Private Key

קריאה של 3 דקות

שם רישמי- Private Key

תרגום חופשי לעברית- מפתח פרטי

בקצרה- מפתח פרטי הינו תצורה מורכבת מאוד של קריפטוגרפיה (פיסות מידע, פרמטרים, המאפשרים שליטה על תהליך הצפנה או פענוח מידע) המאפשרת לבעלי נכסים דיגיטליים (מטבעות במקרה זה) להיכנס למאגר הנכסים שברשותם. מפתח פרטי הינו חלק בלתי נפרד מביטקוין ומטבעות דיגיטליים בכלל, ורמת האבטחה המתלווה אליו היא זו המאפשרת להגן על המשתמש מפני גניבות וכניסות בלתי מורשות לנכסים הדיגיטליים שלו.

וקצת יותר מזה- כאשר מדובר בהליך בתחום הקריפטורגפיה משתמש בדרך כלל מקבל מפתח ציבורי ומפתח פרטי לשם ביצוע קבלת ושליחת נכסים דיגיטליים.

הכתובת הציבורית היא המקום בו מופקדים ומתקבלים הנכסים. אבל, רק בעזרת המפתח הפרטי הייחודי של המשתמש ניתן למשוך מטבעות מהאיחסון. המפתח הציבורי נוצר מתוך המפתח הפרטי בעזרת אלוגריתם מתמטי מורכב מאוד. למרות זאת, כמעט בלתי אפשרי לבצע פעולה הפוכה, כלומר - לחולל מפתח פרטי ממפתח ציבורי.

מפתח פרטי מורכב מ- 51 תווים המורכבים מאותיות ומספרים, דבר המקשה בצורה משמעותית על האקרים לפצחו. כדי להמחיש בצורה פשוטה יותר יש להתייחס לכתובת הציבורית כאל תיבת-דואר ולמפתח הפרטי כמפתח הפותח אותה. כל אחד יכול להכניס לתיבה מכתבים אולם היחיד שיכול להוציא את המכתבים הוא בעל המפתח הייחודי של התיבה. לכן, חשוב ביותר לשמור על המפתח הפרטי בצורה מאובטחת במיוחד ובמקום הידוע לבעלי התיבה בלבד.

ארנק דיגיטלי מאחסן את המפתח הפרטי. כאשר מתבצעת עיסקה, תוכנת הארנק יוצרת חתימה דיגיטלית על ידי עיבוד העיסקה עם המפתח הפרטי. תפקידה של החתימה הוא גם לאשר כי העיסקה הגיעה ממשתמש מסוים ומבטיחה שמרגע שיגור העיסקה היא לא תינזק/תשתנה. כל שינוי הכי קטן בעיסקה משנה את החתימה.

אם משתמש מאבד את המפתח הפרטי, הוא לא יוכל להיכנס יותר לארנק ולבצע כל פעולה הכוללת העברת/הזזת מטבעות. חשוב ביותר לשמור את המפתח הפרטי מאובטח במקום הידוע לבעלי הנכס. ישנן מספר דרכים לאיחסון הארנק הדיגיטלי והמפתח הפרטי.

ניתן לאחסן מפתח פרטי במספר אופנים:

  • Paper Wallet מסמכים מודפסים עם מפתח פרטי וקוד QR קל לסריקה (דבר המקל על חתימה  בזמן ביצוע עיסקה).
  • ארנק חומרה המשתמש בכרטיס חכם או התקן USB, לחולל ולאבטח את המפתח הפרטי באופן שאינו מקוון (אוף-ליין).
  • ארנק תוכנה לא מקוון (אוף-ליין) המכיל מחיצה למפתחות פרטיים באופן לא מקוון ויחידה מקוונת (און-ליין) בה מאוחסנים המפתחות הציבוריים. בארנק זה עיסקה מועברת למצב אוף-ליין כדי להיחתם דיגיטלית ואז מועברת חזרה ליחידה המקוונת ומשודרת לרשת הקריפטו.

תצורות איחסון אלו נקראות איחסון קר כיון שהמפתח הפרטי נשמר בצורה לא מקוונת. הצורה הנוספת של ארנקים נקראת איחסון/ארנק חם Hot Wallet ובאמצעותה נשמרים המפתחות הפרטיים התקנים או מערכות המחוברים לאינטרנט (ארנק- דסקטופ, ארנק-מובייל וארנק מבוסס רשת).

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

Private Key - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

Private Key - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן