

עם זאת קהילת הלייטקוין היא קטנה בהרבה מזו של הביטקוין, והביקוש אליו נמוך יותר, בין היתר משום ההיצע הרב שלו. 

שער לייטקוין - מבט לעתיד

ב-2017, בעקבות ביקורת ציבורית על כך שהוא משפיע על מחיר המטבע באמצעות הציוצים שלו, מכר צ'רלי את כל מטבעות הלייטקוין שהחזיק (כמה נוח אגב, שהוא עשה זאת במחיר שיא, שירד משמעותית מאז).

עם זאת, צ'רלי ממשיך להיות חסיד גדול של הלייטקוין. לאחרונה צייץ שעתידו של הלייטקוין עוד לפניו, ושהוא סבור שיתייצב בסופו של דבר על שווי של 10% משל ביטקוין.

צ'רלי ציין כי ללייטקוין יש עמלות נמוכות, הוא תואם ביטקוין מבחינת הפרוטוקול, מאובטח כמו ביטקוין, הושק בהשקה הוגנת, וכן מתפקד כבר 11.5 שנים ללא תקלות כלל.

באפשרותכם לרכוש מטבעות דיגיטליים באופן קל, בטוח ומפוקח באמצעות הפלטפורמה של Bits of Gold

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

סיפורו של מטבע: Litecoin - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

סיפורו של מטבע: Litecoin - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן