מסכמים שנה

קריאה של 9 דקות

שנת 2021 היתה רוויה בשיאים ותקדימים שנקבעו בשוק המטבעות הדיגיטליים. הכנו לכם תקציר של האירועים המרכזיים, וגם הערכות המומחים לשנת 2022

זו הייתה שנה שוברת שיאים בשערי הביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים, שנה של התקדמות רגולטורית משמעותית ואימוץ הביטקוין על ידי עוד ועוד גופים גדולים ומוכרים.

גם מדינות לא נשארו אדישות למטבעות הקריפטו, מסין שגירשה כורי ביטקוין ועד אל סלבדור שאימצה את הביטקוין כמטבע רשמי. אז מה היה לנו?

שחקנים גדולים נכנסים לשוק המטבעות הדיגיטליים

מסכמים שנה: תקציר האירועים המרכזיים של 2021

2021 הביאה איתה יותר ויותר חברות ענק שנכנסו לתחום המטבעות הדיגיטליים.

מגיפת הקורונה והאירועים המאקרו כלכליים שארעו בעקבותיה, גרמו לחברות רבות לשנות את תפיסתן הכלכלית ולהיערך מחדש.

השאיפה שלא להסתמך רק על "נכסים בטוחים" ולגוון את הרכב הנכסים וההשקעות שלהן, הובילה את אלו להיכנס לשוק הקריפטו או להגדיל את פעילותן הקיימת בו. 

כך למשל, החל מאוקטובר 2020, פייפאל מאפשרת לכ-29 מיליון משתמשיה בארה"ב, לקנות ולמכור מוצרים בביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים.

גם חברות האשראי ויזה ומאסטרקארד הודיעו כי יאפשרו קבלת תשלומים באמצעות מטבעות קריפטו.

לצורך כך צפויה מאסטרקארד לשתף פעולה עם חברת Bakkt שתספק שירותי אימות ונאמנות לעסקאות. חברת ויזה השיקה תוכנית פיילוט לשימוש חלק מלקוחותיה בשיתוף עם פלטפורמת התשלומים הדיגיטליים Crypto.com. 

הקשר של חברת טסלה לקריפטו עבר כמה תהפוכות השנה: בינואר השקיעה החברה 1.5 מיליארד דולר בביטקוין וזמן קצר אח"כ הודיעה שהיא צפויה להתחיל לקבל תשלום במטבע על מכירת מכוניותיה.

עם זאת, במאי הודיע אילון מאסק במפתיע כי טסלה הפסיקה למכור מכוניות בביטקוין בשל הזיהום הרב הכרוך בתהליך הייצור והמסחר בו.

ב-14 בדצמבר חזר בו מאסק והודיע כי טסלה תאפשר לרכוש מוצרים מסוימים באמצעות דוג'קוין (המטבע החביב עליו) ותבחן את הצלחת צעד זה. 

ענקית המסחר המקוון אמזון הודיעה במהלך השנה כי גם היא שוקלת לאפשר תשלום במטבעות דיגיטליים.

נכון להיום, אין עדיין אפשרות לשלם במטבעות קריפטו באמזון, אך ניתן לקנות בה שוברים המאפשרים להמיר ביטקוין לכרטיסי מתנה וכרטיסים נטענים שונים.

צעדים אלה מצד חברות ענק מעניקים לגיטימציה נוספת למטבעות הדיגיטליים ומהווים התקדמות חשובה בתהליך הפיכתם לחלק מאמצעי התשלום המקובלים במיינסטרים.

הביטקוין מוכרז מטבע רשמי באל סלבדור

חדשות מסעירות הגיעו השנה מכיוון אמריקה הדרומית שם התוודענו למדינה הריבונית הראשונה שהכירה בביטקוין באופן רשמי.

הייתה זו אל סלבדור שהכריעה ברוב קולות והכריזה על ביטקוין כמטבע חוקי במדינה לצד הדולר האמריקאי.

מתוקף ההחלטה יכולים אזרחי אל סלבדור לרכוש מוצרים בעסקים מקומיים, לשלם מיסים, וכדומה באמצעות הביטקוין, כאשר הטרנזקציות במטבע או המרתו למטבע אחר לא יחויבו במס.

אל סלבדור היתה הסנונית הראשונה ובעקבותיה החלו מדינות דרום אמריקאיות נוספות (ביניהן ברזיל, ארגנטינה, פנמה ואורוגוואי) לקדם צעדים דומים. 

הצעד התקדימי של אל סלבדור העלה שאלות לגבי השלכות אפשריות גם באזורים אחרים בעולם.

יהיה מעניין לראות למשל, האם בהמשך יקבל הביטקוין הכרה כמטבע גם במדינות מפותחות ויציבות כלכלית כמו באירופה או בצפון אמריקה.

גם בישראל יכולות להיות למהלך השלכות משמעותיות.

נכון להיום הביטקיון מוכר בישראל כנכס ולא כמטבע, בין היתר בשל הנימוק שהוא אינו מוכר כמטבע באף מדינה ריבונית.

השינוי שיצרה אל סלבדור עשוי לערער את עמדת בתי המשפט ורשות המיסים בישראל ולפתוח את הדיון במעמדו מחדש.

שוק ה-NFT פורץ ובענק

NFT הפכה ללא ספק למילת הבאז של השנה האחרונה אחרי שיצירת אומנות של האמן ביפל המוגדרת ככזו, נמכרה בכמעט 70 מיליון דולר. (NFT's (Non-Fundable Token הם נכסים דיגיטליים נדירים בעלי סימן זיהוי ייחודי, המשתמשים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין בכדי להעניק לקונים הוכחת אותנטיות והחזקה.

שוק ה-NFT הפך להיות פופולרי כבר לקראת סוף 2017, אך הסיבה לכך שב-2021 הוא חוזר לכותרות ובגדול קשורה בין היתר למגיפת הקורונה ולעובדה שאמנים רבים היו צריכים למצוא דרכים אלטרנטיביות לפגוש את הקהל שלהם ולייתר את תשלומי התמלוגים לצדדים שלישיים.

מצד הקונים - סגרי הקורונה הביאו אנשים לבלות זמן רב בבית ולבצע רכישות באינטרנט כדרך להפגין מעמד חברתי וטעם אישי. 

מה שמדהים לראות הוא שהשוק פרץ למגוון רחב של עולמות החל מאומנות (פריטי אומנות שונים ואפילו קבצי GIF), ספורט (קטעי וידאו של רגעי שיא בליגת ה-NBA), מוזיקה (אלבומי להקות ומוזיקאים שונים), אופנה (בגדים דיגיטליים), בידור (כרטיסים להופעות), גיימינג (כרטיסי פוקימון וכדומה), ואפילו ציוצים בטוויטר.

NFT's הפכו למשחק חדש עבור בעלי ממון ומפורסמים ומשם התפשט הטרנד לציבור הרחב.

היום כל אחד יכול ליצור ולמכור NFT's לגמרי בעצמו והשוק הפך להיות פופלרי עד כדי כך שמחזורי המכירות בו זינקו ל- 10.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2021.

שוק ה-NFT פורץ ובענק​

הונפקה קרן הסל הראשונה בארה"ב של חוזים עתידיים על ביטקוין

הקמתה של קרן סל (ETF) ראשונה בארה"ב העוקבת אחרי חוזים עתידיים של ביטקוין היא אירוע דרמטי נוסף שהתרחש השנה. הקרן אושרה ע"י הרשות לניירות ערך האמריקנית באוקטובר השנה והיא הראשונה בארה"ב שתעקוב אחר מחירי הביטקוין באמצעות חוזים עתידיים על הביטקוין (הנסחרים בבורסת הסחורות של שיקגו). עצם האישור שנתן גוף רגולטורי אמריקאי לקרן הסל החדשה מהווה עליית מדרגה חשובה בהכרה במטבעות הדיגיטליים וחיזוק הלגיטימציה שלהם בעולם.

צו איסור הלבנת הון לנותני שירותים פיננסיים נכנס לתוקף

בפברואר אישרה ועדת חוק, חוקה ומשפט את צו איסור הלבנת הון לנותני שירותים פיננסיים בישראל.

הצו, שנכנס לתוקפו בחודש נובמבר, מסדיר את הכללים למניעה וצמצום סיכוני הלבנת הון ומימון טרור לגבי כל נותני שירותי המטבע, בהם נכללים עתה גם נותני שירותים במטבעות דיגיטליים. 

צעד זה מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל הנוגע לאסדרת מטבעות דיגיטליים בישראל ופירושו הוא שמי שיקנו או ימכרו מטבעות דיגיטליים באמצעות נותני השירותים הפיננסיים העומדים בתקנות הצו, יוכלו להוכיח כי נקטו בכל הצעדים הנדרשים והחסימות על ידי הבנקים יצטמצמו.

אמנם התהליך טרם הסתיים וכפי הנראה תדרש עוד תקופת הסתגלות, אך זהו עוד שלב בו תעשיית הביטקוין הישראלית מתאימה את עצמה לסטנדרטים הבינלאומיים המיושמים כבר במדינות אחרות העולם.

שערי ביטקוין ואת׳ריום מגיעים לשיא כל הזמנים

החודשים אוקטובר-נובמבר 2021 היו תקופת פריחה למטבעות הדיגיטליים ובעיקר לביטקוין.

מחיר הביטקוין שבר השנה שיא אחר שיא והגיע ב-10 בנובמבר עד לרמה של 68,789 דולר, שם קבע את שיא כל הזמנים נכון לכתיבת שורות אלו.

במקביל, מחירו הממוצע של את׳ריום בשוק הקריפטו גם הוא שבר שיאים והגיע לרמה של 4,859 דולר. 

ומה התחזית לשוק הקריפטו בשנת 2022?

בהמשך למגמות שראינו השנה, רוב המומחים והפרשנים מעריכים כי בשנה הקרובה המטבעות הדיגיטליים ימשיכו לצבור הישגים כמטבעות שימושיים ובעלי ערך.

הנה מספר הערכות שפרסמו גופי תקשורת מובילים: 

סוכנות הידיעות בלומברג מצטטת את מאט הוגאן, מנהל ההשקעות הראשי של קרן האינדקס Bitwise, לדבריו, ההערכה שהביטקוין יגיע לשווי של 100,000 דולר עד סוף 2021 אומנם לא התממשה, אך זו בהחלט יכולה להיות מטרה שתתממש במהלך 2022.

בנוסף הוא מעריך שהפעילות בשנה הקרובה סביב מטבע האת׳ריום תגיע לשיאה.

מעבר לאת׳ריום המשקיעים יבחנו גם רשתות בלוקצ'יין נוספות. לדעתו הפעילות בקריפטו תהיה גם מגוונת יותר ותבוא לידי ביטוי בערוצים שונים כמו: NFT's, defi, Web3, או metaverse. 

הפורבס מביא את הערכתו של קן גריפין, מנהל קרן הגידור סיטדאל (Citadel), לפיה במהלך 2022 את׳ריום יגבר על הביטקוין ויהפוך למטבע החזק ביותר בשוק. 

אתר החדשות Yahoo Finance מצביע על מספר מגמות נוספות שעשויות להתחזק בשנה הקרובה ויהיה מעניין לעקוב אחריהן.

אלו הן ההערכות שמפרסם האתר לקראת 2022: 

  • חברות גדולות נוספות ילכו בעקבות פייפאל, ויזה, מסטרקארד וטסלה ויכריזו שהן מקבלות את הביטקוין כאמצעי תשלום לגטימי ורשמי.  
  • ככל הנראה מדינות נוספות ילכו בעקבות אל סלבדור ויאמצו את הקריפטו כמטבע חוקי בתחומן, לפי הערכת מנכ"ל BitMEX לפחות חמש מדינות ילכו בעקבות אל סלבדור השנה, ואם צעדים אלה יעברו בהצלחה, יבחנו את האפשרות גם מדינות נוספות. 
  • בנקים מרכזיים ינפיקו מטבעות דיגיטליים משלהם. סין היתה המדינה הראשונה שאימצה את המטבע הדיגיטלי שהונפק ע"י הבנק המרכזי שלה. הצפי הוא שמדינות נוספות ישקלו ללכת בכיוון זה במטרה להשיג שליטה טובה יותר על המטבעות הדיגיטליים בתחומן.
  • בשנת 2022 יגדלו ההשקעות בשוק הקריפטו. ככל ששוק זה יחשב יותר כמיינסטרים, הוא יכנס לפרוטפוליו של משקיעים פרטיים וחברות רבים יותר. הצפי הוא שבשנה הקרובה יותר יועצים פיננסיים ימליצו להשקיע בקריפטו ומספר גדול יותר של חברות יקצו כסף להשקעה בקריפטו ובנכסים דיגיטליים אחרים. 

ומה לדעתכם יהיה הטרנד החזק ביותר ב-2022?! אנחנו נמשיך לעקוב.

מומלץ עבורך

חדשות, כתבות ועדכוני קריפטו

בחינם אצלך במייל!​

מצטרפים >> ונשארים מעודכנים

מסכמים שנה - Bits of Gold - Blog

סיימנו

הצטרפת לכל העדכונים

מסכמים שנה - Bits of Gold - Blog
דילוג לתוכן