סיפורו של מטבע: אית׳ר (ETH)

קריאה של 11 דקות
Getting your Trinity Audio player ready...

אחד המתחרים הבולטים על הכתר בשוק הקריפטו הוא המטבע את׳ר (ETH), המטבע שעל רשת הבלוקצ'יין אתריום (Ethereum).

נכון לתאריך פרסום כתבה זו, שווי השוק הכולל של מטבעות האת׳ר הוא כ-220 מיליארד דולרים (בשיאו הגיע המטבע לשווי שוק של -570 מיליארד דולרים).

רשת האתריום עצמה הביאה בשורה אמיתית כאשר אפשרה ליצור על גביה חוזים חכמים, ובכך מהווה תשתית עבור מיזמים רבים של Web 3.0.

איך הפכו האת׳ר ואתריום למשמעותיים כל כך, ומה מייחד אותם מול הביטקוין ומטבעות אחרים? קבלו את הסקירה המקיפה שלנו.

ההיסטוריה של אתריום

בשונה מהביטקוין והסקירה המקיפה שערכנו עליו, אשר מי שייסד אותו נותר אנונימי עד היום (ומכונה סאטושי נאקאמוטו), אתריום הוא פרי הגותו המחשבתית של מהנדס רוסי-קנדי בשם ויטליק בוטרין.

לאחר שויטליק נחשף לקונספט של קריפטו בתור מתבגר, גילה המון עניין בקריפטו וביטקוין. 

ב-2011 היה ויטליק מהמייסדים של Bitcoin Magazine, מגזין בנושא קריפטו.

במסגרת העניין שלו בתחום, ויטליק טייל ברחבי העולם (והגיע אגב לביקור גם בישראל) ונפגש עם קהילות ותומכי קריפטו כמוהו ממקומות שונים.

ככל שחקר את הנושא, הבין כי ניתן וצריך להחליף את הפרוטוקולים הקיימים בקריפטו, ולשפר אותם עם שפת תכנות חדשה שתהיה "מותאמת-טיורינג" (Turing-complete, קרי שפת תכנות המאפשרת למחשב לפתור כל בעיה), שבעזרתה ניתן יהיה לכתוב יישומים על גבי הבלוקצ'יין

חוזי אתריום

ויטליק טען כי יש לפתח שפת תכנות לשם פיתוח יישומים ברשת הביטקוין, אולם קהילת הביטקוין דחתה את הרעיון. לאחר שמיזמי קריפטו נוספים לא נאותו לקבל את הרעיון, החליט לקדם אותו בעצמו.

ב-2013 פרסם בוטרין "ספר לבן" (מעין מצע רעיוני) ובו הגה את הקונספט של אתריום.

ההצעה הייתה להקים פרוטוקול שישמש גם לבנייה של אפליקציות מבוזרות (Dapps), וכן חוזים חכמים; כמו כן, הפרוטוקול יאפשר נפח עסקאות גדול יותר מזה של ביטקוין. 

לאחר הפרסום, פנו לויטליק כמה חברים ומכרים שגילו עניין במיזם. משום כך, לאתריום יש שמונה מייסדים רשמית: מלבד ויטליק, המייסדים הנוספים של אתריום הם אנטוניו די לוריו, צ'רלס הוסקינסון, מיהאי אליסי, אמיר שטרית (ישראלי), יוסף לובין, גאווין ווד וג'פרי ווילק.

בסופו של דבר, קבוצה של כמה עשרות מפתחים (בראשות ויטליק) החלה בפיתוח של רשת אתריום.

המימון לפרויקט נעשה בין היתר באמצעות מימון המונים, בו גייסו כ-18 מיליון דולרים, והפיתוח החל ב-2014 בגיטהאב.

מדוע נקרא האתריום בשמו?

השם אתריום (יש שנוהגים לכתוב איתריום או את'ריום, ובאנגלית זה בכל מקרה Ethereum) הוצע על ידי ויטליק בספר הלבן שפורסם ב-2013.

בראיון למגזין הניו יורקר, סיפר ויטליק שהוא פשוט נתקל בשם אתריום לאחר שגלל ברשימה של אלמנטים של מדע בדיוני בויקיפדיה. הוא אהב את השם אתריום, היות והוא מרפרר ל-אֶתֶר, מונח מתוך תיאוריה בפיזיקה תיאורטית (שהתבררה כלא נכונה) לפיה כל החומר ביקום מלא בחומר בשם אתר, המאפשר לגלי אור לנוע על גבו.

המונח אתריום (בו נתקל בוטרין) לקוח משמו של קריסטל המוזכר בסרט הטירה המרחפת (Laputa: Castle in the Sky), סרט אנימה יפני (הלוגו של פרויקט אתריום מעוצב כקריסטל מרחף בשמיים).

סיפורו של מטבע: אית׳ר (ETH) - Bits of Gold - Blog

הטכנולוגיה

בדומה לביטקוין, האתריום היא רשת מבוזרת ובה כולם יכולים לראות בו זמנית את היסטוריית העסקאות, וכמו ביטקוין, גם לה יש מטבע משלה בשם את׳ר.

עם זאת, שלא כמו ביטקוין, באתריום יש נפרדות מסוימת בין הרשת ויכולתיה לבין המטבע. אתריום מאפשרת פונקציות נוספות מאשר עסקאות במטבע של הפלטפורמה.

באתריום אפשר ליצור חוזים חכמים, קרי חוזים ובהם תנאים מוגדרים מראש; ברגע שהתנאים שנקבעו מתמלאים על ידי שני הצדדים, החוזה מבוצע. כך למעשה ניתן לבצע עסקאות בצורה מלאה ללא שום צורך בצד שלישי.

הפונקציה הזאת מתאפשרת בזכות ה-EVM, קרי Ethereum Virtual Machine (מכונת אתריום וירטואלית).

מדובר בתוכנה בעזרתה כותבים ומתכנתים חוזים חכמים על גבי הרשת, כך שהם יהיו תואמים לרשת האתריום.

העלות של חוזים חכמים גבוהה יחסית (תלוי בשעות העומס על הפלטפורמה), והיא מנותבת ומווסתת באמצעות מה שמכונה גז, שזו עלות הנגבית ב-ETH לצורך מימון הטרנזקציה על גבי הרשת.

סיפורו של מטבע: אית׳ר (ETH) - Bits of Gold - Blog

בזכות ה-EVM, נוצרו מה שמכונה פתרונות שלב-2 (Layer 2 solutions); תקן ה-ERC-20 (קיצור של Ethereum Request for Comment 20, תולדה של דיון-פיתוח של קהילת האתריום בגיטהאב), מאפשר הטבעה של מטבעות נוספים (מלבד ETH) על רשת אתריום.

אחד הפיתוחים הללו למשל הוא פוליגון, שהיא למעשה רשת ומטבע קריפטו שפותח על גבי רשת אתריום, ונועדה למנוע את בעיית הסקיילביליות של האתריום (היכולת לעבד מספר רב של עסקאות במהירות).

למרות שמדובר ברשת שפותחה על גבי רשת אחרת, הפוליגון נחשב למטבע חזק (והוא סיפור בפני עצמו), עם שווי כולל של שמונה מיליארד דולרים.

מלבד פוליגון, יש מטבעות נוספות המוטבעים על אתריום, כגון DAI, שיבה אינו, Tether ועוד.

ערכו של האתריום

מאז ראשיתו, מבחינה מסחרית האתריום תמיד נתפס בתור האח הקטן של הביטקוין, והתנודות שלו דומות לתנודות של ביטקוין.

בשיאו היה שווה בערך 4,600 דולרים לכל ETH. הערך של האת׳ר נקבע בהתאם לביקוש, והביקוש הזה משתנה בין היתר לאור תנודות בשוק הקריפטו אך לא רק. 

ב-2021 וב-2022 היה מסחר ענף ב-NFTs, אסימוני קריפטו ייחודיים המוטבעים לרוב על גבי אתריום.

היות ואתריום מאפשרת חוזים חכמים והמשך פיתוח פתרונות לבעיות שונות, פותח תקן ERC-721 אשר איפשר להטביע אסימונים חסרי תחליף.

מה המשמעות של "חסרי תחליף"? בניגוד לאת׳ר או ביטקוין לצורך העניין, בהם כל מטבע הוא בר-תחליף (כפי שאין הבדל מבחינתכם אם תחליפו שטר של מאה שקלים אחד בשטר אחר של מאה שקלים) ה-NFTs הם אסימונים שעליהם הוטבע מידע ייחודי. 

בהתאם לכך, ניצלו את האפשרות הזאת להטבעת בעלות ביצירות דיגיטליות (פשוט שמו קישור לקובץ של התמונות או הסרטונים על גבי האסימון).

קולקציה ידועה למשל בהקשר הזה היא הקולקציה של הקופים המשועממים, שהיא פשוט קולקציה של 10,000 תמונות של קופים בעיצובים המשתנים קצת מאחד לשני.

ה-NFTs הייתה בועת ענק (מסחר שנתי בעשרות מיליארדי דולרים) בזמן הקורונה והתפוצצה די בסמוך לסוף המשבר, עם ירידה בנפח מסחר של יותר מ-99% מימי השיא.

כיום NFTs הם משהו הרבה פחות מדובר מבעבר, אך עוד יתכנו להם עדיין שימושים הקשורים לעולמות המוזיקה והאומנות, וכן ישנם שימושים ב- NFTs בעולמות הספורט.

גם היום, קולקציות מסוימות כגון הקופים המשועממים, עדיין שוות עשרות אלפי דולרים לכל תמונה.

ה-NFTs הם (או לפחות היו) רק צד אחד לייחודיות של רשת אתריום, בתור רשת המאפשרת פיתוח של יישומים שונים של טכנולוגיית קריפטו מאובטחת.

האפשרויות השונות של אתריום, כגון האפשרות להטביע NFTs, לכתוב חוזים חכמים, ליצור מטבעות שלב 2 וכדומה, הן בין היתר מה שנותן לאת׳ר את ערכו הגבוה יחסית.

יתרונות וחסרונות

כדי לדון ביתרון של אתריום מבחינה אנרגטית, צריך לפתוח סוגריים קודם, ולדבר רגע על ביטקוין. כדי לכרות ביטקוין, נדרש CPU חזק המבזבז המון אנרגיה.

הדבר נובע ממנגנון הקונצנזוס של ביטקוין, המכונה Proof Of Work, קרי אלגוריתם המהווה דרך מוכחת לאבטחת המידע על הבלוקצ'יין באמצעות מחשבים.

גם אתריום החל את דרכו במנגנון קונצנזוס של Proof Of Work (אם כי באתריום בוצעה כריית GPU במקום GNU, והשתמשו בכרטיסי מסך חזקים). 

סיפורו של מטבע: אית׳ר (ETH) - Bits of Gold - Blog

אולם השימוש הזה גוזל המון אנרגיה יקרה, וכן פוגע לא מעט בסביבה. כמו כן, באתריום ישנן בעיות מבניות נוספות, כגון סקיילביליות נמוכה ועוד.

משום כך, באתריום שאפו לתקן את הבעיה הזאת ולשנות ולשדרג את המערכת. הבעיה היא שהמערכת עובדת והרבה אנשים משתמשים בה בכל רגע נתון.

הבעיה הזאת הטרידה את הקהילה שנים רבות, ושנים ארוכות נדמה היה שלא תיפתר.

עם זאת, בספטמבר 2022 בוצע שדרוג רציני למערכת, שהעביר את אתריום למנגנון קונצנזוס מסוג Proof Of Stake (הוכחת סיכון), המבקש ממאמתי הרשת לסכן (Staking) מטבעות קיימים במקום להשקיע אנרגיה מחשובית.

לאחר השדרוג, צריכת החשמל של אתריום ירדה ב-99%; במקביל, תעשייה שלמה של כריית אתריום פשוט נכחדה (והמחיר של כרטיסי מסך בכל העולם ירד משמעותית). 

האתריום אינו מושלם. קודם כל, החיסרון של אתריום הוא שהוא לא ביטקוין. נכון, זה חיסרון שיהיה משותף לכל המטבעות שהם אינם ביטקוין, וזאת משום שלביטקוין יש אפקט רשת אדיר, קרי המון אנשים מאמינים בו ומחזיקים בו.

לאתריום אין אפקט רשת שכזה, אבל עם זאת, יש לו אפקט רשת נכבד בפני עצמו; יש מאתיים מיליון ארנקים המחזיקים אתריום ברחבי העולם (קשה לדעת כמה אנשים שונים מחזיקים אתריום בפועל).

מעבר לכך, לאתריום יש עדיין סקיילביליות נמוכה; עם זאת, הדבר אמור להיפתר בשדרוגים עתידיים, אשר מתרחשים ברשת מדי פעם (באפריל 2023  למשל, בוצע שדרוג המכונה Shapella, שאפשר למאמתים למשוך את האסימונים אשר שימשו לסטייקינג).

רגולציה

האתריום גם יצר אתגרים מבחינה רגולטורית. עם המעבר למנגנון של Proof Of Stake, נולדה תעשיית הסטייקינג במטבעות את׳ר (קורה גם במטבעות אחרים): בשיטת הוכחת סיכון, מאמתי הרשת מפקידים מטבעות בפיקדון.

אם הם לא עושים את עבודתם, הם מפסידים מטבעות (כלומר, הם מסכנים אותם). אולם אם הם עושים את עבודתם, הם מקבלים מטבעות כתגמול.

העניין הוא שמי שמפקיד יותר מטבעות, יהיה זה שיזכה לאשר את הבלוק החדש של המידע, ויזכה במטבעות.

משום כך, יש תמריץ להחזיק בכמה שיותר מטבעות. לכן יש בורסות שהמודל שלהם מציע לאנשים תשואה גדולה מאוד על הפקדת מטבעות אתריום (הן רוצות לצבור מטבעות מאחרים, כדי להגדיל את כוחן לטובת ביצוע סטייקינג).

כאן יש בעיות רגולטוריות שונות, עם "תשואה מובטחת" למשקיעים, וכלה באובדן שליטה על מטבעות המשקיעים מבלי שיש שקיפות על מה שנעשה עם המטבעות.

סיפורו של מטבע: אית׳ר (ETH) - Bits of Gold - Blog

מבט לעתיד

עתידו של האתריום יושפע בין היתר בעקבות הרגולציה המתהווה בעניינו.

לאחר ההכרזה בחודש מאי על הרגולציה החדשה של האיחוד האירופי בעניין תעשיית הקריפטו, עלה שווי המטבע ב-10% ביום הפרסום.

מעבר לכך, נותר לראות כיצד תמשיך הרשת להתפתח, להשתפר, ולספק פתרונות נוספים לכלכלת ה-Web 3.0.

הישארו מעודכנים


התכנים המעניינים ביותר מעולם הקריפטו אצלך במייל

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

סיפורו של מטבע: אית׳ר (ETH) - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

סיפורו של מטבע: אית׳ר (ETH) - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן