מה זה ICO?

קריאה של 6 דקות

לקראת סופה של שנת 2018, בואו נזכר בהתפתחות ה- ICO's לאורך השנים וכיצד תרמו לעיצוב שוק המטבעות הדיגיטליים.

ראשי התיבות ICO הם קיצור של "Initial Coin Offering" - תהליך/ קמפיין גיוס המונים של כספים/ מטבעות דיגיטליים. במהלך ICO מוצעים למכירה לציבור טוקנים בתמורה למטבעות מבוזרים דוגמת ביטקוין או איתריום.

הציבור מתעניין בטוקנים המוצעים בגלל אחת או יותר מהסיבות הבאות: הראשונה, במטבע טמון חוזק משמעותי- הוא מעניק למחזיק בו גישה לשירות, הבעת דעה לגבי נושא מסויים או חלק ברווחיו של פרויקט. השנייה, התועלת תתבטא בעלייה בביקוש, שתדחוף כלפי מעלה את מחיר השוק של המטבע.

מטבעות ובמיוחד מטבעות שמכירותיהם מוצלחות, נסחרים לרוב בבורסות בהן הקונים ההתחלתיים יכולים למכור את החזקותיהם וקונים חדשים יכולים להיכנס בכל עת. כסוג של מימון המונים דיגיטלי, מכירה של מטבעות מאפשרת לסטארט-אפים לגייס כספים מבלי לוותר על הון עצמי, אך גם לקדם את אימוצו של הפרויקט בעזרת תמריץ השימוש בו על ידי מחזיקי המטבע.

הקונים יכולים ליהנות מהגישה לשירות שהמטבע מעניק ומהצלחתו באמצעות עליית מחירו של המטבע. מכירת המטבעות בבורסה מאפשרת לממש את הרווחים האלה בכל עת (בדרך כלל). לחלופין, הקונים יכולים להביע את התלהבותם המוגברת מהרעיון על ידי רכישת מטבעות נוספים בשוק.

מה זה ICO?
קרדיט לאתר Coindesk

ה- ICO's הראשונים הופיעו בשנת 2014 בדמות שבעה פרויקטים שגייסו סכום כולל של כ- 30 מיליון דולר. הסכום הגבוה ביותר שגויס באותה שנה עלה על 18 מיליון דולר שגוייס באמצעות מכירה של 50 מיליון מטבעות איתריום. 2015 לעומת זאת הייתה שנה רגועה יותר- שבעה ICO's גייסו סכום כולל של 9 מיליון דולר, כשהגדולה מביניהן – Augur , גייסה למעלה מ-5 מיליון דולר.

הפעילות החלה לתפוס תאוצה ב-2016, עם כ-43 ICO's ביניהם Waves, Iconomi, Golem ו-Lisk אשר גייסו כ- 256 מיליון דולר. בסכום כולל זה נכללו המטבעות הידועים לשמצה של DAO- קרן השקעות עצמאית ששמה לה למטרה לעודד פיתוח מערכת אקולוגית של איתריום על ידי מתן אפשרות למשקיעים להצביע לפרויקטים שברצונם לממן.

זמן קצר אחרי שגויסו למעלה מ-150 מיליון דולר, גנב האקר איתריום מטבעות בשווי של 60 מיליון דולר, מה שהביא להתמוטטותו של הפרויקט ולביצוע מיזלוג (FORK) של איתריום. הכישלון של DAO לא מיתן את ההתלהבות הגדלה בהתמדה של הנכס הדיגיטלי החדש, ובחודש דצמבר הקרן הראשונה הייעודית להשקעה במטבעות דיגיטליים זכתה בגיבוי משמעותי מבעלי קרנות הון סיכון מסורתיים.

ב-2017 היינו עדים לפעילות מוגברת יותר אף יותר מהשנים הקודמות- 342 הנפקות מטבע גייסו כמעט 5.4 מיליארד דולר, מה שהביא לדחיפת הקונספט לחזית החדשנות בכל הנוגע לטכנולוגית הבלוקצ'יין. ה- ICO's הסתיימו בתוך פרקי זמן קצרים יותר ויותר ותרמו לליבוי הטירוף. מי ששאפו להשקיע, נחפזו 'ליטול חלק באקשן', והתעניינו פחות ופחות בעקרונות הפרויקטים.

תשומת הלב המוגברת לוותה בבחינה גוברת, והחששות מפני חוקיות מכירת המטבעות הגיעו לשיאם כאשר רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) פרסמה הצהרה בה נאמר כי אם לנכס דיגיטלי שנמכר למשקיעים אמריקאים יש תכונות של נייר ערך (זכויות בעלות, תזרים מזומנים או אפילו ציפייה לרווח ממאמציהם של אחרים), אזי עליו להישמע לחוקי ניירות הערך האמריקאים.

באמצע אותה השנה, ICOs כבר השתלטו על קרנות הון סיכון כעל מקור עיקרי של כספים לסטארט-אפים העוסקים בטכנולוגית בלוקצ'יין בעודם נוהרים לעבר מה שנראתה כדרך קלה ומהירה יותר לגייס סכום כסף עצום מבלי להקריב את ההון העצמי בחברה.

מה זה ICO? - Bits of Gold - Blog

עקבו אחרינו

היו הראשונים לקבל את הפוסטים שלנו ישירות לתיבת המייל שלכם

ישנם מספר יתרונות בולטים בהנפקה מסוג זה. עבור המנפיק: גישה למימון התחלתי במהירות רבה יותר ועם פחות מגבלות בהשוואה למסלול שעובר דרך קרן הון סיכון; הזדמנות ליצור מודלים עסקיים חדשים ומבוזרים; בסיס משתתפים מתומרץ להשתמש בשירות ולבחון אותו, ומערכת אקולוגית שמתקדמת בכוחות עצמה על סמך המשאבים שעומדים לרשותה; אין אובדן של הון עצמי בפרויקט (אלא אם המטבעות מתנים שיתוף בעלות); תהליך מימון מהיר יותר ומגבלות שרירותיות יותר לסכומים שנאספו. עבור המחזיק במטבע מדובר בגישה לשירות חדשני; רווח אפשרי כתוצאה מעלייה במחיר המטבע והשתתפות בקונספט חדש ותפקיד בפיתוח טכנולוגיה חדשה.

חשוב לציין גם את הסיכונים. עבור המנפיק מדובר ברגולציה לא ודאית (אפשרות לעצירה לאחר ההנפקה, קנס או אפילו העמדה לדין); השקעה בלתי יציבה (מכירה על ידי משתמשים לא מרוצים יכולה להשפיע על מחיר המטבע ועל ישימות הפרויקט); אי-ידיעה מי הם המחזיקים במטבע (בשונה מבעלי מניות). עבור המחזיק: אין הבטחה לכך שהפרויקט אכן יפותח; אין הגנה רגולטורית (השקעה בסיכון) לרוב; מידע מועט לגבי העקרונות שביסודו של הפרויקט ושקיפות מועטה של מבנה אחזקות המטבע.

כמו כל שוק המטבעות הדיגיטליים השנה (2018), גם תחום ה- ICO ידע עליות ומורדות. מה שבטוח, ככל שהטכנולוגיה תלך ותבשיל והשוק יצבור ניסיון רב יותר עם הקונספט כמו גם  שהמשקיעים יהפכו מתוחכמים יותר- קרוב לוודאי שאיכות המטבעות וישימות המודלים העסקיים ילכו וישתפרו. בשנים הבאות, קרוב לוודאי שהרגולטורים יקדישו תשומת לב רבה יותר למכירה של מטבעות, ואולי אפילו יעבירו חוקים גורפים או יתקנו חוקים קיימים כדי להגן על המשקיעים מפני מכירות חלשות או כאלה שמקורן בהונאה.

בינתיים, ימשיכו להופיע סוגים חדשים של מודלים עסקיים שיתודלקו על ידי מערכת מימון ומבנה תפעולי חדשים. גם התשתית התומכת במכירות של מטבעות תמשיך לגדול, יועצים מכובדים יהפכו ל"בנקי השקעות" של הענף ופלטפורמות ייעודיות חדשות ישפרו את חוויית המשתמש יותר ויותר.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

מה זה ICO? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

מה זה ICO? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן