איך קונים ביטקוין ואיתריום?

קריאה של 8 דקות

ישנן לא מעט דרכים לסחור בביטקוין ואיתריום. ריכזנו עבורכם את הדרכים הנפוצות ביותר בדגש על השלבים, היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.

לפני שאתם קונים ביטקוין וכדי להתחיל לסחור בביטקוין ו/ או איתריום יש להצטייד תחילה בארנק דיגיטלי.

ה״ארנק״ הוא תוכנה של מטבעות דיגיטליים המחוברת לרשת המטבע המותקנת במחשב נייח או נייד, בסמארטפון או בארנק חומרה.

את תוכנת הארנק של מטבעות דיגיטליים יש להוריד מאתר/ אפליקציה לטלפון הסלולרי, למלא טופס קצר ובתוך כמה דקות נקבל כתובת ארנק שתאפשר לנו לבצע טרנזקציות- עסקאות מסחר אלקטרוניות ברשת הבלוקצ׳יין.

כתובות הארנק מורכבות מצירוף ספרות ואותיות באורך של 27-34 תווים, כאשר כתובת ארנק ביטקוין מתחילה לרוב ב-1,3 או “B” וכתובת ארנק איתריום מתחילה בספרה ״0״. 

הארנקים הם ייעודיים ויכולים להכיל את המטבע הרלוונטי בלבד. 

חשוב לדעת את דרכי השימוש בארנקים השונים, את משמעות המפתח הפרטי והמפתח הציבורי טרם ביצוע עסקאות.

איך קונים ביטקוין ואיתריום?

רכישה מאדם פרטי

רכישה של ביטקוין/ איתריום מאדם פרטי או ״אדם מהרחוב״ דומה לשיטת המסחר הבסיסית ביותר – מתן סחורה/ מוצר עבור תמורה חלופית, כאשר יש שני צדדים המעורבים בעסקה – הקונה והמוכר.

אדם א׳ המעוניין לקנות ביטקוין מאדם ב׳ מספק לאדם ב׳ כתובת ארנק, אדם ב׳ שולח לכתובת הארנק הציבורית של אדם א׳ כמות ביטקוין/ איתריום בתמורה למטבע ״מסורתי״ (Fiat, מטבע הנהוג באותה מדינה) המועבר לאדם ב׳ באמצעי תשלום כלשהו, בכפוף לעמלה ולשער חליפין שסיכמו ביניהם במהלך העסקה.

יתרונות – מהיר ובלתי אמצעי, אופציה לעמלה ״אטרקטיבית״ (אבל גם מופרזת, כמו ״ספסרות״).
חסרונות – מסוכן, היות והעסקה לא מתועדת המוכר יכול ״לברוח״ עם השלל, פוטנציאל למעשי הונאה.

ממצאי דו"ח הרשות לאיסור הלבנת הון 2017: נקודת מבטה של קצינת ציות

בורסה/ זירת מסחר 

בדומה לבורסות ״מסורתיות״ (בורסה לניירות ערך, מניות וכו׳) בורסה למטבעות דיגיטליים היא פלטפורמה המפגישה קונים ומוכרים בזירת מסחר המפוקחת ע״י צד שלישי (״עיניה הצופות״ של הבורסה). 

זירת המסחר מאפשרת מסחר בין קונים ומוכרים בהתאם לביקוש והיצע אך בנוסף, בורסות רבות מאפשרות לרכוש מטבעות מתוך מאגר מטבעות דיגיטליים הנמצא ברשותן. 

האופי התנודתי והדינמי של הביטקוין שלכם בפרט ומטבעות וירטואליים ככלל הוביל ליצירת זירת מסחר דינמית הפועלת 7\24 בשונה מהבורסות המסורתיות התלויות בפעילות הבנקים.

ברגע שאדם מעוניין לקנות ביטקוין ו/ או איתריום בבורסה, עליו לפתוח חשבון בפלטפורמה/ זירת המסחר בה הוא מעוניין לסחור ולהעביר אליה כספים (לרב באמצעות העברה בנקאית) תמורת הביטקוין שברצונו לרכוש, בכפוף להליך זיהוי הלקוח (צילום ת.ז ואסמכתא בנקאית) ע״י הבורסה. 

במידה והליך הזיהוי צלח, הביטקוין נרכש ומועבר ל״ארנק״ הנמצא ברשות הבורסה/ זירת המסחר, המאחסנת את הנכסים/ מטבעות של משתמשיה ובכך מתפקדת כמעין ״בנק״.

כנגזרת מכך, החזקת מטבעות בבורסה כרוכה בסיכון – במידה והבורסה נפרצת, הפורץ מקבל גישה למפתח הפרטי, קרי למטבעות הנמצאים בחשבונות/ ארנקים בבורסה. הפעילות בזירת מסחר כרוכה בעמלה (עמלת מכירה/ קנייה, המרת מט״ח בבורסה בינ״ל, משיכת כספים, נפח המסחר ועמלה התלויה בביקוש/ היצע).

בישראל פועלת זירת המסחר Bit2C, המאפשרת מסחר בין קונים ומוכרים ביטקוין בישראל (בלבד).

זירות המסחר הפופולריות והגדולות בעולם הן Bitfinex, Coinbase, Binance ו-Kraken.

יתרונות – ביצוע פעולות מהיר ודינמי (באופן יחסי), עמלות מסחר לא גבוהות (באופן יחסי).
חסרונות – פריצות לארנקים וגניבת מטבעות, הליך מסורבל ומורכב שעלול לקחת זמן רב (בכפוף לבנקים בחו״ל) אמצעי תשלום מוגבלים להעברה בנקאית.

מסחר במטבע דיגיטלי

חלפני ביטקוין

קניית ביטקוין באמצעות חלפן היא הדרך הפשוטה, הבטוחה והאמינה ביותר לרכוש ביטקוין ואיתריום.

בדומה לחלפן כספים, פעולת ההמרה כרוכה בעמלה, אך נעשית בצורה מהירה, בטוחה ופשוטה. חברת Bits Of Gold היא חברת חלפנות המטבעות הדיגיטליים הגדולה והוותיקה בישראל, מאפשרת קניית ביטקוין ואיתריום ב-3 אמצעי תשלום: העברה בנקאית, כרטיס אשראי ובכספומט הנמצא בשגרירות הביטקוין ברח׳ אחוזת בית 1 בת״א.

שלב ראשון: יש להצטייד בארנק דיגיטלי (כמצוין מעלה) באפליקציה ייעודית (Bread ל-ios, לאנדרואיד Mycelium ו- MyEtherWallet) או בארנק חומרה/ ״ארנק קר״ (Trezor /Ledger אותם ניתן לרכוש דרך ביטס אוף גולד גם כן). ארנק חומרה נחשב לבטוח ביותר מבין הארנקים משום שאינו מחובר לאינטרנט.

שלב שני: יש לפתוח פרופיל באתר Bits Of Gold, למלא פרטים אישיים ותעודה מזהה ולהעביר כספים תמורת המטבע באחד משלשת אמצעי התשלום. במידה והרכישה נעשתה באשראי או בכספומט, שער הביטקוין ננעל מיידית (קרי, השקלים מומרים לביטקוין). בהעברה בנקאית, נעילת השער מתבצעת מדי שעה עגולה לאחר קבלת הכספים ואימות זהות הלקוח.

שלב שלישי: הביטקוין/ האיתריום מועבר לארנק האישי של הלקוח (עד 3 ימי עסקים, בכפוף לפעילות הבנקים אך לרוב בזמן קצר יותר).

ניתן לקנות ביטקוין ו/ או איתריום  החל מ- 750 ש״ח בהעברה בנקאית, והחל מ- 1000 ש״ח באשראי (באמצעות Simplex). קניית ביטקוין ו/או איתריום המתבצעת בהעברה בנקאית תחויב בעמלה של 5.95% ובכספומט הביטקוין נגבים 5%. לקוח המעוניין לבצע עסקה בסכום שעולה על 50 אלף ש״ח צריך לחתום על מסמכי ״הכר את הלקוח״ (KYC) הכוללים מסמכים מטעם הרשות לאיסור הלבנת הון.

יתרונות – הליך פשוט, בטוח, אמין ומהיר במבחר אמצעי תשלום ונפחי השקעה. מתאים מאוד למתחילים.
חסרונות -  עמלה גבוהה יחסית לאופציות שצוינו מעלה.

מסחר סינטטי- CFD

אפשרות נוספת לרכישת ביטקוין ואיתריום היא באמצעות מסחר סינטטי, המכונה גם CFD - Contract For Difference (חוזה הפרשים בתרגום חופשי). CFD היא שיטת מסחר המאפשרת לשני צדדים (קונה ומוכר) לסחור בביטקוין ו/ או איתריום במסגרת חתימה על חוזה מול מתווך בבורסה (Broker). בשיטה זו, המוכר ישלם לקונה את ההפרש בין הערך הנוכחי של הנכס לבין ערכו של הנכס בעת חתימת החוזה, במקום שהקונה יציע הצעה ישירה בבורסה בהתאם לערך השוק המוצע. הצד שקונה את ה-CFD קונה את הפרש השערים כאופציה ולא את הביטקוין/ איתריום/ מנייה בפועל.

שלב ראשוןהסוחר בוחר בנכס (ביטקוין/ איתריום) המוחזק ע״י הברוקר המציע אותו כ- CFD.

שלב שני – הקונה מציע הצעת קנייה הכוללת פרמטרים כגון פוזיציית ״שורט/ לונג״ (״שורט״ – מכירה בחסר, גריפת רווח מירידת שער/ ערך הביטקוין ו/ או איתריום. ״לונג״ – גריפת רווח בצפי לעליית שער), מינוף/ אפשרות תשואה, סך הקנייה ופרמטרים נוספים התלויים בברוקר.

שלב שלישי – שני הצדדים המעורבים בעסקה (הקונה והמוכר) קובעים בהסכמה הדדית את מחיר המינימום/ הפתיחה לפוזיציה.

שלב רביעי – הפוזיציה נפתחת עד אשר הסוחר מחליט לסגור אותה/ קובע פקודה אוטומטית לסגירתה (למשל עצירה בנק׳ הפסד/ רווח או למועד פקיעת החוזה).

שלב חמישי – במידה והפוזיציה מסתיימת ברווח- הברוקר משלם לסוחר, במידה והפוזיציה מסתיימת בהפסד- הברוקר גובה מהסוחר את ההפרש.

חברת ״eToro״ הישראלית מפעילה פלטפורמה המאפשרת למשתמשיה לרכוש ולמכור ביטקוין ואיתריום במסגרת חוזה הפרשים (CFD), ובמקביל מנהלת זירת מסחר בביטקוין, איתריום ו-24 מטבעות דיגיטליים נוספים.

יתרונות: מהיר ודינמי, מאפשר למנף את ההשקעה ולהרוויח גם במקרים ששער המטבע יורד.
חסרונות: מסוכן, מאחר ולא קונים מטבעות בפועל אלא רק פוזיציה מדובר בהשקעה בנכס ספקולטיבי הכרוכה בסיכון; מינוף ההשקעה יכול להיות הרסני וחושף את המשקיע להפסדים כבדים; טווח ההפרשים בין קנייה ומכירה עשוי להיות רחב מאוד, מעצים את התנודתיות הקיימת בשערי הביטקוין.

איך קונים ביטקוין ואיתריום?

לסיכום, ישנם מגוון דרכים לקנות ביטקוין ואיתריום, המאפשרות לכל אחד לבחור את הדרך המתאימה לו מבחינת עלויות הרכישה, זמן, מורכבות התהליך והסיכון הכרוך בו. אבל רגע לפני שאתם רצים לקנות ביטקוין ו/ או איתריום, זכרו את דרכי השימוש בארנקים השונים, את משמעות המפתח הפרטי והציבורי וחשיבותם.

 

* אין לראות באמור ייעוץ השקעות או המלצה על המוצרים המוצגים

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

איך קונים ביטקוין ואיתריום? - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

איך קונים ביטקוין ואיתריום? - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן