קריפטו וביטקוין. איך תראה שנת 2023?

קריאה של 6 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

קרו לא מעט דברים בקריפטו ב-2022, אך כעת הגיע הזמן להסתכל אל השנה האזרחית החדשה. 

אתר חדשות הקריפטו Coindesk, פירסם מגזין מיוחד לשנת 2023 בקריפטו, ובו כמה מאמרי סיכום בנושאים שונים על השנה שחלפה. אחד מאותם מאמרים נכתב על ידי פול וראדיטקיט (Paul Veradittakit), שותף בחברת ההשקעות Pantera Capital. ריכזנו  משם את עיקרי הדברים עבורכם (אולם אתם כמובן מוזמנים להעמיק ולקרוא את המגזין המלא בעצמכם), והבאנו כמה נקודות מעניינות שנכתבו על שנת 2023 בקריפטו.

ה-DeFi תמשיך לצמוח

ב-2022 ראינו אימוץ של טכנולוגיית בלוקצ'יין מצד תאגידי ענק כגון סטארבאקס, דיסני, אדידס, וכן מצד תאגידים פיננסיים גדולים כגון גולדמן זאקס, פירמת Black Rock ופידלטי. נפח העסקאות בכלכלה המבוזרת (DeFi) עלה בשנה החולפת, ואילו וראדיטקיט סבור כי גם בשנה הקרובה נמשיך לראות צמיחה מרשימה של יישומי כלכלה מבוזרת: השנה למשל ראינו חברות טכנולוגיות המציעות פתרונות DeFi מנצחים, שצפויים להיכנס לשימוש בשנה הבאה. דוגמה לכך היא 1inch.pro, המציעה חיבור (בפיקוח רגולטורי מלא) של אלמנטים בעלי DeFi עם אלמנטים של כלכלה מסורתית. לאור בעיות רבות שנחשפו השנה בכלכלה הריכוזית-המסורתית, היתרונות של הכלכלה המבוזרת יכולים לבוא לכדי ביטוי, יותר ב-2023.

קריפטו וביטקוין. איך תראה שנת 2023?

אימוץ נרחב של ZK (או "הוכחה באפס ידיעה")

טכנולוגיה נוספת שצפויה להתרחב ב-2023 לשיטתו של וראדיטקיט, היא פרוטוקול "הוכחה באפס ידיעה" (Zero-Knowledge proof). מדובר בשיטת קריפטו המאפשרת להוכיח את אמיתותו של מידע מבלי לחשוף את המידע עצמו. היות והבלוקצ'יין הינה שקופה מעצם טבעה, פרוטוקול ZK מאפשר שימושים נוספים בבלוקצ'יין, כגון יצירת פתרונות סקיילינג, אימות משתמשים ועוד.
כיצד?
היות והבלוקצ'יין היא כבדה ואיטית מעצם טבעה, ה-ZK rollups מאפשרים להשתמש רק בחלק קטן מהמידע בבלוקצ'יין ולעשות חישובים ועיבודים מחוץ לבלוקצ'יין, וכל זאת מבלי לאבד מן האמינות המוקנית לה. כך בעצם פועלים ה-ZK rollups, ומאפשרים סקיילינג במידה ניכרת, תוך שימוש ברשתות בלוקצ'יין מוכרות כגון אתריום וביטקוין.

מוסדות פיננסיים ירחיבו שימוש בטוקני נכסים פיננסיים

תחזית נוספת נוגעת להרחבת השימוש בהטבעת טוקנים הצמודים נכסים פיננסיים (Real-World Assets), כגון מטבעות קריפטו יציבים (Stable Coins) הצמודים למטבעות פיאט או לסחורות. המטבע USDC למשל (הצמוד לנכס לדולר האמריקאי) הינו אחד מן המטבעות הדיגיטליים החזקים כיום בשוק, ואחד מאלה שכמעט ולא הושפעו מן השוק הדובי שראינו בשנת 2022 בקריפטו.

אנו גם מתחילים לראות קהילות קריפטו המשתמשות ב-RWAs. למשל, הארגון המבוזר MakerDAO השקיע חצי מיליארד דולר במטבעות DAI (המטבע של הפרויקט) ברכישת אג"ח ממשלתי של ארצות הברית. כמו כן, מיזם בשם Goldfinch מעניק הלוואות קריפטו בתמורה לערבויות כספיות שאינן בקריפטו. התחזית היא המשך המגמה, ועליה בהיקף העסקאות המערבות כלכלה "מסורתית" עם יישומי קריפטו "בכלכלה החדשה", תוך אימוץ של כללי המשחק הרגולטוריים.

חברות נוספות יאמצו את השימוש בבלוקצ'יין דאטה

התכונות של בלוקצ'יין כמאגר בקוד-פתוח שקוף ובטוח למשתמשים, הופכות את הבלוקצ'יין לטכנולוגיה נהדרת לשימוש במאגרי מידע. כעת, הטכנולוגיה החמה בהקשר הזה נוגעת ליכולת הניתוח של המידע הקיים על הבלוקצ'יין, עם חברות כמו Nansen למשל, המספקות ניתוח ומעקב של מידע גלוי מארנקי קריפטו. מיזם נוסף הוא NXYZ, המספק ניתוח מידע הקיים בבלוקצ'יין תוך שימוש ב-API המותאם לעולם ה-Web 3.0. ההתפתחות הצפויה ב-2023 מבחינת טכנולוגיית בלוקצ'יין, היא ביכולת הטכנולוגית לנתח מידע על בלוקצ'יין.

נקודות מעניינות לשנת 2023

הרחבת ארגז הכלים של מפתחי בלוקצ'יינס

מהנדסי תוכנה בתחום הבלוקצ'יין ממשיכים לחפש דרכים חדשות ליצירת פרוייקטים מבוססי-בלוקצ'יין. הכלים החדשים הנוצרים כל הזמן, מאפשרים לחסוך פעולות והיבטים רפיטטיביים יחסית במלאכה, וכך לחסוך זמן ולהגביר יעילות, מה שמאפשר פיתוח מתקדם יותר של פרוטוקולים לרשת. פרוייקט כזה למשל הוא של חברת Alchemy, פלטפורמת סקיילינג המאפשרת למפתחים ליצור, לבחור ולעקוב אחר אפליקציות מבוזרות (DApps). התחזית בהקשר הזה היא שריבוי הכלים שנוצר לאחרונה, יביא לגידול במספר המהנדסים שנכנסים לתחום הבלוקצ'יין.

התרחבות של NFTs בעלי ערך למחזיקים

ראשי התיבות NFT היו באזוורד רצינית ב-2021, אך ב-2022 הסקטור חטף מכה לא פשוטה בצניחת השוק של מעל ל-90%. אולם חשוב להבחין בין שני הסוגים של NFTs: טוקנים הצמודים לקובץ מדיה פשוט כזה או אחר, ומציינים כביכול בעלות ביצירת אמנות דיגיטלית, ומנגד יש את ה-Utility NFTs המבטאים שימוש מסוים בטכנולוגיה בתור אמצעי, למשל כרטיסים להופעות כ-NFTs, כרטיסי טיסה, מפתחות דיגיטליים ועוד. השנה גבר השימוש ב-Utility NFTs במשחקי מחשב מקוונים, בכרטיסים להופעות וביישומי תוכנה, אף על פי שה-NFTs אולי רחוקים עוד מכניסה לשימוש במיינסטרים. 

אסימונים צמודים לבני אדם

בשנת 2022 הציג מייסד אתריום, ויטליק בוטרין, נייר עמדה ובו הציג את הקונספט של Soulbound NFTs, קרי אסימונים שיהיו צמודים פרסונלית לאדם, ויהוו או ישקפו חלק מהזהות שלו בעולם המבוזר (למשל תעודת זהות כ-NFT, תואר אקדמי המוצמד כ-NFT וכדומה). היישומים האפשריים לקונספט של Utility NFTs צפויים להביא לגידול בכיוון הזה. השנה כבר ראינו חברות גדולות שכבר מיישמות את השימוש ב-Utility NFT, ביניהן חברת נייקי, חברת התכשיטים העולמית טיפאניס', כניסה לפלטפורמת אינסטגרם (עדיין עוד לא בישראל) ועוד. 

לסיכום, אפשר לומר שהתחזיות שהוצגו כאן אינן יומרניות במיוחד: 

בלוקצ'יין וקריפטו צפויים להמשיך ולהתפתח רבות גם השנה, כאשר הטכנולוגיות הללו ממשיכות להתרחב ליותר ויותר יישומים אפשריים. בהתאם לכך, שוק הקריפטו ממשיך להתפתח, והופך לבוגר ומאוזן יותר, כאשר יותר ויותר גופים ברחבי העולם מבקשים להחיל על עצמם אמות מידה רגולטוריות. אנחנו בביטס אוף גולד גאים להיות החברה הפעילה הראשונה בישראל הפועלת עם רישיון קריפטו אשר ניתן לנו מהרגולטור הישראלי, רשות שוק ההון. 

אנחנו מזמינים אתכם להמשיך ללמוד, לחקור ולקבל החלטה מושכלת בכל הקשור לביצוע פעולות פיננסיות גם השנה. 

דרך האתר שלנו תוכלו לבצע פעולות קניה ומכירה של ביטקוין ואתריום בצורה פשוטה ובטוחה, וליהנות מחוויית רכישה ייחודית ושירות מקצועי, אמין, מפוקח ואפילו בעברית.

שתהיה לנו שנת קריפטו מעניינת ומוצלחת!

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

קריפטו וביטקוין. איך תראה שנת 2023? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

קריפטו וביטקוין. איך תראה שנת 2023? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן